Emne

Norsk som andrespråk – Emne 1 (VNA101)

Emnet er et basisemne som gir studenten en grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for hvordan andrespråksutvikling foregår, ulike perspektiver på flerspråklighet på samfunns- og individnivå samt framveksten av fagfeltet norsk som andrespråk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

VNA101

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet gir studenten en grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for hvordan andrespråksutvikling foregår, ulike perspektiver på flerspråklighet på samfunns- og individnivå samt framveksten av fagfeltet norsk som andrespråk. Til sammen vil disse inngangene berøre sentrale temaer innen andrespråksfeltet, som sammenhengen mellom språk og identitet, investering, ulike perspektiver på flerspråklighet, og hvordan flerspråklighet kan betraktes som en ressurs. Disse perspektivene vil danne utgangspunkt for et annet sentralt tema i emnet, nemlig arbeid med innlærertekster. Gjennom praktiske tilnærminger til ulike typer innlærertekster vil studentene på VNA101 få innsikt i teorier om mellomspråk, norsk språkstruktur, ordlæring samt kontrastiv grammatikk. Dette er perspektiver som til sammen vil tydeliggjøre hva som er spesielt utfordrende med å lære norsk som andrespråk, og gjennom dette arbeidet vil studenten få konkrete verktøy for å analysere innlærertekster. Emnet vil også ta opp betydningen av skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring for voksne innlærere. Gjennom emnet vil studentene erverve kunnskap om feltet som er nødvendig for å gå videre på VNA102.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har:

  • meget god kunnskap om sentrale kjennetegn ved andrespråkslæring og flerspråklighetsutvikling, både på individ- og samfunnsnivå
  • oversikt over fremveksten av andrespråksforskning, både internasjonalt og nasjonalt
  • god kunnskap om innlærertekster og mellomspråksteori
  • innsikt i sentrale aspekter ved norsk språkstruktur samt noe kunnskap om språkstrukturelle trekk ved noen store innvandrerspråk
  • kunnskap om ordlæring i et andrespråksperspektiv
  • kunnskap om betydningen av innlærerens skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring i norsk

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • analysere innlærertekster på ulike nivå
  • sammenlikne norsk språkstruktur med språkstrukturen til noen store innvandrerspråk
  • vurdere hvordan ulike voksne innlærere vil trenge ulik inngang til andrespråkslæring
  • redegjøre for hva som kan være utfordrende med å lære norsk som andrespråk
  • kan sammenligne språkstrukturelle trekk i noen store innvandrerspråk med språkstrukturelle trekk i norsk
  • reflektere over faktorer som har betydning for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere

Generelle kompetanser

Kandidaten kan bruke faglig begreper for å snakke om og begrunne didaktiske valg som gjelder voksne innlæreres språkutvikling i norsk som andrespråk.

Kandidaten kan reflektere over språkmøtets og læringsoppgavens diversitet og anerkjenne utfordringer samt løfte fram og ta i bruk innlærerens ressurser og språklige repertoar.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Analyse av innlærertekst, Skriftlig individuell tekst, Kollegadeling og erfaringsutveksling, Frammøte
  • Analyse av innlærertekst: Studenten skal gjøre en analyse av en gitt innlærertekst. Det er ingen nedre ordgrense for arbeidskravet, men det er en forventning at studenten aktiverer pensum (eller annen aktuell faglitteratur), og at studenten tar i bruk konvensjoner for føring av litteraturhenvisninger i tråd med APA7.
  • Skriftlig individuell tekst om et gitt tema.
  • Kollegadeling og påfølgende erfaringsutveksling om et gitt tema

Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjetil Endresen

Arbeidsformer

Arbeidsformer er gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.

Fysiske samlinger

Det vil være to fysiske samlinger hvert semester, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Den første vil gå over tre dager. Den andre samlingen vil gå over to dager.

Nettbasert undervisning

Gjennom hele semesteret vil det være en eller to arbeidsøkter á 2 undervisningstimer på ettermiddags-/kveldstid) per uke: I perioder vil det være to arbeidsøkter og i perioder vil det være én arbeidsøkt.

Digital ressurspakke

En digital ressurspakke vil utarbeides. Den digitale ressurspakken vil inneholde lenker til eksisterende nettressurser, men det vil også utvikles filmer og annet støttemateriell som for eksempel kan brukes som utgangspunkt for omvendt undervisning og for gruppediskusjoner.

