Emne

Kunst, kultur og kreativitet (ABL202)

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ABL202

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenhengen mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:  

Kunnskap 

Studenten har kunnskap om:

  • ulike syn på estetikk og kreativitet
  • ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
  • hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
  • barns musikalske og dramatiske utvikling
  • barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
  • barnekultur og kulturarv, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer

Ferdigheter 

Studenten kan:

  • planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
  • legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn

Generell kompetanse 

Studenten kan:

  • samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
  • ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
  • være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
  • åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene
  • forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell muntlig eksamen 1/1 20 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt


Individuell muntlig eksamen: Flerfaglig.

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt( konte) eksamen: Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 2-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon, Praktisk-metodisk arbeid i drama/refleksjon, Obligatorisk tilstedeværelse 80%, Tverrfaglig praktisk-estetisk arbeid med rapport, Tverrfaglig fagtekst

Arbeidskrav 1 : Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %). 

Arbeidskrav 2: Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %). 

Arbeidskrav 3 : Praktisk-metodisk arbeid i drama m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Karin Berner

Emneansvarlig:

Hege Hervik

Praksiskoordinator:

Tone Lønseth Davidsen

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som forelesninger/nettforelesninger, praktisk-estetisk undervisning, gruppearbeid, selvstendig arbeid, veiledning, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.

Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter i egen barnehage vektlegges. Nettbasete arbeidsmetoder benyttes i studentenes arbeid med l arbeidsoppgaver og  undervisningsopplegg.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.

Åpent for

Arbeidsplassbasert barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.

Litteratur

Book

Kunst, kultur og kreativitet : kunstfaglig arbeid i barnehagen Bakke, Kari; Sæbø, Aud Berggraf; Jenssen, Cathrine, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, isbn:978-82-450-2147-9,

Book

I materialenes verden : perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet Waterhouse, A.-H.L., Bergen, Fagbokforlaget, 177 s., cop. 2013, isbn:9788245011791,

Book Chapter

Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming Bakke, K., Haugen, S., Abrahamsen, G., Röthle, M., Løkken, G., Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 221-236, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider. (brukes også i BULL)

Book Chapter

Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet Becher, A.A., Becher, Aslaug Andreassen, Evenstad, Randi, Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet, Bergen, Fagbokforlaget, s. 93-113, 2012, s. 93-113, 17 sider.

Book Chapter

LEIRE Furness, K., Furness, K., Manger, A., Dackéus, C., LEIRE, [Oslo], Cappelen Damm, 264 s., 2018, 151-178, isbn:978-82-02-56115-4, Side 21-187 (166 sider). Boka er innkjøpt som klassesett.

Book Chapter

TEGNING Furness, K., Furness, K., TEGNING, 48-81, Boka er kjøpt inn som klassesett

Book Chapter

FARGER Furness, K., Furness, K., FARGER, 129-149, Boka er kjøpt inn som klassesett.

Book

Slagkraft : håndbok i idéutvikling Lerdahl, E., Finne, P., Oslo, Gyldendal akademisk, 268 s., 2007, isbn:9788205362864, Side 21-37 (16 sider).

Book Chapter

Muligheter i mellomrom! Nordtømme, S., Nordtømme, Solveig, Krogstad, Atle, Muligheter i mellomrom!, Bergen, Fagbokforl, 309 s., 2012, 213-227, isbn:9788245011265, 13 sider.

Book

Gjenbruk som kreativ kraft : når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt Odegard, N., Oslo, Pedagogisk forum, 249, 2015, isbn:9788273911711, Side 79-95, 109-131 (38 sider). https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-06T12:39:48IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_NETWORK:71464581930002201,ie=47BIBSYS_DMMH:2113041600002262,ie=47BIBSYS_HIOA:2149004120002212,ie=47BIBSYS_HIT:2117910960002210,ie=47BIBSYS_HIO:2141722200002218,ie=47BIBSYS_HVO:2118170210002220,ie=47BIBSYS_HIB:2111277780002221,ie=47BIBSYS_NLA:2111622690002228,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:21207172430002203,ie=47BIBSYS_NB:21228663150002202,ie=47BIBSYS_NB:11248098820002202,ie=47BIBSYS_UBIN:2142533360002211,ie=47BIBSYS_UBTO:2161968080002205,ie=47BIBSYS_UBA:2148471460002209,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.57&req.skin=primoView online

Book

Levende spor : å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur Sørenstuen, J.-E., Bergen, Fagbokforlaget, 321 s., cop. 2011, isbn:9788245010374, Side 69-89 og 117-125 (28 sider).

