Emne
Pedagogisk psykologi (BPS230)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020
Semesters
Fakta
Emnekode
BPS230
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
- ha kunnskap om pedagogisk-psykologiske teorier og metoder, og deres styrker og svakheter
- ha kunnskap om de vanligste testene for pedagogikk og psykologisk utredning av barn og unge
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne utvelge og redegjøre for pedagogisk-psykologiske teorier og metoder, som er relevante for en gitt intervensjonsproblematikk
- kunne utrede og komme med innspill til behandlingsplan for de vanligste lærevanskene barn og unge har
- kunne sammenligne disse teorier og metoder og begrunne deres styrker og svakheter
- kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
- kunne drøfte hva som ligger i godt samarbeid og teamarbeid
- kunne gjøre rede for planlegging, gjennomføring og evaluering undervisning for enkeltpersoner og i relevante grupper
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- ha en grunnleggende forståelse for forståelsen bak, utredning og behandling av de vanligste lærevansker
- ha en grunnleggende forståelse for etiske utfordringer ved testing av barn og unge
- kunne beskrive, belyse og sammenligne ulike modeller
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Timelærer:
Per Henning UppstadTimelærer:
Klara ØverlandTimelærer:
Trude HavikEmneansvarlig:
Trude HavikTimelærer:
Johannes Nilsson FinneTimelærer:
Lars Edvin BruTimelærer:
Simona Carla Silvia CaravitaStudieprogramleder:
Muriel Marisa Katharina BruchhageArbeidsformer
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- Case vil særlig bli brukt i utredning, diagnostisering og forslag til behandling av lærevansker.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil også bli brukt til å diskutere case knyttet til lærevansker.
Åpent for
Bachelor i psykologi
Enkeltemne