Emne

Kunst, kultur og kreativitet (ABL202)

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ABL202

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenhengen mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike syn på estetikk og kreativitet
  • har kunnskap om ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
  • har kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
  • har kunnskap om barns musikalske og dramatiske utvikling
  • har kunnskap om barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
  • har kunnskap om barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
  • har kunnskap om kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
  • kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • kan anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • kan legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
  • kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
  • kan være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
  • kan åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene
  • kan forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle emner på forrige trinn.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell muntlig eksamen 1/1 20 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt


Individuell muntlig eksamen: Flerfaglig.

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt (konte)eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 2-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i drama/refleksjon, Obligatorisk tilstedeværelse 80%, Tverrfaglig praktisk-estetisk arbeid med rapport, Tverrfaglig fagtekst

Spesifisering av arbeidskrav:

Praktisk-metodisk arbeid i musikk, skriftlig innlevering 1000 ord (+/-10%)

Praktisk-metodisk arbeid i forming, skriftlig innlevering 1000 ord (+/-10%)

Praktisk-metodisk arbeid i drama, skriftlig innlevering 1000 ord (+/-10%)

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Hege Hervik

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som forelesninger/nettforelesninger, praktisk-estetisk undervisning, gruppearbeid, selvstendig arbeid, veiledning, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.

Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter i barnehage vektlegges. Nettbaserte arbeidsmetoder benyttes i studentenes arbeid i arbeidsoppgaver og undervisningsopplegg.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Kunst, kultur og kreativitet kunstfaglig arbeid i barnehagen Bakke, Kari; Sæbø, Aud Berggraf; Jenssen, Cathrine, Bergen, Fagbokforlaget, 263 sider, 2023, isbn:9788245046601, Book Boka om kunst og håndverk i barnehagen Nina Scott Frisch (1954-) (redaktør/bidragsyter), Oslo, Universitetsforl, 350 s., cop. 2018, isbn:9788215027661, Book Levende spor : å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur Sørenstuen, J.-E., Bergen, Fagbokforlaget, 321 s., cop. 2011, isbn:9788245010374, Side 69-89 og 117-125 (28 sider). Book Chapter Den bærekraftige barnehage Fønnebø, B., Fønnebø, Bente, Den bærekraftige barnehage, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 287 s., 2014, 171-199, isbn:9788202406271, 28 sider Book Chapter LEIRE Furness, K., Furness, K., Manger, A., Dackéus, C., LEIRE, [Oslo], Cappelen Damm, 264 s., 2018, 151-183, isbn:978-82-02-56115-4, Side 151-183 (32 s.). Boka er innkjøpt som klassesett. Book Chapter Kap 8: Materialpraksiser i barnehagen Watehouse, Ann-Hege Lorvik, Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Kap 8: Materialpraksiser i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 186 sider, 2021, 129-170, isbn:9788245038828, Book Chapter Å skape estetiske mulighetsrom for elever med behov for særskilt tilrettelegging Anita Jakobsen og Kari Holdhus, Natallia Bahdanovich Hanssen (1979-) (redaktør), Å skape estetiske mulighetsrom for elever med behov for særskilt tilrettelegging, Oslo, Universitetsforlaget, 252 sider, [2022], 141-154, isbn:9788215057347, Book Chapter Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming Bakke, K., Haugen, S., Abrahamsen, G., Röthle, M., Løkken, G., Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 238-253, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider. Book Inntrykk og uttrykk : estetiske fagområder i barnehagen Carlsen, K., Samuelsen, A.M., [Oslo], Gyldendal, s. 23-49, 1988, isbn:8205182035; 9788205182035, Ligger som lenke på Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072?page=15 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072View online Book Chapter Barns møter med kunst Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Barns møter med kunst, Bergen, Fagbokforl, 248 s., cop. 2017, 57-77, isbn:978-82-450-1533-1, Book Barnet og musikken : innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter Sæther, Morten, Angelo, Elin, Oslo, Universitetsforlaget, 186 sider, 2019, isbn:978-82-15-03200-9, Book Chapter Språkliga ledtråder Ahlström, S. W., Wedin, Eva Nivbrant., Schlyter, Michael.; Ahlström, Susanne Weiner., Språkliga ledtråder, Hestra, Isaberg, 157 s., 2013, 6-22, isbn:9789176948880, 16 sider. Book Chapter Syng for livet - fra vugge til grav Balsnes, A. H., Anne Haugland Balsnes (1969-) (redaktør), Syng for livet - fra vugge til grav, Oslo, Gyldendal, 278 sider, 2023, 11-15, isbn:978-82-05-57101-3, Music Mer musikk! : med de minste [musikktrykk] Berre, Åslaug, Møller, Mimsy, [Oslo], Norsk noteservice, 192 s., cop. 2012, isbn:9788280891792, s. 168-189 (21 sider) Book Det musiske menneske Bjørkvold, Jon-Roar, Oslo, Freidig forl, 393 s., 2014, isbn:978-82-991694-7-9, Side 29-37, 54-70 (24 sider). Book Musikk og hjernen : om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen Brean, Are, Sandemose, Iben; Skeie, Geir Olve, Oslo, Cappelen Damm, 249 s., 2019, isbn:978-82-02-56972-3, Side 84-103, 143-151 (27 sider). Book Chapter Sang og sangfellesskap i barnehagen Halle, K., Anne Haugland Balsnes (1969-) (redaktør), Sang og sangfellesskap i barnehagen, Oslo, Gyldendal, 278 sider, 2023, 29-40, isbn:978-82-05-57101-3, Book Chapter Den lekne barnehagelæreren Hodneland, K. G., KariGina Hodneland, Schei, Tiri Bergesen, Den lekne barnehagelæreren, Bergen, Fagbokforlaget, 169 sider, 2019, 77-99, isbn:9788245022414, 22 sider. Book Din musikalske kapital Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforl, 138 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03042-5, s. 21-36 (14 sider) Book Musikk og andrespråk : norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforlaget, 117 sider, [2019], isbn:9788215032047, Side 25-34, 37-41 (13 sider). Article Fake it till you make it": how do kindergarten staff in kindergartens with a music profile talk about their musical identity? Kulset, N. B. & Halle, K., Counterpoints of the senses : bodily experiences in usical learning. Meryc 19, 2019, 88-98, Article Musikk og identitet Ruud, E., GRUS, Tidsskriftet GRUS, 2008, https://www.hf.uio.no/imv/personer/vit/emeriti/evenru/even.artikler/GRUS-identitet.pdfView online Book Chapter «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid Stensæth, K., Wold, E. & Mjelve, H., Edvard Befring (1936-) (red./redaktør/forfatter (forord)/forfatter), Tangen, Reidun; Befring, Edvard, «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 726 s., 2012, 303-319, isbn:978-82-02-35226-4, 18 sider. Book Chapter Musikk som kulturuttrykk i barnehagen Torgersen, J.