Emne

Barns språkutvikling og språklæring - nettbasert (VBS211)

Dette er et nettbasert videreutdanningsstudium på masternivå (30 stp.) for barnehagelærere som arbeider i barnehage. Studiet gjennomføres på deltid over 1 år og er tilrettelagt for at studentene skal kunne kombinere jobb og studium.

Studiet kan innpasses i Master i barnehagevitenskap (som tilbys av Institutt for barnehagelærerutdanning).

Studiet et støttet av Utdanningsdirektoratet med bevilgning fra 2020.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

VBS211

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Barns språkutvikling og språklæring er et nettstudium der studentene vil møte en helhetlig tilnærming til fagfeltet. Studentene vil få forskningsbasert kunnskap om barns språkutvikling og språklæring, barn med språklige utfordringer, arbeid med flerspråklige barns språkutvikling, kvalitet i barnehagens språkarbeid og inkludering. Studentene skal bli i stand til å vurdere og analysere egen praksis for å iverksette tiltak og utvikle barnehagens pedagogiske praksis i møte med hvert enkelt barn og barnegruppa som helhet.

Læringsutbytte

Kandidaten har

  • Forskningsbasert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på barns språkutvikling og språklæring, inkludert kritisk refleksjon. I dette inngår også perspektiver på barns forventede språkutvikling og arbeid med språkstimulering (og da særlig leseaktiviteter, lek og samtalen) fra tidlig barneår.
  • Kunnskap om hvordan oppdage og iverksette tiltak for barn som av ulike grunner trenger ekstra støtte i sin språkutvikling og inkludering av disse barna i barnehagens pedagogiske arbeid.
  • Omfattende kunnskap om flerspråklig utvikling: Hvordan barnehagen kan støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og fremme barns norskspråklige kompetanse.
  • Inngående kunnskap om vurdering av kvalitet på arbeid med språk i barnehagen. Her inngår også kunnskap om det å bygge kompetanse i eget personale.
  • Kunnskap om hvordan gjennomføre tiltak som styrker læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner hos alle barn.

Ferdigheter:

Kandidaten kan

  • Kritisk vurdere forskningslitteratur fra ulike kunnskaps- og forskningstradisjoner
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere barnehagens språkarbeid, i lys av teorier og forskning på feltet
  • Bruke observasjon, dokumentasjon og kartlegging for å iverksette tiltak - for det enkelte barn og for barnegruppen som helhet
  • Knytte beskrivelser av praksis til teori og reflektere teoribasert rundt disse beskrivelsene
  • Formidle faglig kunnskap skriftlig og muntlig

Kompetanse:

Kandidaten kan

  • Kritisk vurdere ny kunnskap om barns språkutvikling og språklæring i lys av barnehagens fagområder og verdigrunnlag
  • Analysere og vurdere behov for, samt iverksette tiltak for å utvikle arbeidet med barns språklæring i barnehagen

Forkunnskapskrav

Bachelor i barnehagelærerutdanning/bachelor i førskolelærerutdanning og er ansatt i en barnehage.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Mappevurdering 1/1 Bokstavkarakterer Inspera assessment 22.04.2024


Mappevurdering hvor studentene velger to fagtekster (arbeidskrav) som de har fått respons på, og bearbeider disse (hver på 2500-3000 ord). Det skal medfølge et refleksjonsnotat (1000 ord +/- 10 %) eksklusiv referanseliste.

Alle fire arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav høst, Obligatoriske arbeidskrav vår

Høst:

To arbeidskrav:

- Praksisarbeid: deling av kunnskap i eget kollegium, utprøving, skriftlig rapport 1500          ord. Tilbakemelding gis.

- Fagtekst 1500 ord. Tilbakemelding gis

Vår:

To arbeidskrav:

- Fagtekst 1500 ord. Tilbakemelding gis

- Fagtekst 1500 ord. Tilbakemelding gis

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Ingeborg Margrete Berge

Faglærer:

Trude Hoel

Studiekoordinator:

Ellen Rafos

Arbeidsformer

Studenten får introduksjon i pensumslitteratur gjennom kortere nettforelesninger som ligger tilgjengelig i de ulike temamodulene. Det gjennomføres felles konferanser hvor man går gjennom arbeidskrav. I tillegg vil det være fagsamtaler med fagpersoner, hvor studenten får innsikt i sentrale tema og kan stille spørsmål direkte til fagpersoner. I tillegg gjennomføres det flere fagsamtaler gitt av to fagpersoner om sentrale tema som studiet består av, disse er enten i podcast form eller som videoopptak. Det tas opptak av videokonferansen som gjøres tilgjengelig for alle studenter i en periode. Studenten deltar i diskusjoner på nett. Det skal gjennomføres et praksisarbeid, som også er definert som arbeidskrav, og dette kombinerer utprøving av metoder og teori i egen praksis med skriftliggjøring av faglige refleksjoner.

Studentene er organisert i grupper på 5-8 studenter som følges opp av en fast faglig veileder. Gruppene deltar i flere gruppeaktiviteter; som faglig skriftlige diskusjoner online og faglige videokonferansene, deling av pensumsnotater. Det gjennomføres egne felles (hele studentgruppen) videokonferanser hvor man går gjennom pensumslitteratur, arbeidskrav og praksisarbeid og hvor studentene kan stille spørsmål direkte. Studenten deltar i diskusjoner på nett. Det skal gjennomføres et praksisarbeid, som også er definert som arbeidskrav, og dette kombinerer utprøving av metoder og teori i egen praksis med skriftliggjøring av faglige refleksjoner. I tillegg til praksisarbeid skal studentene skrive tre teoretiske fagtekster.

