Emne

Norsk som andrespråk, emne 2 (VNA102)

Emnet Norsk som andrespråk1 (VNA101) er det andre av to emner som sammen utgjør et 30 studiepoengs studietilbud i norsk som andrespråk. Studiet er primært rettet mot lærere som underviser i norsk som andrespråk i voksenopplæring.

Gjennom diskusjoner og gruppearbeid, forskningsbasert undervisning og forskningsbasert refleksjon over egen praksis, vil studentene få en grundig innføring i og kjennskap til fagfeltet både teoretisk og praktisk. Etter endt studium skal studenten være i stand til å drive tilpasset undervisning og veiledning av voksne innlærere med norsk som andrespråk med utgangspunkt i nyere forskning, enten det er i en klasseromskontekst eller på en språkpraksisplass. Studiet (VNA101 og VNA102) legger, i tråd med overordnete styringsdokumenter for norskopplæring for voksne innvandrere, til grunn et ressursorientert syn på voksnes læringsprosess og voksnes språklige repertoars betydning i læringsmøtet med et nytt språk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026

Fakta

Emnekode

VNA102

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Den overordnete innrammingen for emnet er hvordan grunnlagsdokumenter som CEFR og dets utvidete versjon fra 2020 (engelsk) / 2022 (norsk) danner rammer og retninger for tolkning, forståelse og implementering av Læreplan i norsk for voksne innvandrere (fra 2021). I tråd med denne tilnærmingen vil emnet ta opp didaktisk arbeid med skriftlige og muntlige ferdigheter, interaksjon og mediering i tillegg til didaktiske valg for tilpasset opplæring. For å analysere, forklare og begrunne de didaktiske valgene læreren tar både før, under og etter læringsmøtet og undervisningskonteksten, vil sosiokulturelle og kognitive teorier om språk og språklæring, herunder transspråking og identitets- og relasjonstenkning, stå sentralt. På samme måte som på VNA101 posisjonerer VNA102 språkinnlæreren i et ressursperspektiv. Dette perspektivet er avgjørende for hvordan språklæring både i og utenfor klasserommet, kartlegging og kartleggingsverktøy samt vurdering og testing forstås og arbeides med i emnet VNA102.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har:

  • meget god kunnskap om Læreplan i norsk for voksne innvandrere (2021) og det felles europeiske rammeverket for språk (fra 2001, på norsk 2011) herunder dets utvidete utgave (fra 2020, på norsk 2022)
  • kunnskap om kritisk språktesting og om testers ulike posisjoner og funksjoner i et opplæringsløp
  • meget god kunnskap om hva lesing, skriving og muntlighet på et andrespråk innebærer
  • kunnskap om teorier om forhandling av identitet(er) i en andrespråkskontekst
  • kunnskap om sosiolingvistiske og kognitive perspektiver på språklæring, flerspråklighet som en ressurs og transspråking
  • innsikt i sentrale aspekter ved norsk språkstruktur med fokus på setnings- og frasenivå (syntaks)
  • kunnskap om språktypologi
  • kunnskap om kjennetegn ved andrespråkslæring i og utenfor klasserommet

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • vurdere kursdeltakeres / språkinnlæreres ferdighetsnivå i henhold til nivåene beskrevet i CEFR og i læreplanen og forklare (gjøre greie for) egen vurdering
  • planlegge og legge til rette for målrettet og individuelt tilpasset arbeid med lytting, lesing, skriving og muntlige ferdigheter
  • vurdere og kartlegge voksne språkinnlæreres ressurser og særlig legge til rette for bruk av språkinnlærerens språklige repertoar i en læringssituasjon
  • planlegge, legge til rette for og styrke innlærernes medierende språklæringsarbeid, slik som for eksempel arbeid med læringsstrategier
  • sammenlikne norsk språkstruktur med språkstrukturen i noen store innvandrerspråk

Generelle kompetanser

Kandidaten kan bruke faglig begreper for å snakke om og begrunne didaktiske valg som gjelder voksne innlæreres språkutvikling i norsk som andrespråk.

Kandidaten kan planlegge, vurdere og evaluere egen didaktisk praksis i tråd med aktuelle styringsdokumenter.

Forkunnskapskrav

Norsk som andrespråk – Emne 1 (VNA101)
For å kunne starte på NOAN2 (VNA102) må studenten ha fullført NOAN1 (VNA101) eller kunne vise til liknende studier på minst 15 studiepoeng.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Semesteroppgave 1/1 Bokstavkarakterer


Veiledet semesteroppgave: Semesteroppgaven har et ordomfang på 4000 ord (+/- 10 %). Semesteroppgaven skrives individuelt og vurderes med karakter.

For å kunne levere semesteroppgaven må studenten har gjennomført fire arbeidskrav. Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang. Studentene får informasjon om arbeidskravene, men ikke veiledning i arbeidet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Analyse av innlærertekst, Vurdering av innlærertekster, Oppgaveutvikling, Språktypologi, Frammøte
  • Vurdering av innlærertekster: Arbeidskravet er et gruppearbeid, og besvarelsen leveres som lydfil. Tekstene som skal vurderes blir utdelt på studiet.
  • Språktypologi: Studentene skal i par utforme en kort presentasjon der de sammenlikner språkstrukturelme trekk i norsk og et selvvalgt språk.
  • Oppgaveutvikling: Studentene skal i grupper utvikle undervisningsoppgaver. Oppgavene skal deles med øvrige studenter i plenum, og følges av en fagdidaktisk forankring og forklaring. Presentasjonen er muntlig.
  • 70% obligatorisk frammøte på samlinger og digitale forelesninger

Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Arbeidsformer er gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, studentpresentasjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.

Fysiske samlinger

Det vil være to fysiske samlinger hvert semester, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Samlingene går over to dager.

Nettbasert undervisning

Gjennom hele semesteret vil det være nettsamlinger á 2 undervisningstimer på ettermiddags-/kveldstid.

Digitalt materiell

Studiet digitale materiell inneholder lenker til aktuelle nettressurser, filmer, podkaster og annet støttemateriell.

Åpent for

Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1