Book

Inntrykk og uttrykk : estetiske fagområder i barnehagen Carlsen, K., Samuelsen, A.M., [Oslo], Gyldendal, s. 23-49, 1988, isbn:8205182035; 9788205182035, Ligger som lenke på Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072?page=15 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072View online

Book

Barnet og musikken : innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter Sæther, Morten, Angelo, Elin, Oslo, Universitetsforlaget, 186 sider, 2019, isbn:978-82-15-03200-9,

Book Chapter

Språkliga ledtråder Ahlström, S. W., Wedin, Eva Nivbrant., Schlyter, Michael.; Ahlström, Susanne Weiner., Språkliga ledtråder, Hestra, Isaberg, 157 s., 2013, 6-22, isbn:9789176948880, 16 sider.

Book Chapter

Danseglede i barnehagen Andersen, U. S., Evensen, Finn, Sæheim, Ragnhild Øvergaard; Andersen, Unni Sørenbye, Danseglede i barnehagen, Oslo, Kommuneforl, 204 s., 2012, 95-111, isbn:978-82-446-2068-0, 16 sider.

Music

Mer musikk! : med de minste [musikktrykk] Berre, Åslaug, Møller, Mimsy, [Oslo], Norsk noteservice, 192 s., cop. 2012, isbn:9788280891792, s. 168-189 (21 sider)

Book

Det musiske menneske Bjørkvold, J.-R., Oslo, Freidig forlag, 393, 2014, isbn:9788299169479, Side 29-36, 53-69 (24 sider).

Video

Når øyeblikket synger : om det musiske menneske, med Afrika som speil [videoopptak] Aarhus, Aslak; Frøshaug, Ole Bernt; Bjørkvold, Jon-Roar; Collins, John, Oslo, Norsk filminstitutt, 1 plate (DVD-video) (32 min), 2007, https://www.youtube.com/watch?v=Q6YoO1CUiJwView online

Book

Musikk og hjernen : om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen Brean, Are, Sandemose, Iben; Skeie, Geir Olve, Oslo, Cappelen Damm, 249 s., 2019, isbn:978-82-02-56972-3, Side 84-103, 143-151 (27 sider).

Book

The Lullaby Effect: The science of singing to your child Collins, A., Publicious pty ltd, 92, 2018, isbn:9780648353904, s. 17-26

Book Chapter

Den lekne barnehagelæreren Hodneland, K. G., KariGina Hodneland, Schei, Tiri Bergesen, Den lekne barnehagelæreren, Bergen, Fagbokforlaget, 169 sider, 2019, 77-99, isbn:9788245022414, 22 sider.

Book

Din musikalske kapital Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforl, 138 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03042-5, s. 21-36 (14 sider)

Book

Musikk og andrespråk : norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforlaget, 117 sider, [2019], isbn:9788215032047, Side 25-34, 37-41 (13 sider).

Article

Fake it till you make it": how do kindergarten staff in kindergartens with a music profile talk about their musical identity? Kulset, N. B. & Halle, K., Counterpoints of the senses : bodily experiences in usical learning. Meryc 19, 2019, 88-98,

Book

Lydlandskap : om bruk og misbruk av musikk Ruud, Even, Bergen, Fagbokforlaget, 221 s., cop. 2005, isbn:9788245002454; 8245002453, Side 67-92 (25 sider).

Article

Musikk og identitet Ruud, E., GRUS, Tidsskriftet GRUS, 2008, https://www.hf.uio.no/imv/personer/vit/emeriti/evenru/even.artikler/GRUS-identitet.pdfView online

Book Chapter

«Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid Stensæth, K., Wold, E. & Mjelve, H., Edvard Befring (1936-) (red./redaktør/forfatter (forord)/forfatter), Tangen, Reidun; Befring, Edvard, «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 726 s., 2012, 303-319, isbn:978-82-02-35226-4, 18 sider.

Book Chapter

Musisering og inkludering Sæther, M., Palma Sjøvik (1932-)redaktør/forfatter av forord, Sjøvik, Palma, Musisering og inkludering, Oslo, Universitetsforl, 379 s., cop. 2014, 282-302, isbn:9788215024011, 20 s.

