Emne
Kunst, kultur og kreativitet (ABL202)
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
ABL202
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ulike syn på estetikk og kreativitet
- ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
- hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
- barns musikalske og dramatiske utvikling
- barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
- barnekultur og kulturarv, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
Ferdigheter
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
- legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten kan:
- samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
- legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
- ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
- være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
- åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene
- forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Individuell muntlig eksamen | 1/1 | 20 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | — | — | — |
Individuell muntlig eksamen: Flerfaglig.
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt( konte) eksamen: Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 2-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Arbeidskrav 1 : Praktisk-metodisk arbeid i musikk m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav 2: Praktisk-metodisk arbeid i forming m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Arbeidskrav 3 : Praktisk-metodisk arbeid i drama m/refleksjon. 1000 ord (+/- 10 %).
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Karin BernerFaglærer:
Aina Kristine Jenseg FiskåFaglærer:
Anne Karin FotlandFaglærer:
Nils Christian FossdalEmneansvarlig:
Hege HervikPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenArbeidsformer
Undervisningen organiseres som forelesninger/nettforelesninger, praktisk-estetisk undervisning, gruppearbeid, selvstendig arbeid, veiledning, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter i egen barnehage vektlegges. Nettbasete arbeidsmetoder benyttes i studentenes arbeid med l arbeidsoppgaver og undervisningsopplegg.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Kunst, kultur og kreativitet : kunstfaglig arbeid i barnehagen Bakke, Kari; Sæbø, Aud Berggraf; Jenssen, Cathrine, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, isbn:978-82-450-2147-9,
Book
I materialenes verden : perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet Waterhouse, A.-H.L., Bergen, Fagbokforlaget, 177 s., cop. 2013, isbn:9788245011791,
Book Chapter
Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming Bakke, K., Haugen, S., Abrahamsen, G., Röthle, M., Løkken, G., Å vente på vanndråper: Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer – med utgangspunkt i forming, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 221-236, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider. (brukes også i BULL)
Book Chapter
Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet Becher, A.A., Becher, Aslaug Andreassen, Evenstad, Randi, Muligheter og utfordringer mellom materialitet og pedagogisk virksomhet, Bergen, Fagbokforlaget, s. 93-113, 2012, s. 93-113, 17 sider.
Book Chapter
LEIRE Furness, K., Furness, K., Manger, A., Dackéus, C., LEIRE, [Oslo], Cappelen Damm, 264 s., 2018, 151-178, isbn:978-82-02-56115-4, Side 21-187 (166 sider). Boka er innkjøpt som klassesett.
Book Chapter
TEGNING Furness, K., Furness, K., TEGNING, 48-81, Boka er kjøpt inn som klassesett
Book Chapter
FARGER Furness, K., Furness, K., FARGER, 129-149, Boka er kjøpt inn som klassesett.
Book
Slagkraft : håndbok i idéutvikling Lerdahl, E., Finne, P., Oslo, Gyldendal akademisk, 268 s., 2007, isbn:9788205362864, Side 21-37 (16 sider).
Book Chapter
Muligheter i mellomrom! Nordtømme, S., Nordtømme, Solveig, Krogstad, Atle, Muligheter i mellomrom!, Bergen, Fagbokforl, 309 s., 2012, 213-227, isbn:9788245011265, 13 sider.
Book
Gjenbruk som kreativ kraft : når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt Odegard, N., Oslo, Pedagogisk forum, 249, 2015, isbn:9788273911711, Side 79-95, 109-131 (38 sider). https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-11-06T12:39:48IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_NETWORK:71464581930002201,ie=47BIBSYS_DMMH:2113041600002262,ie=47BIBSYS_HIOA:2149004120002212,ie=47BIBSYS_HIT:2117910960002210,ie=47BIBSYS_HIO:2141722200002218,ie=47BIBSYS_HVO:2118170210002220,ie=47BIBSYS_HIB:2111277780002221,ie=47BIBSYS_NLA:2111622690002228,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:21207172430002203,ie=47BIBSYS_NB:21228663150002202,ie=47BIBSYS_NB:11248098820002202,ie=47BIBSYS_UBIN:2142533360002211,ie=47BIBSYS_UBTO:2161968080002205,ie=47BIBSYS_UBA:2148471460002209,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.57&req.skin=primoView online
Book
Levende spor : å oppdage naturen gjennom kunst, og kunsten gjennom natur Sørenstuen, J.-E., Bergen, Fagbokforlaget, 321 s., cop. 2011, isbn:9788245010374, Side 69-89 og 117-125 (28 sider).
