Emne
Skolebasert praksislærerutdanning (VLU125)
Emnet skal bidra til skolebasert kompetanseutvikling hvor veiledning og systematisk FOU-arbeid blir en del av skolens faglige utviklingsarbeid. Deltakerne skal utvikle profesjonsidentitet både som praksislærere for lærerstudenter, som veiledere for nyutdanna kolleger, og som deltakere i et forsknings- og utviklingsorientert profesjonsfelleskap ved egen skole.
Emnet er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring med intensjoner om et lærende felleskap som involverer alle parter slik det kommer til uttrykk i avtale om Universitetsskolesamarbeidet: «Ved å prøve ut nye former for samarbeid knyttet til både praksisopplæring og utvikling av felles prosjekter, skal vi sammen være «lærende» og videreutvikle både praksis, forskningssamarbeid og lærerutdanning».
Fullført og bestått eksamen i studieemnet kvalifiserer for veiledningsoppgaver som praksislærer i lærerutdanningene, og som veileder for nyutdannede lærere. Emnet kan søkes innpasset i relevante MA-programmer.
Emnet er ryddet i tre hovedtema: 1) Veiledning, kommunikasjon og samspill, 2) Lærerarbeidet, lærerrollen og elevkunnskap og 3) Det profesjonelle fellesskapet, utvikling og samhandling.
De tre temaene er overlappende, og må sees i lys av hverandre. FoU-arbeid vil være integrert i alle tre. Temaene representerer en bred kunnskapsbase som et grunnlag for både å innvie studenter og nyutdannede lærere i yrkeslivets kompleksitet og profesjonell yrkesutøvelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022
Semesters
Fakta
Emnekode
VLU125
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Deltakeren har kunnskaper om:
- universitetsskoleprosjektet og sentrale styringsdokumenter knyttet til praksisopplæring
- kommunikasjon, samspill og profesjonsetikk
- ulike tilnærminger til veiledning og veilederrollen
- undervisning og læring generelt og om lærerstudenters læring og utvikling spesielt
- betydningen av samarbeid med foreldre og andre samarbeidspartnere
- ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
- læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfelleskap, herunder spesielt fokus på nye kolleger/nyutdannede.
Deltakeren har ferdigheter i å:
- analysere og utvikle skole - og gruppebaserte planer for praksisopplæring med utgangspunkt i nasjonale og lokale føringer
- i samarbeid med studentene planlegge, gjennomføre og vurdere ulike undervisningsplaner (for eksempel en tilpasset form for lesson study)
- designe ulike læringsmøter for og med studenter og nyutdanna lærere
- dokumentere og vurdere studenters utvikling og læring individuelt og i gruppe
- planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne foreldremøter, foreldresamtaler eller møter med andre samarbeidspartnere sammen med studenter
- selvstendig og i samarbeid med kolleger kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til FoU- arbeid
Deltakeren har generell kompetanse i å:
- analysere og vurdere praksisopplæring i lys av profesjonsetiske perspektiver og sentrale styringsdokumenter
- vurdere og kommentere egen utvikling som praksislærer og veileder
- være en aktiv deltaker og kompetent bidragsyter i FOU-samarbeid mellom universitet og grunnskole
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen, FOU-oppgave - Gruppebasert eller individuelt | 3/5 | Bestått/ Ikke bestått | Alle | Inspera assessment | — | — | |
Muntlig gruppebasert presentasjon | 2/5 | 1 Timer | Bestått/ Ikke bestått | Alle | Inspera assessment | — | — |
Muntlig gruppebasert presentasjon | 2/5 | 30 Minutter | Bestått/ Ikke bestått | Alle | Inspera assessment | — | — |
FoU-oppgaven (omfang ca 5000 ord for gruppe og 4000 ord for individuell oppgave) knyttes til skolens egne FoU prosjekter innen praksisopplæring og profesjonsutvikling.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter som må være gjennomført for å få godkjent studiet:
- 80 % deltakelse på samlinger
- Individuell refleksjonstekst knyttet til en fellessamling
- Individuell skriftlig respons på andre deltakeres refleksjonstekst
- I gruppe: Skriftlig plan for FoU-arbeid i tilknytning til praksisopplæring
- I gruppe: Muntlig presentasjon av FoU-arbeid knyttet til praksisopplæring
For grunnskole gjelder også disse:
- Koreografere et læringsmøte for studenter som synliggjør både før- og etterveiledning
- Koreografere et faglig diskusjonsmøte for studenter
Alle obligatoriske aktiviteter skal være innfridd for å få godkjent studiet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Runar VathneFaglærer:
Finn MartinsenStudiekoordinator:
Kjetil EndresenArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book Chapter
Veiledningssamtaler i lærerstudenters praksisperioder : innhold og prosesser Helgevold, N., Helgevold, Nina, Østrem, Sissel; Næsheim-Bjørkvik, Gro, Veiledningssamtaler i lærerstudenters praksisperioder : innhold og prosesser, Trondheim, Akademika, cop. 2014, 133-141, 2014, s. 133-141,
Book Chapter
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer? Kristiansen, Aslaug, Eide, Solveig Botnen, Eide, Solveig Botnen; Grelland, Hans Herlof; Kristiansen, Aslaug; Sævareid, Hans Inge; Aasland, Dag Gjerløw, Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?, Oslo, Gyldendal, 183 sider, [2020], 59-72, isbn:9788205533950,