Studentene følges opp med skriftlig tilbakemelding og felles veiledning på obligatoriske arbeidskrav.

Praksis

Det vil ikke være praksis, da studentene allerede er barnehagelærere som er i jobb ved siden av studiet. I stedet legges det vekt på utprøving i egen praksis, deling i eget personale.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Barns språkutvikling og språklæring - samlingsbasert (VBS210_1) , Barns språkutvikling og språklæring - nettbasert (VBS211_1) 30

Åpent for

Ikke åpent for privatister
Det vil ikke være praksis, da studentene allerede er barnehagelærere som er i jobb ved siden av studiet. I stedet legges det vekt på utprøving i egen praksis, deling i eget personale.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Chapter Creating challenging language learning spaces in multilingual early childhood education contexts Alstad, G.T., Engen, T.O., Creating challenging language learning spaces in multilingual early childhood education contexts, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, VII, 309 sider, 4 unummererte plansjer, [4?], 2018, s. 160-182, isbn:1-5275-0587-1; 978-1-5275-0587-2, Report Kvalitet i barnehagen Alvestad, M., Gjems, L., Myrvang, E., Storli, Tungland, Velde og Bjørnestad, Stavanger: Universitetet i Stavanger, 2019, isbn:9788276448900, http://hdl.handle.net/11250/2630132View online Book Chapter Småbarns språklæring i utelek Berg, A. & Bjørgen, K., Kibsgaard, Sonja, Småbarns språklæring i utelek, Oslo, Universitetsforl, 223 s., cop. 2018, 63-75isbn:978-82-15-02883-5, Book Barns flerkulturelle steder : kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling Bergersen, Ove, Oslo, Universitetsforl, 232 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02629-9, Article Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology Bishop, D.V.M., Snowling, M.J., Thompson, P. A., Greenhalgh, T., 1068-1080, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 10, 58, 2017-10, 1068-1080, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T10%3A02%3A04IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Phase%202%20of%20CATALISE:%20a%20multinational%20and%20multidisciplinary%20Delphi%20consensus%20study%20of%20problems%20with%20language%20development:%20Terminology&rft.jtitle=Journal%20of%20Child%20Psychology%20and%20Psychiatry&rft.btitle=&rft.aulast=Bishop&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bishop,%20Dorothy%20V.%20M.&rft.aucorp=&rft.date=2017-10&rft.volume=58&rft.issue=10&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1068&rft.epage=1080&rft.pages=1068-1080&rft.artnum=&rft.issn=0021-9630&rft.eissn=1469-7610&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/jcpp.12721&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwj%3E10.1111/jcpp.12721%3C/wj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1939785551&rft_galeid=505164521&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article CATALISE: A Multinational and Multidisciplinary Delphi Consensus Study. Identifying Language Impairments in Children.(Report) Bishop, D. V. M., Snowling, M.J., Thompson, P.A., Greenhalgh, T., Public Library of Science, e0158753, 7, 11, 2016, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T08%3A24%3A29IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_ofa&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=CATALISE:%20A%20Multinational%20and%20Multidisciplinary%20Delphi%20Consensus%20Study.%20Identifying%20Language%20Impairments%20in%20Children.&rft.jtitle=&rft.btitle=&rft.aulast=Bishop&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bishop,%20D.%20V.%20M.&rft.aucorp=&rft.date=2016-07-08&rft.volume=11&rft.issue=7&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=e0158753&rft.artnum=&rft.issn=1932-6203&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1371/journal.pone.0158753&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Public%20Library%20of%20Science&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cgale_ofa%3E457357920%3C/gale_ofa%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1802585979&rft_galeid=457357920&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Ordforråd hos flerspråklige barn : pedagogiske og spesialpedagogiske utfordringer Bjerkan, K.M., Monsrud, M.-B., Thurmann-Moe, A.C., Oslo, Gyldendal akademisk, 190 s., 2013, isbn:9788205423862, Kap. 3 (s. 44-62), Kap. 4 (s. 63-86), s. 53 s. Article Quality in Norwegian childcare for toddlers using ITERS-R Bjørnestad, E., Os, E., Routledge, 111-127, European Early Childhood Education Research Journal, 1, 26, 2018-01-02, 111-127, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T08%3A53%3A21IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Quality%20in%20Norwegian%20childcare%20for%20toddlers%20using%20ITERS-R&rft.jtitle=European%20Early%20Childhood%20Education%20Research%20Journal&rft.btitle=&rft.aulast=Bj%C3%B8rnestad&rft.auinit=E&rft.auinit1=E&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Bj%C3%B8rnestad,%20Elisabeth&rft.aucorp=&rft.date=2018-01-02&rft.volume=26&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=111&rft.epage=127&rft.pages=111-127&rft.artnum=&rft.issn=1350-293X&rft.eissn=1752-1807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/1350293X.2018.1412051&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cinformaworld_s%3E10_1080_1350293X_2018_1412051%3C/informaworld_s%3E%3Curl%3Ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1350293X.2018.1412051%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=2024003288&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Betydningen av morsmålsferdigheter og sammenhengen mellom første- og andrespråket - En kritikk av Melby-Lervåg og Lervågs artikkel Hvilken betydning har morsmålsferdigheter for utviklingen av leseforståelse og dets underliggende komponenter på andrespråket? En oppsummering av empirisk forskning i Norsk Pedagogisk Tidsskrift (2011) Bøyesen, Liv, 286-297, Norsk pedagogisk tidskrift, 4, 98, 2014-08-08, 286-297, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-02T12%3A46%3A47IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Betydningen%20av%20morsm%C3%A5lsferdigheter%20og%20sammenhengen%20mellom%20f%C3%B8rste-%20og%20andrespr%C3%A5ket%20-%20En%20kritikk%20av%20Melby-Lerv%C3%A5g%20og%20Lerv%C3%A5gs%20artikkel%20Hvilken%20betydning%20har%20morsm%C3%A5lsferdigheter%20for%20utviklingen%20av%20leseforst%C3%A5else%20og%20dets%20underliggende%20komponenter%20p%C3%A5%20andrespr%C3%A5ket?