Book
Inntrykk og uttrykk : estetiske fagområder i barnehagen Carlsen, K., Samuelsen, A.M., [Oslo], Gyldendal, s. 23-49, 1988, isbn:8205182035; 9788205182035, Ligger som lenke på Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072?page=15 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007091004072View online
Book
Barnet og musikken : innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter Sæther, Morten, Angelo, Elin, Oslo, Universitetsforlaget, 186 sider, 2019, isbn:978-82-15-03200-9,
Book Chapter
Språkliga ledtråder Ahlström, S. W., Wedin, Eva Nivbrant., Schlyter, Michael.; Ahlström, Susanne Weiner., Språkliga ledtråder, Hestra, Isaberg, 157 s., 2013, 6-22, isbn:9789176948880, 16 sider.
Book Chapter
Danseglede i barnehagen Andersen, U. S., Evensen, Finn, Sæheim, Ragnhild Øvergaard; Andersen, Unni Sørenbye, Danseglede i barnehagen, Oslo, Kommuneforl, 204 s., 2012, 95-111, isbn:978-82-446-2068-0, 16 sider.
Music
Mer musikk! : med de minste [musikktrykk] Berre, Åslaug, Møller, Mimsy, [Oslo], Norsk noteservice, 192 s., cop. 2012, isbn:9788280891792, s. 168-189 (21 sider)
Book
Det musiske menneske Bjørkvold, J.-R., Oslo, Freidig forlag, 393, 2014, isbn:9788299169479, Side 29-36, 53-69 (24 sider).
Video
Når øyeblikket synger : om det musiske menneske, med Afrika som speil [videoopptak] Aarhus, Aslak; Frøshaug, Ole Bernt; Bjørkvold, Jon-Roar; Collins, John, Oslo, Norsk filminstitutt, 1 plate (DVD-video) (32 min), 2007, https://www.youtube.com/watch?v=Q6YoO1CUiJwView online
Book
Musikk og hjernen : om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen Brean, Are, Sandemose, Iben; Skeie, Geir Olve, Oslo, Cappelen Damm, 249 s., 2019, isbn:978-82-02-56972-3, Side 84-103, 143-151 (27 sider).
Book
The Lullaby Effect: The science of singing to your child Collins, A., Publicious pty ltd, 92, 2018, isbn:9780648353904, s. 17-26
Book Chapter
Den lekne barnehagelæreren Hodneland, K. G., KariGina Hodneland, Schei, Tiri Bergesen, Den lekne barnehagelæreren, Bergen, Fagbokforlaget, 169 sider, 2019, 77-99, isbn:9788245022414, 22 sider.
Book
Din musikalske kapital Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforl, 138 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03042-5, s. 21-36 (14 sider)
Book
Musikk og andrespråk : norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål Kulset, Nora Bilalovic, Oslo, Universitetsforlaget, 117 sider, [2019], isbn:9788215032047, Side 25-34, 37-41 (13 sider).
Article
Fake it till you make it": how do kindergarten staff in kindergartens with a music profile talk about their musical identity? Kulset, N. B. & Halle, K., Counterpoints of the senses : bodily experiences in usical learning. Meryc 19, 2019, 88-98,
Book
Lydlandskap : om bruk og misbruk av musikk Ruud, Even, Bergen, Fagbokforlaget, 221 s., cop. 2005, isbn:9788245002454; 8245002453, Side 67-92 (25 sider).
Article
Musikk og identitet Ruud, E., GRUS, Tidsskriftet GRUS, 2008, https://www.hf.uio.no/imv/personer/vit/emeriti/evenru/even.artikler/GRUS-identitet.pdfView online
Book Chapter
«Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid Stensæth, K., Wold, E. & Mjelve, H., Edvard Befring (1936-) (red./redaktør/forfatter (forord)/forfatter), Tangen, Reidun; Befring, Edvard, «Trygge barn som utfolder seg»: De estetiske fagenes funksjon i spesialpedagogisk arbeid, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 726 s., 2012, 303-319, isbn:978-82-02-35226-4, 18 sider.
Book Chapter
Musisering og inkludering Sæther, M., Palma Sjøvik (1932-)redaktør/forfatter av forord, Sjøvik, Palma, Musisering og inkludering, Oslo, Universitetsforl, 379 s., cop. 2014, 282-302, isbn:9788215024011, 20 s.
Book Chapter
Musikk og estetiske læreprosesser Sæther, M., Jenssen, Cathrine; Sæbø, Aud Berggraf; Bakke, Kari,, Musikk og estetiske læreprosesser, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, 73-98, isbn:978-82-450-2147-9, 25 sider.
Book Chapter
Musikk som kulturuttrykk i barnehagen Torgersen, J.-K., Torgersen, J.-K., Torgersen, Jan Ketil; Jæger, Henriette, Musikk som kulturuttrykk i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 172 s., 2016, s. 107-121, isbn:978-82-02-51352-8, 14 sider.