Åpent for

Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Chapter Morsmål, navngitte språk, språklige repertoarer og transspråking: om språkbakgrunnene til voksne som lærer norsk Steien, Guri Bordal, Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Morsmål, navngitte språk, språklige repertoarer og transspråking: om språkbakgrunnene til voksne som lærer norsk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 29-45, isbn:9788202687373, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Article Språklæring og tvungen migrasjon: en etnografisk tilnærming Steien, Guri B. & Monsen, M., Acta Didactica Norden, 1 3, 17, 2023-03-29, Book Chapter Del 1: Språk og transspråking García, Ofelia & Wei, Li, Li, Wei, Del 1: Språk og transspråking, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 169 sider, 2019, 21-59, isbn:978-82-02-61057-9, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Hvordan læres et andrespråk? Overordnete perspektiver Kulbrandstad, L.A. & Ryen, E., Ann-Kristin Helland Gujord (1977-) (redaktør), Hvordan læres et andrespråk? Overordnete perspektiver, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 476 sider, 2018, 27-51, isbn:9788202584702, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Norsk som andrespråk Nilsen, G. K. & Fjeld, J., Fjeld, Jorunn, Norsk som andrespråk, Bergen, Fagbokforl, 448 s., 2017, 20-50, isbn:978-82-11-02182-3, https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2021100748036View online Book Chapter "Én nasjon - flere språk" og "Flerspråklighet definert" Svendsen, Bente Ailin, "Én nasjon - flere språk" og "Flerspråklighet definert", Oslo, Gyldendal, 302 sider, [2021], 21-62, isbn:9788205548039, Article Navigating a new life: Syrian refugees and their smartphones in Vienna Kaufmann, Katja, ABINGDON, Routledge, 882-898, Information, communication & society, 6, 21, 2018-06-03, 882-898, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-11-10T11%3A26%3A34IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_infor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Navigating%20a%20new%20life:%20Syrian%20refugees%20and%20their%20smartphones%20in%20Vienna&rft.jtitle=Information,%20communication%20%26%20society&rft.au=Kaufmann,%20Katja&rft.date=2018-06-03&rft.volume=21&rft.issue=6&rft.spage=882&rft.epage=898&rft.pages=882-898&rft.issn=1369-118X&rft.eissn=1468-4462&rft_id=info:doi/10.1080/1369118X.2018.1437205&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=INFORM%20COMMUN%20SOC&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_infor%3E2012883874%3C/proquest_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=2012883874View online Book Chapter Hva er andrespråksutvikling? Gujord, A.-K.H., Gujord, Ann-Kristin Helland, Hva er andrespråksutvikling?, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 11-40, isbn:9788245037371, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Bruksbaserte tilnærminger til andrespråkslæring Nistov, I., Gustafsson, H. og Cadierno, T., Ann-Kristin Helland Gujord (1977-) (redaktør), Bruksbaserte tilnærminger til andrespråkslæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 476 sider, 2018, 107-131, isbn:9788202584702, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Anything still goes! - jakta på eit paradigme etter den fleirspråklege vendinga Randen, G. T., Anything still goes! - jakta på eit paradigme etter den fleirspråklege vendinga, Bergen, Alvheim & Eide akademisk forlag, 285 sider, 2022, 263-282, isbn:9788293690122, Book Chapter Theories and language teaching VanPatten, B., Bill VanPatten (redaktør), Theories and language teaching, London, Routledge, xii, 308 sider, 2020, 271-290, isbn:9781138587373; 9781138587380, Book Chapter The Recent History of Second Language Learning Research Mitchell, R.; Myles, F.& Marsden. E., Myles, Florence; Marsden, Emma, The Recent History of Second Language Learning Research, New York, NY, Routledge, XVII, 443 sider, 2019, 39-80, isbn:9781138671409; 9781138671416, Book Chapter Utforsking av innlærarspråk Gujord, A.-K. H., Gujord, Ann-Kristin Helland, Utforsking av innlærarspråk, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 43-84, isbn:9788245037371, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Utvikling av innlærerspråk Gujord, A.