Book Chapter
Kommunikasjon Kvernebekk, T., Strand, Torill; Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone, Kommunikasjon, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 428 s., 2016, s. 177-188, isbn:978-82-02-49466-7,
Book
Veiledning og praktisk yrkesteori Lauvås, Per, Handal, Gunnar,, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 378 s., 2014, isbn:9788202411176, Les kapittel 2, 5, 6, 10 & 13
Book Chapter
Veiledning på elevens vilkår Helgevold, Nina, Helgevold, Nina, Munthe, Elaine, Veiledning på elevens vilkår, Bergen, Fagbokforl, 81-100, cop. 2016, s. 81-100, isbn:978-82-450-1781-6,
Book
Praksislæreren Nilssen, Vivi Lisbeth, Oslo, Universitetsforl, 175 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03046-3,
Article
Tematikken i veiledningssamtaler: forgrunn og bakgrunn Østrem, Sissel, 1-, Acta didactica Norge, 3, 10, 2016-08-26, 1 http://dx.doi.org/10.5617/adno.2907View online
Book Chapter
Veiledning som didaktiske møter Hanssen, B. og Østrem, S. (2010), Veiledning som didaktiske møter, isbn:9788278416372,
Report
Evaluering av veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere Rambøll(2021), https://www.udir.no/contentassets/8f74754444124fe5b3e93415b7472180/kortversjon-av-sluttrapport_evaluering-av-veiledning-av-nyutdannede-nytilsatte-larere.pdfView online
Article
Fra reflekterende student til praktiserende pedagog Amundsen, P., Utdanningsdirektoratet, 2007, 57-66, https://www.udir.no/globalassets/filer/organisasjon-kompetanse/kompetanse/art.serie_nett_07.pdfView online
Article
Kvalifisering av lokale veiledere - et spørsmål om å lære om og lære i Hanssen; B., Utdanningsdirektoratet, 2007, 22-33, https://www.udir.no/globalassets/filer/organisasjon-kompetanse/kompetanse/art.serie_nett_07.pdfView online
Book Chapter
Lærerarbeidet i klasserommet Kleven, A., Lærerarbeidet i klasserommet, Tapir akademiske forlag, 2010, 27-42,
Article
Dybdelæring - historisk bakgrunn og teoretiske tilnærminger Gilje, Øystein; Landfald, Ørjan Flygt; Ludvigsen, Sten, Utdanningsforbundet, Oslo, Bedre skole, Bedre skole, 4, 2018, s. 22-27, https://www.utdanningsnytt.no/diverse/utdanning-som-eblad/bedre-skole---arkiv/View online
Article
Profesjonsetiske perspektiver på læreres omtaler av elever Mosvold, Reidar ; Ohnstad, Frøydis Oma, 26-36, Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 100, 2016, 26-36, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-22T10:02:39IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Profesjonsetiske%20perspektiver%20p%c3%a5%20l%c3%a6reres%20omtaler%20av%20elever&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Mosvold&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Mosvold,%20Reidar&rft.aucorp=&rft.date=2016&rft.volume=100&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=26&rft.epage=36&rft.pages=26-36&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cnoart%3e1600596356%3c/noart%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book Chapter
Læring i et sosiokulturelt perspektiv Säljö, R., Säljö, Roger, Gilje, Øystein; Goveia, Ingvill Christina, Læring i et sosiokulturelt perspektiv, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2016, s. 105-127, isbn:978-82-02-51017-6,
Article
Undervisningens estetiske dimensjon - Om å våge å ta i bruk det uforutsigbare Ulvik, M., Bedre skole, 2, 2014, https://utdanningsforskning.no/artikler/undervisningens-estetiske-dimensjon---om-a-vage-a-ta-i-bruk-det-uforutsigbare/View online
Book Chapter
Profesjonsutvikling i skolen Elstad, E., Helstad, K. & Mausethagen, S., Elstad, Eyvind,; Helstad, Kristin,, Profesjonsutvikling i skolen, Oslo, Universitetsforl, 353 s., cop. 2014, s. 17-38, isbn:9788215023557,
Book Chapter
Ekspertgruppa om lærerrollen Norge Ekspertgruppa om lærerrollen (forfatter), Dahl, Thomas,, Ekspertgruppa om lærerrollen, Bergen, Fagbokforl, 250 s., cop. 2016, s. 23-40, isbn:978-82-450-2100-4,
Article
Praksisopplæring - et felles prosjekt mellom høgskole og praksisskole? Heggen, Kåre ; Thorsen, Kirsten E., 362-374, Norsk pedagogisk tidsskrift, 5, 99, 2015, 362-374, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-22T10:25:02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Praksisoppl%c3%a6ring%20-%20et%20felles%20prosjekt%20mellom%20h%c3%b8gskole%20og%20praksisskole?&rft.jtitle=Norsk%20pedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=Heggen&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Heggen,%20K%c3%a5re&rft.aucorp=&rft.date=2015&rft.volume=99&rft.issue=5&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=362&rft.epage=374&rft.pages=362-374&rft.artnum=&rft.issn=0029-2052&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cnoart%3e1500589222%3c/noart%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Government Document
Lærerutdanning 2025 Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene Kunnskapsdepartementet, 2013, https://www.regjeringen.no/contentassets/d0c1da83bce94e2da21d5f631bbae817/kd_nasjonal-strategi-for-larerutdanningene_nett.pdfView online
Book
Det vurderende øyet : observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis Bjørndal, Cato R.P., Oslo, Gyldendal akademisk, 167 s., 2017, isbn:9788205500594,