Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2011-2012
Semesters
Fakta
Emnekode
60
Studieprogramkode
Å-DRAMA
Studienivå
Årsstudium
Fører til grad
One Year Foundation Programme
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
2 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Drama 60 studiepoeng er et årsstudium som er et kunst- og kulturfag med forankring i teaterkunsten og dramapedagogikken. Målet med studiet er at det skal gi forståelse for og innsikt i de verdier drama har som fag og arbeidsmåte, og hvordan teaterkunsten kan gi mennesker fellesopplevelser, skape og utvikle identitet.
Studiet vil være praksisrelaterte aktiviteter, og vil være i tråd med både Rammeplan for allmennlærerutdanningen (april 2003) og gjeldende læreplan for grunnskolen.
Målgruppen for studiet er både studenter i allmennlærerutdanningen og lærere som ønsker videreutdanning. Studiet vil òg være aktuelt for de som arbeider med kulturell virksomhet for barn, unge og voksne.
Gjennomføring av studiet:
Drama baserer seg på kollektivt skapende virksomhet. Undervisningen organiseres som en stadig veksling mellom forelesning, drøfting, kunstneriske prosjekter og praktisk arbeid i varierende gruppestørrelser, samt ekskursjoner som innebærer teaterforestillinger. Studiet inneholder blant annet dramapedagogisk teori og praksis, teaterteori og praksis. Viktige fokus er formidlerrollen i dramapedagogikken og i teaterkunsten.
Studiet består av to avsluttende emner, Drama 1 og Drama 2. Drama 1 må være bestått for å ta Drama 2.
Det er formell prøving av studentenes kunnskaper og ferdigheter, underveis og/eller ved slutten av de enkelte emner.
Karakterskala : A-F. Der A er beste karakter og F er stryk.
Læringsutbytte:
Etter fullført studium skal studentene:
- kunne redegjøre for sentrale dramapedagogiske retninger og gjennom praktisk og teoretisk arbeid synliggjøre sin forståelse for lærings- og erkjennelsespotensialet i dramafaget.
- kunne redegjøre for sentrale trekk ved utviklingen av europeisk teater fram til 1700-tallet og anvende denne kunnskapen i praktisk og teoretisk arbeid.
- ha utviklet ferdigheter og reflekterte holdninger innen kommunikasjon, formidling og kreative prosesser. Dette skal gjenspeiles i deres arbeid.
- kunne anvende kunnskaper og ferdigheter innenfor ulike dramatiske uttrykksformer og kunne planlegge, gjennomføre og vurdere målrettet dramaarbeid for barn og unge med ulike forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn.
- kunne analysere og vurdere teaterforestillinger muntlig og skriftlig.
- kunne redegjøre for sentrale trekk ved drama som kunstpedagogikk, og gjennom praktisk og teoretisk arbeid synliggjøre sin forståelse for den estetiske dimensjonen i dramafaget.
- ha utviklet et reflektert og erfaringsbasert forhold til dramafaget og til dramaundervisning.
- kunne redegjøre for sentrale trekk ved utviklingen av europeisk teater fra 1700-tallet fram til i dag og kunne anvende denne kunnskapen i praktisk og teoretisk arbeid.
- kunne ta i mot og gi veiledning i den kunstnerisk prosessen og i det skapende samspillet i drama- og teaterarbeidet.
- ha utviklet estetisk kompetanse og skapende evner.
- ha tilegnet seg praktisk og teoretisk innsikt og erfaring i skuespillerens, regissørens, scenografens og dramaturgens virkefelt.
- ha utviklet ferdigheter i å analysere sammenhengen mellom lek, kunst og pedagogikk.
- kunne anvende og redegjøre for relevante forskningsmetoder knyttet til fordypningsoppgaven både skriftlig og muntlig.
- kunne beherske og aktivt bruke IKT som redskap i drama-/teaterfaglig- og vitenskapelig arbeid.
Hva kan du bli?
Studiet skal forberede for arbeid med drama og teater i grunnskolen (gitt at man i tillegg er pedagogisk kvalifsert) og organiserte fritidstilbud.Emneevaluering
Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Systemet omfatter studentevaluering av undervisningen i form av tidligdialog hvert semester, og sluttevaluering av minst to emner innen hvert fag i løpet av et undervisningsår. For begge disse evalueringene har Kvalitetskontoret ved UiS utviklet veiledninger, maler og skjemaforslag.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2010
-
Obligatoriske emner
-
Drama og kunstfaglig kommunikasjon
Første år, semester 1
-
Drama og kulturell kommunikasjon
Første år, semester 2
-