Emne
Områdeplanlegging (BYG120)
Innføring i teoretisk- og praktisk utføring av reguleringsplanarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Fakta
Emnekode
BYG120
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha
- Innsikt i ulike aspekter som legger premisser for gode planer som leder til bærekraftig byutvikling
- Kunnskap om målsetting, utfordringer og prinsipper for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging
- Kjennskap til steds- og ROS-analyser
- Kjennskap til planlovgivning og planprosessen
- Forståelse for krav til offentlige planers innhold og utførelse
Etter gjennomført emne skal studentene kunne
- Utarbeide analytiske temakart av situasjon og forutsetninger for planarbeid
- Tolke gitte rammer for analyse- og planarbeidet
- Lage reguleringsplan med tilhørende illustrasjoner, modeller og fotomontasjer i henhold til lovverk og alminnelig praksis
- Formulere reguleringsbestemmelser og kjenner juridisk, praktiske og estetiske konsekvenser av formuleringer
- Utføre formings- og planarbeid som tilfredsstiller krav til universell utforming
- Anvende FocusAreal (eller annen relevant programvare) i framstilling av reguleringsplaner
Etter gjennomført emne skal studentene ha generell kompetanse i
- muntlig, skriftlig og grafisk presentasjon av reguleringsarbeid
- selvstendige utredninger innen egen og andres reguleringsarbeid
Forkunnskapskrav
Stedsforståelse og Byteori (BYG105)
Byrommet (BYG110)
Ingeniørfaglig innføring - Bygg (ING110)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappe | 7/10 | Bokstavkarakterer | ||
Skriftlig eksamen | 3/10 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vurdering består av en mappe og skriftlig eksamen. Mappen består av en tredelt prosjektoppgave, som leveres i grupper. Prosjektoppgavene vurderes samlet, og teller 70% og skriftlig eksamen teller 30%.
Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på mappen (prosjektoppgavene). Studenter som ikke består, eller ønsker å forbedre karakter, kan gjennomføre mappevurdering neste gang emnet har ordinær undervisning.