Book Chapter
Prosjektbasert arbeid: Om barns medvirkning og kunstfaglig aktivitet i barnehagen Torsteinson, H., Jenssen, Cathrine; Sæbø, Aud Berggraf; Bakke, Kari,, Prosjektbasert arbeid: Om barns medvirkning og kunstfaglig aktivitet i barnehagen, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, 157-176, isbn:978-82-450-2147-9, 19 sider.
Electronic Article
«Da er jeg liksom glad…»: Om musikk og helse i barns hverdagslige omgang med musikk Vestad, I., Oslo, NMH-publikasjoner, 2012, 123-146, 23 sider. https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/bitstream/handle/11250/172355/Vestad_Da_er_jeg_liksom.pdf?sequence=1&isAllowed=yView online
Article
Musikken, barnet og barnehagen: Diskurser om musik(k)erskap. Vestad, I. L., [Oslo], Habitus og Pedagogisk forum, Barnehagefolk, 3, 34, 2017, 49-52,
Book Chapter
Musikken - en kulturell navlestreng Vist, T., Wagner, Åse Kari Hansen; Waage, Lars Rune; Storm-Larsen, Anna Beate; Østrem, Tale; Sandnes, Hanne Haugli; Vist, Torill; Mjør, Ingeborg; Skeie, Geir; Lorentzen, Rutt Trøite; Mundheim, Eli; Jensen, Helge; Lidén, Hilde; Bakke, Kari; Mjør, Ingeborg, Musikken - en kulturell navlestreng, Oslo, Samlaget, 165 s., 2002, 72-81, isbn:9788252159202; 8252159206, 9 s.
Book Chapter
I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk Vist, T., Synnøve Haugen, Abrahamsen, Gerd; Röthle, Monika; Løkken, Gunvor; Haugen, Synnøve, I lyden bor barnet, i barnet bor lyden: Om små barns forhold til musikk, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 294 s., 2013, 85-101, isbn:978-82-02-40920-3, 16 sider.
Video
Musikalsk utvikling og væremåte Barstad, E., Universitetet i Stavanger, 2014, http://mediasite.uis.no/Mediasite/Play/631ad8b7ab544fcbad3f7c867044ca1a1dView online
Score
Den store barnesangboka [musikktrykk] Holen, Astrid; Nordberg, Harald,, Oslo, Aschehoug, 382 s., cop. 2014, isbn:9788203258114,
Document
Repertoarmappe Diverse, Blir gjort tilgjengelig på Canvas.
Book
Drama i Barnehagen Sæbø, A. B., Universitetsforl, 250 s., (2014), isbn:9788215017082,
Book Chapter
Mellomrommet Aspeli, W., Aspeli, W., Mellomrommet, Pedagogisk forum, 127 s., (1996), s. 33-46, isbn:8273910385, (14 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008081304023View online
Article
Blås i det gjenkjennelige Aarsand, I. H., Universitetsforlaget, 12-19, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 1, 2, (2019), s. 12-19, (8 sider) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-29T12:06:27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref_idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Bl%c3%a5s%20i%20det%20gjenkjennelige&rft.jtitle=DRAMA%20-%20Nordisk%20dramapedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Ingeborg%20Husbyn%20Aarsand&rft.aucorp=&rft.date=2019-06-04&rft.volume=2&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=12&rft.epage=19&rft.pages=12-19&rft.artnum=&rft.issn=0332-5296&rft.eissn=2535-4310&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-04&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3ccrossref_idunn%3e10_18261_issn_2535_4310_2019_01_04%3c/crossref_idunn%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book Chapter
Smått er godt! : drama med de minste Bruce, B.M., Bruce, B. M., Smått er godt! : drama med de minste, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 158-177, isbn:978-82-02-40920-3, (19 sider)
Book Chapter
Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar Byrkjeland, H., Berge, A., Johansson, E., Song for veldig gamle og veldig unge - relasjonsbygging på tvers av generasjonar og institusjonar, Universitetsforlaget, (s. 135-150), (2017), s. 135-150, (16 sider)
Book Chapter
Erfaring og Tenkning Dewey, J., Dale, E.D. & Dale, E. L., Erfaring og Tenkning, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 53-66, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (14 sider)
Book Chapter
Fortællerens utdryk Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Flensborg, K. & Thonsgaard, K., Fortællerens utdryk, Klim, 287 s., (2003), s. 231-251, isbn:8779552390, (20 sider)
Book Chapter
Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis? Fotland, A.K., Fotland, A.K., Hva skal teori være godt for i drama, når drama handler om personlige erfaringer gjort i praksis?, Universitetsforlaget, 26-40, (2017), 25-40, isbn:978-82-15-02680-0, (15 sider)
Article
Kom vi må skynde oss hjem!: Et dramapedagogisk arbeid med toddlere Fotland, A.K., Landslaget Drama i skolen, Oslo, Landslaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2, (2008), (2 sider)
Journal
Kampen om kunnskapen Gürgens Gjærum, R., DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, No 2-3, (2018), 4-5, (2 sider) https://www.idunn.no/file/pdf/67094446/kampen_om_kunnskapen.pdfView online
