Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2011-2012
Semesters
Fakta
Emnekode
180
Studieprogramkode
B-SOSION
Studienivå
Bachelor studium
Fører til grad
Bachelor i sosialt arbeid
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
6 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Bachelor i Sosialt arbeid er en treårig sosialarbeiderutdanning som gir rett til yrkestittelen sosionom. Som sosionom må en ha et sterkt engasjement for andre mennesker, og kunne vise respekt for og kunne samarbeide med brukere/klienter i ulik alder, med ulik bakgrunn og ulik livssituasjon.
Utdanningen kvalifiserer til arbeid innen mange felt som NAV (Arbeids- og velferdstjenesten), barnevern tjenesten, psykiatri, familierådgivning, eldreomsorg, skoleverket, kriminalomsorg, ulike helse- og sosialinstitusjoner, m.v.
Sentrale fag i utdanningen er sosialt arbeid, psykologi, sosiologi, jus og samfunnsfag.
I løpet av studiet har studentene ekstern praksis.
Læringsutbytte
Gjennom studiet skal studentene tilegne seg kunnskap, verdier og ferdigheter for å kunne arbeide med å forebygge, redusere og løse sosiale og personlige problemer sammen med enkeltpersoner, familier, grupper og lokalsamfunn. De skal kunne vise forståelse for og arbeide for å styrke personers ressurser og kapasitet, slik at de kan mestre sin livssituasjon best mulig. Studentene skal utvikle evne til å reflektere over egen person og arbeidsmåter og kunne vurdere eget arbeid.
Det vises ellers til Rammeplanen for treårig sosionomutdanning fastsatt 1.desember 2005 av Utdannings- og forskningsdepartementet.
Punkt 7 beskriver formål og mål for studiet:Formålet med sosionomutdanningen er å utdanne brukerorienterte og reflekterte yrkesutøvere som er kvalifiserte til å arbeide med å forebygge, løse eller redusere sosiale problemer. Lov om universiteter og høyskoler beskriver institusjonenes ansvar for å gi en utdanning som er basert på det fremste innen forskning og erfaringskunnskap.Høgskolen og universitetet skal:a) legge til rette for at studentene tilegner seg kunnskap, ferdigheter og holdninger som sosionomer basert på det fremste innen forskning, utviklingsarbeid og erfaringskunnskap
b) tilby et læringsmiljø som fremmer studentenes faglige engasjement, deltaking og personlige utvikling
c) fremme studentenes evne til kritisk refleksjon over fag, etikk, egen yrkesrolle og samfunn
d) motivere og legge grunnlaget for studentenes integrering av kunnskap og videre faglige utvikling
e) være i dialog med praksisfeltet, brukerorganisasjoner, forskning og andre utdanninger og fagområder
Studentene skal etter endt utdanning:a) ha kunnskap om og forståelse for hvordan samfunnsmessige strukturer og prosesser skaper og vedlikeholder sosiale problemer
b) ha kunnskap om og forståelse for menneskelige behov og menneskelig atferd
c) ha kunnskap om generelle forvaltningsmessige prinsipper og aktuelle lover, og kunne utføre saksbehandling som ivaretar brukernes behov og rettigheter
d) kjenne hovedmål og virkemidler i sosialpolitikken, kunne vurdere disse kritisk og kunne virke som premissleverandør for beslutninger i hjelpeapparatet og overfor politiske myndigheter
e) ha oversikt over hjelpeapparatet og kunne anvende det i arbeidet med å redusere sosiale problemer i samarbeid med andre yrkesgrupper og brukere/klienter
f) ha kompetanse i ulike sosialfaglige arbeidsformer, med spesiell vekt på arbeidsformer der brukere er aktive deltagere og mobiliserer egne ressurser, enten disse er enkeltpersoner, familier, grupper eller sosiale nettverk
g) kunne arbeide i relasjoner preget av krysspress og interessemotsetninger, og håndtere slike konflikter med fokus på brukernes interesser
h) kunne møte brukere av hjelpeapparatet med respekt og empati, og se likeverd som en grunnleggende forutsetning for sosialt arbeids yrkespraksis
i) være solidarisk med mennesker som befinner seg i en utsatt marginal posisjon når det gjelder livsvilkår og livskvalitet, ha kompetanse til å synliggjøre og fremme deres rettigheter og interesser, og evne til å samarbeide med dem
j) kunne arbeide med mennesker med ulik virkelighetsoppfatning og ha evne til yrkesutøvelse i flerkulturelle kontekster
k) ha kjennskap til andre aktuelle yrkesgrupper, kunne vurdere egen og andres kompetanse og ha utviklet evne til tverrfaglig samarbeid
l) kunne delta i faglig utviklingsarbeid, ta i bruk nye arbeidsmåter på grunnlag av forskning og annen faglig innovasjon og ha forståelse for betydningen av egen personlig og faglig videreutvikling
m) kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og evaluere sitt arbeid
Hva kan du bli?
Rådgiver/fagkonsulent ved Nav-kontor. Miljøterapeut/sosiallærer ved skole. Klinisk sosionom ved sykehus/psykiatrien. Rådgiver/fagkonsulent innen rusfeltet/kriminalomsorgen. Fagkoordinator/saksbehandler i barneverntjenesten. Familieveileder og miljøterapeut innen eldreomsorgen.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2010
-
Obligatoriske emner
-
Psykologi
Første år, semester 1
-
Sosialt arbeid I
Første år, semester 1
-
Sosialrett
Første år, semester 2
-
Sosiologi og sosialantropologi
Første år, semester 2
-
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I
Første år, semester 2
-
Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern
Andre år, semester 3
Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern (BSO250)
Studiepoeng: 30
-
Praksis
Andre år, semester 4
-
Profesjonelt sosialt arbeid III - Individ og samfunnsnivå
Tredje år, semester 5
Profesjonelt sosialt arbeid III - Individ og samfunnsnivå (BSO342)
Studiepoeng: 20
-
Velferdssamfunn, velferdspolitikk og velferdsrett II
Tredje år, semester 5
Velferdssamfunn, velferdspolitikk og velferdsrett II (BSO360)
Studiepoeng: 10
-
Forskningsmetode
Tredje år, semester 6
-
Bacheloroppgave
Tredje år, semester 6
-
-
Velg 1 emne 1. semester
-
Examen Philosophicum - IH
Første år, semester 1
-
ExPhil skoleeksamensmodell - IH/IS
Første år, semester 1
-