Emnet småbarnspedagogikk er en profesjonsbasert videreutdanning på 30 studiepoeng. Studiet er ment for pedagoger som ikke er barnehagelærere/førskolelærere, og som ønsker kompetanse for å få fast ansettelse som pedagogisk leder eller styrer i barnehagen.
Småbarnspedagogikk vil sammen med Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng), gi den definerte målgruppen kompetanse som er likestilt med barnehagelærerutdanning for fast ansettelse som pedagogisk leder og styrer i barnehagen. Emnet består av litteratur og forelesninger i fagene pedagogikk, fysisk fostring, forming, matematikk og musikk.
Studierett: Studenter som er tatt opp på videreutdanning i barnehagepedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Videreutdanningen består av emnene småbarnspedagogikk (NSP100_2) og barnehagepedagogikk (VBP100_1). Emnene er samlingsbaserte og går annethvert år. Rekkefølgen på emnene er likegyldig.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Gjennom emnet får studentene kunnskap om teori og nyere forskning med barn i aldersgruppen 0-3 år. Didaktisk refleksjon og hvordan en kan tilrettelegge for arbeid med de yngste barns vil være gjennomgående. Emnet småbarnspedagogikk skal dyktiggjøre studentene til arbeidet med de yngste barna i barnehagen ved å fokusere på pedagogens ansvar for å skape gode relasjoner og utøve omsorg - som et grunnlag for barns erfaringer og forståelse av seg selv og andre mennesker. Emnet er inndelt i fire hovedområder:
De yngste barna i barnehagen og samfunnet
Dette området vektlegger de yngste barna ut fra et samfunnsperspektiv gjennom; historikk, politikk, aktuell forskning og forskningstradisjoner. Barnehagen som omsorgs- og utdanningsinstitusjon blir også belyst.
Det nære samspillet - sosialt samspill, utvikling og læring
Dette området vektlegger barns utvikling og behov for tilknytning til nære omsorgspersoner. Kunnskap om relasjonskompetanse hos de voksne vil i denne sammenhengen bli vektlagt. For å tilrettelegge for en positiv utvikling må omsorgspersonene forstå barnets signaler og behov og være i stand til å imøtekomme dette. Kvaliteten på samspillet gjennom en evne til å skape trygghet, tilknytning, nærhet og utrykke annerkjennelse, vil være viktig for å gi barn gode utviklingsmuligheter.
Hverdagslivet - barns lek og kultur
Dette området vil vektlegge barnehagehverdagen for de yngste barna. Her belyses hva som kjennetegner denne aldersgruppens lek, kultur og vennskap, noe som omfatter barns kroppslige lek og utforskning, samt behovet for å kunne uttrykke seg gjennom det estetiske, musikalske- og visuelle formspråk.
Hvordan de voksne kan være med å støtte opp om barns væremåter med fokus på barns medvirkning i barnehagehverdagen vil stå sentralt.
Dokumentasjon og samarbeid
Dette området vektlegger dokumentasjon og observasjon i arbeidet med de yngste barna. Kunnskap om den pluralistiske og mangfoldige barnehagen, de voksnes bevissthet, og leken som en metode for identifikasjon og støtte vil være sentralt.Det rettes også et fokus på de yngste barnas matematiske, motoriske og estetiske kompetanserog samarbeid mellom personalet og øvrige samarbeidsorganer.
