Forskningsmetode og vitenskapsteori gir kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder,vitenskapsteori og forskningsetikk innenfor idrettsvitenskap. Analyse av idrettsvitenskapelige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet står sentralt i emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Emnet inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) vitenskapsteori og forskningsetikk. I kvalitative metoder legges det vekt på metodologisk grunnlag, metodiske tilnærminger for innsamling og analyse av data, for presentasjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet. I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteori og forskningsetikk inngår som en egen del i emnet, samt i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder.Her legges det vekt på vitenskapelige teorier, filosofi og forskningsetiske retningslinjer, inklusive ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i konkrete forskningsprosjekt. Hovedtema statestikk og dataanalyse er en del av kvantitative metoder. Her vil studentene få en gjennomgang av, og innføring i, programvaren SPSS. I kvalitative metoder vil det bli gitt en gjennomgang av programvaren Nvivo.
Emnet er sentrert om idrettsvitenskapens forskningstradisjon, og omfatter analyser av publiserte vitenskapelige artikler med tanke på å klargjøre metodologiske forutsetninger for kunnskapsproduksjonen i faget. Videre vil en i dette emnet kaste lys over og vurdere ulike forskningsdesign og metoder som er anvendt i idrettsvitenskap.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha:
ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor idrettsvitenskap.
kunne analysere idrettsvitenskaplige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt.
analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike idrettsvitenskapelige tradisjoner.
bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
analysere og reflektere over vitenskapelige kunnskapsproduksjon generelt og i idrettsvitenskap spesielt.
vurdere forskningsetiske problemstillinger generelt og dokumentere at etiske retningslinjer er ivaretatt i eget vitenskapelig arbeid.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Skriftlig oppgave, kvalitativ metode
1/2
2.5 Dager
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
14.11.2022
—
Skriftlig oppgave, kvantitativ del
1/2
2.5 Dager
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
07.11.2022
—
Eksamensformen er hjemmeeksamen; to individuelle skriftlige oppgaver i hhv kvantitative og kvalitative metoder. Skriftlig oppgave 1, kvalitative metoder Skriftlig oppgave 2, kvantitative metoder. Hver eksamen strekker seg over 2.5 dager. Hver av besvarelsene skal være på 2500 ord +/- 10 %. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype) i henhold til (APA 7).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gruppeoppgave kvantitativ metode, Individuell oppgave vitenskapsteori, Obligatorisk oppmøte på 80% på alle samlinger, Gruppeoppgave kvalitativ metode, SPSS-kurs, Gruppeanalyse og presentasjon av vitenskapelige artikler, NVIVO-kurs, Obligatorisk oppmøte på profilspesifikk undervisning i idrett, Profildel kvantitativ metode, Profildel kvalitativ metode
Vilkår for å gå opp til eksamen:
Det er tre obligatoriske arbeidskrav som vurderes til godkjent / ikke godkjent. Fristene for innlevering er fordelt utover semesteret:
Oppgave 1 (3-4 studenter): kvalitativ metode. Skriftlig rapport, inntil 3000 ord (+/- 10%).
Oppgave 2 (3-4 studenter): kvantitative metode. Skriftlig rapport, inntil 3000 ord (+/- 10%).
Oppgave 3 (skrives i par): Analyse av to vitenskapelige artikler. Det skal utarbeides skriftlig rapport på inntil 5000 ord +\- 10 %. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Det er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene (80%).
Emnet er samlingsbasert med nettstøtte og organisert med 3 samlinger på campus av 3 dager. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv synkrone nettforelesninger og nettmøter.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer
Overlapping
Emne
Reduksjon (SP)
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400_1)
,
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300_1)