Emne
Kunst, kultur og kreativitet (ABL202)
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
ABL202
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført kunnskapsområdet skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ulike syn på estetikk og kreativitet
- ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
- hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
- barns musikalske og dramatiske utvikling
- barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
- Barnekultur og kulturarv, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
- legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten kan:
- samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
- legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
- ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
- være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
- åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene
- forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav 1: Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav 2: Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav 3: Praktisk-metodisk arbeid i drama m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karin BernerFaglærer:
Aina Kristine Jenseg FiskåFaglærer:
Anne Karin FotlandFaglærer:
Nils Christian FossdalEmneansvarlig:
Hege HervikPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenArbeidsformer
Undervisningen organiseres som forelesninger/nettforelesninger, praktisk-estetisk undervisning, gruppearbeid, selvstendig arbeid, veiledning, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter i egen barnehage vektlegges. Nettbasete arbeidsmetoder benyttes i studentenes arbeid med l arbeidsoppgaver og undervisningsopplegg.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.