%20En%20oppsummering%20av%20empirisk%20forskning%20i%20Norsk%20Pedagogisk%20Tidsskrift%20(2011)&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidskrift&rft.au=B%C3%B8yesen,%20Liv&rft.date=2014-08-08&rft.volume=98&rft.issue=4&rft.spage=286&rft.epage=297&rft.pages=286-297&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft_id=info:doi/10.18261/ISSN1504-2987-2014-04-07&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cidunn_cross%3E10.18261/ISSN1504-2987-2014-04-07%3C/idunn_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primoView online Book Chapter Input, context and early child bilingualism: Implications for clinical practice De Houwer, A, Bar-On, Amalia,; Ravid, Dorit,; Dattner, Elitzur,, Input, context and early child bilingualism: Implications for clinical practice, Boston ; Berlin :; Boston ; Berlin :, De Gruyter Mouton, 1 online resource (970 pages)., 15, [2018], isbn:1-5015-0094-5; 1-61451-490-9, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-11T09%3A38%3A58IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_DIAKON:5141443380002247,ie=47BIBSYS_UBIS:5173943650002208,ie=47BIBSYS_UBB:51154850980002207,ie=47BIBSYS_UBA:5190184800002209,ie=47BIBSYS_UBTO:51127024640002205,ie=47BIBSYS_NMH:5134666380002309,ie=47BIBSYS_UBIN:5186199280002211,ie=47BIBSYS_NB:51256913320002202,ie=47BIBSYS_NMBU:5145080770002213,ie=47BIBSYS_NLA:5143367390002228,ie=47BIBSYS_MF:5142665840002227,ie=47BIBSYS_HIB:5176124680002221,ie=47BIBSYS_HVO:5145613330002220,ie=47BIBSYS_HIO:5175035260002218,ie=47BIBSYS_HIT:5161001410002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5189010120002212,ie=47BIBSYS_HIM:5138931170002223,ie=47BIBSYS_HH:5167437400002214,ie=47BIBSYS_BI:5187468910002215,ie=47BIBSYS_FHS:5125993410002275,ie=47BIBSYS_NETWORK:71562439790002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primoView online Book Minoritetsspråk og flerspråklighet : en håndbok i utredning og vurdering Egeberg, E., [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 221 s., 2016, isbn:978-82-02-49614-2, Kap. 6-11, 116 s. Book Implementering av endringsprosesser i barnehagen Ertesvåg, Sigrun K., Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Nordahl, Thomas; Hansen, Ole, Oslo, Gyldendal, 65 sider, 2021, isbn:9788205538863, Book Chapter Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen Furnes, B., Vibeke Glaser, Drugli, May Britt; Størksen, Ingunn, Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, isbn:978-82-450-2387-9, Book Chapter Det gode grunnlaget Gabrielsen, N. og Oxborough, G., Lundetræ, K. og Tønnessen, F.E. (red.), Det gode grunnlaget, Oslo, Gyldendal akademisk, 279 s., 2014, 35-62, isbn:9788205431164, (s. 34-62) (28 s.) Book Chapter Meningsfulle samtaler i barnehagen Garmann, N. G & Sandvik, M., Nina Gram Garmann og Margareth Sandvik, Ommundsen, Åse Marie; Garmann, Nina Gram, Meningsfulle samtaler i barnehagen, Oslo, Novus, 228 s., 2017, isbn:978-82-7099-881-4, 20 s. Book Chapter Hverdagssamtalene - barnehagens glemte læringsarena? Gjems, L., Liv Gjems, Gunvor Løkken, Hverdagssamtalene - barnehagens glemte læringsarena?, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 234 s., 2011, isbn:9788202341862, 24 s. Book Chapter Hjem og barnehage som helheten i et barns liv Glaser, V., Glaser, Vibeke, Drugli, May Britt; Størksen, Ingunn, Hjem og barnehage som helheten i et barns liv, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, isbn:978-82-450-2387-9, Article Shared Book Reading in Preschool Supports Bilingual Children's Second-Language Learning: A Cluster-Randomized Trial. Grøver, Vibeke ; Rydland, Veslemøy ; Gustafsson, Jan-Eric ; Snow, Catherine E, Child development, 2020, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-05-11T12%3A28%3A44IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Shared%20Book%20Reading%20in%20Preschool%20Supports%20Bilingual%20Children%27s%20Second-Language%20Learning:%20A%20Cluster-Randomized%20Trial.&rft.jtitle=Child%20development&rft.btitle=&rft.aulast=Gr%C3%B8ver&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Gr%C3%B8ver,%20Vibeke&rft.aucorp=&rft.date=2020-01-14&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=00093920&rft.eissn=1467-8624&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/cdev.13348&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cproquest%3E2339789549%3C/proquest%3E%3Curl%3Ehttp://search.proquest.com/docview/2339789549/%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=2339789549&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Å lære språk i barnehagen : kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring Grøver, Vibeke, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 194 s., 2018, isbn:978-82-02-42220-2, Article Levels of skills and predictive patterns of reading comprehension in bilingual children with an early age of acquisition Gunnerud, Hilde Lowell ; Foldnes, Njål ; Melby-Lervåg, Monica, Dordrecht, Springer Netherlands, 2365-2387, Reading & writing, 10, 35, 2022-12-01, 2365-2387, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-02T12%3A54%3A32IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_crist&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Levels%20of%20skills%20and%20predictive%20patterns%20of%20reading%20comprehension%20in%20bilingual%20children%20with%20an%20early%20age%20of%20acquisition&rft.jtitle=Reading%20%26%20writing&rft.au=Gunnerud,%20Hilde%20Lowell&rft.date=2022-12-01&rft.volume=35&rft.issue=10&rft.spage=2365&rft.epage=2387&rft.pages=2365-2387&rft.issn=0922-4777&rft.eissn=1573-0905&rft_id=info:doi/10.1007/s11145-022-10286-2&rft.pub=Springer%20Netherlands&rft.place=Dordrecht&rft.stitle=Read%20Writ&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_crist%3EA724511771%3C/gale_crist%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=2729997594&rft_galeid=A724511771View online Article Improving language comprehension in preschool children with language difficulties: a cluster randomized trial Hagen, Åste M ; Melby‐Lervåg, Monica ; Lervåg, Arne, HOBOKEN, WILEY, 1132-1140, Journal of child psychology and psychiatry, 10, 58, 2017-10, 1132-1140, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-27T10%3A12%3A04IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_crist&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Improving%20language%20comprehension%20in%20preschool%20children%20with%20language%20difficulties:%20a%20cluster%20randomized%20trial&rft.jtitle=Journal%20of%20child%20psychology%20and%20psychiatry&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Hagen,%20%C3%85ste%20M&rft.aucorp=&rft.date=2017-10&rft.volume=58&rft.issue=10&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1132&rft.epage=1140&rft.pages=1132-1140&rft.artnum=&rft.issn=0021-9630&rft.eissn=1469-7610&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/jcpp.12762&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=WILEY&rft.place=HOBOKEN&rft.series=&rft.stitle=J%20CHILD%20PSYCHOL%20PSYC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_crist%3EA505164525%3C/gale_crist%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=1915557079&rft_galeid=A505164525&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Predictors and outcomes of early versus later English language proficiency among English language learners Halle, Tamara ; Hair, Elizabeth ; Wandner, Laura ; McNamara, Michelle ; Chien, Nina, NEW YORK, Elsevier Inc, 1-20, Early childhood research quarterly, 1, 27, 2012, 1-20, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-27T10%3A13%3A25IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-elsevier_webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Predictors%20and%20outcomes%20of%20early%20versus%20later%20English%20language%20proficiency%20among%20English%20language%20learners&rft.jtitle=Early%20childhood%20research%20quarterly&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Halle,%20Tamara&rft.aucorp=&rft.date=2012&rft.volume=27&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1&rft.epage=20&rft.pages=1-20&rft.artnum=&rft.issn=0885-2006&rft.eissn=1873-7706&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1016/j.ecresq.2011.07.004&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Elsevier%20Inc&rft.place=NEW%20YORK&rft.series=&rft.stitle=EARLY%20CHILD%20RES%20Q&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Celsevier_webof%3ES0885200611000603%3C/elsevier_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Characteristics of Educational Language Practices Observed in Four Toddler Groups in Norwegian ECEC Hansen E, Joakim, Abingdon, Routledge, 382-396, International journal of early years education, 4, 28, 2020, 382-396, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-09-27T16%3A17%3A42IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Characteristics%20of%20Educational%20Language%20Practices%20Observed%20in%20Four%20Toddler%20Groups%20in%20Norwegian%20ECEC&rft.jtitle=International%20journal%20of%20early%20years%20education&rft.au=Evensen%20Hansen,%20Joakim&rft.date=2020&rft.volume=28&rft.issue=4&rft.spage=382&rft.epage=396&rft.pages=382-396&rft.issn=0966-9760&rft.eissn=1469-8463&rft_id=info:doi/10.1080/09669760.2018.1548347&rft.pub=Routledge&rft.place=Abingdon&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E2469016095%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=2469016095View online Article Quality of the Language-Learning Environment and Vocabulary Development in Early Childhood Hansen, Joakim E ; Broekhuizen, Martine L, 1-16, Scandinavian Journal of Educational Research, 2020-01-09, 1-16, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-06-29T11%3A18%3A33IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Quality%20of%20the%20Language-Learning%20Environment%20and%20Vocabulary%20Development%20in%20Early%20Childhood&rft.jtitle=Scandinavian%20Journal%20of%20Educational%20Research&rft.btitle=&rft.aulast=Hansen,%20Broekhuizen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=E,%20L&rft.ausuffix=&rft.au=Hansen,%20Joakim%20E&rft.aucorp=&rft.date=2020-01-09&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1&rft.epage=16&rft.pages=1-16&rft.artnum=&rft.issn=0031-3831&rft.eissn=1470-1170&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/00313831.2019.1705894&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ccross%3E10_1080_00313831_2019_1705894%3C/cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Organizing Shared Digital Reading in Groups: Optimizing the Affordances of Text and Medium Hoel, Trude ; Tønnessen, Elise Seip, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 14, AERA Open, 4, 5, 2019-10, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2332858419883822View