Emne
Kunst og håndverk 2, emne 2; Forsknings- og utviklingsarbeid (ÅKH106)
Studiet vil inneholde forelesninger om forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk. Studenten skal gjennomføre en fordypningsoppgave (et forsknings- eller utviklingsarbeid) som tilsvarer 15 studiepoeng.
Universitetet kan gi tilbud om fordypning i ett eller flere tema gjerne i samarbeid med kompetansemiljø utenfor høgskolen. Fordypningsoppgaven kan knyttes opp mot praksisfeltet eller den forskningen som foregår på universitetet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017
Semesters
Fakta
Emnekode
ÅKH106
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap og erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid i faget kunst og håndverk
- har oversikt i sentrale spørsmål knyttet til kunstnerisk og pedagogisk fou-arbeid
- har god kunnskap om det emnet den enkelte har valgt å fordype seg i både teoretisk og via praktisk estetisk arbeid
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i faget kunst og håndverk
- kan knytte resultater av egen praktisk estetisk og teoretisk forskning til undervisningsmetodikk og oppbygging av egen didaktisk kompetanse
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende relevant teori innen vitenskapsteori, metode, kunst, kultur og fagdidaktikk med tanke på egen problemstilling
- kan gå inn i skapende prosesser med en forskerrolle
Forkunnskapskrav
Dette emne bygger på og håndverk 1 (30 sp) og Kunst og håndverk 2, emne 1 (15 sp).
Studenter som ikke har tatt kunst og håndverk I må knytte denne oppgaven til fagstoff i emnet "Design og arkitektur" (Kunst og håndverk II).
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig del og fremlegg/utstilling | 1/1 | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Sluttproduktet skal bestå av en visualisert skriftlig rapport og skapende arbeid i selvvalgte materialer/teknikker. Omfanget av den skriftlige rapporten vil variere fra ca. 20-40 sider alt etter problemstillingens art (med vekt på egen utvikling i møte med ulike materialer eller med vekt på fagdidaktikk / kunst og formkultur). Rapporten skal være visualisert. Visualiseringen kan også omfatte f.eks. video, datapresentasjoner, CD-rom ol.
Oppgaven skal inneholde:
- Problemstilling.
- Metodevalg og strategi
- Teori sett i forhold til problemområdet. (Kunst og formkultur og fagdidaktikk)
- Eget praktisk /estetisk arbeid med prosessdokumentasjon
- Fagdidaktikk
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Kjersti GjedremFaglærer:
Hildegunn Kalviknes TessmannFaglærer:
Pia Susanne WallEmneansvarlig:
Pia Susanne WallFaglærer:
Karen Aniela AarreArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Halvorsen, Else Marie. (2007). Kunstfaglig og pedagogisk FOU. Kristiansand: Høyskoleforlaget Tekst om forskning i faget kunst og håndverk utgitt på forelesning.
Eget definert pensum med utgangspunkt i egen problemstilling.