Emne

Skolebasert praksislærerutdanning (VLU125)

Emnet skal bidra til skolebasert kompetanseutvikling hvor praksisveiledning blir en del av skolens faglige utviklingsarbeid. Deltakerne skal utvikle profesjonsidentitet som praksislærere for lærerstudenter og som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen skole.

Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsskolesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og grunnskolelærerutdanning».Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i grunnskolelærerutdanningene og for opptak på veiledningsmoduler på masternivå.

Emnet er ryddet i tre hovedtema: 1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap og 3) Det profesjonelle fellesskapet, utvikling og samhandling.

De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Temaene representerer en bred kunnskapsbase som et grunnlag for både å innvie studentene i yrkeslivets kompleksitet og kvalifisere dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.dem til fremtidig profesjonell yrkesutøvelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

VLU125

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Innholdskomponentene vil bli behandlet dels hver for seg, men også i sammenheng. De ulike innholdskomponentene synliggjøres i litteraturlisten. Arbeidet med det teoretiske fagstoffet og praktisering av ulike læringsformer vil ta utgangpunkt i situasjoner fra praksisfeltet/egen skole.

Læringsutbytte

Deltakeren har kunnskaper om:

  • universitetsskoleprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
  • kommunikasjon, samspill og profesjonsetikk
  • ulike tilnærminger til veiledning
  • undervisning og læring generelt og om lærerstudenters læring og utvikling spesielt
  • betydningen av samarbeid med foreldre og andre samarbeidspartnere
  • ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
  • læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfelleskap

Deltakeren har ferdigheter i å:

  • analysere og utvikle skole – og gruppebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
  • i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike undervisningsplaner (for eksempel en tilpasset form for lesson study)
  • designe ulike læringsmøter for og med studenter
  • dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i grupp
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne foreldremøter, foreldresamtaler eller møter med andre samarbeidspartnere sammen med studenter
  • selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid
  • vurdere og kommentere egen utvikling som praksislære

Deltakeren har generell kompetanse i å:

  • analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter
  • være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FoU-samarbeid mellom universitet og grunnskole

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Lærerutdanning eller tilsvarende godkjent utdanning for skoleslaget på minimum bachelornivå

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført for å få godkjent studiet.

  • 80 % deltakelse på samlinger
  • Individuell refleksjonstekst knyttet til en fellessamling
  • Individuell skriftlig respons på andre deltakeres refleksjonstekst
  • I gruppe: skriftlig plan for Fou-arbeid i tilknytning til praksisopplæring
  • I gruppe: muntlig presentasjon av Fou-arbeid knyttet til praksisopplæring

For grunnskole gjelder også disse

- Koreografere et læringsmøte for studenter som synliggjør både før- og etterveiledning

- Koreografere et faglig diskusjonsmøte for studenter

Alle obligatoriske aktiviteter skal være innfridd for å få godkjent studiet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Runar Vathne

Faglærer:

Finn Martinsen

Studiekoordinator:

Kjetil Endresen

Arbeidsformer

Det vil bli lagt til rette for varierte og deltakende arbeidsmåter som skal fremme læringsutbytteformuleringene, forelesninger, diskusjoner, praktiske øvelser, arbeid i basisgrupper og andre typer grupper.

Åpent for

Veiledning for praksislærere - skolebasert videreutdanning

Emneevaluering

Følger kvalitetssystemet ved Universitetet i Stavanger (tidligdialog, sluttevaluering, fagutvalg)

Litteratur

Litteraturlisten kan endres i samråd med deltakerne hvis pedagogiske begrunnelser tilsier det.

I tillegg har faglærer i samråd og samarbeid med deltakere/FoU-grupper anledning til å velge inn andre aktuelle kapitler/artikler opptil 100 sider.

Veiledning, kommunikasjon og samspill

Helgevold, Nina; Næsheim-Bjørkvik, Gro; Østrem, Sissel (2014). Veiledningssamtaler i lærerstudenters praksis perioder - innhold og prosesser. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Akademika forlag (s133-141).

Kristiansen, A. (2008) Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer? I Eide S.B., Grelland, H.H.,Kristiansen, A. Sævareid, H.I., Aasland, D.G., Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal akademisk (s.59-72

Kvernebekk, T. (2016). Kommunikasjon. I O.A. Kvamme; T. Kvernbekk og T. Strand (red.). Pedagogiske fenomener. En innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s. 177-188).

Lauvås, P. og Handal, G. (2018). Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (kap. 2, 5,6, 10, 13)

Helgevold, N. & Munthe, E. (2016) Veiledning på elevens vilkår. I: G. Engvik & A.L. Østern (red.) Veiledningspraksiser i bevegelse i skole og utdanning. Bergen: Fagbokforlaget (s.33-50)

Nilssen, V. (2018). Praksislæreren. Oslo: Universitetsforlaget.

Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap

Gilje, Ø., Flygt Landfaldt, Ø. Ludvigsen, S. (2018) Dybdelæring – historisk bakgrunn og teoretiske tilnærminger. Bedre Skole nr.4 (s. 22-28)Kleven, A. 2010.” Lærerarbeidet i klasserommet”. I: T.L. Hoel, G, Engvik og B. Hanssen (red.) Ny som lærer – sjansespill og samspill. Trondheim, Tapir akademiske forlag (s.27-42)..

Mosvold, R og Ohnstad, F.O. (2016). Profesjonsetiske perspektiver på læreres omtaler av elever. Norsk Pedagogisk tidsskrift 01/2016 (s 26-36).

Säljö, R. (2016). Læring i et sosiokulturelt perspektiv. I R. Säljö (red.) Læring – en introduksjon til pepsktiver og metaforer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk forlag (s. 105-127).

Ulvik, M. Undervisningens estetiske dimensjon. Om å våge og ta i bruk det uforutsigbare. Bedre Skole 2/2014

Det profesjonelle fellesskapet og samhandling med andre aktører

Elstad, E., Helstad, K. & Mausethagen, S. (2014) Profesjonsutvikling i skolen. I: E. Elstad & elstad (red.) Profesjonsutvikling i skolen (kap.1, s. 17-38)

Ekspertgruppa om lærerrollen (2016). Om lærerrollen. Bergen: Fagbokforlaget (kapittel 2, s.23-40

Heggen, K og Thorsen, K. E. (2015). Praksisopplæring – et felles prosjekt mellom høgskole og praksisskole? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 99 (5), s. 362–374. https://www.idunn.no/npt/2015/05/praksisopplaering_-_et_felles_prosjekt_mellom_hoegskole_og_prhttps://www.idunn.no/npt/2015/05/praksisopplaering_-_et_felles_prosjekt_mellom_hoegskole_og_pr

Lærerutdanning 2025 Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene https://www.regjeringen.no/contentassets/d0c1da83bce94e2da21d5f631bbae817/kd_nasjonal-strategi-for-larerutdanningene_nett.pdfhttps://www.regjeringen.no/contentassets/d0c1da83bce94e2da21d5f631bbae817/kd_nasjonal-strategi-for-larerutdanningene_nett.pdf

FOU - arbeid

Bjørndal, C.R.P. (2017). Det vurderende øyet: observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis. Oslo: Cappelen Akademisk

Selvvalgt litteratur i forbindelse med eget valgt FOU-arbeid kommer i tillegg

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1