Emnet er et basisemne som gir studenten en grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for hvordan andrespråksutvikling foregår, ulike perspektiver på flerspråklighet på samfunns- og individnivå samt framveksten av fagfeltet norsk som andrespråk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnet gir studenten en grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for hvordan andrespråksutvikling foregår, ulike perspektiver på flerspråklighet på samfunns- og individnivå samt framveksten av fagfeltet norsk som andrespråk. Til sammen vil disse inngangene berøre sentrale temaer innen andrespråksfeltet, som sammenhengen mellom språk og identitet, investering, ulike perspektiver på flerspråklighet, og hvordan flerspråklighet kan betraktes som en ressurs. Disse perspektivene vil danne utgangspunkt for et annet sentralt tema i emnet, nemlig arbeid med innlærertekster. Gjennom praktiske tilnærminger til ulike typer innlærertekster vil studentene på VNA101 få innsikt i teorier om mellomspråk, norsk språkstruktur, ordlæring samt kontrastiv grammatikk. Dette er perspektiver som til sammen vil tydeliggjøre hva som er spesielt utfordrende med å lære norsk som andrespråk, og gjennom dette arbeidet vil studenten få konkrete verktøy for å analysere innlærertekster. Emnet vil også ta opp betydningen av skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring for voksne innlærere. Gjennom emnet vil studentene erverve kunnskap om feltet som er nødvendig for å gå videre på VNA102.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
meget god kunnskap om sentrale kjennetegn ved andrespråkslæring og flerspråklighetsutvikling, både på individ- og samfunnsnivå
oversikt over fremveksten av andrespråksforskning, både internasjonalt og nasjonalt
god kunnskap om innlærertekster og mellomspråksteori
innsikt i sentrale aspekter ved norsk språkstruktur samt noe kunnskap om språkstrukturelle trekk ved noen store innvandrerspråk
kunnskap om ordlæring i et andrespråksperspektiv
kunnskap om betydningen av innlærerens skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring i norsk
Ferdigheter
Kandidaten kan:
analysere innlærertekster på ulike nivå
sammenlikne norsk språkstruktur med språkstrukturen til noen store innvandrerspråk
vurdere hvordan ulike voksne innlærere vil trenge ulik inngang til andrespråkslæring
redegjøre for hva som kan være utfordrende med å lære norsk som andrespråk
kan sammenligne språkstrukturelle trekk i noen store innvandrerspråk med språkstrukturelle trekk i norsk
reflektere over faktorer som har betydning for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere
Generelle kompetanser
Kandidaten kan bruke faglig begreper for å snakke om og begrunne didaktiske valg som gjelder voksne innlæreres språkutvikling i norsk som andrespråk.
Kandidaten kan reflektere over språkmøtets og læringsoppgavens diversitet og anerkjenne utfordringer samt løfte fram og ta i bruk innlærerens ressurser og språklige repertoar.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Muntlig eksamen
1/1
30 Minutter
Bokstavkarakterer
—
07.02.2025
09.12.2024
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Analyse av innlærertekst, Skriftlig individuell tekst, Kollegadeling og erfaringsutveksling, Frammøte
Analyse av innlærertekst: Studenten skal gjøre en analyse av en gitt innlærertekst. Det er ingen nedre ordgrense for arbeidskravet, men det er en forventning at studenten aktiverer pensum (eller annen aktuell faglitteratur), og at studenten tar i bruk konvensjoner for føring av litteraturhenvisninger i tråd med APA7.
Skriftlig individuell tekst om et gitt tema.
Kollegadeling og påfølgende erfaringsutveksling om et gitt tema
Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang.
Arbeidsformer er gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.
Fysiske samlinger
Det vil være to fysiske samlinger hvert semester, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Den første vil gå over tre dager. Den andre samlingen vil gå over to dager.
Nettbasert undervisning
Gjennom hele semesteret vil det være en eller to arbeidsøkter á 2 undervisningstimer på ettermiddags-/kveldstid) per uke: I perioder vil det være to arbeidsøkter og i perioder vil det være én arbeidsøkt.
Digital ressurspakke
En digital ressurspakke vil utarbeides. Den digitale ressurspakken vil inneholde lenker til eksisterende nettressurser, men det vil også utvikles filmer og annet støttemateriell som for eksempel kan brukes som utgangspunkt for omvendt undervisning og for gruppediskusjoner.