online Article Cultural features of performance in Norwegian children’s narratives Hoel, Trude, Oslo :, Høgskolen i Oslo og Akershus, Nordisk Barnehageforskning, 6, 2013-09-01, https://doaj.org/article/f8ee6981e5d8471da4d891155b756549View online Article Interpreting the Early Language Trajectories of Children From Low-SES and Language Minority Homes: Implications for Closing Achievement Gaps Hoff, Erika, Jaswal, Vikram K ; Eccles, Jacquelynne ; Akhtar, Nameera, WASHINGTON, American Psychological Association, 4-14, Developmental psychology, 1, 49, 2013-01, 4-14, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-27T10%3A17%3A06IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_proqu&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Interpreting%20the%20Early%20Language%20Trajectories%20of%20Children%20From%20Low-SES%20and%20Language%20Minority%20Homes:%20Implications%20for%20Closing%20Achievement%20Gaps&rft.jtitle=Developmental%20psychology&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Hoff,%20Erika&rft.aucorp=&rft.date=2013-01&rft.volume=49&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=4&rft.epage=14&rft.pages=4-14&rft.artnum=&rft.issn=0012-1649&rft.eissn=1939-0599&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1037/a0027238&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=American%20Psychological%20Association&rft.place=WASHINGTON&rft.series=&rft.stitle=DEV%20PSYCHOL&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cgale_proqu%3EA373753654%3C/gale_proqu%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=921567601&rft_galeid=A373753654&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Barnehagens digitale univers Jæger, H. & Sandvik, M., Jæger, Henriette, Waterhouse, Ann-Hege Lorvik; Sandvik, Margareth, Barnehagens digitale univers, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 256 sider, 2019, isbn:978-82-02-63216-8, 25 s. Book Flerspråklige barn med språkvansker og utviklingsforstyrrelser : hvordan oppdage språkvanskene og tilrettelegge for flerspråklighet i barnehagen? Karlsen, Else Jorun, Gjevikhaug, Ann Cathrin, Oslo, Gyldendal, 253 sider, 2020, isbn:9788205524293, Article Komorbiditet mellom lese- og skrivevansker og andre diagnoser Klinkenberg, Jan Erik, Norsk tidsskrift for logopedi, 1/2018, 2018, 11-23, Book Chapter Den livsviktige leken Kibsgaard, S., Glaser, Vibeke, Drugli, May Britt; Størksen, Ingunn, Den livsviktige leken, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, isbn:978-82-450-2387-9, Article TERMINOLOGI FOR VANSKER MED SPRÅK HOS BARN OG UNGE – EN KONSENSUSSTUDIE Kristoffersen J.E, & Rygvold, Norsk tidsskrift for logopedi, 2021, 6-23, Book Chapter LItteratur i barnehagen - formidling, dialog, danning Krogstad, A., Glaser, Vibeke, Drugli, May Britt; Størksen, Ingunn, LItteratur i barnehagen - formidling, dialog, danning, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, isbn:978-82-450-2387-9, Book Chapter Executive summary Lonigan, C.J., Shanahan, T., National Institute for Literacy, Executive summary, Washington D.C, National Institute for Literacy, 2008, v-xii, https://lincs.ed.gov/publications/pdf/NELPReport09.pdfView online Book Chapter Is there a road to universal assessment of lexical knowledge in multilingual children? Cross-cultural aspects of cross-linguistic lexical tasks Luniewska, Hansen, Haman, Is there a road to universal assessment of lexical knowledge in multilingual children? Cross-cultural aspects of cross-linguistic lexical tasks, Oslo, Novus, XIX, 305, 2016, s. 147-165, isbn:9788270998593, Book Kartlegging av barns språk i tidlig alder Lyngseth, Else Johansen, Oslo, Gyldendal, 231 sider, [2020], isbn:9788205525986, Article Samtalebasert lesing med bok eller nettbrett ; gjør mediet en forskjell? Mangen, Anne ; Hoel, Trude, 339-351, Norsk pedagogisk tidsskrift, 4, 101, 2017, 339-351, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-05-11T12%3A50%3A09IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Samtalebasert%20lesing%20med%20bok%20eller%20nettbrett%20;%20gj%C3%B8r%20mediet%20en%20forskjell?&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Mangen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Mangen,%20Anne&rft.aucorp=&rft.date=2017&rft.volume=101&rft.issue=4&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=339&rft.epage=351&rft.pages=339-351&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cnoart%3E1800626194%3C/noart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Hvilken betydning har morsmålsferdigheter for utviklingen av leseforståelse og dets underliggende komponenter på andrespråket? – En oppsummering av empirisk forskning Melby-Lervåg, M., Lervåg, A., Universitetsforlaget, 330-343, Norsk pedagogisk tidsskrift, 05, 2011, 330-343, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T09%3A36%3A13IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idun&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Hvilken%20betydning%20har%20morsm%C3%A5lsferdigheter%20for%20utviklingen%20av%20leseforst%C3%A5else%20og%C2%A0dets%20underliggende%20komponenter%20p%C3%A5%20andrespr%C3%A5ket?