-K., Torgersen, J.-K., Torgersen, Jan Ketil; Jæger, Henriette, Musikk som kulturuttrykk i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 172 s., 2016, s. 107-121, isbn:978-82-02-51352-8, 14 sider. Article Musikken, barnet og barnehagen: Diskurser om musik(k)erskap. Vestad, I. L., [Oslo], Habitus og Pedagogisk forum, Barnehagefolk, 3, 34, 2017, 49-52, Book Chapter Musikken - en kulturell navlestreng Vist, T., Wagner, Åse Kari Hansen; Waage, Lars Rune; Storm-Larsen, Anna Beate; Østrem, Tale; Sandnes, Hanne Haugli; Vist, Torill; Mjør, Ingeborg; Skeie, Geir; Lorentzen, Rutt Trøite; Mundheim, Eli; Jensen, Helge; Lidén, Hilde; Bakke, Kari; Mjør, Ingeborg, Musikken - en kulturell navlestreng, Oslo, Samlaget, 165 s., 2002, 72-81, isbn:9788252159202; 8252159206, 9 s. Video Musikalsk utvikling og væremåte Barstad, E., Universitetet i Stavanger, 2014, http://mediasite.uis.no/Mediasite/Play/631ad8b7ab544fcbad3f7c867044ca1a1dView online Score Den store barnesangboka [musikktrykk] Holen, Astrid; Nordberg, Harald,, Oslo, Aschehoug, 382 s., cop. 2014, isbn:9788203258114, Video Når øyeblikket synger : om det musiske menneske, med Afrika som speil [videoopptak] Aarhus, Aslak; Frøshaug, Ole Bernt; Bjørkvold, Jon-Roar; Collins, John, Oslo, Norsk filminstitutt, 1 plate (DVD-video) (32 min), 2007, https://www.youtube.com/watch?v=Q6YoO1CUiJwView online Document Repertoarmappe Diverse, Blir gjort tilgjengelig på Canvas. Database Skattkammer [elektronisk ressurs] Syngende barnehage, Skattkammer, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2023-05-03T12%3A54%3A34IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&rft_dat=ie=47BIBSYS_NETWORK:71601109680002201,ie=47BIBSYS_UBIS:6189799660002208,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.148&req.skin=primoView online Website The benefits of music education Anita Collins, https://www.ted.com/talks/anita_collins_the_benefits_of_music_educationView online Book 7 veier til drama : grunnbok i dramapedagogikk for lærere i barnehage og skole Heggstad, Kari Mjaaland, Heggstad, Katrine, Bergen, Fagbokforlaget, 292 sider, 2022, isbn:978-82-450-3845-3, (ca. 150 sider) Book Chapter Mellomrommet Aspeli, W., Aspeli, W., Mellomrommet, Pedagogisk forum, 127 s., (1996), s. 33-46, isbn:8273910385, (14 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008081304023View online Book Dramapedagogisk historie og teori Braanaas, N., Trondheim, Tapir akademisk forlag, 398 s., 2008, isbn:9788251922661, s. 290-304 (15 sider) Book Chapter Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar Byrkjeland, H., Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar, Universitetsforlaget, (s. 135-150), (2017), s. 135-150, (16 sider) Book Chapter Fortællerens utdryk Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Fortællerens utdryk, Klim, 287 s., (2003), s. 231-251, isbn:8779552390, (20 sider) Book Chapter Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis? Fotland, A.K., Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis?, Oslo, Universitetsforl, 258 s., cop. 2017, 25-40, isbn:978-82-15-02680-0, (16 sider) Article Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere Fotland, A.K., Landslaget Drama i skolen, Oslo, Landslaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2, (2008), (2 sider) Book Chapter "Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"? Guss, F. G., Guss, F. G., "Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"?, Cappelen Damm akademisk, 184 s., 1, (2015), s. 141-161, isbn:9788202451400, (21 sider) Book Chapter Innramminger av det lekende - performance, ritualisering, drama og teatralitet som lekende kommunikasjon Hammer, A., Anita Hammer (1957-) (redaktør), Innramminger av det lekende - performance, ritualisering, drama og teatralitet som lekende kommunikasjon, Bergen, Fagbokforl, 214 s., cop. 2015, 19-47, isbn:978-82-321-0267-9, (29 