Emne

Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400)

Forskningsmetode og vitenskapsteori gir kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder,vitenskapsteori og forskningsetikk innenfor idrettsvitenskap. Analyse av idrettsvitenskapelige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet står sentralt i emnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MID400

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) vitenskapsteori og forskningsetikk. I kvalitative metoder legges det vekt på metodologisk grunnlag, metodiske tilnærminger for innsamling og analyse av data, for presentasjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet. I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteori og forskningsetikk inngår som en egen del i emnet, samt i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder.Her legges det vekt på vitenskapelige teorier, filosofi og forskningsetiske retningslinjer, inklusive ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i konkrete forskningsprosjekt. Hovedtema statestikk og dataanalyse er en del av kvantitative metoder. Her vil studentene få en gjennomgang av, og innføring i, programvaren SPSS. I kvalitative metoder vil det bli gitt en gjennomgang av programvaren Nvivo.

Emnet er sentrert om idrettsvitenskapens forskningstradisjon, og omfatter analyser av publiserte vitenskapelige artikler med tanke på å klargjøre metodologiske forutsetninger for kunnskapsproduksjonen i faget. Videre vil en i dette emnet kaste lys over og vurdere ulike forskningsdesign og metoder som er anvendt i idrettsvitenskap.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha:

  • ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor idrettsvitenskap.
  • kunne analysere idrettsvitenskaplige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt.
  • analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike idrettsvitenskapelige tradisjoner.
  • bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • analysere og reflektere over vitenskapelige kunnskapsproduksjon generelt og i idrettsvitenskap spesielt.
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger generelt og dokumentere at etiske retningslinjer er ivaretatt i eget vitenskapelig arbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig oppgave, kvalitativ metode 1/2 2.5 Dager Bokstavkarakterer Inspera assessment 14.11.2022
Skriftlig oppgave, kvantitativ del 1/2 2.5 Dager Bokstavkarakterer Inspera assessment 07.11.2022


Eksamensformen er hjemmeeksamen; to individuelle skriftlige oppgaver i hhv kvantitative og kvalitative metoder. Skriftlig oppgave 1, kvalitative metoder Skriftlig oppgave 2, kvantitative metoder. Hver eksamen strekker seg over 2.5 dager. Hver av besvarelsene skal være på 2500 ord +/- 10 %. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype) i henhold til (APA 7).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppeoppgave kvantitativ metode, Individuell oppgave vitenskapsteori, Obligatorisk oppmøte på 80% på alle samlinger, Gruppeoppgave kvalitativ metode, SPSS-kurs, Gruppeanalyse og presentasjon av vitenskapelige artikler, NVIVO-kurs, Obligatorisk oppmøte på profilspesifikk undervisning i idrett, Profildel kvantitativ metode, Profildel kvalitativ metode

Vilkår for å gå opp til eksamen:

Det er tre obligatoriske arbeidskrav som vurderes til godkjent / ikke godkjent. Fristene for innlevering er fordelt utover semesteret:

Oppgave 1 (3-4 studenter): kvalitativ metode. Skriftlig rapport, inntil 3000 ord (+/- 10%).

Oppgave 2 (3-4 studenter): kvantitative metode. Skriftlig rapport, inntil 3000 ord (+/- 10%).

Oppgave 3 (skrives i par): Analyse av to vitenskapelige artikler. Det skal utarbeides skriftlig rapport på inntil 5000 ord +\- 10 %. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.

Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Det er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene (80%).

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er samlingsbasert med nettstøtte og organisert med 3 samlinger på campus av 3 dager. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv synkrone nettforelesninger og nettmøter.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400_1) , Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300_1) 15

Åpent for

Idrettsvitenskap - masterstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer for emne og programevaluering.

