Emne
Skolebasert praksislærerutdanning (VLU125)
Emnet skal bidra til skolebasert kompetanseutvikling hvor praksisveiledning blir en del av skolens faglige utviklingsarbeid. Deltakerne skal utvikle profesjonsidentitet som praksislærere for lærerstudenter og som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen skole.
Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsskolesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og grunnskolelærerutdanning».Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i grunnskolelærerutdanningene og for opptak på veiledningsmoduler på masternivå.
Emnet er ryddet i tre hovedtema: 1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap og 3) Det profesjonelle fellesskapet, utvikling og samhandling.
De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Temaene representerer en bred kunnskapsbase som et grunnlag for både å innvie studentene i yrkeslivets kompleksitet og kvalifisere dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020
Semesters
Fakta
Emnekode
VLU125
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Deltakeren har kunnskaper om:
- universitetsskoleprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
- kommunikasjon, samspill og profesjonsetikk
- ulike tilnærminger til veiledning
- undervisning og læring generelt og om lærerstudenters læring og utvikling spesielt
- betydningen av samarbeid med foreldre og andre samarbeidspartnere
- ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
- læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfelleskap
Deltakeren har ferdigheter i å:
- analysere og utvikle skole – og gruppebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
- i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike undervisningsplaner (for eksempel en tilpasset form for lesson study)
- designe ulike læringsmøter for og med studenter
- dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i grupp
- planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne foreldremøter, foreldresamtaler eller møter med andre samarbeidspartnere sammen med studenter
- selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid
- vurdere og kommentere egen utvikling som praksislære
Deltakeren har generell kompetanse i å:
- analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter
- være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FoU-samarbeid mellom universitet og grunnskole
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført for å få godkjent studiet.
- 80 % deltakelse på samlinger
- Individuell refleksjonstekst knyttet til en fellessamling
- Individuell skriftlig respons på andre deltakeres refleksjonstekst
- I gruppe: skriftlig plan for Fou-arbeid i tilknytning til praksisopplæring
- I gruppe: muntlig presentasjon av Fou-arbeid knyttet til praksisopplæring
For grunnskole gjelder også disse
- Koreografere et læringsmøte for studenter som synliggjør både før- og etterveiledning
- Koreografere et faglig diskusjonsmøte for studenter
Alle obligatoriske aktiviteter skal være innfridd for å få godkjent studiet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Runar VathneFaglærer:
Finn MartinsenStudiekoordinator:
Kjetil EndresenArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Litteraturlisten kan endres i samråd med deltakerne hvis pedagogiske begrunnelser tilsier det.
I tillegg har faglærer i samråd og samarbeid med deltakere/FoU-grupper anledning til å velge inn andre aktuelle kapitler/artikler opptil 100 sider.
Veiledning, kommunikasjon og samspill
Helgevold, Nina; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Østrem, Sissel (2014). Veiledningssamtaler i lærerstudenters praksis perioder - innhold og prosesser. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Akademika forlag (s133-141).
Kristiansen, A. (2008) Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer? I Eide S.B., Grelland, H.H.,Kristiansen, A. Sævareid, H.I., Aasland, D.G., Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal akademisk (s.59-72
Kvernebekk, T. (2016). Kommunikasjon. I O.A. Kvamme; T. Kvernbekk og T. Strand (red.). Pedagogiske fenomener. En innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s. 177-188).
Lauvås, P. og Handal, G. (2018). Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kap. 2, 5,6, 10, 13)
Helgevold, N. & Munthe, E. (2016) Veiledning på elevens vilkår. I: G. Engvik & A.L. Østern (red.) Veiledningspraksiser i bevegelse i skole og utdanning. Bergen: Fagbokforlaget (s.33-50)
Nilssen, V. (2018). Praksislæreren. Oslo: Universitetsforlaget.
Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap
Gilje, Ø., Flygt Landfaldt, Ø. Ludvigsen, S. (2018) Dybdelæring – historisk bakgrunn og teoretiske tilnærminger. Bedre Skole nr.4 (s. 22-28)Kleven, A. 2010.” Lærerarbeidet i klasserommet”. I: T.L. Hoel, G, Engvik og B. Hanssen (red.) Ny som lærer – sjansespill og samspill. Trondheim, Tapir akademiske forlag (s.27-42)..
Mosvold, R og Ohnstad, F.O. (2016). Profesjonsetiske perspektiver på læreres omtaler av elever. Norsk Pedagogisk tidsskrift 01/2016 (s 26-36).
Säljö, R. (2016). Læring i et sosiokulturelt perspektiv. I R. Säljö (red.) Læring – en introduksjon til pepsktiver og metaforer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk forlag (s. 105-127).
Ulvik, M. Undervisningens estetiske dimensjon. Om å våge og ta i bruk det uforutsigbare. Bedre Skole 2/2014
Det profesjonelle fellesskapet og samhandling med andre aktører
Elstad, E., Helstad, K. & Mausethagen, S. (2014) Profesjonsutvikling i skolen. I: E. Elstad & elstad (red.) Profesjonsutvikling i skolen (kap.1, s. 17-38)
Ekspertgruppa om lærerrollen (2016). Om lærerrollen. Bergen: Fagbokforlaget (kapittel 2, s.23-40
Heggen, K og Thorsen, K. E. (2015). Praksisopplæring – et felles prosjekt mellom høgskole og praksisskole? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 99 (5), s. 362–374. https://www.idunn.no/npt/2015/05/praksisopplaering_-_et_felles_prosjekt_mellom_hoegskole_og_prhttps://www.idunn.no/npt/2015/05/praksisopplaering_-_et_felles_prosjekt_mellom_hoegskole_og_pr
Lærerutdanning 2025 Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene https://www.regjeringen.no/contentassets/d0c1da83bce94e2da21d5f631bbae817/kd_nasjonal-strategi-for-larerutdanningene_nett.pdfhttps://www.regjeringen.no/contentassets/d0c1da83bce94e2da21d5f631bbae817/kd_nasjonal-strategi-for-larerutdanningene_nett.pdf
FOU - arbeid
Bjørndal, C.R.P. (2017). Det vurderende øyet: observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Cappelen Akademisk
Selvvalgt litteratur i forbindelse med eget valgt FOU-arbeid kommer i tillegg