%20%E2%80%93%20En%20oppsummering%20av%20empirisk%20forskning&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Melby-Lerv%C3%A5g&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Melby-Lerv%C3%A5g,%20Monica&rft.aucorp=&rft.date=2011&rft.volume=&rft.issue=05&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=330&rft.epage=343&rft.pages=330-343&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cidun%3E50739175%3C/idun%3E%3Curl%3Ehttps://www.idunn.no/npt/2011/05/art07%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=152.94.234.6&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Språklig utvikling hos barn fra null til fem år Melby-Lervåg, M. & Lervåg, A., Glaser, Vibeke, Drugli, May Britt; Størksen, Ingunn, Språklig utvikling hos barn fra null til fem år, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, s. 151-172, isbn:978-82-450-2387-9, Article A review of theoretical perspectives on language learning and acquisition Mohamad Nor, Norbahira ; Rashid, Radzuwan Ab, Elsevier B.V, 161-167, Kasetsart Journal of Social Sciences, 1, 39, 2018-01, 161-167, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-08-10T14%3A32%3A00IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-doaj_&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=A%20review%20of%20theoretical%20perspectives%20on%20language%20learning%20and%20acquisition&rft.jtitle=Kasetsart%20Journal%20of%20Social%20Sciences&rft.btitle=&rft.aulast=Mohamad%20Nor,%20Rashid&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=,%20Ab&rft.ausuffix=&rft.au=Mohamad%20Nor,%20Norbahira&rft.aucorp=&rft.date=2018-01&rft.volume=39&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=161&rft.epage=167&rft.pages=161-167&rft.artnum=&rft.issn=2452-3151&rft.eissn=2452-3151&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1016/j.kjss.2017.12.012&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Elsevier%20B.V&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cdoaj_%3Eoai_doaj_org_article_1a7f677e14454596a63ca692532f5aea%3C/doaj_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Narrative performance, peer group culture, and narrative development in a preschool classroom Nicolopoulou, A., Brockmeyer, C., Cekaite, A., Blum-Kulka, S., Grøver, V., Teubal, E. (red.), Narrative performance, peer group culture, and narrative development in a preschool classroom, Cambridge, Cambridge University Press, xii, 277 sider, 2014, s. 42-62, isbn:9781316644904; 9781107017641, Book Chapter Kommunikasjon og kommunikasjonsvansker Næss, K-A. & Zambrana, I. M., ko m m u n i kasi onsva nsker Kari-Anne B. lVaess og lmac Maria Zambrana, Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne B.; Tangen, Reidun, Kommunikasjon og kommunikasjonsvansker, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, isbn:978-82-02-59205-9, Book Den lærerike hverdagssamtalen i barnehagen Ofstad, Gunn Helen, Ofstad, Gunn Helen, Bergen, Fagbokforlaget, 79 sider, 2021, isbn:9788283722260, hele boken Book Chapter Utelek som språklæringsarena Olsen, T.M., Kibsgaard, S., Kanstad, M., Utelek som språklæringsarena, Bergen, Fagbokforl, 173 s., cop. 2015, s. 63-79, isbn:9788245017427, Article Why Do Children Differ in Their Development of Reading and Related Skills? Olson, Richard K ; Keenan, Janice M ; Byrne, Brian ; Samuelsson, Stefan, ABINGDON, Routledge, 38-54, Scientific studies of reading, 1, 18, 2014-01-02, 38-54, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-27T10%3A46%3A36IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_pubme&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Why%20Do%20Children%20Differ%20in%20Their%20Development%20of%20Reading%20and%20Related%20Skills?&rft.jtitle=Scientific%20studies%20of%20reading&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Olson,%20Richard%20K&rft.aucorp=&rft.date=2014-01-02&rft.volume=18&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=38&rft.epage=54&rft.pages=38-54&rft.artnum=&rft.issn=1088-8438&rft.eissn=1532-799X&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/10888438.2013.800521&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=SCI%20STUD%20READ&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_pubme%3E1826599232%3C/proquest_pubme%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=1826599232&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid for barn i risikosonen Rimehaug, T., Glaser, Vibeke, Drugli, May Britt; Størksen, Ingunn, Tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid for barn i risikosonen, Bergen, Fagbokforl, 548 s., 2018, isbn:978-82-450-2387-9, Article Early Language Milestones and Specific Language Impairment Rudolph, Johanna M ; Leonard, Laurence B, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 41-58, Journal of early intervention, 1, 38, 2016-03, 41-58, 15 s. https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-27T10%3A48%3A23IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_sage_&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Early%20Language%20Milestones%20and%20Specific%20Language%20Impairment&rft.jtitle=Journal%20of%20early%20intervention&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Rudolph,%20Johanna%20M&rft.aucorp=&rft.date=2016-03&rft.volume=38&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=41&rft.epage=58&rft.pages=41-58&rft.artnum=&rft.issn=1053-8151&rft.eissn=2154-3992&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/1053815116633861&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=J%20EARLY%20INTERVENTION&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_sage_%3E3989870541%3C/proquest_sage_%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=1774260329&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Tidlig flerspråklighet - myter og realiteter Ryen, E., Simonsen, H.G., 195-217, NOA : norsk som andrespråk, 1-2, 31, 2015, 195-217, 22 s. https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T09%3A44%3A38IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Tidlig%20flerspr%C3%A5klighet%20-%20myter%20og%20realiteter&rft.jtitle=NOA%20:%20norsk%20som%20andrespr%C3%A5k&rft.btitle=&rft.aulast=Ryen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Ryen,%20Else&rft.aucorp=&rft.date=2015&rft.volume=31&rft.issue=1-2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=195&rft.epage=217&rft.pages=195-217&rft.artnum=&rft.issn=0801-3284&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cnoart%3E1600594414%3C/noart%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Språkforstyrrelser