Litteratur

Book Research design : qualitative, quantitative & mixed methods approaches Creswell, J.W., Creswell, J.D., Los Angeles, California, Sage, XXV, 275 sider, 2018, isbn:978-1-5063-8670-6; 978-1-5063-8676-8, Book Chapter Collecting data I: The questionnaire survey. Chris Gratton, Ian Jones, Ian Jones, Collecting data I: The questionnaire survey., London, Routledge, Taylor and Francis, 2014, 145-174, isbn:9780415493932, https://doi.org/10.4324/9781315796222View online Book Statistikk for helse- og sosialfagene Bjørndal, A., Hofoss, D., Oslo, Gyldendal akademisk, 269 s., 2004, isbn:9788205316089; 8205316082, Book Chapter Sammensatte mål: skalaer og indekser Ringdal, K., Ringdal, K., Sammensatte mål: skalaer og indekser, Bergen, Fagbokforlaget, 562 s., 2018, isbn:978-82-450-2481-4, Book Chapter Measuring physical activity Baumgartner, Ted A.,, Jackson, Andrew S. ; Mahar, Matthew T. ; Rowe, David A. ; Jackson, Andrew S., Measuring physical activity, Burlington, Massachusetts :, Jones & Bartlett Learning, 2016., isbn:1-284-04076-3, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-05-14T12%3A45%3A21IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-pq_ebook_central&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.atitle=&rft.jtitle=&rft.btitle=Measurement%20for%20Evaluation%20in%20Kinesiology.&rft.aulast=Baumgartner&rft.auinit=T&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Baumgartner,%20Ted%20A&rft.aucorp=&rft.date=2015&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=&rft.isbn=9781284040760&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=9781284040760&rft.edition=9th%20ed..&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/979229232&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cpq_ebook_central%3EEBC4441360%3C/pq_ebook_central%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=EBC4441360&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using IBM SPSS Pallant, Julie, London, Open University Press, XVI, 361 sider, 2020; © 2020, isbn:9780335249497; 0335249493, Book Research design : qualitative, quantitative & mixed methods approaches Creswell, J.W., Creswell, J.D., Los Angeles, California, Sage, XXV, 275 sider, 2018, isbn:978-1-5063-8670-6; 978-1-5063-8676-8, Kap. 9 Book Chapter Designing a qualitative study Maxwell, J.A., Joseph A. Maxwell, Designing a qualitative study, Los Angeles, SAGE, XVIII, 661 s., 2008, pp 214-250, isbn:9781412950312, Book Chapter What is Qualitative Research? Silverman, D., Silverman, D., What is Qualitative Research?, Los Angeles, Calif., SAGE, XXIV, 489 s., cop. 2014, isbn:978-1-4462-9542-7; 978-1-4462-9543-4, Book Chapter Qualitative Research Thomas, Jerry R.., Thomas, Jerry R.., Silverman, Stephen J..; Nelson, Jack K.., Qualitative Research, Champaign, IL, Human Kinetics, xv, 479 s., cop. 2015, 371-388, isbn:978-1-4504-7044-5, Book Chapter Collecting data II: Interviews Chris Gratton, Ian Jones, Ian Jones, Collecting data II: Interviews, London, Routledge, Taylor and Francis, 2014, 175-198, isbn:9780415493932, https://doi.org/10.4324/9781315796222View online Article Using thematic analysis in psychology Braun, Virginia ; Clarke, Victoria, Taylor & Francis Group, 77-101, Qualitative Research in Psychology, 2, 3, 2006-01-01, 77-101, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-05-12T13%3A51%3A22IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Using%20thematic%20analysis%20in%20psychology&rft.jtitle=Qualitative%20Research%20in%20Psychology&rft.btitle=&rft.aulast=Braun&rft.auinit=V&rft.auinit1=V&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Braun,%20Virginia&rft.aucorp=&rft.date=2006-01-01&rft.volume=3&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=77&rft.epage=101&rft.pages=77-101&rft.artnum=&rft.issn=1478-0887&rft.eissn=1478-0895&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1191/1478088706qp063oa&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Taylor%20&%20Francis%20Group&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cinformaworld_s%3E10_1191_1478088706qp063oa%3C/informaworld_s%3E%3Curl%3Ehttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=158.39.192.23&req.skin=primo&rft_pqid=223135521&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Article Reflecting on reflexive thematic analysis Braun, Virginia ; Clarke, Victoria, ABINGDON, Routledge, 589-597, Qualitative research in sport, exercise and health, 4, 11, 2019-08-08, 