Det overordnede målet for emnet småbarnspedagogikk er at studenten skal utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i forhold til pedagogisk arbeid med barn under 3 år og til samarbeid med foreldre og ledelse av andre voksne i barnehagen. Emnet skal også gi studentene økt bevissthet om seg selv og sin egen rolle som pedagog i en kompleks og forutsigbar hverdag i møte med de yngste barna.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskaper
Studenten
har kunnskap om teori og nyere forskning med de yngste barna i barnehagen
har kunnskap om verdien av voksnes følelsesmessige inntoning og evne til å gi omsorg i møtet med de yngste barna
har kunnskap om de yngste barnas kroppslige væremåte, kommunikasjon og sosiale samspill
har kunnskap om og innsikt i ulike yrkesetiske problemstillinger og begrunnelser for ulike handlingsalternativ
har kunnskap om og kan reflektere over betydningen av kroppslige og estetiske dimensjoner i de yngste barnas dannings- og læringsprosesser
har kunnskap om forebyggende arbeid og tidlig innsats i arbeid med de yngste barna
Ferdigheter
Studenten
kan ut fra styringsdokumentene for barnehagen og relevante teorier om de yngste barna planlegge, gjennomføre og vurdere et godt pedagogisk arbeid i ulike barnehagetilbud for barn under 3 år
har evne til følelsesmessig inntoning, til å gi omsorg og ta imot barns initiativ til samspill
kan tilrettelegge for og støtte opp om møter mellom de yngste barna i barnehagen
har tilegnet seg et musikalsk repertoar og kan anvende grunnleggende praktiske ferdigheter knytte til skapende og vokal aktivitet, dans og bevegelse i møte med de yngste barna
kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning og skaperglede i lek med materialene i møte og samspill med de yngste barna
kan gjennomføre og tolke observasjoner som redskap for å vurdere det pedagogiske arbeidet med de yngste barna i barnehagen
kan planlegge, tilrettelegge og lede prosesser som fremmer fysisk, psykisk og sosialhelse hos de yngste barna
Generell kompetanse
Studenten
har skaffet seg økt bevissthet og engasjement i forhold til samfunnspolitiske debatter som angår de yngste barnas livsvilkår i hjem og samfunn, og om ulike barnehagetilbud til denne aldergruppen
har kunnskap om å vurdere og støtte opp om det uforutsette som kan oppstå i en gruppe med barn under 3 år og se dette som potensial for danning og læring
kan samarbeide med og veilede personale, foreldre og andre voksne
kan se barn som konstruktive bidragsytere og deltakere i barnehagen som en demokratisk, sosial, kulturell og estetisk arena
Forkunnskapskrav
Følgende utdanninger kvalifiserer for opptak til Småbarnspedagogikk: Utdanning som allmennlærer, faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn), barnevernspedagog, spesialpedagog, kateketutdanning, Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk og Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk.
Dersom det er flere søkere enn antall studieplasser vil søkere som allerede har tatt Barnehagepedagogikk VBP100_1 bli prioritert. Videre rangeres søkerne etter søkere med dokumentert praksis som pedagogisk leder i barnehage, søkere med annen relevant praksis i barnehage, karaktersnitt og alder - dersom kandidater har likt karaktersnitt vil den eldste bli rangert først:
Anbefalte forkunnskaper
Arbeidserfaring fra barnehage.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Individuell skriftlig hjemmeeksamen
1/1
3 Dager
Bokstavkarakterer
Alle
Inspera assessment
—
—
Praksis
0/1
Bestått/ Ikke bestått
Inspera assessment
—
—
Omfang individuell skriftlig hjemmeeksamen: 4000 ord (+/- 10%).
Omfang praksis: 10 dager av 6,5 time pr. dag.
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 3-9 pkt. 3).
Praksis er obligatorisk.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksisperioden for å få bestått praksis.
ALT fravær må dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring (eventuelt annen gyldig dokumentasjon).
Dokumentasjon på fravær fra studenten vedlegges sluttvurderingen.
Uansett fraværsårsak og dokumentasjon:Alt fravær må tas igjen for at prasksisperioden skal godkjennes. Krav om 100% tilstedeværelse.
Ved stort fravær må studenten regne med å ta hele praksisperioden på nytt ved neste ordinære praksisperiode.
Ugyldig fravær og fravær som ikke tas igjen i praksisperioden fører til Ikke bestått praksis.
Det gis vanligvis ingen dispensasjon fra kravet om obligatorisk tilstedeværelse. Alt fravær fra praksis må være dokumentert. Fraværsdager må tas igjen. Dette avtales med praksislærer. Fraværet må tas igjen så nært opp til praksisperioden som mulig.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
Spesifisering av Arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Knyttet til teoretiske perspektiver, 2000 ord (+/- 10%)
Arbeidskrav 2: knyttet til didaktisk arbeid og praksis, 1500 ord (+-10%)
Arbeidskrav 3: Tverrfaglig praktisk estetisk arbeid. Gruppevis med individuell vurdering, 20 min pr. gruppe.