hos barn Rygvold, A-L., Garmann, N.G., Torkildsen, J. & Næss, K-A., Befring, Edvard; Næss, Kari-Anne B.; Tangen, Reidun, Språkforstyrrelser hos barn, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, isbn:978-82-02-59205-9, 28 s. Book Chapter What Counts as Literacy in Early Childhood? Snow, CE., McCartney, K., Phillips, D., What Counts as Literacy in Early Childhood?, Oxford, Blackwell Publishing Ltd, 2006, isbn:9781405120739, 19 s. http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:34785388View online Article Language profiles and literacy outcomes of children with resolving, emerging, or persisting language impairments Snowling, M.J., Duff, F.J., Nash, H.M. ; Hulme, C., 1360-1369, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 12, 57, 2016-12, 1360-1369, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T11%3A21%3A43IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-wj&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Language%20profiles%20and%20literacy%20outcomes%20of%20children%20with%20resolving,%20emerging,%20or%20persisting%20language%20impairments&rft.jtitle=Journal%20of%20Child%20Psychology%20and%20Psychiatry&rft.btitle=&rft.aulast=Snowling&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Snowling,%20Margaret%20J.&rft.aucorp=&rft.date=2016-12&rft.volume=57&rft.issue=12&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1360&rft.epage=1369&rft.pages=1360-1369&rft.artnum=&rft.issn=0021-9630&rft.eissn=1469-7610&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1111/jcpp.12497&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwj%3E10.1111/jcpp.12497%3C/wj%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1969014738&rft_galeid=470541115&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Gender Differences in Toddlers' Language and Participation in Language Activities in Norwegian ECEC Institutions Stangeland, EB, Lundetræ, K., Reikerås, E., Routledge, 375-392, European Early Childhood Education Research Journal, 3, 26, 2018, 375-392, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T08%3A14%3A46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-eric_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Gender%20Differences%20in%20Toddlers%27%20Language%20and%20Participation%20in%20Language%20Activities%20in%20Norwegian%20ECEC%20Institutions&rft.jtitle=European%20Early%20Childhood%20Education%20Research%20Journal&rft.btitle=&rft.aulast=Brekke%20Stangeland&rft.auinit=E&rft.auinit1=E&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Brekke%20Stangeland,%20Elisabeth&rft.aucorp=&rft.date=2018&rft.volume=26&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=375&rft.epage=&rft.pages=375-392&rft.artnum=&rft.issn=1350-293X&rft.eissn=1752-1807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/1350293X.2018.1463905&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Ceric_s%3EEJ1179374%3C/eric_s%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=2039218353&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article The impact of language skills and social competence on play behaviour in toddlers Stangeland, E.B., Routledge, 106-121, European Early Childhood Education Research Journal, 1, 25, 2017-01-02, 106-121, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T13%3A05%3A27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=The%20impact%20of%20language%20skills%20and%20social%20competence%20on%20play%20behaviour%20in%20toddlers&rft.jtitle=European%20Early%20Childhood%20Education%20Research%20Journal&rft.btitle=&rft.aulast=Brekke%20Stangeland&rft.auinit=E&rft.auinit1=E&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Brekke%20Stangeland,%20Elisabeth&rft.aucorp=&rft.date=2017-01-02&rft.volume=25&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=106&rft.epage=121&rft.pages=106-121&rft.artnum=&rft.issn=1350-293X&rft.eissn=1752-1807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/1350293X.2016.1266224&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cinformaworld_s%3E10_1080_1350293X_2016_1266224%3C/informaworld_s%3E%3Curl%3Ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1350293X.2016.1266224%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=158.39.244.15&req.skin=primo&rft_pqid=1895986258&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Barn vi skal være spesielt oppmerksomme på i begynneropplæringen Stangeland, E.S., Færevåg, M.K., Lundetræ, K., Tønnessen, F.E., Barn vi skal være spesielt oppmerksomme på i begynneropplæringen, Oslo, Gyldendal akademisk, 279 s., 2014, 68-91, isbn:9788205431164, Book Chapter Om å verdsette barns lek Sundsdal & Øksnes, M., Øksnes, Maria; Hangaard Rasmussen, Torben, Om å verdsette barns lek, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., [4], 2017, 50-67, isbn:978-82-02-56956-3, Article What Early Childhood Educators Need to Know: Developing Effective Programs for Linguistically and Culturally Diverse Children and Families Tabors, Patton O., WASHINGTON, National Association for the Education of Young Children (NAEYC), 20-26, Young children, 6, 53, 1998-11-01, 20-26, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-02T13%3A56%3A57IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-jstor_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=What%20Early%20Childhood%20Educators%20Need%20to%20Know:%20Developing%20Effective%20Programs%20for%20Linguistically%20and%20Culturally%20Diverse%20Children%20and%20Families&rft.jtitle=Young%20children&rft.au=Tabors,%20Patton%20O.