Forskningsbasert praksis i skole og lærerutdanning (ScaleUp)

Det er behov for mer kunnskap hvordan omsette teori til praksis i alle skoler, alle klasserom til nytte for alle elever.

Publisert Sist oppdatert

Lærer og elev i samtale utendørs.
Det er en utfordring både i forskning, policy og praksis at kunnskap utviklet gjennom forskning har begrenset innflytelse. Foto: Jørn Steen/UiS.

Bakgrunn for programområdet:

Det har vært en kraftig utvikling i forventningene om skole og utdanning skal anvende forskning. Likevel er det en utfordring både i forskning, policy og praksis at kunnskap utviklet gjennom forskning har begrenset innflytelse. Arbeidet med å bygge bro mellom forskning og praksis har økt de siste årene, men det det gjenstår en rekke utfordringer og behov for mer kunnskap om hvordan omsette teori til praksis i alle skoler, alle klasserom til nytte for alle elever. Programområdet ScaleUp skal bidra til at vi får mer kunnskap om dette feltet. 

Programområdet har tre hovedmål: 

  • Øke kunnskapen om systematisk oppskalering av kunnskapsbaserte intervensjoner i skole og lærerutdanning
  • Utvikle, benytte og evaluere modeller for å gi støtte til læreres kontinuerlige profesjonelle utvikling
  • Utvikle kunnskap om hvordan man kan bidra til å støtte lærerstudenter i å bygge bro mellom teori og praksis

Flere forskningsprosjekter er relatert til ScaleUp. Lenke til noen relevant prosjekt finner du her: 

Medlemmer i ScaleUp: