Emne

Skolebasert praksislærerutdanning (VLU125)

Emnet skal bidra til skolebasert kompetanseutvikling hvor veiledning og systematisk FOU-arbeid blir en del av skolens faglige utviklingsarbeid. Deltakerne skal utvikle profesjonsidentitet både som praksislærere for lærerstudenter, som veiledere for nyutdanna kolleger, og som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen skole.

Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsskolesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og lærerutdanning».

Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i lærerutdanningene, og som veileder for nyutdannede lærere. Emnet kan søkes innpasset i relevante MA-programmer.

Emnet er ryddet i tre hovedtema: 1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap og 3) Det profesjonelle fellesskapet, utvikling og samhandling.

De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Temaene representerer en bred kunnskapsbase som et grunnlag for både å innvie studenter og nyutdannede lærere i yrkeslivets kompleksitet og profesjonell yrkesutøvelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

VLU125

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Innholdskomponentene vil bli behandlet dels hver for seg, men også i sammenheng. De ulike innholdskomponentene synliggjøres i litteraturlisten. Arbeidet med det teoretiske fagstoffet og praktisering av ulike læringsformer vil ta utgangpunkt i situasjoner fra praksisfeltet/egen skole.

Læringsutbytte

Deltakeren har kunnskaper om: 

  • universitetsskoleprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
  • kommunikasjon, samspill og profesjonsetikk 
  • ulike tilnærminger til veiledning og veilederrollen 
  • undervisning og læring generelt og om lærerstudenters læring og utvikling spesielt 
  • betydningen av samarbeid med foreldre og andre samarbeidspartnere 
  • ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid 
  • læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfelleskap, herunder spesielt fokus på nye kolleger/nyutdannede. 

Deltakeren har ferdigheter i å: 

  • analysere og utvikle skole - og gruppebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer  
  • i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike undervisningsplaner (for eksempel en tilpasset form for lesson study) 
  • designe ulike læringsmøter for og med studenter og nyutdanna lærere 
  • dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i gruppe 
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne foreldremøter, foreldresamtaler eller møter med andre samarbeidspartnere sammen med studenter 
  • selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid 

Deltakeren har generell kompetanse i å:  

  • analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter  
  • vurdere og kommentere egen utvikling som praksislærer og veileder 
  • være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FOU-samarbeid mellom universitet og grunnskole 

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Godkjent lærerutdanning.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen, FOU-oppgave - Gruppebasert eller individuelt 3/5 Bestått/ Ikke bestått Alle Inspera assessment
Muntlig gruppebasert presentasjon 2/5 1 Timer Bestått/ Ikke bestått Alle Inspera assessment
Muntlig gruppebasert presentasjon 2/5 30 Minutter Bestått/ Ikke bestått Alle Inspera assessment


FoU-oppgaven (omfang ca 5000 ord for gruppe og 4000 ord for individuell oppgave) knyttes til skolens egne FoU prosjekter innen praksisopplæring og profesjonsutvikling.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske øvinger

Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført for å få godkjent studiet:

  • 80 % deltakelse på samlinger
  • Individuell refleksjonstekst knyttet til en fellessamling
  • Individuell skriftlig respons på andre deltakeres refleksjonstekst
  • I gruppe: Skriftlig plan for FoU-arbeid i tilknytning til praksisopplæring
  • I gruppe: Muntlig presentasjon av FoU-arbeid knyttet til praksisopplæring

For grunnskole gjelder også disse:

- Koreografere et læringsmøte for studenter som synliggjør både før- og etterveiledning

- Koreografere et faglig diskusjonsmøte for studenter

Alle obligatoriske aktiviteter skal være innfridd for å få godkjent studiet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Runar Vathne

Faglærer:

Finn Martinsen

Studiekoordinator:

Kjetil Endresen

Arbeidsformer

Det vil bli lagt til rette for varierte og deltakende arbeidsmåter som skal fremme læringsutbytteformuleringene, forelesninger, diskusjoner, praktiske øvelser, arbeid i basisgrupper og andre typer grupper.

Åpent for

Veiledning for praksislærere - skolebasert videreutdanning

Emneevaluering

Følger kvalitetssystemet ved Universitetet i Stavanger (tidligdialog, sluttevaluering, fagutvalg)

Litteratur

Book Chapter

Veiledningssamtaler i lærerstudenters praksisperioder : innhold og prosesser Helgevold, N., Helgevold, Nina, Østrem, Sissel; Næsheim-Bjørkvik, Gro, Veiledningssamtaler i lærerstudenters praksisperioder : innhold og prosesser, Trondheim, Akademika, cop. 2014, 133-141, 2014, s. 133-141,

Book Chapter

Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer? Kristiansen, Aslaug, Eide, Solveig Botnen, Eide, Solveig Botnen; Grelland, Hans Herlof; Kristiansen, Aslaug; Sævareid, Hans Inge; Aasland, Dag Gjerløw, Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?, Oslo, Gyldendal, 183 sider, [2020], 59-72, isbn:9788205533950,

Book Chapter

Kommunikasjon Kvernebekk, T., Strand, Torill; Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone, Kommunikasjon, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, s. 177-188, isbn:978-82-02-49466-7,