Book Chapter Morsmål, navngitte språk, språklige repertoarer og transspråking: om språkbakgrunnene til voksne som lærer norsk Steien, Guri Bordal, Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Morsmål, navngitte språk, språklige repertoarer og transspråking: om språkbakgrunnene til voksne som lærer norsk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 29-45, isbn:9788202687373, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Article Språklæring og tvungen migrasjon: en etnografisk tilnærming Steien, Guri B. & Monsen, M., Acta Didactica Norden, 1 3, 17, 2023-03-29, Book Chapter "Én nasjon - flere språk" og "Flerspråklighet definert" Svendsen, Bente Ailin, "Én nasjon - flere språk" og "Flerspråklighet definert", Oslo, Gyldendal, 302 sider, [2021], 21-62, isbn:9788205548039, Article Navigating a new life: Syrian refugees and their smartphones in Vienna Kaufmann, Katja, ABINGDON, Routledge, 882-898, Information, communication & society, 6, 21, 2018-06-03, 882-898, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-11-10T11%3A26%3A34IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_infor&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Navigating%20a%20new%20life:%20Syrian%20refugees%20and%20their%20smartphones%20in%20Vienna&rft.jtitle=Information,%20communication%20%26%20society&rft.au=Kaufmann,%20Katja&rft.date=2018-06-03&rft.volume=21&rft.issue=6&rft.spage=882&rft.epage=898&rft.pages=882-898&rft.issn=1369-118X&rft.eissn=1468-4462&rft_id=info:doi/10.1080/1369118X.2018.1437205&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.stitle=INFORM%20COMMUN%20SOC&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_infor%3E2012883874%3C/proquest_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=2012883874View online Book Chapter Pedagogisk transspråking i voksenopplæring Beiler, I.R & DeWilde, J., Edit Bugge (1983-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Pedagogisk transspråking i voksenopplæring, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 169-185, isbn:978-82-02-72531-0, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra) Book Chapter Hva er andrespråksutvikling? Gujord, A.K, Gujord, Ann-Kristin Helland, Hva er andrespråksutvikling?, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 11-42, isbn:9788245037371, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra) Book Chapter Kjelder til variasjon mellom enkeltinnlærarar og mellom grupper av innlærarar Gujord, A.K, Gujord, Ann-Kristin Helland, Kjelder til variasjon mellom enkeltinnlærarar og mellom grupper av innlærarar, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 135-214, isbn:9788245037371, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra) Article Not a First Language but One Repertoire: Translanguaging as a Decolonizing Project Wei, Li ; García, Ofelia, Zhang, Lawrence Jun ; Sah, Pramod K ; Fang, Fan, London, England, SAGE Publications, 313-324, RELC journal, 2, 53, 2022-08, 313-324, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-04-30T20%3A36%3A11IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Not%20a%20First%20Language%20but%20One%20Repertoire:%20Translanguaging%20as%20a%20Decolonizing%20Project&rft.jtitle=RELC%20journal&rft.au=Wei,%20Li&rft.date=2022-08&rft.volume=53&rft.issue=2&rft.spage=313&rft.epage=324&rft.pages=313-324&rft.artnum=00336882221092841&rft.issn=0033-6882&rft.eissn=1745-526X&rft_id=info:doi/10.1177/00336882221092841&rft.pub=SAGE%20Publications&rft.place=London,%20England&rft.stitle=RELC%20J&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_cross%3E2702878648%3C/proquest_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=2702878648&rft_ericid=EJ1349330View online Book Chapter Hvordan læres et andrespråk? Overordnete perspektiver Kulbrandstad, L.A. & Ryen, E., Ann-Kristin Helland Gujord (1977-) (redaktør), Hvordan læres et andrespråk? Overordnete perspektiver, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 476 sider, 2018, 27-51, isbn:9788202584702, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Anything still goes! - jakta på eit paradigme etter den fleirspråklege vendinga Randen, G. T., Anything still goes! - jakta på eit paradigme etter den fleirspråklege vendinga, Bergen, Alvheim & Eide akademisk forlag, 285 sider, 2022, 263-282, isbn:9788293690122, Book Chapter Theories and language teaching VanPatten, B., Bill VanPatten (redaktør), Theories and language teaching, London, Routledge, xii, 308 sider, 2020, 271-290, isbn:9781138587373; 9781138587380, Book Chapter Teoretiske tilnærminger til andrespråksutvikling Gujord, A.K, Gujord, Ann-Kristin Helland, Teoretiske tilnærminger til andrespråksutvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 215-319, isbn:9788245037371, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra) Book Chapter Utvikling av innlærerspråk Gujord, A.K, Gujord, Ann-Kristin Helland, Utvikling