Mat, bærekraft og utforskende læring (VMH102)
Å lage mat til andre er uttrykk for omsorg, vennskap og gjestfrihet. Som skapende fag skal mat og helse gi rom for eksperimentering og utvikling av kritisk skjønn knyttet til mat og måltid. På den måten kan det inspirere elevene til å bruke kompetansen sin utenfor skolen og senere i livet. Praktisk skapende arbeid, der en legger vekt på ferdigheter, utprøving og kreativitet, er sentralt. Emnet vil gi innlæring i ulike metoder, teknikker, utnytting av naturens ressurser og betydningen av måltidet. Matvanene våre reflekterer både individuelle valg, kulturelle uttrykk og religiøse overbevisninger, og er på den måten en sentral del av vår identitet. Fagdidaktisk tilnærming vil ha en sentral plass i studiet og viktige tema vil være mat- og helsefagets legitimering, samt mål, innhold og struktur i gjeldende læreplan for grunnskolen. Gjennom didaktisk årsplanarbeid skal en reflektere over sammenhengen mellom opplæringen i fag og de overordnede målene, verdiene og prinsippene for opplæringen. Sentralt står kostrådene, bærekraft, smak, elevtilpasninger (religion, allergi, intoleranse) rundt mat og måltider, og måltidets plass i skolen. Studiet skal utvikle ferdigheter for undervisning av barn og unge med ulike forutsetninger. Studiet legger til rette for at lærerne skal nå de mål for fagområdet som er nedfelt i skolens ulike planer.Emnet skal gi grunnlag for praktisk matlaging og andre elevaktive læringsformer i mat og helse. Studentene skal tilegne seg kunnskap om didaktikk i mat og helse, slik som planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid. Undervisning og arbeidskrav er i tråd med kompetansemålene i mat og helse etter 4., 7., og 10. trinn.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
VMH102
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
- ha kunnskap om hvordan didaktiske kategorier som mål, innhold, elevforutsetninger, rammebetingelser og vurdering inngår i planlegging, gjennomføring og vurdering av elevenes læringsarbeid i mat og helse
- ha grunnleggende kunnskap om ernæring og ulike matvaregrupper
- kunne finne fram til, lese og vurdere innholdet i publikasjoner med relevans for faget mat og helse
- gjennomføre en læringsorientert vurderingspraksis
- Ha kunnskap om smak og smaksutvikling
- ha kunnskap om ulike merkeordninger for mat, samt vurdere og velge varer basert på etiske og bærekraftige kriterier
- kjennskap til religiøse praksiser for mat og måltid
- ha kunnskap om ulike måltidstradisjoner i et samisk og flerkulturelt perspektiv
- kunne formidle smaksopplevelser ved hjelp av sensoriske uttrykk
- kunne bruke mangfoldet i elevgruppen som ressurs og tilrettelegge for matlaging for elever med ulike behov
- kunne planlegge og gjennomføre læringsarbeidet i mat og helse ut fra læreplanens intensjon og innhold
- Kunne sette opp en årsplan på bakgrunn av didaktiske planleggingsmodeller
- kunne lede læringsarbeidet i mat og helse ved å differensiere og variere undervisningen
- kunne bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, skapende evne og evne til å arbeide systematisk med faglige problemstillinger
- Kunne planlegge og gjennomføre dybdelæring og tverrfaglig samarbeid
- kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kunne formidle sentralt fagstoff, problemstillinger og løsninger og bidra til utvikling av en profesjonell lærerrolle
- Kunne formidle og ta imot tilbakemeldinger på praktisk og teoretisk arbeid og undervisning
- kunne praktisere bærekraftig praksis på undervisningskjøkkenet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Innleveringsoppgave og praktisk-muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig undervisningsopplegg/oppgave (som del av praktisk/muntlig eksamen) | 3/10 | Bokstavkarakterer | ||
Praktisk-muntlig eksamen | 7/10 | Bokstavkarakterer |
En fagdidaktisk, individuell, praktisk prøve med karakter A-F.Eksamensoppgaven tildeles 7 dager før oppstart av eksamen og alle hjelpemidler er tillatt.Varighet av den praktisk/muntlige delen av eksamen: 25 min. Eksamen vil foretas digitalt.Vurdering av studentenes arbeid omfatter både arbeidsprosesser og produkter i praktisk, teoretisk og didaktisk arbeid. Skriftlige arbeid vurderes ut fra formelle og metodiske krav.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Utvikling av årsplan/periodeplan (Vurdering: godkjent/ikke godkjent)
- Et praktisk didaktisk arbeid med tilhørende refleksjonsnotat (Individuelt. Vurdering: godkjent/ikke godkjent)
Fagperson(er)
Faglærer:
Synnøve Siqveland HellandEmneansvarlig:
Merete Hagen HellandArbeidsformer
- Forelesninger
- Fagdidaktisk praktisk arbeid på kjøkkenet
- Fagdidaktiske refleksjoner
- Praktiske og skriftlige arbeidskrav
- Gruppearbeid