Book

Veiledning og praktisk yrkesteori Lauvås, Per, Handal, Gunnar,, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 378 s., 2014, isbn:9788202411176, Les kapittel 2, 5, 6, 10 & 13

Book Chapter

Veiledning på elevens vilkår Helgevold, Nina, Helgevold, Nina, Munthe, Elaine, Veiledning på elevens vilkår, Bergen, Fagbokforl, 81-100, cop. 2016, s. 81-100, isbn:978-82-450-1781-6,

Book

Praksislæreren Nilssen, Vivi Lisbeth, Oslo, Universitetsforl, 175 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03046-3,

Article

Tematikken i veiledningssamtaler: forgrunn og bakgrunn Østrem, Sissel, 1-, Acta didactica Norge, 3, 10, 2016-08-26, 1 http://dx.doi.org/10.5617/adno.2907View online

Book Chapter

Veiledning som didaktiske møter Hanssen, B. og Østrem, S. (2010), Veiledning som didaktiske møter, isbn:9788278416372,

Report

Evaluering av veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere Rambøll(2021), https://www.udir.no/contentassets/8f74754444124fe5b3e93415b7472180/kortversjon-av-sluttrapport_evaluering-av-veiledning-av-nyutdannede-nytilsatte-larere.pdfView online

Article

Fra reflekterende student til praktiserende pedagog Amundsen, P., Utdanningsdirektoratet, 2007, 57-66, https://www.udir.no/globalassets/filer/organisasjon-kompetanse/kompetanse/art.serie_nett_07.pdfView online

Article

Kvalifisering av lokale veiledere - et spørsmål om å lære om og lære i Hanssen; B., Utdanningsdirektoratet, 2007, 22-33, https://www.udir.no/globalassets/filer/organisasjon-kompetanse/kompetanse/art.serie_nett_07.pdfView online

Book Chapter

Lærerarbeidet i klasserommet Kleven, A., Lærerarbeidet i klasserommet, Tapir akademiske forlag, 2010, 27-42,

Article

Dybdelæring - historisk bakgrunn og teoretiske tilnærminger Gilje, Øystein; Landfald, Ørjan Flygt; Ludvigsen, Sten, Utdanningsforbundet, Oslo, Bedre skole, Bedre skole, 4, 2018, s. 22-27, https://www.utdanningsnytt.no/diverse/utdanning-som-eblad/bedre-skole---arkiv/View online

Article

Profesjonsetiske perspektiver på læreres omtaler av elever Mosvold, Reidar ; Ohnstad, Frøydis Oma, 26-36, Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 100, 2016, 26-36, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-22T10:02:39IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Profesjonsetiske%20perspektiver%20p%c3%a5%20l%c3%a6reres%20omtaler%20av%20elever&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Mosvold&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Mosvold,%20Reidar&rft.aucorp=&rft.date=2016&rft.volume=100&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=26&rft.epage=36&rft.pages=26-36&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cnoart%3e1600596356%3c/noart%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book Chapter

Læring i et sosiokulturelt perspektiv Säljö, R., Säljö, Roger, Gilje, Øystein; Goveia, Ingvill Christina, Læring i et sosiokulturelt perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2016, s. 105-127, isbn:978-82-02-51017-6,

Article

Undervisningens estetiske dimensjon - Om å våge å ta i bruk det uforutsigbare Ulvik, M., Bedre skole, 2, 2014, https://utdanningsforskning.no/artikler/undervisningens-estetiske-dimensjon---om-a-vage-a-ta-i-bruk-det-uforutsigbare/View online

Book Chapter

Profesjonsutvikling i skolen Elstad, E., Helstad, K. & Mausethagen, S., Elstad, Eyvind,; Helstad, Kristin,, Profesjonsutvikling i skolen, Oslo, Universitetsforl, 353 s., cop. 2014, s. 17-38, isbn:9788215023557,

Book Chapter

Ekspertgruppa om lærerrollen Norge Ekspertgruppa om lærerrollen (forfatter), Dahl, Thomas,, Ekspertgruppa om lærerrollen, Bergen, Fagbokforl, 250 s., cop. 2016, s. 23-40, isbn:978-82-450-2100-4,

Article

Praksisopplæring - et felles prosjekt mellom høgskole og praksisskole? Heggen, Kåre ; Thorsen, Kirsten E., 362-374, Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 99, 2015, 362-374, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-22T10:25:02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Praksisoppl%c3%a6ring%20-%20et%20felles%20prosjekt%20mellom%20h%c3%b8gskole%20og%20praksisskole?&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Heggen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Heggen,%20K%c3%a5re&rft.aucorp=&rft.date=2015&rft.volume=99&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=362&rft.epage=374&rft.pages=362-374&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cnoart%3e1500589222%3c/noart%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Government Document

Lærerutdanning 2025 Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene Kunnskapsdepartementet, 2013, https://www.regjeringen.no/contentassets/d0c1da83bce94e2da21d5f631bbae817/kd_nasjonal-strategi-for-larerutdanningene_nett.pdfView online

Book

Det vurderende øyet : observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis Bjørndal, Cato R.P., Oslo, Gyldendal akademisk, 167 s., 2017, isbn:9788205500594,

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1