Obligatorisk tilstedeværelse min 80%.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å få gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Undervisningen foregår ved Universitetet i Stavanger og via læringsplattformen Canvas. Studiet baserer tilegnelsen av kunnskapen om de yngste barna i barnehagen som en veksling mellom å lære sammen med andre og som et selvstudium. I studieperioden vil det være 6 samlinger ved Universitetet i Stavanger med forelesninger, praktisk undervisning, veiledning og oppgavearbeid. Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer via Canvas. Arbeidsformene vil vektlegge en integrering av praksis og teori. All undervisning er obligatorisk.
Det gjennomføres to ukers veiledet og vurdert praksis i barnehage, der ledelse av barn og personal, samt planlegging, gjennomføring og evaluering av aktiviteter/innhold er sentralt. For å få avsluttende vurdering i praksisperioden gjelder plikt om 100 prosent tilstedeværelse. Ved behov for særskilt tilrettelegging gjelder egne regler for organisering av studieløp.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Litteratur
Book Det nødvendige samspillet Abrahamsen, G., Tano Aschehoug, 210 s., 6, 1997, isbn:8251835658; 9788251835657, http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011110805032View online Book Liten i barnehagen Drugli, May Britt, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2017, isbn:978-82-02-55897-0, Del 1 og del 3. 144 s. Book Toddlerkultur : om ett- og toåringers sosiale omgang i barnehagen Løkken, G., [Oslo], Cappelen akademisk forlag, 170 s., cop. 2004, isbn:9788202231125; 8202231124, Book Barndomspsykologi : små barn i en ny tid Sommer, D., Bergen, Fagbokforlaget, 186, cop. 2019, isbn:9788245014747, s. 11-99 & 233-289 Article Små barns forhandlinger i lek Torgeir Alvestad, Barnehagefolk 3, 2010, 70-75, Book Chapter Livskvalitet for de yngste barna : Gulpinar, Tona; Hernes, Leif; Winger, Nina, Livskvalitet for de yngste barna, Bergen, Fagbokforl, 281 s., cop. 2016, 43-67, isbn:978-82-450-1695-6, Book Chapter Småbarn og fellesskap i samlingsstunder og under måltid Os, E. & Eide, B.J., A. Greve, S. Mørreaunet & Winger (red.), Småbarn og fellesskap i samlingsstunder og under måltid, Bergen, Fagbokforl, 277 s., cop. 2013, s. 209-222, isbn:9788245012811, Book Chapter Grunnlaget for barns utvikling Glaser, Vibeke; Drugli, May Britt; Størksen, Ingunn, Størksen, Ingunn, Grunnlaget for barns utvikling, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, 11-24 (13 sider), isbn:978-82-450-2387-9, Book Chapter Barns vennskap og jevnaldringsrelasjoner Anne Greve, Barns vennskap og jevnaldringsrelasjoner, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, 383-399 (16 sider totalt), isbn:978-82-450-2387-9, Book Chapter Empati : En avgrensning og noen forutsetninger Vetlesen, A.J., V. Bunkholt m. fl. (red.), Empati : En avgrensning og noen forutsetninger, [Oslo], TANO, 132 s., 1996, s. 89-97 (8 sider totalt), isbn:8251834104, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-08-10T08%3A35%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_NETWORK:71473755590002201,ie=47BIBSYS_MOLDESYK:216189850002293,ie=47BIBSYS_NB:21128424150002202,ie=47BIBSYS_NB:11216775550002202,ie=47BIBSYS_SAMALL:218121430002230,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=158.37.18.76&req.skin=primoView online Book Chapter Dagsrytmen..Og hva gjør småbarn innenfor barnehagens tidsrammer Eide, B.J, Eide, B.J., Winger, N., Dagsrytmen..Og hva gjør småbarn innenfor barnehagens tidsrammer, Oslo, Høgskolen i Oslo Avd for lærerutdanning og internasjonale studier, 106 s., 2008, 50-75 (25 totalt), isbn:9788257946517, Book Vennskap mellom barn i barnehagen Greve, Anne, Oslo, Pedagogisk Forum, 189 sider, [2021], isbn:9788273912176, Article Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen Brit Eide ; Nina Winger ; Kristin Danielsen Wolf, Cappelen