Emne
Norsk som andrespråk, emne 2 (VNA102)
Emnet Norsk som andrespråk1 (VNA101) er det andre av to emner som sammen utgjør et 30 studiepoengs studietilbud i norsk som andrespråk. Studiet er primært rettet mot lærere som underviser i norsk som andrespråk i voksenopplæring.
Gjennom diskusjoner og gruppearbeid, forskningsbasert undervisning og forskningsbasert refleksjon over egen praksis, vil studentene få en grundig innføring i og kjennskap til fagfeltet både teoretisk og praktisk. Etter endt studium skal studenten være i stand til å drive tilpasset undervisning og veiledning av voksne innlærere med norsk som andrespråk med utgangspunkt i nyere forskning, enten det er i en klasseromskontekst eller på en språkpraksisplass. Studiet (VNA101 og VNA102) legger, i tråd med overordnete styringsdokumenter for norskopplæring for voksne innvandrere, til grunn et ressursorientert syn på voksnes læringsprosess og voksnes språklige repertoars betydning i læringsmøtet med et nytt språk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Fakta
Emnekode
VNA102
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- meget god kunnskap om Læreplan i norsk for voksne innvandrere (2021) og det felles europeiske rammeverket for språk (fra 2001, på norsk 2011) herunder dets utvidete utgave (fra 2020, på norsk 2022)
- kunnskap om kritisk språktesting og om testers ulike posisjoner og funksjoner i et opplæringsløp
- meget god kunnskap om hva lesing, skriving og muntlighet på et andrespråk innebærer
- kunnskap om teorier om forhandling av identitet(er) i en andrespråkskontekst
- kunnskap om sosiolingvistiske og kognitive perspektiver på språklæring, flerspråklighet som en ressurs og transspråking
- innsikt i sentrale aspekter ved norsk språkstruktur med fokus på setnings- og frasenivå (syntaks)
- kunnskap om språktypologi
- kunnskap om kjennetegn ved andrespråkslæring i og utenfor klasserommet
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- vurdere kursdeltakeres / språkinnlæreres ferdighetsnivå i henhold til nivåene beskrevet i CEFR og i læreplanen og forklare (gjøre greie for) egen vurdering
- planlegge og legge til rette for målrettet og individuelt tilpasset arbeid med lytting, lesing, skriving og muntlige ferdigheter
- vurdere og kartlegge voksne språkinnlæreres ressurser og særlig legge til rette for bruk av språkinnlærerens språklige repertoar i en læringssituasjon
- planlegge, legge til rette for og styrke innlærernes medierende språklæringsarbeid, slik som for eksempel arbeid med læringsstrategier
- sammenlikne norsk språkstruktur med språkstrukturen i noen store innvandrerspråk
Generelle kompetanser
Kandidaten kan bruke faglig begreper for å snakke om og begrunne didaktiske valg som gjelder voksne innlæreres språkutvikling i norsk som andrespråk.
Kandidaten kan planlegge, vurdere og evaluere egen didaktisk praksis i tråd med aktuelle styringsdokumenter.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Veiledet semesteroppgave: Semesteroppgaven har et ordomfang på 4000 ord (+/- 10 %). Semesteroppgaven skrives individuelt og vurderes med karakter.
For å kunne levere semesteroppgaven må studenten har gjennomført fire arbeidskrav. Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang. Studentene får informasjon om arbeidskravene, men ikke veiledning i arbeidet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Vurdering av innlærertekster: Arbeidskravet er et gruppearbeid, og besvarelsen leveres som lydfil. Tekstene som skal vurderes blir utdelt på studiet.
- Språktypologi: Studentene skal i par utforme en kort presentasjon der de sammenlikner språkstrukturelme trekk i norsk og et selvvalgt språk.
- Oppgaveutvikling: Studentene skal i grupper utvikle undervisningsoppgaver. Oppgavene skal deles med øvrige studenter i plenum, og følges av en fagdidaktisk forankring og forklaring. Presentasjonen er muntlig.
- 70% obligatorisk frammøte på samlinger og digitale forelesninger
Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Gølin Christine Kaurin NilsenFaglærer:
Ingri Dommersnes JølboArbeidsformer
Arbeidsformer er gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, studentpresentasjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.
Fysiske samlinger
Det vil være to fysiske samlinger hvert semester, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Samlingene går over to dager.
Nettbasert undervisning
Gjennom hele semesteret vil det være nettsamlinger á 2 undervisningstimer på ettermiddags-/kveldstid.
Digitalt materiell
Studiet digitale materiell inneholder lenker til aktuelle nettressurser, filmer, podkaster og annet støttemateriell.