Emne
Pedagogikk II (PPU505)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2011-2012. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
PPU505
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
- delta i faglig og pedagogisk utviklingsarbeid og frembringe ny viten
- formidle innsikt i faglærerens oppgaver i et samordnet opplæringssystem
- demonstrere kunnskap om historiske, sosiale og kulturelle betingelser og den verdimessige basis for utdanning og oppdragelse
- formidle kunnskap om og innsikt i prinsippene for likeverdig og tilpasset opplæring
- formidle kunnskap om betydningen av estetisk erfaring for barns utvikling
- delta aktivt i kunst- og kulturpolitiske debatter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Individuell prosjektoppgave | 3/5 | Bokstavkarakterer | — | 01.04.2011 | — | ||
Muntlig eksamen | 2/5 | Bokstavkarakterer | — | 01.04.2011 | — |
Eksamen i emnet er todelt og består av
- Én individuell prosjektoppgave som teller 60% av den endelige karakteren
- Én muntlig eksamen som teller 40% av den endelige karakteren
Begge eksamensdelene benytter gradert karakterskala. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Hanken/Johansen: Musikkundervisningens didaktikk
Bruner Jerome: Utdanningskultur og læring kap 1
Fredens og Kirk: (2001) Musikalsk læring
Nielsen og Kvale(red): Mesterlære, læring som sosial praksis kap 1-3
Kulturforbundet (2007): Kultur former framtida. Hvordan og hvorfor kultur virker Andrimne forlag a.s
Kunnskapsdepartementet (2007): Skapende læring. Strategiplan for kunst og kultur i opplæringen.
Juell, Elisabeth og Norskog, Trygve-Johan (2006): Å løpe mot stjernene. Fagbokforlaget
Bø, Aud. K. og Sæther, Wigdis H. (2004): Kunsten som beveger. Fagbokforlaget
- Kap. 1 Estetikken i etikkens tjeneste (s. 21-33)
Ogden, Terje (1987): Atferdspedagogikk i teori og praksis. Universitetsforlaget
- Kap. 1 Hva er atferdsproblemer? (s. 20-40)
Befring, E. og Tangen, R. (red.)(2005): Spesialpedagogikk. Cappelen Akademisk Forlag
- Kap. 12 Sosiale og emosjonelle vansker (s. 253-269)
I tillegg kommer div artikler og kompendier. Det tas forbehold om justering av litteraturlisten ved semesterstart.