Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2013-2014

Semesters

Fakta

Emnekode

60

Studieprogramkode

Å-DRAMA

Studienivå

Årsstudium

Fører til grad

One Year Foundation Programme

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

2 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Drama er et kunst-, uttrykks- og kommunikasjonsfag, med faglige forankringer i teaterkunsten og pedagogikken.

Studiet skal gi studentene grunnlag for å kunne tilrettelegge og lede drama-/teaterarbeid i skole, kulturskole og andre fritidstilbud. Studiet sikter også mot å utvikle egen spillkompetanse og evne til kommunikasjon og samspill. Det vil gi innsikt i hvordan dramatiske grunnelementer og virkemidler, som dramatisk kunst bygger på, utgjør viktige deler av den menneskelige kommunikasjonen og erkjennelsen.

Involvering og ledelse av skapende prosesser er sentralt i studiet.

Studiet kvalifiserer, som en del av lærerutdanningene, for arbeid med drama og teater i skolen. Det kan også kvalifisere for arbeid i kulturskole og annen virksomhet for barn og unge.

Studiet kan også danne grunnlag for videre studier i drama.

Lekens læringspotensial, inkluderende og emansipatorisk pedagogikk vil være sentralt i studiet.

Innhold:

Fagstudiet er bygget opp rundt fem tema.

De fem temaene vil både ha overlappende innhold og bygge på hverandre. De er obligatoriske og vektes noenlunde likt. Valg av lærestoff og arbeidsformer tar utgangspunkt i fagets egenart og dets funksjon i skole og frivillig undervisning. Innholdet har et klart praktisk og kunstfaglig metodisk sikte, og studentenes egenutvikling i faget står sentralt.

DRAMATISKE UTTRYKKSFORMER

Grunnleggende elementer i og forutsetninger for dramatisk spill. Studenten skal få videreutvikle sin innsikt i lekens og teaterkunstens estetiske dimensjon, og i barn og unges egne måter å skape uttrykk på.

Det omfatter arbeid med fiksjonsbygging, rollegestalting, spill og formidling. I spillaktiviteter og ekspressiv bruk av kropp og stemme utfordres studentens fantasi og skapende evne. Denne innsikten kan gi grunnlag for å skape dramapedagogiske prosesser på barn og unges premisser.

UTFORSKENDE DRAMAARBEID

Gjennom teatrets virkemidler utforskes fagstoff, kontroversielle tema og ulike kunstneriske uttrykk. Drama som læringsform og fag er pedagogikk omsatt i handling og fokuserer på kommunikasjon, formidling og inkludering. Emnet gir kunnskaper om læring gjennom opplevelse, erfaring og erkjennelse.

TEATERPRODUKSJON

Omfatter innføring i teaterets kommunikasjonsform og arbeid med de ulike sidene ved en teaterproduksjon med hovedvekt på skuespillerfunksjonen. Grunnleggende arbeid med dramaturgi og dramatiske virkemidler er sentralt, og forholdet mellom form og innhold blir utdypet.

FAGTEORI

Tar utgangspunkt i erfaringene fra det praktiske arbeidet. De faglige kunnskapene utdypes og settes i en større kunstnerisk, historisk og samfunnsmessig sammenheng. Fagteorien synliggjør forbindelser mellom den dramatiske leken, dramafaget og teaterkunsten i fortid og samtid.

FAGDIDAKTIKK

Dette temaet peker direkte på den profesjonen studiet er rettet mot. Det vektlegger således pedagogiske og metodiske aspekter og knyttes nær opp til formidlingssituasjonen i skole, kulturskole og andre fritidstilbud. De ulike fasene i dramapedagogens arbeid belyses gjennom en fokusering på didaktisk tenkning i forhold til planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

Kunnskap

- kunne redegjøre for sentrale dramapedagogiske retninger og uttrykksformer.

- kunne redegjøre for den estetiske dimensjon og lærings- og erkjennelsespotensialet i dramafaget.

- kunne redegjøre for sentrale trekk ved utviklingen av teateret i nasjonal og internasjonal sammenheng.

- kunne redegjøre for teaterfaglige virkemidler.

- kunne redegjøre for sentrale trekk ved drama som kunstfag og kunstpedagogikk.

- kunne redegjøre for relevante forskningsmetoder.

- ha kunnskap om mellommenneskelig og interkulturell kommunikasjon.

Ferdigheter

- ha utviklet ferdigheter og reflekterte holdninger innen kommunikasjon, formidling og kreative prosesser. Dette skal gjenspeiles i deres arbeid.

- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere dramapedagogiske undervisningsopplegg og anvende sin forståelse for den estetiske dimensjonen i dramafaget.

- kunne anvende teaterhistoriske kunnskaper i praktisk arbeid.

- kunne anvende kunnskaper og ferdigheter innenfor ulike dramapedagogiske retninger og dramatiske uttrykksformer i praktisk dramaarbeid.

- kunne analysere og vurdere teaterforestillinger skriftlig og muntlig.

- ha utviklet ferdigheter i å analysere sammenhengen mellom kunst og pedagogikk.

- kunne anvende relevante forskningsmetoder og beherske og aktivt bruke IKT som redskap i drama/teaterfaglig- og vitenskapelig arbeid.

- ha utviklet ferdigheter i å analysere sammenhengen mellom lek og pedagogikk.

- kunne anvende sin interkulturelle kompetanse og skapende evner til å kommunisere gjennom teater.

Generell kompetanse

- kunne bidra til kreative prosesser i et lærende felleskap.

- kunne stimulere til demokratiske prosesser og ha evne til kritisk refleksjon i sin praksis

- praktisere en endrings- og utviklingskompetanse.

- kunne formidle kunnskap gjennom estetiske virkemidler og kunstneriske uttrykk

- kunne styrke den estetiske, mangfoldige og flerkulturelle dimensjon ved eget arbeid

Hva kan du bli?

Studiet skal forberede for arbeid med drama og teater i grunnskolen (gitt at man i tillegg er pedagogisk kvalifsert) og organiserte fritidstilbud.
Studiet danner grunnlag for videre studier på bachelor og masternivå.

Emneevaluering

Evalueringer utgjør en sentral del av kvalitetssystemet ved UiS. Systemet omfatter studentevaluering av undervisningen i form av tidligdialog hvert semester, og sluttevaluering av minst to emner innen hvert fag i løpet av et undervisningsår. For begge disse evalueringene har Kvalitetskontoret ved UiS utviklet veiledninger, maler og skjemaforslag.

Studieplan og emner

  • Compulsory courses

Utveksling

Felles studietur (muligens til utlandet).

Internasjonalisering er et satsningsområde ved UiS. I dagens samfunn er det viktig å få kunnskap og erfaring som gir perspektiver utover nasjonale verdier. UiS har samarbeid med flere høgskoler og universiteter i land over hele verden (se oversikt på UiS sine nettsider).

Opptakskrav

Generell studiekompetanse

Søknad: Sendes Samordna opptak.

Kontakt: post@uis.no Telefon: 51 83 34 00

Mer informasjon: www.uis.no

Kontaktinformasjon

Det humanistiske fakultet

4036 Stavanger