589-597, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-26T14%3A53%3A22IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-webofscience_infor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Reflecting%20on%20reflexive%20thematic%20analysis&rft.jtitle=Qualitative%20research%20in%20sport,%20exercise%20and%20health&rft.au=Braun,%20Virginia&rft.date=2019-08-08&rft.volume=11&rft.issue=4&rft.spage=589&rft.epage=597&rft.pages=589-597&rft.issn=2159-676X&rft.eissn=2159-6778&rft_id=info:doi/10.1080/2159676X.2019.1628806&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=QUAL%20RES%20SPORT%20EXERC&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cwebofscience_infor%3E000474219100010%3C/webofscience_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online Article Developing rigor in qualitative research: problems and opportunities within sport and exercise psychology Smith, Brett ; McGannon, Kerry R, ABINGDON, Routledge, 101-121, International review of sport and exercise psychology, 1, 11, 2018-01-01, 101-121, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-26T14%3A55%3A28IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-webofscience_infor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Developing%20rigor%20in%20qualitative%20research:%20problems%20and%20opportunities%20within%20sport%20and%20exercise%20psychology&rft.jtitle=International%20review%20of%20sport%20and%20exercise%20psychology&rft.au=Smith,%20Brett&rft.date=2018-01-01&rft.volume=11&rft.issue=1&rft.spage=101&rft.epage=121&rft.pages=101-121&rft.issn=1750-984X&rft.eissn=1750-9858&rft_id=info:doi/10.1080/1750984X.2017.1317357&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=INT%20REV%20SPORT%20EXER%20P&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cwebofscience_infor%3E000436829700005%3C/webofscience_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online Article Support for athletes with eating psychopathology symptoms: Exploring the views of athletes, coaches and sport practitioners Sandgren, Sebastian S ; Haycraft, Emma ; Pearce, Rhona ; Plateau, Carolyn R, ABINGDON, TAYLOR & FRANCIS LTD, Journal of applied sport psychology, 2022-02-26, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-26T14%3A54%3A41IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-webofscience&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Support%20for%20athletes%20with%20eating%20psychopathology%20symptoms:%20Exploring%20the%20views%20of%20athletes,%20coaches%20and%20sport%20practitioners&rft.jtitle=Journal%20of%20applied%20sport%20psychology&rft.au=Sandgren,%20Sebastian%20S&rft.date=2022-02-26&rft.issn=1041-3200&rft.eissn=1533-1571&rft_id=info:doi/10.1080/10413200.2022.2032476&rft.pub=TAYLOR%20&%20FRANCIS%20LTD&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=J%20APPL%20SPORT%20PSYCHOL&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cwebofscience%3E000762608300001%3C/webofscience%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online Book Understanding philosophy of science Ladyman, James, London, Routledge, XIII, 290 s., 2002, isbn:0415221560; 0415221579, E-book Understanding Philosophy of Science James Ladyman, Taylor and Francis, 2012-08-06, isbn:9780415221566, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-05-30T16%3A05%3A54IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.btitle=Understanding%20Philosophy%20of%20Science&rft.au=James%20Ladyman&rft.date=2012-08-06&rft.isbn=9780415221566&rft.isbn_list=9780415221573&rft.isbn_list=0415221579&rft.isbn_list=0415221560&rft_id=info:doi/10.4324/9780203463680&rft.eisbn=0203463684&rft.eisbn_list=9780203463680&rft.eisbn_list=9780415221566&rft.eisbn_list=9781134597901&rft.eisbn_list=1134597908&rft.eisbn_list=0415221560&rft.pub=Taylor%20and%20Francis&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cinformaworld%3E9780203463680%3C/informaworld%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.56&req.skin=primoView online Book The intelligibility of nature [electronic resource] : how science makes sense of the world Dear, Peter,, Chicago :, University of Chicago Press, 1 online resource (255 p.), 2006., isbn:1-281-95950-2; 9786611959500; 0-226-13950-6, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-04-26T15%3A08%3A38IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&rft_dat=ie=47BIBSYS_DIAKON:5110490460002247,ie=47BIBSYS_UBIS:5153372990002208,ie=47BIBSYS_UBB:51107444150002207,ie=47BIBSYS_UBA:5161322470002209,ie=47BIBSYS_UBTO:5178637870002205,ie=47BIBSYS_NMH:5111647210002309,ie=47BIBSYS_UBIN:5131320220002211,ie=47BIBSYS_NB:51244791800002202,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51165518730002203,ie=47BIBSYS_NMBU:5126689020002213,ie=47BIBSYS_NLA:5123919290002228,ie=47BIBSYS_MF:5119167140002227,ie=47BIBSYS_HIB:51124064360002221,ie=47BIBSYS_HVO:5135437950002220,ie=47BIBSYS_HIO:5163222650002218,ie=47BIBSYS_HIT:5127623080002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5161417340002212,ie=47BIBSYS_HIM:51120845230002223,ie=47BIBSYS_HH:5141357450002214,ie=47BIBSYS_BI:5168462060002215,ie=47BIBSYS_FHS:5123320500002275,ie=47BIBSYS_NETWORK:71519623240002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1