Emne

Kunst og håndverk 2, emne 2; Forsknings- og utviklingsarbeid (ÅKH106)

Studiet vil inneholde forelesninger om forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk. Studenten skal gjennomføre en fordypningsoppgave (et forsknings- eller utviklingsarbeid) som tilsvarer 15 studiepoeng.

Universitetet kan gi tilbud om fordypning i ett eller flere tema gjerne i samarbeid med kompetansemiljø utenfor høgskolen. Fordypningsoppgaven kan knyttes opp mot praksisfeltet eller den forskningen som foregår på universitetet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ÅKH106

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Studentene velger en egen problemstilling knyttet til faget kunst og håndverk som de arbeider med teoretisk og praktisk estetisk. Emne og materialvalg blir satt på vitnemålet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten: 

  • har kunnskap og erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk
  • har oversikt i sentrale spørsmål knyttet til kunstnerisk og pedagogisk fou-arbeid
  • har god kunnskap om det emnet den enkelte har valgt å fordype seg i både teoretisk og via praktisk estetisk arbeid

 

FERDIGHETER

Studenten: 

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i faget kunst og håndverk
  • kan knytte resultater av egen praktisk estetisk og teoretisk forskning til undervisningsmetodikk og oppbygging av egen didaktisk kompetanse

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten: 

  • kan anvende relevant teori innen vitenskapsteori, metode, kunst, kultur og fagdidaktikk med tanke på egen problemstilling
  • kan gå inn i skapende prosesser med en forskerrolle

Forkunnskapskrav

Dette emne bygger på og håndverk 1 (30 sp) og Kunst og håndverk 2, emne 1 (15 sp).

Studenter som ikke har tatt kunst og håndverk I må knytte denne oppgaven til fagstoff i emnet "Design og arkitektur" (Kunst og håndverk II).

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig del og fremlegg/utstilling 1/1 Bokstavkarakterer Inspera assessment


Sluttproduktet skal bestå av en visualisert skriftlig rapport og skapende arbeid i selvvalgte materialer/teknikker. Omfanget av den skriftlige rapporten vil variere fra ca. 20-40 sider alt etter problemstillingens art (med vekt på egen utvikling i møte med ulike materialer eller med vekt på fagdidaktikk / kunst og formkultur). Rapporten skal være visualisert. Visualiseringen kan også omfatte f.eks. video, datapresentasjoner, CD-rom ol.

Oppgaven skal inneholde:

  • Problemstilling.
  • Metodevalg og strategi
  • Teori sett i forhold til problemområdet. (Kunst og formkultur og fagdidaktikk)
  • Eget praktisk /estetisk arbeid med prosessdokumentasjon
  • Fagdidaktikk

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav, 70% oppmøte
Oppgaven krever stor grad av selvstudium, studentene får avsatt tid til individuell - og/ eller gruppeveiledning som er obligatorisk. Problemstillingen må være godkjent av veileder og studenten må ha minst tre veiledningsmøter for å få legge oppgaven frem til eksamen. Det er obligatorisk fremmøte på forelesinger knyttet opp mot skapende og pedagogisk forskning og utviklingsarbeid.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjersti Gjedrem

Emneansvarlig:

Pia Susanne Wall

Arbeidsformer

Stor grad av selvstudium.

Åpent for

Kunst og håndverk - årsstudium

Emneevaluering

Tidligdialog, sluttevaluering og fagutvalg.

Litteratur

Halvorsen, Else Marie. (2007). Kunstfaglig og pedagogisk FOU. Kristiansand: Høyskoleforlaget Tekst om forskning i faget kunst og håndverk utgitt på forelesning.

Eget definert pensum med utgangspunkt i egen problemstilling.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1