Emne
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100)
Emnet er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på i barnehagefeltet. Utdanningen tar utgangspunkt i de retningslinjene som den nasjonale rammeplan for barnehagelærerutdanning og UiS sin programplan for barnehagelærerutdanning setter for studentene.Emnet er også tilpasset nye retningslinjer for veilederutdanning i skole og barnehage.
Innholdet i praksislærerutdanningen har fire gjennomgående hovedtema:
- Læring, profesjon og etikk
- Organisasjons- og læringskultur
- Barnehagelærerarbeidet
- Veiledning, tradisjoner og metoder
I all veiledning uavhengig av tradisjon eller sammenheng inngår en rekke viktige faktorer som vi vil arbeide med både teoretisk og praktisk. Dette gjelder kommunikasjon, spørsmål og struktur i veiledning, samt koreografi av veiledning.
Praksislærerutdanningen gir kompetanse til å gi veiledet, vurdert og variert praksisopplæring i tråd med nasjonalt rammeverk for barnehagelærerutdanning. Utdanning kvalifiserer også for å gi veiledning og støtte til nyutdannede barnehagelærere og andre medarbeidere i barnehagen.
Studierett: Ifølge UDIR’s retningslinjer, kan «alle barnehagelærere eller andre med treårig barnefaglig utdanning som er i et ansettelsesforhold i en barnehage» også søke. Emnet vil kunne gi innpass på masterstudier etter søknad med dokumentasjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021
Semesters
Fakta
Emnekode
PVE100
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Emnet har et omfang på 30 studiepoeng og tilbys som et deltidsstudium over to semester; høst og vår. Emnet organiseres i form av samlinger á to dager hvert semester, til sammen 12 dager. I tillegg kommer arbeidskrav mellom samlingene.
Innhold - del 1 - høstsemesteret
Innholdet i første del er profesjonsrettet og sikter mot å utvikle praksislærernes profesjonsidentitet- og kunnskap. Parallelt fokuseres det på barnehagelærerstudenters profesjonslæring. Veiledning og observasjon betraktes som t medierende redskaper for studenters læring i praksis. Denne delen drøfter oppdatert profesjonskunnskap, både når det gjelder barnehagelærerarbeidet og det å være lærer i praksis.
Innhold - del 2 - vårsemesteret
Emnet fokuserer på profesjonskunnskap der pedagogisk ledelse og veiledning står sentralt. Profesjonskunnskap knyttes til historiske perspektiver, samt til profesjonsutøvelse og utvikling i dagens samfunn. Ideologier og maktforhold skaper ulike forutsetninger for utviklingsarbeid i barnehagen, noe som problematiseres i dette emnet. Relasjonelle perspektiver i arbeidet med barnehagen som en lærende organisasjon blir fokusert. Forskning om strukturelle og pedagogiske faktorers innvirkning på kvalitet presenteres og problematiseres. Emnet tar videre for seg forskning om pedagogisk veiledning særlig i utøvelse av profesjon. Her vil forskning og teori om kommunikasjon på flere nivå stå sentralt. Etiske dilemma blir aktualisert. Den enkeltes og fellesskapets læring blir drøftet med utgangspunkt i praksisfellesskap som begrep.
Læringsutbytte
Læringsutbytte - del 1
Emnet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generelle holdninger i utøvelse av veilederrollen i barnehagen.
