Emne

Pedagogikk II (PPU505)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

PPU505

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet tar opp pedagogiske grunnlagsproblemer, samt yrkesetikk og ulike perspektiver på tilpasset opplæring/ spesialundervisning. Pedagogisk idéhistorie og innføring i estetiske grunnbegreper inngår i emnet sammen med musikalsk og danserisk kompetanseutvikling hos barn og unge. Lærerrollen og faglærernes profesjonalitet belyses, sammen med perspektiver på kunstfagenes plass i samfunnet, opplæringssystemet og kulturen.

Læringsutbytte

Etter fullført eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som skal sette vedkommende i stand til å

  • delta i faglig og pedagogisk utviklingsarbeid og frembringe ny viten
  • formidle innsikt i faglærerens oppgaver i et samordnet opplæringssystem
  • demonstrere kunnskap om historiske, sosiale og kulturelle betingelser og den verdimessige basis for utdanning og oppdragelse
  • formidle kunnskap om og innsikt i prinsippene for likeverdig og tilpasset opplæring
  • formidle kunnskap om betydningen av estetisk erfaring for barns utvikling

delta aktivt i kunst- og kulturpolitiske debatter

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell prosjektoppgave 3/5 Bokstavkarakterer
Muntlig eksamen 2/5 Bokstavkarakterer


Eksamen i emnet er todelt og består av

  • Én individuell prosjektoppgave som teller 60% av den endelige karakteren
  • Én muntlig eksamen som teller 40% av den endelige karakteren

Begge eksamensdelene benytter gradert karakterskala. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh til IMDs fraværsreglement. For stort fravær vil medføre tap av retten til å møte til eksamen. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer. Obligatorisk skrivearbeid inngår i eksamensordningen, og regnes som grunnlaget for fastsetting av endelig karakter i emnet.

Arbeidsformer

Ukentlige samlinger med forelesninger, seminarvirksomhet, kollokvie/gruppe-arbeid, veiledning på prosjektarbeid, diskusjoner, praksis.

Åpent for

Bachelor i dans med praktisk-pedagogisk utdanning Bachelor, utøvende musikk - jazz Utøvende musikk, klassisk - bachelorstudium Bachelorprogram i utøvende musikk Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Litteratur

 Even Ruud (2013, 2.utg): Musikk og identitet

Hanken/Johansen: Musikkundervisningens didaktikk

Bruner Jerome: Utdanningskultur og læring kap 1

Fredens og Kirk: (2001) Musikalsk læring

Kulturforbundet (2007): Kultur former framtida. Hvordan og hvorfor kultur virker Andrimne forlag a.s

Kunnskapsdepartementet (2007): Skapende læring. Strategiplan for kunst og kultur i opplæringen.

Juell, Elisabeth og Norskog, Trygve-Johan (2006): Å løpe mot stjernene. Fagbokforlaget

Bø, Aud. K. og Sæther, Wigdis H. (2004): Kunsten som beveger. Fagbokforlaget

- Kap. 1 Estetikken i etikkens tjeneste (s. 21-33)

Ogden, Terje (1987): Atferdspedagogikk i teori og praksis. Universitetsforlaget

- Kap. 1 Hva er atferdsproblemer? (s. 20-40)

Befring, E. og Tangen, R. (red.)(2005): Spesialpedagogikk. Cappelen Akademisk Forlag

- Kap. 12 Sosiale og emosjonelle vansker (s. 253-269)

I tillegg kommer div artikler og kompendier. Det tas forbehold om justering av litteraturlisten ved semesterstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1