av innlærerspråk, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 85-134, isbn:9788245037371, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra) Book Chapter Utforsking av innlærerspråk Gujord, A.K, Gujord, Ann-Kristin Helland, Utforsking av innlærerspråk, Bergen, Fagbokforlaget, 362 sider, 2023, 43-84, isbn:9788245037371, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra) Article Three Fundamental Concepts in Second Language Acquisition and Their Relevance in Multilingual Contexts KRAMSCH, CLAIRE ; WHITESIDE, ANNE, Malden, USA, Blackwell Publishing Inc, 907-922, The Modern language journal (Boulder, Colo.), s1, 91, 2007-12, 907-922, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-11-10T15%3A29%3A07IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-jstor_webof&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Three%20Fundamental%20Concepts%20in%20Second%20Language%20Acquisition%20and%20Their%20Relevance%20in%20Multilingual%20Contexts&rft.jtitle=The%20Modern%20language%20journal%20(Boulder,%20Colo.)&rft.au=KRAMSCH,%20CLAIRE&rft.date=2007-12&rft.volume=91&rft.issue=s1&rft.spage=907&rft.epage=922&rft.pages=907-922&rft.issn=0026-7902&rft.eissn=1540-4781&rft.coden=MOLJA8&rft_id=info:doi/10.1111/j.1540-4781.2007.00677.x&rft.pub=Blackwell%20Publishing%20Inc&rft.place=Malden,%20USA&rft.stitle=MOD%20LANG%20J&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cjstor_webof%3E4626140%3C/jstor_webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=85687417View online Book Chapter Kva er mellomspråk? Nistov, I. og Nordanger, M., Ann-Kristin Helland Gujord (1977-) (redaktør), Kva er mellomspråk?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 476 sider, 2018, 261-288, isbn:9788202584702, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Språkmønster : innføring i det norske språksystemet Kulbrandstad, Lars Anders, Kinn, Torodd, Oslo, Universitetsforlaget, 511 sider, [2023], isbn:9788215068527, Denne boka må kjøpes (flere kapitler herfra). Kapittel 2, 3, 6, 8 Book Global grammatikk : språktypologi for språklærere Næss, Åshild, Oslo, Gyldendal, 272 s., 2019, isbn:978-82-05-52230-5, Denne boka må kjøpes: Kapittel 1, 2, 3 og 4 Book Innvandreres morsmål : en ressursbok for lærere Husby, Olaf, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 257 s., cop. 2017, isbn:9788245020700, Valgfritt pensum herfra (30-50 sider) om et utbredt innvandrerspråk - NB: en kan også bruke andre kilder enn denne boka. Book Innvandreres morsmål II en ressursbok for lærere Husby, Olaf, Bergen, Fagbokforlaget; Fagbokforlaget, 2022-05-10; 2024, isbn:9788245026948, valgfritt pensum herfra (30-50 sider) om et utbredt innvandrerspråk - NB: en kan også bruke andre kilder enn denne boka. Book Språkmønster : innføring i det norske språksystemet Kulbrandstad, Lars Anders, Kinn, Torodd, Oslo, Universitetsforlaget, 511 sider, [2023], isbn:9788215068527, Kap. 4 og 5 (denne boka må kjøpes) Book Chapter Andrespråkslæring og ortografi Vigrestad, T., Andrespråkslæring og ortografi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 319 sider, 2023, 71-89, isbn:9788202795382, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Article Focus on Form in Second Language Vocabulary Learning Laufer, B., Philadelphia, Pa. :, John Benjamins Pub Co, EUROSLA Yearbook 5, 5, 2005, 223-250, Book Chapter Forskning på samtidig andrespråks- og litterasitetstilegnelse hos voksne Nordanger, M., Carlsen, C. H. og Bugge, E., Forskning på samtidig andrespråks- og litterasitetstilegnelse hos voksne, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 21-48, isbn:978-82-02-72531-0, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Numerasitet og voksne nyankomne med liten skolebakgrunn: en utprøving av intervju med tolk som kartleggingsmetode Eek, M. og Monsen, M., Verónica Pájaro (1981-) (redaktør), Numerasitet og voksne nyankomne med liten skolebakgrunn: en utprøving av intervju med tolk som kartleggingsmetode, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 268 sider, [2021], 146-167, isbn:9788202687373, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet Selj, E., Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 319 sider, 2023, 13-47, isbn:9788202795382, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Chapter Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæringa for nyankomne elever med "begrensa skriftspråklige ferdigheter". Kjelaas, I., Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæringa for nyankomne elever med "begrensa skriftspråklige ferdigheter"., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 sider, 2023, 49-69, isbn:978-82-02-72531-0, Denne boka må kjøpes (flere tekster herfra). Book Ordforråd, ordbruk og ordlæring : i et andrespråksperspektiv Golden, Anne, Oslo, Gyldendal, 214 sider, 2022, isbn:978-82-05-53510-7,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1