Emne

Kunst, kultur og kreativitet (ABL202)

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ABL202

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført kunnskapsområdet skal studenten ha tilegnet seg følgende:  

Kunnskap 

Studenten har kunnskap om:

  • ulike syn på estetikk og kreativitet
  • ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
  • hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
  • barns musikalske og dramatiske utvikling
  • barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
  • Barnekultur og kulturarv, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer

Ferdigheter 

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
  • legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn

Generell kompetanse 

Studenten kan:

  • samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
  • ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
  • være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
  • åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene
  • forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav 1: Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %). 

Arbeidskrav 2: Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %). 

Arbeidskrav 3: Praktisk-metodisk arbeid i drama m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %). 

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Hege Hervik

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som forelesninger/nettforelesninger, praktisk-estetisk undervisning, gruppearbeid, selvstendig arbeid, veiledning, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.

Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter i egen barnehage vektlegges. Nettbasete arbeidsmetoder benyttes i studentenes arbeid med l arbeidsoppgaver og  undervisningsopplegg.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1