Kunst og håndverk - årsstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2008-2009
Semesters
Fakta
Emnekode
60
Studieprogramkode
Å-KUNSTHÅN
Studienivå
Årsstudium
Fører til grad
One Year Foundation Programme
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
2 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et uttrykks- og kommunikasjonsfag, et erkjennelses- og dannelsesfag og et praktisk ferdighetsfag. Kunst og håndverk årsstudium vil bestå av praktisk skapende arbeid med bilde, skulptur, arkitektur og design/ bruksform / kunsthåndverk og teori om kunst, formkultur og fagdidaktikk. Studentenes eget skapende og eksperimenterende arbeid med ulike materialer, teknikker og estetiske virkemidler vil stå sentralt.
Mål for studiet:
Planen bygger på rammeplan for allmennlærerutdanning, fastsatt 03.04.2003, og gjeldende læreplan for grunnskolen. Studieprogrammet har med utgangspunkt i rammeplanen tre målområder: faglig og fagdidaktisk kunnskap, å være lærer i kunst og håndverk og samhandling og refleksjon. Arbeidet med ulike målområder skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk -estetisk arbeid og faglig- og didaktisk refleksjon.
A. Faglig og fagdidaktisk kunnskap
Studenten skal:
- kunne bruke ulike materialer, teknikker, estetiske virkemidler og redskaper i skapende arbeid med to- og tredimensjonale uttrykksformer.
- ha kunnskap om kunst og formkultur.
- ha kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til estetisk og praktisk skapende virksomhet.
- utvikle evnen til sansing og opplevelse, undring og refleksjon, kreativ tenkning, problemløsning og handling.
- utvikle visuell og kulturell kompetanse gjennom å bli kjent med kulturarven og fagets mulighet for estetisk opplevelse, erkjennelse og kommunikasjon.
- ha erfaring og kunnskap om utviklings- og forskningsarbeid i faget.
B. Å være lærer i kunst og håndverk
Studentene skal:
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i faget kunst og håndverk.
- ha kunnskap om læreren som kulturformidler og kulturbærer.
- ha kunnskap om faget som kilde til utvikling på flere nivå, fra personlig vekst ( identitetsdannelse), via innflytelse på egne omgivelser til kreativ nytenkning i et større samfunnsperspektiv.
C. Samhandling og refleksjon
Studenten skal:
- kunne utvikle, visualisere, vurdere og dokumentere egen skapende prosess eller en gruppes skapende prosess fra idè til ferdig form eller produkt.
- kunne ivareta den estetiske dimensjonen i tema- og prosjektarbeid
- kunne utvikle fagdidaktisk undervisningsopplegg i samhandling med medstudenter
Kunst og håndverk 60 studiepoeng har som mål å gi studentene en helhetlig kunnskap sett forhold til faget i grunnskolen. Gjennom dette studiet får studentene kunnskap og kompetanse i alle fagets hovedområder: visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur.
Målgruppe:
Målgruppen for studiet er studenter i allmennlærerutdanningen, lærere som ønsker videreutdanning og andre studenter som ønsker et år med studier hvor praktisk skapende arbeid i ulike materialer står sentralt. Studiet kan inngå som del av bachelorgrad.
Gjennomføring av studiet.
Studiet er satt sammen av ulike emner: Kunst, kultur og natur, Bilde og visuell kommunikasjon, Skulptur og tema/prosjektarbeid, Arkitektur, Design og bruksform og Forsknings- og utviklingsarbeid. Kunsthistorie, fagdidaktikk og praktisk skapende arbeid blir i hvert emne knyttet sammen til en integrert helhet. Fagdidaktikken er rettet mot læreren som kulturformidler /kulturbærer og som veileder i skapende prosesser. Hovedtyngden av studiet vil bestå av praktisk skapende arbeid på ulike verksted. Vi har verksteder for tegning /form/farge, grafikk, digitalbildebehandling, keramikk, gips, tre, metall og tekstil. Arbeidsmåtene vil variere mellom verkstedsarbeid, forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, tema- prosjekt arbeid, utstillinger, galleri- og museumsbesøk, forsknings- og utviklingsarbeid.
Vurderingsformer:
Det er formell prøving av studentenes kunnskaper og ferdigheter, underveis og/eller ved slutten av de enkelte emner. Karakterskala A - F, der A er beste karakter og F er stryk.
Hva kan du bli?
Studiet kvalifiserer for arbeid med kunst og håndverk i grunnskolen og annet arbeid knyttet til faglig og kulturell virksomhet for barn, unge og voksne.
Kunst og håndverk kan også være basis for videre studier på bachelor og masternivå.
Emneevaluering
Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Systemet omfatter studentevaluering av undervisningen i form av tidligdialog hvert semester, og sluttevaluering av minst to emner innen hvert fag i løpet av et undervisningsår. For begge disse evalueringene har Kvalitetskontoret ved UiS utviklet veiledninger, maler og skjemaforslag.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2007
-
Obligatoriske emner
-
Kunst og håndverk I, emne 1: Kunst, kultur og natur
Første år, semester 1
Kunst og håndverk I, emne 1: Kunst, kultur og natur (ALU302)
Studiepoeng: 10
-
Kunst og håndverk I, emne 2: Bilde og visuell kommunikasjon
Første år, semester 1
Kunst og håndverk I, emne 2: Bilde og visuell kommunikasjon (ALU303)
Studiepoeng: 10
-
Kunst og håndverk I, emne 3: Skulptur. Tema- og prosjektarbeid
Første år, semester 1
Kunst og håndverk I, emne 3: Skulptur. Tema- og prosjektarbeid (ALU304)
Studiepoeng: 10
-
Kunst og håndverk II - emne 5: Arkitektur
Første år, semester 2
-
Kunst og håndverk II - emne 4: Design og bruksform
Første år, semester 2
Kunst og håndverk II - emne 4: Design og bruksform (ALU307)
Studiepoeng: 10
-
Kunst og håndverk II - emne 6: Forsknings- og utviklingsarbeid
Første år, semester 2
Kunst og håndverk II - emne 6: Forsknings- og utviklingsarbeid (ALU308)
Studiepoeng: 10
-