Book Chapter
"Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"? Guss, F. G., Guss, F. G., "Lek og læring" - eller "lek og estetisk erkjennelse"?, Cappelen Damm akademisk, 184 s., 1, (2015), s. 140-161, isbn:9788202451400, (21 sider)
Article
Lydhørt samspill Henning, A. H. & Hovik, L, Universitetsforlaget, 28-35, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 1, 2, (2019), s. 28-35, (7 sider) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-29T12:00:00IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn_cross&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Lydh%c3%b8rt%20samspill&rft.jtitle=DRAMA%20-%20Nordisk%20dramapedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Anne%20Helga%20Henning&rft.aucorp=&rft.date=2019-06-04&rft.volume=2&rft.issue=1&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=28&rft.epage=35&rft.pages=28-35&rft.artnum=&rft.issn=0332-5296&rft.eissn=2535-4310&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-07&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cidunn_cross%3e67127423%3c/idunn_cross%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book Chapter
Estetikk og erfaring Hohr, H., Haugen, S., Abrahamsen, G. Röthle, M. Løkken, G., Estetikk og erfaring, Cappelen Damm akademisk, 294 s., (2013), s. 254-271, isbn:978-82-02-40920-3, (17 sider)
Book Chapter
Lek Jensen, M., Jensen, M., Osnes, H., Lek, Fagbokforlaget, 220 s., (2009), s. 73-100, isbn:9788245005202, (27 sider)
Article
Dramafagets rolle i en digital læringskultur Knudsen, K. N., Universitetsforlaget, DRAMA Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, No 2-3, (2018), s. 24-33, (10 sider) http://hdl.handle.net/11250/2577959View online
Article
Manifest for en analog dramapedagogikk Hovik, L., Universitetsforlaget, 12-13, DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 2-03, (2018), s. 12-13, (2 sider) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-04-29T12:29:44IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-idunn&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Manifest%20for%20en%20analog%20dramapedagogikk&rft.jtitle=DRAMA%20-%20Nordisk%20dramapedagogisk%20tidsskrift&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Lise%20Hovik&rft.aucorp=&rft.date=2018-12-11&rft.volume=&rft.issue=2-03&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=12&rft.epage=13&rft.pages=12-13&rft.artnum=&rft.issn=0332-5296&rft.eissn=2535-4310&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Universitetsforlaget&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cidunn%3e67093152%3c/idunn%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.54&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book Chapter
"Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen Melberg, J., "Min historie" - det tospråklige barnets tekst som impuls i estetisk praksis i barnehagen, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 290 s., 2012, s. 142-162, isbn:9788202350161, (20 sider)
Book Chapter
Nøffer - min beste venn Mykle, B., Mykle, B., Nøffer - min beste venn, Pax, 192 s., (1993), s. 19-31, isbn:8253016204; 9788253016207, (13 sider).
Book Chapter
Improvisasjon som instilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna Sverdrup, T. & Myrstad, A., Sverdrup, T., Myrstad, A., Liset, M.S., Improvisasjon som instilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna, Fagbokforlaget, 179 s., (2011), s. 143-159, isbn:9788245009231, (16 sider)
Book Chapter
Utdannelse som konservativ og progressiv Dewey, J., Dale, E.D. & Dale, E. L., Utdannelse som konservativ og progressiv, Gyldendal akademisk, 260 s., (2001), s. 41-52, isbn:978-82-05-29911-5; 8205299110, (11 sider)
Book Chapter
Den vestlige verdens kunnskapssyn Sæbø, A. B., Sæbø, A.B., Den vestlige verdens kunnskapssyn, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 359-374, isbn:8251837014; 9788251837019, (16 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010043008060View online
Book Chapter
Dramafagets kunstdidaktiske plattform Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Dramafagets kunstdidaktiske plattform, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 375-399, isbn:9788251837019; 8251837014, (25 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010043008060View online
Book Chapter
Den estetiske dimensjon Sæbø, A. B., Sæbø, A. B., Den estetiske dimensjon, Tano Aschehoug, 445 s., (1998), s. 400-418, isbn:8251837014; 9788251837019, (19 sider) http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010043008060View online
Book Chapter
Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit Øfsti, R., Robert Øfsti, Etikk og estetikk som dramaturgisk dilemma og mulegheit, Fagbokforl, 175 s., (2014), s. 141-147, isbn:9788232104567, (7 sider)