Emne

Pedagogisk psykologi (BPS230)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BPS230

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Læring og læringsprosesser; motivasjon for læring, læringsmiljø, pedagogisk psykologisk utredning, lærevansker, da særlig knyttet til sosiale og emosjonelle problemer, samt lese- og skrivevansker.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
  • ha kunnskap om sentrale teorier om motivasjon for læring
  • ha kunnskap om sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
  • ha kunnskap om sosial kompetanse, hvordan det utvikles, og kan relateres til atferd og læring
  • ha kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan det å ha lese- og skrivevansker kan påvirke læring
  • ha kunnskap om utredning av noen viktige pedagogisk psykologiske utfordringer hos barn og unge

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjøre rede for og drøfte teorier om læring
  • kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
  • kunne beskrive sentrale aspekter ved et godt læringsmiljø
  • kunne beskrive tilpasning av læringsmiljøet for elever med sosiale og emosjonelle vansker og for elever med lese- og skrivevansker
  • kunne beskrive kjennetegn ved andre sentrale lærevansker

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha en grunnleggende forståelse for læring og motivasjon for læring
  • ha en grunnleggende kompetanse om hva som utgjør et godt læringsmiljø.
  • ha en grunnleggende forståelse for hvordan læringsmiljøet kan fremme adekvat sosiale og emosjonelle utvikling
  • ha en grunnleggende forståelse for lese- og skrivevansker

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Introduksjon til psykologi (BPS110), Psykologiens historie og metode (BPS120), Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode (BPS130), Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi (BPS140)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig hjemmeeksamen 1/1 4 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 12.11.2021


Omfang: Maksimalt 3500 ord ekskludert litteraturliste. Referansestil: APA 6th eller APA 7t.

Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Fagperson(er)

Timelærer:

Klara Øverland

Timelærer:

Trude Havik

Emneansvarlig:

Trude Havik

Timelærer:

Lars Edvin Bru

Arbeidsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesning og studentaktive metoder.
  • Til undervisningen forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.

Åpent for

Bachelor i psykologi

Enkeltemne

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Book

Psykisk helse i skolen Edvin Bru (1957-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Bru, Edvin; Idsøe, Ella Cosmovici; Øverland, Klara, Oslo, Universitetsforl, 304 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02601-5, Kap. 2-5, 9 og 11 er pensum

Book Chapter

Læringsledelse for god psykisk helse Edvin Bru, Olsen, Mirjam Harkestad; Buli-Holmberg, Jorun, Læringsledelse for god psykisk helse, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 147 sider, [2020], 122-143, isbn:978-82-02-62074-5,

Book Chapter

Elever som viser sterke emosjonelle reaksjoner på prestasjonskrav i skolen Liv Jorunn Byrjedal-Sørby og Klara Øverland, Bru, Edvin; Roland, Pål, Elever som viser sterke emosjonelle reaksjoner på prestasjonskrav i skolen, Bergen, Fagbokforlaget, 226 sider, 2019, 97-124, isbn:978-82-450-3285-7,

Article

Mindsets: A View From Two Eras Dweck, Carol S ; Yeager, David S, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 481-496, Perspectives on psychological science, 3, 14, 2019-05, 481-496, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-12T09:26:20IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_pubme&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Mindsets:%20A%20View%20From%20Two%20Eras&rft.jtitle=Perspectives%20on%20psychological%20science&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Dweck,%20Carol%20S&rft.aucorp=&rft.date=2019-05&rft.volume=14&rft.issue=3&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=481&rft.epage=496&rft.pages=481-496&rft.artnum=&rft.issn=1745-6916&rft.eissn=1745-6924&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/1745691618804166&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=Los%20Angeles,%20CA&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cproquest_pubme%3e2179505210%3c/proquest_pubme%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=2179505210&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

Theories of motivation: Integration and ways forward Hattie, John ; Hodis, Flaviu A ; Kang, Sean H.K, Elsevier Inc, 101865-, Contemporary educational psychology, 61, 2020-04, 101865 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-12T09:27:28IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-elsevier_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Theories%20of%20motivation:%20Integration%20and%20ways%20forward&rft.jtitle=Contemporary%20educational%20psychology&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Hattie,%20John&rft.aucorp=&rft.date=2020-04&rft.volume=61&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=101865&rft.epage=&rft.pages=101865-&rft.artnum=&rft.issn=0361-476X&rft.eissn=1090-2384&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1016/j.cedpsych.2020.101865&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Elsevier%20Inc&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3celsevier_cross%3eS0361476X20300308%3c/elsevier_cross%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book Chapter

Vansker og vanskeligheter hos barn og ungdommer Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Vansker og vanskeligheter hos barn og ungdommer, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, 91-138, isbn:978-82-05-47921-0,

Book Chapter

Utredning Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Utredning, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, 147-166, isbn:978-82-05-47921-0,

Book

Elevens verden : innføring i pedagogisk psykologi Imsen, Gunn, Oslo, Universitetsforlaget, 545 sider, [2020], isbn:9788215040561, Kap. 3-7 er pensum

Book

Elever med lese- og skrivevansker : hva vet vi? Hva gjør vi? Lyster, Solveig-Alma Halaas, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, 2019, isbn:978-82-02-62534-4, Kap. 1, 4, 5 og 6 er pensum

Book

Sosial kompetanse og problematferd blant barn og unge Ogden, Terje, Oslo, Gyldendal akademisk, 306 s., 2015, isbn:9788205480858, Kap. 1, 5, 8-9 er pensum

Book

Motivasjon for læring : teori og praksis Skaalvik, Einar M., Skaalvik, Sidsel, Oslo, Universitetsforl, 128 s., cop. 2015, isbn:9788215024899,

Book Chapter

Lærerens betydning for relasjoner mellom elevene i klassen Trude Havik, Ertesvåg, Sigrun K.; Sølvik, Randi Myklebust, Lærerens betydning for relasjoner mellom elevene i klassen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 220 sider, [2020], 113-127, isbn:978-82-02-64378-2,

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1