&rft.date=1998-11-01&rft.volume=53&rft.issue=6&rft.spage=20&rft.epage=26&rft.pages=20-26&rft.issn=0044-0728&rft.eissn=2831-7858&rft_id=info:doi/&rft.pub=National%20Association%20for%20the%20Education%20of%20Young%20Children%20(NAEYC)&rft.place=WASHINGTON&rft.stitle=YOUNG%20CHILDREN&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cjstor_webof%3E42727563%3C/jstor_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&req.skin=primo&rft_pqid=1634128920View online Book Chapter Språkutvikling Torkildsen, J. & Morken, F., Tamnes, Christian Krog, Språkutvikling, Oslo, Gyldendal, 319 sider, [2021], 56-92, isbn:9788205533387, Book Chapter Litterære samtaler i barnehagen Vik, M., Marit Vik, Ommundsen, Åse Marie; Garmann, Nina Gram, Litterære samtaler i barnehagen, Oslo, Novus, 228 s., 2017, isbn:978-82-7099-881-4, 22 s. Book Chapter Flerspråklige barns språk- og leseutvikling Wagner, Å-K. H. & Walgermo, B. R., Flerspråklige barns språk- og leseutvikling, Oslo, Gyldendal akademisk, S. 98-114, 2014, 98-114, Article Kultursensitiv omsorg i barnehagen Zachrisen, B., Trondheim, Norsk senter for barneforskning, Barn, 2-3, 35, 2017, 105-119, https://doi.org/10.5324/barn.v35i2-3.3676View online Article At tænke i sprogbrugssituationer for at udvikle børns mundtlige sprog Østergaard, W., Nationalt Videncenter for Læsning, Professionshøjskolerne, Viden om literacy (Online), 23, 2018, 42-49, https://www.videnomlaesning.dk/media/2422/23_winnie-ostergaard.pdfView online Website Rammeplan for barnehagen. Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Utdanningsdirektoratet, https://www.udir.no/rammeplanView online Legislation Lov om barnehager (barnehageloven) Lovdata, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64View online Website Tid for lek og tid for læring - Bedre innhold i barnehagen. Meld. St. 19 (2015–2016) Kunnskapsdepartementet, 2016, https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20152016/id2479078/View online Book Til barnas beste : ny lovgivning for barnehagene [elektronisk ressurs] Oslo, Departementenes servicesenter Informasjonsforvaltning, NOU 2012:1, 2012, http://www.regjeringen.no/id669113View online Document Veilederen Spesialpedagogisk hjelp, sist endret 29.03.2017 Utdanningsdirektoratet, Utdanningsdirektoratet, 2017, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialpedagogisk-hjelp/Spesialpedagogisk-hjelp/View online Book Starting strong III [electronic resource] : a quality toolbox for early childhood education and care. Organisation for Economic Co-operation and Development (Corporate Author), Organisation for Economic Co-operation and Development., Paris :, OECD, 1 online resource (374 p.), 2012., isbn:92-64-12356-3, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T13%3A35%3A56IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_UBIS:5168965040002208,ie=47BIBSYS_UBB:51110874600002207,ie=47BIBSYS_UBO:51175099550002204,ie=47BIBSYS_SSB:5110107370002226,ie=47BIBSYS_NBI:5114312400002249,ie=47BIBSYS_NBANK:518290690002250,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51166750500002203,ie=47BIBSYS_HIT:5125015100002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5154227990002212,ie=47BIBSYS_BI:5141987190002215,ie=47BIBSYS_NETWORK:71524553730002201,ie=47BIBSYS_STORTING:7196867830002248,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article Samlingsstund – tradisjonsberar eller nyskapar i arbeid med tidleg litterasitet i barnehagen? Håberg, Liv Ingrid Aske, Universitetsforlaget, 288-299, Norsk pedagogisk tidskrift, 4, 103, 2019-12-17, 288-299, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-02T14%3A03%3A14IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Samlingsstund%20%E2%80%93%20tradisjonsberar%20eller%20nyskapar%20i%20arbeid%20med%20tidleg%20litterasitet%20i%20barnehagen?&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidskrift&rft.au=H%C3%A5berg,%20Liv%20Ingrid%20Aske&rft.date=2019-12-17&rft.volume=103&rft.issue=4&rft.spage=288&rft.epage=299&rft.pages=288-299&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=1504-2987&rft_id=info:doi/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-09&rft.pub=Universitetsforlaget&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cidunn%3E10.18261/issn.1504-2987-2019-04-09%3C/idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&req.skin=primoView online Article Improving the General Language Skills of Second-Language Learners in Kindergarten: A Randomized Controlled Trial Rogde, K., Melby-Lervåg, M., Lervåg, A., Routledge, 150-170, Journal of Research on Educational Effectiveness, sup1, 9, 2016-10-03, 150-170, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-20T13%3A13%3A04IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Improving%20the%20General%20Language%20Skills%20of%20Second-Language%20Learners%20in%20Kindergarten:%20A%20Randomized%20Controlled%20Trial&rft.jtitle=Journal%20of%20Research%20on%20Educational%20Effectiveness&rft.btitle=&rft.aulast=Rogde&rft.auinit=K&rft.auinit1=K&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Rogde,%20Kristin&rft.aucorp=&rft.date=2016-10-03&rft.volume=9&rft.issue=sup1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=150&rft.epage=170&rft.pages=150-170&rft.artnum=&rft.issn=1934-5747&rft.eissn=1934-5739&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/19345747.2016.1171935&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cinformaworld_s%3E10_1080_19345747_2016_1171935%3C/informaworld_s%3E%3Curl%3Ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19345747.2016.1171935%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=1871584984&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1