Damm Akademisk NOASP, Nordisk barnehageforskning, 18, 2019-06-01, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-04-04T07%3A16%3A29IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Alt%20henger%20sammen%20%E2%80%93%20Hverdagslogistikk%20og%20sm%C3%A5%20barns%20muligheter%20for%20tilh%C3%B8righet%20i%20barnehagen&rft.jtitle=Nordisk%20barnehageforskning&rft.au=Brit%20Eide&rft.date=2019-06-01&rft.volume=18&rft.eissn=1890-9167&rft_id=info:doi/10.7577/nbf.2688&rft.pub=Cappelen%20Damm%20Akademisk%20NOASP&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_68d0023555b1465a80f632cefa223977%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Book De følsomme relationer. Neuroaffektiv udviklingspsykologi for pædagoger. Hart, S., Hans Reitzels Forlag, 11-40, 2020, s. 11-40 Article Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen Brit Eide ; Nina Winger ; Kristin Danielsen Wolf, Cappelen Damm Akademisk NOASP, Nordisk barnehageforskning, 18, 2019-06-01, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-04-17T06%3A56%3A07IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Alt%20henger%20sammen%20%E2%80%93%20Hverdagslogistikk%20og%20sm%C3%A5%20barns%20muligheter%20for%20tilh%C3%B8righet%20i%20barnehagen&rft.jtitle=Nordisk%20barnehageforskning&rft.au=Brit%20Eide&rft.date=2019-06-01&rft.volume=18&rft.eissn=1890-9167&rft_id=info:doi/10.7577/nbf.2688&rft.pub=Cappelen%20Damm%20Akademisk%20NOASP&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cdoaj%3Eoai_doaj_org_article_68d0023555b1465a80f632cefa223977%3C/doaj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.148&req.skin=primoView online Book Omsorg i barnehagen Tholin, Kristin Rydjord, Bergen, Fagbokforlaget, 83, 2023, isbn:9788245045864, Kap , 1,4,7 og 8 Article Examining the longitudinal association between toddlers’ early shyness and their well-being during their first year in Norwegian early childhood education and care Catharina Petronella Johanna van Trijp, Taylor & Francis, 2023, https://hdl.handle.net/11250/3122398View online Book Didaktikk for barnehagelærere : en innføring Gunnestad, A., Oslo, Universitetsforl, 237 s., cop. 2019, isbn:978-82-15-03133-0, Book Se barnet innenfra : hvordan jobbe med tilknytning i barnehagen Brandtzæg, Ida, Torsteinson, Stig; Øiestad, Guro, Oslo, Kommuneforl, 23-38, 2013, isbn:978-82-446-2187-8, Article Change in toddlers' cortisol activity during a year in childcare. Associations with childcare quality, child temperament, well-being and maternal education Nystad, Kathrin ; Drugli, May Britt ; Lydersen, Stian ; Lekhal, Ratib ; Buøen, Elisabet Solheim, ABINGDON, Taylor & Francis, 156-165, Stress (Amsterdam, Netherlands), 1, 25, 2022, 156-165, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-04-23T13%3A09%3A44IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Change%20in%20toddlers%27%20cortisol%20activity%20during%20a%20year%20in%20childcare.%20Associations%20with%20childcare%20quality,%20child%20temperament,%20well-being%20and%20maternal%20education&rft.jtitle=Stress%20(Amsterdam,%20Netherlands)&rft.au=Nystad,%20Kathrin&rft.date=2022&rft.volume=25&rft.issue=1&rft.spage=156&rft.epage=165&rft.pages=156-165&rft.issn=1025-3890&rft.eissn=1607-8888&rft_id=info:doi/10.1080/10253890.2022.2048371&rft.pub=Taylor%20&%20Francis&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=STRESS&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/35389301&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E2648062554%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.148&req.skin=primo&rft_pqid=2648062554View online Book Pedagogikkens mange ansikter : pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne Jon Bengtsson og Gunvor Løkken Maurice Merleøu, Kjetil Steinsholt (1955-) (red.), Universitetsforl, 556-570, cop. 2004, isbn:9788215003443; 8215003443, s. 556-570 Book Chapter Språkliga ledtråder Ahlström, S. W., Wedin, Eva