Emne

Pedagogisk psykologi (BPS230)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BPS230

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet belyser de psykologiske aspekter ved pedagogiske prosesser og praksisformer. Studenten blir presentert for følgende sentrale pedagogisk-psykologiske tema: Lærings- og dannelsesprosesser for mennesker i alle aldergrupper; Sentrale psykiske aspekter ved pedagogiske prosesser, pedagogiske teoritradisjoner og praksisformer; Pedagogisk-psykologiske metoder og forskningstradisjoner. Pedagogisk psykologi vil både fokusere på normal utvikling, men også fokusere på avvikende utvikling, særlig knyttet til lærevansker.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om begrepet læring, med utgangspunkt i læringspsykologiske tradisjoner
  • ha kunnskap om pedagogisk-psykologiske teorier og metoder, og deres styrker og svakheter
  • ha kunnskap om de vanligste testene for pedagogikk og psykologisk utredning av barn og unge

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne utvelge og redegjøre for pedagogisk-psykologiske teorier og metoder, som er relevante for en gitt intervensjonsproblematikk
  • kunne utrede og komme med innspill til behandlingsplan for de vanligste lærevanskene barn og unge har
  • kunne sammenligne disse teorier og metoder og begrunne deres styrker og svakheter
  • kunne gjøre rede for og drøfte ulike teorier om motivasjon
  • kunne drøfte hva som ligger i godt samarbeid og teamarbeid
  • kunne gjøre rede for planlegging, gjennomføring og evaluering undervisning for enkeltpersoner og i relevante grupper

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha en grunnleggende forståelse for forståelsen bak, utredning og behandling av de vanligste lærevansker
  • ha en grunnleggende forståelse for etiske utfordringer ved testing av barn og unge
  • kunne beskrive, belyse og sammenligne ulike modeller

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Fagperson(er)

Timelærer:

Klara Øverland

Timelærer:

Trude Havik

Emneansvarlig:

Trude Havik

Timelærer:

Lars Edvin Bru

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger, case og seminar.
  • Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
  • Case vil særlig bli brukt i utredning, diagnostisering og forslag til behandling av lærevansker.
  • På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil også bli brukt til å diskutere case knyttet til lærevansker.

Åpent for

Bachelor i psykologi

Enkeltemne

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1