-K. H., Gujord, Ann-Kristin Helland, Utvikling av innlærerspråk, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 85-134, isbn:9788245037371, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Article Three Fundamental Concepts in Second Language Acquisition and Their Relevance in Multilingual Contexts KRAMSCH, CLAIRE ; WHITESIDE, ANNE, Malden, USA, Blackwell Publishing Inc, 907-922, The Modern language journal (Boulder, Colo.), s1, 91, 2007-12, 907-922, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-11-10T15%3A29%3A07IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-jstor_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Three%20Fundamental%20Concepts%20in%20Second%20Language%20Acquisition%20and%20Their%20Relevance%20in%20Multilingual%20Contexts&rft.jtitle=The%20Modern%20language%20journal%20(Boulder,%20Colo.)&rft.au=KRAMSCH,%20CLAIRE&rft.date=2007-12&rft.volume=91&rft.issue=s1&rft.spage=907&rft.epage=922&rft.pages=907-922&rft.issn=0026-7902&rft.eissn=1540-4781&rft.coden=MOLJA8&rft_id=info:doi/10.1111/j.1540-4781.2007.00677.x&rft.pub=Blackwell%20Publishing%20Inc&rft.place=Malden,%20USA&rft.stitle=MOD%20LANG%20J&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cjstor_webof%3E4626140%3C/jstor_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=85687417View online Book Chapter Kva er mellomspråk? Nistov, I. og Nordanger, M., Ann-Kristin Helland Gujord (1977-) (redaktør), Kva er mellomspråk?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 476 sider, 2018, 261-288, isbn:9788202584702, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Språkmønster : innføring i det norske språksystemet Kulbrandstad, Lars Anders, Kinn, Torodd, Oslo, Universitetsforlaget, 511 sider, [2023], isbn:9788215068527, Denne boka må kjøpes (flere kapitler herfra). Vårsemesteret: Kapittel 2, 3, 6, 7, 8 Book Chapter Samisk Kinn, T. og Kulbrandstad, L. A., Kulbrandstad, Lars Anders, Kinn, Torodd, Samisk, Oslo, Universitetsforlaget, 511 sider, [2023], 386-394, isbn:9788215068527, Denne boka må kjøpes (flere kapitler herfra). Book Global grammatikk : språktypologi for språklærere Næss, Åshild, Oslo, Gyldendal, 272 s., 2019, isbn:978-82-05-52230-5, Denne boka må kjøpes: Kapittel 2, 3 og 4 Book Innvandreres morsmål : en ressursbok for lærere Husby, Olaf, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 257 s., cop. 2017, isbn:9788245020700, valgfritt pensum herfra (30-50 sider) om et utbredt innvandrerspråk - NB: en kan også bruke andre kilder enn denne boka. Book Chapter Ordforrådet hos individer og i tekster Golden, A., Golden, Anne, Ordforrådet hos individer og i tekster, Oslo, Gyldendal, 214 sider, 2022, 67-87, isbn:978-82-05-53510-7, Book Chapter Voksne innlæreres leksikalske profil Golden, A., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Voksne innlæreres leksikalske profil, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 68-89, isbn:9788202687373, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Andrespråkslæring og ortografi Vigrestad, T., Andrespråkslæring og ortografi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 319 sider, 2023, 71-89, isbn:9788202795382, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Semantikk Kinn, T. og Kulbrandstad, L. A., Kulbrandstad, Lars Anders, Kinn, Torodd, Semantikk, Oslo, Universitetsforlaget, 511 sider, [2023], 64-81, isbn:9788215068527, Denne boka må kjøpes (flere kapitler herfra). Article Focus on Form in Second Language Vocabulary Learning Laufer, B., Philadelphia, Pa. :, John Benjamins Pub Co, EUROSLA Yearbook 5, 5, 2005, 223-250, Book Chapter Forskning på samtidig andrespråks- og litterasitetstilegnelse hos voksne Nordanger, M., Carlsen, C. H. og Bugge, E., Forskning på samtidig andrespråks- og litterasitetstilegnelse hos voksne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 21-48, isbn:978-82-02-72531-0, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Numerasitet og voksne nyankomne med liten skolebakgrunn: en utprøving av intervju med tolk som kartleggingsmetode Eek, M. og Monsen, M., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Numerasitet og voksne nyankomne med liten skolebakgrunn: en utprøving av intervju med tolk som kartleggingsmetode, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 146-167, isbn:9788202687373, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet Selj, E., Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 319 sider, 2023, 13-47, isbn:9788202795382, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæringa for nyankomne elever med "begrensa skriftspråklige ferdigheter". Kjelaas, I., Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæringa for nyankomne elever med "begrensa skriftspråklige ferdigheter"., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 49-69, isbn:978-82-02-72531-0, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra).
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1