Book Chapter

Musikk og estetiske læreprosesser Sæther, M., Jenssen, Cathrine; Sæbø, Aud Berggraf; Bakke, Kari,, Musikk og estetiske læreprosesser, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, 73-98, isbn:978-82-450-2147-9, 25 sider.

Book Chapter

Musikk som kulturuttrykk i barnehagen Torgersen, J.-K., Torgersen, J.-K., Torgersen, Jan Ketil; Jæger, Henriette, Musikk som kulturuttrykk i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 172 s., 2016, s. 107-121, isbn:978-82-02-51352-8, 14 sider.

Book Chapter

Prosjektbasert arbeid: Om barns medvirkning og kunstfaglig aktivitet i barnehagen Torsteinson, H., Jenssen, Cathrine; Sæbø, Aud Berggraf; Bakke, Kari,, Prosjektbasert arbeid: Om barns medvirkning og kunstfaglig aktivitet i barnehagen, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, 157-176, isbn:978-82-450-2147-9, 19 sider.

Electronic Article

«Da er jeg liksom glad…»: Om musikk og helse i barns hverdagslige omgang med musikk Vestad, I., Oslo, NMH-publikasjoner, 2012, 123-146, 23 sider. https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/bitstream/handle/11250/172355/Vestad_Da_er_jeg_liksom.pdf?sequence=1&isAllowed=yView online

Article

Musikken, barnet og barnehagen: Diskurser om musik(k)erskap. Vestad, I. L., [Oslo], Habitus og Pedagogisk forum, Barnehagefolk, 3, 34, 2017, 49-52,

Book Chapter

Musikken - en kulturell navlestreng Vist, T., Wagner, Åse Kari Hansen; Waage, Lars Rune; Storm-Larsen, Anna Beate; Østrem, Tale; Sandnes, Hanne Haugli; Vist, Torill; Mjør, Ingeborg; Skeie, Geir; Lorentzen, Rutt Trøite; Mundheim, Eli; Jensen, Helge; Lidén, Hilde; Bakke, Kari; Mjør, Ingeborg, Musikken - en kulturell navlestreng, Oslo, Samlaget, 165 s., 2002, 72-81, isbn:9788252159202; 8252159206, 9 s.

Book Chapter

I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk Vist, T., Synnøve Haugen, Abrahamsen, Gerd; Röthle, Monika; Løkken, Gunvor; Haugen, Synnøve, I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 85-101, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider.

Video

Musikalsk utvikling og væremåte Barstad, E., Universitetet i Stavanger, 2014, http://mediasite.uis.no/Mediasite/Play/631ad8b7ab544fcbad3f7c867044ca1a1dView online

Score

Den store barnesangboka [musikktrykk] Holen, Astrid; Nordberg, Harald,, Oslo, Aschehoug, 382 s., cop. 2014, isbn:9788203258114,

Document

Repertoarmappe Diverse, Blir gjort tilgjengelig på Canvas.

Book

Drama i Barnehagen Sæbø, A. B., Universitetsforl, 250 s., (2014), isbn:9788215017082,

Book Chapter

Mellomrommet Aspeli, W., Aspeli, W., Mellomrommet, Pedagogisk forum, 127 s., (1996), s. 33-46, isbn:8273910385, (14 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008081304023View online

Article

Blås i det gjenkjennelige Aarsand, I. H., Universitetsforlaget, 12-19, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 1, 2, (2019), s. 12-19, (8 sider) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-29T12:06:27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref_idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Bl%c3%a5s%20i%20det%20gjenkjennelige&rft.jtitle=DRAMA%20-%20Nordisk%20dramapedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Ingeborg%20Husbyn%20Aarsand&rft.aucorp=&rft.date=2019-06-04&rft.volume=2&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=12&rft.epage=19&rft.pages=12-19&rft.artnum=&rft.issn=0332-5296&rft.eissn=2535-4310&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-04&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3ccrossref_idunn%3e10_18261_issn_2535_4310_2019_01_04%3c/crossref_idunn%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book Chapter

Smått er godt! : drama med de minste Bruce, B.M., Bruce, B. M., Smått er godt! : drama med de minste, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 158-177, isbn:978-82-02-40920-3, (19 sider)

Book Chapter

Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar Byrkjeland, H., Berge, A., Johansson, E., Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar, Universitetsforlaget, (s. 135-150), (2017), s. 135-150, (16 sider)

Book Chapter

Erfaring og Tenkning Dewey, J., Dale, E.D. & Dale, E. L., Erfaring og Tenkning, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 53-66, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (14 sider)

