Maskin - bachelor i ingeniørfag
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2013-2014
Semesters
Fakta
Emnekode
180
Studieprogramkode
B-MASKIN
Studienivå
Bachelor studium
Fører til grad
Bachelor i ingeniørfag
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
6 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Treårig ingeniørutdanning har som overordnet mål å utdanne ingeniører som gjennom teoretiske og tekniske kunnskaper får kompetanse til selvstendig arbeid, og som tar et ansvar for samspillet mellom teknologi, miljø og samfunn. Utdanningen er forskningsbasert, ligger faglig på et høyt internasjonalt nivå, og danner grunnlag for livslang læring.
Bachelorstudiet i maskin er et treårig grunnstudium. Studiet har et omfang på 180 studiepoeng og går over seks semester.
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
For å oppnå graden bachelor i ingeniørfag må kandidaten ha bestått minst 180 studiepoeng bestående av følgende emnegrupper:
- 30 studiepoeng fellesemner som består av grunnleggende matematikk, ingeniørfaglig systemtenking og innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder. Disse emnene er felles for alle studieprogram.
- 50 studiepoeng programemner som består av tekniske fag, realfag og samfunnsfag. Programemner er felles for alle studieretninger i et studieprogram.
- 70 studiepoeng tekniske spesialiseringsemner som gir en tydelig retning innen eget ingeniørfag, og som bygger på programemner og fellesemner.
- 30 studiepoeng valgfrie emner som bidrar til faglig spesialisering, enten i bredden eller dybden.
En bacheloroppgave er obligatorisk for alle og inngår i tekniske spesialiseringsemner med 20 studiepoeng. Oppgaven skal være forankret i reelle problemstillinger fra samfunns- og næringsliv eller forsknings- og utviklingsarbeid og bidra til innføring i vitenskapsteori og metode.
For hvert semester gjennom studiet blir det større innslag av maskin- og materialtekniske emner. Siktemålet er at studentene skal kunne utvikle, designe og dimensjonere mekaniske komponenter og konstruksjoner og foreta materialvalg. Det fokuseres på styrkeberegninger og materialers mekaniske egenskaper.
Undervisningsformen i mange av emnene innbefatter obligatoriske aktiviteter som må være godkjent, for eksempel regneøvinger, laboratorieøvelser, prosjektarbeid i gruppearbeider eller semesteroppgaver. Følgende fremgår av den enkelte emnebeskrivelse:
- Arbeids- og undervisningsformer
- Pensumlitteratur
- Evalueringsformer
- Vurderingsformer
Det er lagt til rette for et internasjonalt semester i 5. semester.
Universitetet i Stavanger legger vekt på å kunne tilby alle studier som planlagt, men må ta forbehold om tilstrekkelig med ressurser og/eller studenter til å gjennomføre tilbudet. Over tid vil det være naturlig at det faglige innholdet og tilbudet av emner endres på grunn av den generelle utviklingen i fag, bruk av teknologi og endringer i samfunnet for øvrig.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i maskiningeniørfag skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
LU-M-K-1: Kandidaten har grunnleggende kunnskaper om konstruksjon og/eller produksjon, materialer og kunnskap innen helhetlig system- og produktutvikling. Kandidaten har kunnskap som bidrar til relevant spesialisering, bredde eller dybde.
LU-M-K-2: Kandidaten har grunnleggende kunnskaper i matematikk, naturvitenskap og relevante samfunns- og økonomifag og hvordan disse integreres i system- og produktutvikling, konstruksjon og produksjon.
LU-M-K-3: Kandidaten har kunnskap om fagets historie, utvikling og ingeniørens rolle i samfunnet. Kandidaten har kunnskap om konsekvenser av utvikling og bruk av teknologi.
LU-M-K-4: Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid, relevant metodikk og arbeidsmåte innen eget fagfelt.
LU-M-K-5: Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis.
Ferdigheter
LU-M-F-1: Kandidaten kan anvende kunnskap i matematikk, fysikk, kjemi og teknologiske emner for å formulere, spesifisere, planlegge og løse tekniske problemer på en velbegrunnet og systematisk måte.
LU-M-F-2: Kandidaten behersker utviklingsmetodikk, og kan anvende programmer for modellering/simulering og kan realisere løsninger og systemer.
LU-M-F-3: Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter, eksperimenter og simuleringer, samt analysere, tolke og bruke framkomne data, både selvstendig og i team.
LU-M-F-4: Kandidaten kan finne, vurdere og utnytte teknisk viten på en kritisk måte innen sitt område, og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig.
LU-M-F-5: Kandidaten kan bidra til nytenkning, innovasjon, kvalitetsstyring og entreprenørskap ved utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og/eller løsninger.
Generell kompetanse
LU-M-G-1: Kandidaten har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv.
LU-M-G-2: Kandidaten kan formidle ingeniørfaglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk og kan bidra til å synliggjøre teknologiens betydning og konsekvenser.
LU-M-G-3: Kandidaten kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon.
LU-M-G-4: Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
Bachelorstudiet i maskin ved Universitetet i Stavanger har en studieretning: konstruksjons- og materialteknikk.
Rammeplan
"Rammeplan for ingeniørutdanning" sitt formål er å sikre at utdanningsinstitusjonene tilbyr profesjonsrettet, integrert og forskningsbasert ingeniørutdanning med høy faglig kvalitet. Forskriften skal sikre at norsk ingeniørutdanning anerkjennes nasjonalt og internasjonalt som en kvalitativ god teknisk profesjonsutdanning i 1. syklus i høyere utdanning. Den skal sikre at utdanningene forholder seg til de standarder og kriterier som gjelder for ingeniørutdanning, og imøtekommer samfunnets nåværende og framtidige krav til ingeniører. Den skal sikre at utdanningen har et internasjonalt perspektiv og at kandidatene kan fungere i et internasjonalt arbeidsmiljø.
Hva kan du bli?
Stillinger innen mekanisk industri, petroleums- og offshorenæring, i ingeniør- og servicebedrifter i både offentlig og privat sektor som konstruerer, produserer og vedlikeholder maskiner eller konstruksjoner, i prosessindustrien eller i konsulentselskap.Emneevaluering
Skjer vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2013
-
Obligatoriske emner
-
Mekanikk
Første år, semester 1
-
Ingeniørfaglig innføringsemne - Maskin
Første år, semester 1
-
Matematiske metoder 1
Første år, semester 1
-
Konstruksjonsmekanikk 1
Første år, semester 2
-
Matematiske metoder 2
Første år, semester 2
-
Sannsynlighetsregning og statistikk 1
Første år, semester 2
-
Termo- og fluiddynamikk
Andre år, semester 3
-
Miljøkjemi
Andre år, semester 3
-
Materialteknologi
Andre år, semester 3
-
Elektroteknikk 1
Andre år, semester 4
-
Maskinkonstruksjon
Andre år, semester 4
-
Produktutvikling og 3D modellering
Andre år, semester 4
-
Bacheloroppgave i maskin
Tredje år, semester 5
-
HMS-kurs for bachelorstudenter
Tredje år, semester 5
-
Ingeniørfaglig systememne - Teknologiledelse
Tredje år, semester 6
-
-
Valgemner eller utveksling 5. termin
-
Anbefalte valgemner
-
Økonomi og marked
Tredje år, semester 5
-
Vektoranalyse
Tredje år, semester 5
-
Elementmetoder, grunnkurs
Tredje år, semester 5
-
Produksjon og tilvirkningsteknikker
Tredje år, semester 5
-
-
Andre relevante valgemner
-
Styringsteknikk
Tredje år, semester 5
-
Boring
Tredje år, semester 5
-
-