Emne

Arbeids og organisasjonspsykologi (TOL160)

Formålet med dette emnet er å gi studentene en kritisk innføring i sentrale teorier innen arbeidslivspsykologi og konflikthåndtering. Et viktig utgangspunkt for kurset er at mellommenneskelig kommunikasjon, yrkesetikk, stressmestring og teamarbeid/-ledelse kan motvirke stress og konflikter på arbeidsplassen. Når stress og konflikter likevel oppstår så kan håndtering på en adekvat måte være utfordrende, blant annet som følge av mulige verdivalg og dilemmaer. Emnet er derfor også en innføring i stressmestring og konflikthåndteringsmetodikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

TOL160

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet introduserer studentene for sentrale perspektiver og teorier innen individual- og organisasjonspsykologi, konflikthåndtering, yrkesetikk, mellommenneskelig kommunikasjon, stressmestring, teamarbeid/-ledelse, mm og vil således gi et godt innblikk i ulike sider ved Tolletatens organisasjon og møte med andre aktører som følge av yrkesutøvelsen, både i normaldrift og i konfliktsituasjoner. Det vil bli trukket inn gjesteforeleser(e) for kontekstualisering både relatert til yrkesetiske vurderinger og håndtering av situasjoner preget av verdivalg og dilemmaer.

Emnet er i stor grad problematiserende, og legger stor vekt på å lære studentene kritisk tenking og refleksjon.

Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og kollektivt nivå.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Etter å ha fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:

  • Sentrale teorier om individual- og organisasjonspsykologi, konflikthåndtering, yrkesetikk, mellommenneskelig kommunikasjon, stressmestring og team- og teamledelse
  • Sosialpsykologiske perspektiver på grupper og gruppeprosesser.

Etter å ha fullført emnet skal studentene ha ferdigheter i:

  • Sentrale individual- og organisasjonspsykologiske teorier
  • Teamarbeid/-ledelse og mellommenneskelig kommunikasjon
  • Vurdering av relevant konflikthåndtering i ulike situasjoner
  • Analysering av strukturelle organisatoriske utfordringer som kan øke konfliktnivået og måter å håndtere disse på

Etter fullført emne skal studentene ha generell kompetanse om:

  • Grunnleggende innsikt i emnets perspektiver og begreper, samt sentrale individual- og organisasjonspsykologiske teorier
  • Ha utviklet evne til kritisk refleksjon om individer- og organisasjoners evne til konflikthåndtering, mellommenneskelig kommunikasjon, stressmestring og teamarbeid / - ledelse
  • Et grunnlag for å kunne forstå, anvende og kjenne igjen organisasjonspsykologiske prinsipper i arbeidslivet

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig individuell hjemmeeksamen 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk øving, Obligatorisk skriftlig gruppeinnlevering
En obligatorisk prosjektoppgave som må være godkjent for å få adgang til eksamen. Prosjektoppgaven skal gjennomføres som gruppearbeid (4-5 studenter). Tema for prosjektarbeidet kan velges fritt, men må være forankret i pensumlitteraturen. Gruppeveiledning vil bli gitt i tilknytning til ordinær undervisning.

Fagperson(er)

Instituttleder:

Tore Markeset

Emneansvarlig:

Gunhild Bjaalid

Arbeidsformer

Forelesninger, gjesteforelesninger, gruppeøvelser, gruppearbeid, gruppepresentasjoner.

Åpent for

Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Organizational behavior Emerging knowledge, global reality McShane, Steven L., Von Glinow, Mary Ann, New York, McGraw-Hill Education, xxx, 590 sider, I-44 indeks b illustrasjoner, fotografi, diagram, 2024; ©2024, isbn:9781266108099, Hovedpensumbok. Les kapittel 2,3,4, 5, 8, 9, 10, 11 og 12, 13,14 & 15. Book Thinking, fast and slow Kahneman, Daniel, London, Penguin Books, 499 s., 2012, isbn:978-0-141-03357-0, Velg mellom norsk eller engelsk utgave. Book Tenke, fort og langsomt Kahneman, Daniel, Nyquist, Gunnar,; Lilleskjæret, Eivind,, Oslo, Pax, 551 s., 2013, isbn:9788253036465, Velg mellom norsk eller engelsk utgave. Book Psychology : the science of mind and behaviour Holt, Nigel, Bremner, Andy; Vliek, Michael L.W.; Sutherland, Ed; Passer, Michael; Smith, Ronald, Maidenhead, McGraw Hill Education, xix, 1036 sider, [2024]; © 2024, isbn:9781526849120, Pensumbok i individualpsykologi Book Ledelse på godt og vondt Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581, Book Det gode arbeidsmiljø : krav og utfordringer Anders Skogstad (1954-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 484 sider, [2021], isbn:9788245035124, https://www.nb.no/search?q=oaiid:View online Book Strategisk HRM Ledelse, organisasjon, strategi og regulering 1 Aslaug Mikkelsen (1953-) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 367 s., 1, 2016, isbn:978-82-02-49397-4, Book Strategisk HRM HMS, etikk og internasjonale perspektiver 2 Aslaug Mikkelsen (1953-) (redaktør), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 570 s., 2, 2016, isbn:9788202522902,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1