Feilmelding

Deprecated function: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText() (line 106 of core/modules/filter/src/Element/ProcessedText.php).
Drupal\filter\Element\ProcessedText::preRenderText()
call_user_func_array() (Line: 113)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 875)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 432)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 165)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 164)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderInIsolation() (Line: 310)
check_markup() (Line: 267)
__TwigTemplate_c1b7d67722ca65acecb70dd89aec2fe8->doDisplay() (Line: 388)
Twig\Template->yield() (Line: 344)
Twig\Template->display() (Line: 359)
Twig\Template->render() (Line: 51)
Twig\TemplateWrapper->render() (Line: 33)
twig_render_template() (Line: 348)
Drupal\Core\Theme\ThemeManager->render() (Line: 491)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 248)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 238)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 638)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 231)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->prepare() (Line: 128)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse() (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray()
call_user_func() (Line: 111)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 186)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw() (Line: 76)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle() (Line: 54)
Drupal\simple_oauth\HttpMiddleware\BasicAuthSwap->handle() (Line: 53)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle() (Line: 28)
Drupal\Core\StackMiddleware\ContentLength->handle() (Line: 201)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch() (Line: 138)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup() (Line: 87)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle() (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle() (Line: 36)
Drupal\Core\StackMiddleware\AjaxPageState->handle() (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\StackedHttpKernel->handle() (Line: 741)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle() (Line: 19)

Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2011-2012

Semesters

Fakta

Emnekode

60

Studieprogramkode

Å-DRAMA

Studienivå

Årsstudium

Fører til grad

One Year Foundation Programme

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

2 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Drama 60 studiepoeng er et årsstudium som er et kunst- og kulturfag med forankring i teaterkunsten og dramapedagogikken. Målet med studiet er at det skal gi forståelse for og innsikt i de verdier drama har som fag og arbeidsmåte, og hvordan teaterkunsten kan gi mennesker fellesopplevelser, skape og utvikle identitet.

Studiet vil være praksisrelaterte aktiviteter, og vil være i tråd med både Rammeplan for allmennlærerutdanningen (april 2003) og gjeldende læreplan for grunnskolen.

Målgruppen for studiet er både studenter i allmennlærerutdanningen og lærere som ønsker videreutdanning. Studiet vil òg være aktuelt for de som arbeider med kulturell virksomhet for barn, unge og voksne.

Gjennomføring av studiet:

Drama baserer seg på kollektivt skapende virksomhet. Undervisningen organiseres som en stadig veksling mellom forelesning, drøfting, kunstneriske prosjekter og praktisk arbeid i varierende gruppestørrelser, samt ekskursjoner som innebærer teaterforestillinger. Studiet inneholder blant annet dramapedagogisk teori og praksis, teaterteori og praksis. Viktige fokus er formidlerrollen i dramapedagogikken og i teaterkunsten.

Studiet består av to avsluttende emner, Drama 1 og Drama 2. Drama 1 må være bestått for å ta Drama 2.

Det er formell prøving av studentenes kunnskaper og ferdigheter, underveis og/eller ved slutten av de enkelte emner.

Karakterskala : A-F. Der A er beste karakter og F er stryk.

Læringsutbytte:

Etter fullført studium skal studentene:

- kunne redegjøre for sentrale dramapedagogiske retninger og gjennom praktisk og teoretisk arbeid synliggjøre sin forståelse for lærings- og erkjennelsespotensialet i dramafaget.

- kunne redegjøre for sentrale trekk ved utviklingen av europeisk teater fram til 1700-tallet og anvende denne kunnskapen i praktisk og teoretisk arbeid.

- ha utviklet ferdigheter og reflekterte holdninger innen kommunikasjon, formidling og kreative prosesser. Dette skal gjenspeiles i deres arbeid.

- kunne anvende kunnskaper og ferdigheter innenfor ulike dramatiske uttrykksformer og kunne planlegge, gjennomføre og vurdere målrettet dramaarbeid for barn og unge med ulike forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn.

- kunne analysere og vurdere teaterforestillinger muntlig og skriftlig.

- kunne redegjøre for sentrale trekk ved drama som kunstpedagogikk, og gjennom praktisk og teoretisk arbeid synliggjøre sin forståelse for den estetiske dimensjonen i dramafaget.

- ha utviklet et reflektert og erfaringsbasert forhold til dramafaget og til dramaundervisning.

- kunne redegjøre for sentrale trekk ved utviklingen av europeisk teater fra 1700-tallet fram til i dag og kunne anvende denne kunnskapen i praktisk og teoretisk arbeid.

- kunne ta i mot og gi veiledning i den kunstnerisk prosessen og i det skapende samspillet i drama- og teaterarbeidet.

- ha utviklet estetisk kompetanse og skapende evner.

- ha tilegnet seg praktisk og teoretisk innsikt og erfaring i skuespillerens, regissørens, scenografens og dramaturgens virkefelt.

- ha utviklet ferdigheter i å analysere sammenhengen mellom lek, kunst og pedagogikk.

- kunne anvende og redegjøre for relevante forskningsmetoder knyttet til fordypningsoppgaven både skriftlig og muntlig.

- kunne beherske og aktivt bruke IKT som redskap i drama-/teaterfaglig- og vitenskapelig arbeid.

Hva kan du bli?

Studiet skal forberede for arbeid med drama og teater i grunnskolen (gitt at man i tillegg er pedagogisk kvalifsert) og organiserte fritidstilbud.
Studiet danner grunnlag for videre studier på bachelor og masternivå.

Emneevaluering

Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Systemet omfatter studentevaluering av undervisningen i form av tidligdialog hvert semester, og sluttevaluering av minst to emner innen hvert fag i løpet av et undervisningsår. For begge disse evalueringene har Kvalitetskontoret ved UiS utviklet veiledninger, maler og skjemaforslag.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • Drama og kunstfaglig kommunikasjon

      Første år, semester 1

      Drama og kunstfaglig kommunikasjon (ALU310)

      Studiepoeng: 30

    • Drama og kulturell kommunikasjon

      Første år, semester 2

      Drama og kulturell kommunikasjon (ALU315)

      Studiepoeng: 30

Utveksling

Felles studietur (muligens til utlandet).

Internasjonalisering er et satsningsområde ved UiS. I dagens samfunn er det viktig å få kunnskap og erfaring som gir perspektiver utover nasjonale verdier. UiS har samarbeid med flere høgskoler og universiteter i land over hele verden (se oversikt på UiS sine nettsider).

Opptakskrav

Generell studiekompetanse

Søknad: Sendes Samordna opptak.

Kontakt: post@uis.no Telefon: 51 83 34 00

Mer informasjon: www.uis.no

Kontaktinformasjon

Det humanistiske fakultet

4036 Stavanger