Nivbrant., Schlyter, Michael.; Ahlström, Susanne Weiner., Språkliga ledtråder, Hestra, Isaberg, 157 s., 2013, 6-22, isbn:9789176948880, Book Chapter Danseglede i barnehagen Andersen, U. S., Evensen, Finn, Sæheim, Ragnhild Øvergaard; Andersen, Unni Sørenbye, Danseglede i barnehagen, Oslo, Kommuneforl, 204 s., 2012, 95-111, isbn:978-82-446-2068-0, Book Chapter Litt om Berre, Å., Litt om, Oslo, Pedagogisk forum, 189 s., 2000, 168-190, isbn:8273910806, Utdrag http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014071406020View online Book Chapter Når barn møter kunsten - kunsten å møte barna. Halle, K., Johansson, Eva; Berge, Anita,, Når barn møter kunsten - kunsten å møte barna., Oslo, Universitetsforlaget, 258 s., cop. 2017, s. 119-133, isbn:978-82-15-02680-0, Book Chapter Barns spontansang - læring, kommunikasjon eller «selvets teknologi»? Knudsen, J.S., Barns spontansang - læring, kommunikasjon eller «selvets teknologi»?, Oslo, I samarbeid med Unipub; Norges musikkhøgskole, VIII, 565 s., 2008:3, 2008, isbn:9788278530528, 10 sider Book Din musikalske kapital Kulset, N.B., Oslo, Universitetsforlaget, 138 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03042-5, s. 21-36 (14 s.) Book Chapter Stemmefryd og stemmeskam. Schei, T.B., Duus, A.L., Schei, T.B., Duus, A.L., Stemmefryd og stemmeskam., Bergen, Fagbokforlaget, 207 s., cop. 2016, s. 65-82, isbn:978-82-450-1519-5, Book Chapter «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid Stensæth, K., Wold, E. & Mjelve, H., Edvard Befring (1936-) (red./redaktør/forfatter (forord)/forfatter), Tangen, Reidun; Befring, Edvard, «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 726 s., 2012, 303-319, isbn:978-82-02-35226-4, Book Chapter Musikk i barnehagen - Følelser, fellesskap, kunnskap. Vist, T., Musikk i barnehagen - Følelser, fellesskap, kunnskap., Bergen, Fagbokforlaget, 548 s., 2018, isbn:978-82-450-2387-9, s. 493-511 (18s.) Book Chapter Alt er tekstur Waterhouse, A-H., L., Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Alt er tekstur, Bergen, Fagbokforl, 189 s., cop. 2013, 42-52, isbn:9788245011791, 10 sider https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Perspektiver og tilnærminger Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Waterhouse, A-H., L., Perspektiver og tilnærminger, Bergen, Fagbokforl, 189 s., cop. 2013, 13-30, isbn:9788245011791, 17 sider Book Chapter Kunsten å skape i flate og rom Kari Bakke, Bakke, K., Jenssen, C. & Sæbø, A.B., Kari Bakke (1945-) (redaktør), Kunsten å skape i flate og rom, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, 133-162, isbn:978-82-450-2147-9, 29 sider https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Leire Karin Furness, Furness, Karin, Manger, Astrid; Dackéus, Christina, Leire, [Oslo], Cappelen Damm, 264 s., 2018, 151-183, isbn:978-82-02-56115-4, 32 sider Book Chapter Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming Kari Bakke, Synnøve Haugen, Gunvor Løkken og Monika Röthle (red.), Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 238-253, isbn:978-82-02-40920-3, 15 sider Book Chapter Didaktiske utfordringer Jan-Erik Sørensturen, Sørenstuen, J.-E., Didaktiske utfordringer, Bergen, Fagbokforlaget, 321 s., cop. 2011, 117-125, isbn:9788245010374, Book Chapter Prosjektarbeidsform Alice Kjær, Kjær, Alice, Goveia, Ingvill Christina, Prosjektarbeidsform, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 130 s., 2016, 17-35, isbn:978-82-02-51061-9, 18 sider Book Chapter Rabbel Fønnebø, B., Fønnebø, Bente, Rabbel, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 194 sider, 2019, 23-51, isbn:978-82-02-56873-3, 28 sider https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Chapter Den bærekraftige barnehage Fønnebø, B., Fønnebø, Bente, Den bærekraftige barnehage, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 287 s., 2014, 171-199, isbn:9788202406271, 28 sider