sider) Book Chapter Improvisasjon, kreativitet og pedagogisk ledelse Hannevig, L., Lundestad, M. & Skogen, E., Lundestad, Magritt; Skogen, Eva, Improvisasjon, kreativitet og pedagogisk ledelse, Bergen, Fagbokforlaget, 278 sider, [2020], 261-274, isbn:9788245019681, (14 sider) Book Chapter Estetikk og erfaring Hohr, H., Abrahamsen, G. Röthle, M. Løkken, G., Estetikk og erfaring, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 254-271, isbn:978-82-02-40920-3, (17 sider) Book Chapter Innledning: Møter i bevegelse Liset, M. S., Myrstad, A. & Sverdrup, T., Innledning: Møter i bevegelse, Bergen, Fagbokforlaget, 179 s., 2011, 11-21, isbn:9788245009231, (11 sider) Book Chapter Iscenesatt samspill Liset, M. S., Myrstad, A. & Sverdrup, T., Iscenesatt samspill, Bergen, Fagbokforl, 179 s., cop. 2011, 25-39, isbn:9788245009231, (15 sider) Book Chapter "Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen Melberg, J., "Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 290 s., 2012, s. 142-162, isbn:9788202350161, (17 sider) Book Chapter Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen Thoresen, E., Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Kunstpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, 17-29, isbn:978-82-450-2347-3, (13 sider) Book Chapter Når engler tar av - en teaterproduksjon i demokratiets ånd Thorkildsen, K., Aud Berggraf Sæbø (1946-) (redaktør), Når engler tar av - en teaterproduksjon i demokratiets ånd, Bergen, Fagbokforl, 297 s., cop. 2017, 95-108, isbn:9788245021431, (14 sider) Article Ikke stas å bli tvunget til å spille Tornerose hvis en absolutt ikke liker det: en kvalitativ studie om hvordan personalet i barnehagen oppfatter dramafaget Synnes, H. H. & Håberg, L. I. A., 28-37, DRAMA, 2, 59, 2022-12-16, 28-37, (10 sider) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2024-05-30T12%3A16%3A26IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn_cross&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Ikke%20stas%20%C3%A5%20bli%20tvunget%20til%20%C3%A5%20spille%20Tornerose%20hvis%20en%20absolutt%20ikke%20liker%20det:%20en%20kvalitativ%20studie%20om%20hvordan%20personalet%20i%20barnehagen%20oppfatter%20dramafaget&rft.jtitle=DRAMA&rft.au=Synnes,%20Hege%20Holmqvist&rft.date=2022-12-16&rft.volume=59&rft.issue=2&rft.spage=28&rft.epage=37&rft.pages=28-37&rft.issn=0332-5296&rft.eissn=2535-4310&rft_id=info:doi/10.18261/drama.59.2.6&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cidunn_cross%3E10.18261/drama.59.2.6%3C/idunn_cross%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primoView online Book Chapter Drama - et kunstfag Sæbø, A. B., Drama - et kunstfag, Oslo, Universitetsforl, 299 s., cop. 2010, 19-40, isbn:9788215017082, (22 sider) Book Chapter Drama og estetisk opplæring Sæbø, Aud Berggraf, Drama og estetisk opplæring, Oslo, Universitetsforl, 299 s., cop. 2010, 75-95, isbn:9788215017082, (21 sider) Document Skjema for målsetting fra Drama i barnehagen Sæbø, A., B., Universitetsforlaget, 2010, side 104 Book Chapter Smått er godt! Drama med de minste Bruce, B.M., Bruce, B. M., Smått er godt! Drama med de minste, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 158-177, isbn:978-82-02-40920-3, (19 sider) Book Chapter Erfaring og Tenkning Dewey, J., Erfaring og Tenkning, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 53-66, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (14 sider) Book Chapter Lek Jensen, M., Jensen, Maybritt, Osnes, Heid, Lek, Bergen, Fagbokforl, 220 s., cop. 2009, s. 73-100, isbn:9788245005202, (27 sider) Book Chapter Lekens betydning for barns læring og utvikling Lunde, C. & Brodal, P., Brodal, Per, Lekens betydning for barns læring og utvikling, Oslo, Universitetsforlaget, 153 sider, [2022], 103-119, isbn:978-82-15-03584-0, (17 sider) Book Chapter Nøffer - min beste venn Mykle, B., Mykle, B., Nøffer - min beste venn, Pax, 192 s., (1993), s. 19-31, isbn:8253016204; 9788253016207, (13 sider). Book Chapter Den estetiske dimensjon Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Den estetiske dimensjon, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 400-418, isbn:8251837014; 9788251837019, (19 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010043008060View online Book Chapter Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit Øfsti, R., Robert Øfsti, Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit, Fagbokforl, 175 s., (2014), s. 141-147, isbn:9788232104567, (7 sider)
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1