Emne
Småbarnspedagogikk (NSP100)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2007-2008. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
NSP100
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Antall semestre
3
Vurderingssemester
Høst
Timeplan
Innhold
Emnet er delt inn i tre deler.
Del 1
Teoretisk forståelse av tidlig samspill og relasjonsutvikling. Denne delen består hovedsaklig av teoretiske emner som eksemplifiseres gjennom observasjonsstudier og eksempler fra barnehagen. Objektrelasjonsteoriens doble perspektiv: barns samspillbehov og den voksnes samspillevne er sentralt i denne modulen og vidreføres som en rød tråd også i den andre modulene. En ønsker å øke studentenes følelsesmessige innlevelse i små barns spesielle samspillbehov og nonverbale uttrykksform, og gjennom det utvikle en større evne til å ivareta de minste barnas behov. Studentene gis kunnskap og innsikt i hva slags kvaliteter som må være til stede i samspillet mellom voksne og barn.
Del 2
Opplæring og kvalifisering i samspillobservasjon under veiledning. Denne delen av emnet innebærer opplæring og sertifisering i Samspillobservasjon som har objektrelasjonsteori som sitt teorifundament. Læretiden er på 6 uker og består av tre læringsarenaer: observere, utskriving av observasjonen og presentasjon og drøfting av observasjonene på nettet og i observasjonsseminar.
Del 3
Pedagogisk tilrettelegging for arbeid med barn under 3 år. Denne delen har fokus på det daglige pedagogiske arbeid med de yngste barnehagebarna, som er knyttet til praksisperioden på to uker. Studentene skal tilegne seg kunnskap på barns særegne væremåte i sin tilnærming til verden rundt seg. Forskjellen mellom barneperspektivet og voksenperspektivet bevisstgjøres, likedan egen rolle i forhold til samspill og arbeid med barn.
Forkunnskapskrav
Relevant pedagogisk utdanning, j.f. opptakskrav til Nettbasert videreutdanning i småbarnspedagogikk.
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er ulike arbeidskrav som må være godkjent/bestått knyttet til de tre emnedelene.
DEL 1: Studentene skal skrive en refleksjonsoppgave over egen læreprosess
DEL 2: Læretiden i Samspillobservasjon er obligatorisk. Hver student leverer tilsammen 6 utskrevne observasjonsrapporter til veileder. Etter endt observasjonsforløp skrives en todelt refleksjonsoppgave: refleksjon over observasjonsforløpet og barnets samspillopplevelser og en refleksjon over egen læreprosess i forbindelse metoden tre læringsarenaer. Studenten får bare sertifisering i metoden dersom disse kravene er innfridd.
DEL 3: Praksisperiode på to uker. Vurderes med bestått/ikke bestått. I tilknytning til praksis utfører studentene et feltarbeid i grupper. Det gis obligatorisk veiledning på feltarbeidet.
Arbeidsformer
Studiet er organisert med en kombinasjon av nettbasert arbeid, samlinger og praktisk arbeid individuelt og i grupper.
Åpent for
Litteratur
DEL 1
Abrahamsen, G. (2003): Det nødvendige samspillet. Oslo: Tano/Aschehoug, 170 s.
Bowlby, J. (1994): En sikker base. Tilknytningsteoriens kliniske anvendelse. København: Det Lille Forlag. kap. 1, 2, 5, 6, og 7, 94 s.
Haugen, S. (1999): Omsorg og pedagogikk -kvalitet i barnehagetilbod for små barn. Det Norske Samlaget, 184 s.
Løkken, G. (2004): Toddlekultur. Om ett- og toåringers sosiale omgang i barnehagen. Cappelen Akademisk Forlag, 171 s.
Samuelsson Pramling, I. (1195): Barnehage for de yngste, en forskningsoversikt. Oslo: Pedagogisk forum, 159 s.
Winnicott, D. W. (2003): Leg og virkelighed. København: Hans Reitzels Forlag. Kap. 1-4, 8 og 9, 83 s.
DEL 2
Abrahamsen, G. (2004): Et levende blikk. Samspillobservasjon som metode for læring. Universitetsforlaget, 170 s.
Lindahl, M. (1999): Lærende småbarn. Pedagogisk forum, Kap. 4-7, 92 s.
Pettersen, J. R. (1994): Videoobservasjon stiller store krav. Debattserien for barnehagefolk nr. 3, 2 s. Röthle, M. (1993): Skjerp øyne og ører. Om pedagogisk dokumentasjon. Debattserien for barnehagefolk nr. 2, 5 s
Storm-Mathisen, A. (1994): Gjennom videoøyet. Debattserien for barnehagefolk nr. 3, 4 s.
DEL 3
Løkken, G., S. Haugen, M. Röthle (2005): Småbarnspedagogikk. fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Cappelen Akademisk Forlag, Kap. 1,7,8,11, 66 s.
Röthle, M. (2001) Rom for lærende småbarn. I Barnehagefolk nr. 3, Pedagogisk Forum, 12 s.
Sandvik, N. (2002): "Å gjøre seg synlig for seg selv og andre. Om avgrensnings- og selvhevdelsesstrategier blant 0-3-åringer i barnehage." Barn, nr. 1. 18. s.
Bø, I. (1996): Foreldre og fagfolk. Samarbeid i barnehage og skole. Tano Aschehoug, s. 17-95 (del I) og s. 135-194 (del II) 137 s.
Aanderaa, B. og A. Sagbakken (1997): Si at vi har hele dagen. En kartlegging av barnehageansattes endringskompetanse. BFD, 53 s.
Grythe, J. (2000): Hvordan ser barnehagepersonalet på fedre og hvordan ser fedre på seg selv som samarbeidspartnere? Barn, nr 1/2000, s. 87-99
Abrahamsen, G. og Mørkeseth, E. Ianke (2001): Samspill og læring i familibarnehagen: Barnehagepedagogikk i relasjonelt perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget, ca. 200 s.
Alvestad, T. (1999): 0-6. Utfordringer og muligheter i barnehagen. Oslo: Pedagogisk Forum: 130 s.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1