https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Inntrykk og uttrykk : estetiske fagområder i barnehagen Carlsen, Kari, Samuelsen, Arne Marius,, [Oslo], Gyldendal, 143 s., 1988, isbn:8205182035; 9788205182035, Anbefalt tilleggslitteratur http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072View online Book Småbarnas kroppslige verden : sansemotorisk utvikling hos barn 0-3 år : teori- og idébok Berg, Anne, Kippe, Karin., Oslo, Sebu forl, 160 s., 2006, isbn:9788291529226; 8291529221, Book Chapter 1-3 åringers uteaktivitet om vinteren Lysklett, Olav B.; Sando, Ole Johan, 1-3 åringers uteaktivitet om vinteren, Trondheim, Tapir akademisk forl., S. 399-408, 2012, 399-408, isbn:9788251929189, https://open.dmmh.no/dmmh-xmlui/handle/11250/99223View online Article Kindergarten practitioners’ experience of promoting children’s involvement in and enjoyment of physically active play: Does the contagion of physical energy affect physically active play? Bjørgen, Kathrine ; Svendsen, Birgit, London, England, SAGE Publications, 257-271, Contemporary Issues in Early Childhood, 3, 16, 2015-09, 257-271, https://bibsys-ur-userservices-exlibrisgroup-com.ezproxy.uis.no/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-01T12%3A12%3A49IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Kindergarten%20practitioners%E2%80%99%20experience%20of%20promoting%20children%E2%80%99s%20involvement%20in%20and%20enjoyment%20of%20physically%20active%20play:%20Does%20the%20contagion%20of%20physical%20energy%20affect%20physically%20active%20play?&rft.jtitle=Contemporary%20Issues%20in%20Early%20Childhood&rft.btitle=&rft.aulast=Bj%C3%B8rgen,%20Svendsen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bj%C3%B8rgen,%20Kathrine&rft.aucorp=&rft.date=2015-09&rft.volume=16&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=257&rft.epage=271&rft.pages=257-271&rft.artnum=&rft.issn=1463-9491&rft.eissn=1463-9491&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/1463949115600025&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=London,%20England&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Csage_cross%3E10.1177_1463949115600025%3C/sage_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Barns utvikling av motoriske ferdigheter Fallang, B. og Øien, I., Barns utvikling av motoriske ferdigheter, Oslo, Gyldendal akademisk, 362 s., 2, 2013, isbn:9788205453814, Article Toddlers’ social competence, play, movement skills and well-being: an analysis of their relationship based on authentic assessment in kindergarten Giske, Rune ; Ugelstad, Ingunn Berrefjord ; Torill Meland, Aud ; Helen Kaltvedt, Elsa ; Eikeland, Synnøve ; Egil Tønnessen, Finn ; Lie Reikerås, Elin Kirsti, 362-374, European early childhood education research journal, 3, 26, 2018-05-04, 362-374, https://bibsys-ur-userservices-exlibrisgroup-com.ezproxy.uis.no/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-01T12%3A18%3A16IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Toddlers%E2%80%99%20social%20competence,%20play,%20movement%20skills%20and%20well-being:%20an%20analysis%20of%20their%20relationship%20based%20on%20authentic%20assessment%20in%20kindergarten&rft.jtitle=European%20early%20childhood%20education%20research%20journal&rft.btitle=&rft.aulast=Giske,%20Ugelstad,%20Torill%20Meland,%20Helen%20Kaltvedt,%20Eikeland,%20Egil%20T%C3%B8nnessen,%20Lie%20Reiker%C3%A5s&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=,%20Berrefjord,%20,%20,%20,%20,%20Kirsti&rft.ausuffix=&rft.au=Giske,%20Rune&rft.aucorp=&rft.date=2018-05-04&rft.volume=26&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=362&rft.epage=374&rft.pages=362-374&rft.artnum=&rft.issn=1350-293X&rft.eissn=1752-1807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/1350293X.2018.1463904&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccross%3E10_1080_1350293X_2018_1463904%3C/cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Småbarnspedagogikk : fenomenologiske og estetiske tilnærminger Synnøve Haugen (1952-) (red./forfatter (forord)/forfatter/redaktør), Abrahamsen, Gerd; Röthle, Monika; Løkken, Gunvor; Haugen, Synnøve, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, isbn:978-82-02-40920-3, Kapittel 2 og 8 Article Identifying and characterizing risky play in the age one-to-three years Kleppe, Rasmus ; Melhuish, Edward ; Sandseter, Ellen Beate Hansen, Informa UK Limited, 370-385, European early childhood education research journal, 3, 25, 2017, 370-385, Article Development of motor-life-skills: variations in children at risk for motor difficulties from the toddler age to preschool age Moser, Thomas ; Reikerås, Elin ; Egil Tønnessen, Finn, Routledge, 118-133, European Journal of Special Needs Education, 1, 33, 2018-01-01, 118-133, https://bibsys-ur-userservices-exlibrisgroup-com.ezproxy.uis.no/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-01T12%3A22%3A47IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Development%20of%20motor-life-skills:%20variations%20in%20children%20at%20risk%20for%20motor%20difficulties%20from%20the%20toddler%20age%20to%20preschool%20age&rft.jtitle=European%20Journal%20of%20Special%20Needs%20Education&rft.btitle=&rft.aulast=Moser,%20Reiker%C3%A5s,%20Egil%20T%C3%B8nnessen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Moser,%20Thomas&rft.aucorp=&rft.date=2018-01-01&rft.volume=33&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=118&rft.epage=133&rft.pages=118-133&rft.artnum=&rft.issn=0885-6257&rft.eissn=1469-591X&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/08856257.2017.1306964&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccross%3E10_1080_08856257_2017_1306964%3C/cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers' play, learning and development Moser, Thomas ; Martinsen, Marianne T, Informa UK Limited, 457-471, European early childhood education research journal, 4, 18, 2010, 457-471, https://bibsys-ur-userservices-exlibrisgroup-com.ezproxy.uis.no/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-01T12%3A21%3A38IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20outdoor%20environment%20in%20Norwegian%20kindergartens%20as%20pedagogical%20space%20for%20toddlers%27%20play,%20learning%20and%20development&rft.jtitle=European%20early%20childhood%20education%20research%20journal&rft.btitle=&rft.aulast=Moser,%20Martinsen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=,%20T&rft.ausuffix=&rft.au=Moser,%20Thomas&rft.aucorp=&rft.date=2010&rft.volume=18&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=457&rft.epage=471&rft.pages=457-471&rft.artnum=&rft.issn=1752-1807&rft.eissn=1752-1807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/1350293x.2010.525931&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Informa%20UK%20Limited&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccross%3E10_1080_1350293X_2010_525931%3C/cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Barnets alder og utvikling Moen, E. & Jacobsen, K.B., Moen, Ellen, Jacobsen, Kjersti Berggraf; Sivertsen, Arne,; Davidsen, Stein.; Landsem, Inger, Barnets alder og utvikling, Nesbru, Vett & viten, 304 s., 2007, 107-117, isbn:9788241204449, Book Chapter Tidlig utvikling hos de minste barna i alderen 0-1 år. Moser, Thomas; Hagen, Trond Løge,; Sandseter, Ellen Beate Hansen, Tidlig utvikling hos de minste barna i alderen 0-1 år., Oslo, Gyldendal, 470 s., 2018, isbn:978-82-05-51221-4, Book Matematikk for barnehagelærere Carlsen, Martin, Wathne, Unni; Blomgren, Gro, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 325 s., 2017, isbn:978-82-02-48267-1, Sider: 85-105; 153-177; 181-213; 218-239; 241-267 Book Leken matematikk i barnehagen Kärre, Anna, Jorunn Seim (1972-) (oversetter), Oslo, Pedagogisk forum, 167 s., 2017, isbn:978-82-7391-181-0, Sider: 34-55
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2