Book Chapter

Fortællerens utdryk Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Fortællerens utdryk, Klim, 287 s., (2003), s. 231-251, isbn:8779552390, (20 sider)

Book Chapter

Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis? Fotland, A.K., Fotland, A.K., Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis?, Universitetsforlaget, 26-40, (2017), 25-40, isbn:978-82-15-02680-0, (15 sider)

Article

Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere Fotland, A.K., Landslaget Drama i skolen, Oslo, Landslaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2, (2008), (2 sider)

Journal

Kampen om kunnskapen Gürgens Gjærum, R., DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, No 2-3, (2018), 4-5, (2 sider) https://www.idunn.no/file/pdf/67094446/kampen_om_kunnskapen.pdfView online

Book Chapter

"Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"? Guss, F. G., Guss, F. G., "Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"?, Cappelen Damm akademisk, 184 s., 1, (2015), s. 140-161, isbn:9788202451400, (21 sider)

Article

Lydhørt samspill Henning, A. H. & Hovik, L, Universitetsforlaget, 28-35, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 1, 2, (2019), s. 28-35, (7 sider) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-29T12:00:00IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Lydh%c3%b8rt%20samspill&rft.jtitle=DRAMA%20-%20Nordisk%20dramapedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Anne%20Helga%20Henning&rft.aucorp=&rft.date=2019-06-04&rft.volume=2&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=28&rft.epage=35&rft.pages=28-35&rft.artnum=&rft.issn=0332-5296&rft.eissn=2535-4310&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-07&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cidunn_cross%3e67127423%3c/idunn_cross%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book Chapter

Estetikk og erfaring Hohr, H., Haugen, S., Abrahamsen, G. Röthle, M. Løkken, G., Estetikk og erfaring, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 254-271, isbn:978-82-02-40920-3, (17 sider)

Book Chapter

Lek Jensen, M., Jensen, M., Osnes, H., Lek, Fagbokforlaget, 220 s., (2009), s. 73-100, isbn:9788245005202, (27 sider)

Article

Dramafagets rolle i en digital læringskultur Knudsen, K. N., Universitetsforlaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, No 2-3, (2018), s. 24-33, (10 sider) http://hdl.handle.net/11250/2577959View online

Article

Manifest for en analog dramapedagogikk Hovik, L., Universitetsforlaget, 12-13, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2-03, (2018), s. 12-13, (2 sider) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-29T12:29:44IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Manifest%20for%20en%20analog%20dramapedagogikk&rft.jtitle=DRAMA%20-%20Nordisk%20dramapedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Lise%20Hovik&rft.aucorp=&rft.date=2018-12-11&rft.volume=&rft.issue=2-03&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=12&rft.epage=13&rft.pages=12-13&rft.artnum=&rft.issn=0332-5296&rft.eissn=2535-4310&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cidunn%3e67093152%3c/idunn%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book Chapter

"Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen Melberg, J., "Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 290 s., 2012, s. 142-162, isbn:9788202350161, (20 sider)

Book Chapter

Nøffer - min beste venn Mykle, B., Mykle, B., Nøffer - min beste venn, Pax, 192 s., (1993), s. 19-31, isbn:8253016204; 9788253016207, (13 sider).

Book Chapter

Improvisasjon som instilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna Sverdrup, T. & Myrstad, A., Sverdrup, T., Myrstad, A., Liset, M.S., Improvisasjon som instilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna, Fagbokforlaget, 179 s., (2011), s. 143-159, isbn:9788245009231, (16 sider)

Book Chapter

Utdannelse som konservativ og progressiv Dewey, J., Dale, E.D. & Dale, E. L., Utdannelse som konservativ og progressiv, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 41-52, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (11 sider)

Book Chapter

Den vestlige verdens kunnskapssyn Sæbø, A. B., Sæbø, A.B., Den vestlige verdens kunnskapssyn, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 359-374, isbn:8251837014; 9788251837019, (16 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010043008060View online

Book Chapter

Dramafagets kunstdidaktiske plattform Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Dramafagets kunstdidaktiske plattform, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 375-399, isbn:9788251837019; 8251837014, (25 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010043008060View online

Book Chapter

Den estetiske dimensjon Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Den estetiske dimensjon, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 400-418, isbn:8251837014; 9788251837019, (19 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010043008060View online

Book Chapter

Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit Øfsti, R., Robert Øfsti, Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit, Fagbokforl, 175 s., (2014), s. 141-147, isbn:9788232104567, (7 sider)

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1