Etter gjennomført studie skal kandidatene ha kunnskap om:
- profesjonell veiledning
- det komplekse barnehagelærerarbeidet
- kommunikasjon og etiske overveielser i læring og veiledning
- ulike tilnærminger og struktur i veiledning
Etter gjennomført studie skal kandidatene vise ferdigheter i å:
- anvende og diskutere profesjonell veiledning som metode for læring
- gjennomføre observasjoner som grunnlag for veiledning
- vurdere ulike kontekster for læring og profesjonsutvikling
- kommunisere om, skape struktur og utvikle egen veiledningspraksis
Etter gjennomført studie skal kandidatene ha utviklet generell kompetanse i å:
- analysere og drøfte praksisveiledningens betydning for studentenes læring i praksis
- drøfte barnehagelærerens profesjonsutøvelse og barnehagens samfunnsmandat
- reflektere over egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- forstå verdien av etiske overveielser i det relasjonelle møtet
Læringsutbytte - del 2
Etter deltakelse i emnet skal kandidatene ha kunnskap om:
- forskning og teori om organisasjonsutvikling og ledelse i barnehagen
- profesjoner, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling
- læreplanteori og læreplanpraksis sett i nasjonale og internasjonale perspektiv
- pedagogisk ledelse og pedagogisk veiledning i utøvelsen av profesjonen
- etiske dilemma i relasjonsarbeid i barnehagen
- vilkår for og perspektiver på kvalitet i ulike kontekster
- ulike dokumentasjons- og evalueringsformer og deres grunnlag
Etter deltakelse i emnet skal kandidatene ha ferdigheter i å
- kritisk vurdere ulike veiledningsformer i bruk
- kritisk vurdere egne kommunikative ferdigheter og kunne diskutere etiske dilemma
- vise evne til å utvikle en selvstendig, kritisk og begrunnet forståelse av ulike perspektiver på og vilkår for kvalitet i ulike kontekster og kunne formidle denne forståelsen
- kritisk vurdere ulike dokumentasjons- og evalueringsformer og kunne forholde seg kritisk til implementeringsspørsmål og dilemmaer i tilknytning til ledelse
- kritisk vurdere relasjoner mellom læreplanteori og læreplanpraksis
Etter deltakelse i emnet skal kandidatene ha utviklet generell kompetanse i å:
- analysere og kritisk vurdere forutsetninger for og dilemmaer i veiledningsarbeid
- vise evne til selvstendig tenkning og relasjonelt mot
- analysere og kritisk vurdere forutsetninger for og dilemmaer i utvikling og ledelse av læringskulturer i barnehage
- analysere og kritisk vurdere barnehagens grunnlagsdokumenter og det pedagogiske oppdraget i relasjon til utvikling av praksis
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig individuell hjemmeoppgave | 3/5 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle, Alle 1) | Inspera assessment | 28.04.2021 | — |
Individuell muntlig eksamen | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | - 2), Hjelpemidler godkjent av faglærerne tillatt 3) | — | 30.11.2020 | 14.12.2020 |
1) bruk av KI se: Eksamen | Universitetet i Stavanger (uis.no)
2) Individuell skriftlig tekst
3) Egen tekst
Individuell muntlig eksamen på bakgrunn av arbeidskrav (individuell skriftlig tekst). Omfang: Inntil 30 min.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang: 5000 ord (+/- 10 %).
Begge eksamensdelene må være bestått for å kunne få endelig karakter i emnet.
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forsrkrift om studier og eksamen § 2-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Krav for å gå opp til eksamen - del 1:
1: Felles gruppereferat og refleksjonslogg fra obligatoriske møter i basisgrupper sendes inn elektronisk på Canvas. Tre referat (minimum 500 ord pr. referat), (totalt minimum 1500 ord).
2: Foreta én observasjon og delta i observasjons-basert veiledning på samlingene. Omfang: 1 - 2 siders observasjonstekst.
3: Individuell skriftlig tekst. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
Krav for å gå opp til eksamen - del 2:
4. Gjennomføre to (2) fagsamtaler med referat. To referat a ca. 350 ord, tilsammen 700 ord.
5. Gjennomføre en presentasjon om felles læring på arbeidsplassen. Omfang: Minimum 30 min.
6. Presentasjonen med refleksjonslogg innleveres elektronisk. Power Point presentasjon. Refleksjonslogg ca. 350 ord.
Alle oppgavene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Madli DagestadEmneansvarlig:
Inger Benny Espedal TunglandArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100_1) , Pedagogisk veiledning emne 1 (PVE101_1) | 15 |
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100_1) , Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE110_1) | 15 |
Profesjonsveiledning i utdanning og yrke (PVE100_1) , Barnehagebasert praksislærerutdanning (VBU100_1) | 15 |