Emne
Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2009-2010. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
MEN105
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i at endringsledelse er avhengig av både person, situasjon og organisasjon. Kurset legger vekt på å forstå organisasjonen som en helhet og at endringsledelse derfor er en kompleks aktivitet som kan berøre alle sider ved en organisasjon. Det legges også vekt på å vise at endringer kan forståes i både et ledelsesmessig og et strategisk perspektiv.
Hovedtilnærmingen til studiet av endringsledelse tar utgangspunkt i fire prinsipielle endringsstrategier: (a) teknisk-rasjonelle strategier, (b) humanistiske strategier, (c) politiske strategier og (d) eksplorative strategier.
De teknisk-rasjonelle strategiene knyttes til organisasjonsstrukturelle forhold med hovedfokus på produktivitet og effektivitet. De humanistiske strategier fokuserer på læringsprosesser og endringer knyttet til verdier og normer, de politiske strategier er knyttet til endring av maktforhold mens de eksplorative strategier representerer en mer skrittvis og utforskende form for endring.
Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.
Læringsutbytte:
Kurset vil gi studentene innsikt og trening i hvordan de selv, som ledere, kan legge til rette for å få gjennomført endringer i organisasjoner.
Etter endt kurs vil studenten ha teoretisk og metodisk kunnskap om følgende hovedemner:
- Endringer i et ledelsesperspektiv
- Endringer i et institusjonelt perspektiv
- Endringer i et strategisk perspektiv
- Teknisk-rasjonelle endringsstrategier
- Humanistiske og kulturelle endringsstrategier
- Politiske endringsstrategier
- Eksplorative endringsstrategier
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | Inspera assessment | — | 16.02.2009 |
Bokstavkarakter.
Kurset har to vurderingskomponenter:
a) Presentasjon: Skriftlig og muntlig presentasjon av pensumlitteratur i grupper med 3-5 deltakere. Evalueres som bestått/ikke bestått. 1 intern sensor.
b) Skriftlig eksamen: 5 timers individuell skriftlig prøve av hele pensum, 1 intern sensor.
Begge komponenter må være bestått for å få emnet godkjent. Ikke beståtte komponenter kan tas oppt il ny rpøving hver for seg.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Bjørn-Tore BlindheimEmneansvarlig:
Bjørn-Tore BlindheimArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Endringsledelse (MEN100_1) , Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Busch, T., Johnsen, E., Valstad, S.J., Vanebo, J.O. (2007) Endringsledelse i et strategisk perspektiv. Oslo. Universitetsforlaget.
Bolman, L.G. & Deal, T.E.(2004) Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Oslo. Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 9, 12, 17.
Whittington, R. (2002). Hva er strategi. Oslo, Abstrakt Forlag
Artikkelsamling
Busch, T., Johnsen, E. og Vanebo, J.O (2003) Endringsledelse i det offentlige. Oslo. Universitetsforlaget, tredje utgave. Kap. 6 og 7.
Hatch, M.J. (1997). Organisasjonsteori. Moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo, Abstrakt forlag. Kap 7:Organisasjonskultur; Kap. 12: Forandring og læring i organisasjoner.
Hatch, M. J., Schultz, M. (2002) 'The Dynamics of Organisational Identity', i Human Relation, 55(8): 989-1018.
Hatch, M. J., Schultz, M. (2003) 'Bringing the corporation into corporate branding'. European Journal of Marketing, 37 (7/8):1041-1064.
Mintzberg, H. (1994). Rethinking strategic planning. Part I: Pitfalls and fallacies. Long Range Planning, 27, 3, 12-21.
Mintzberg, H. (1994): Rethinking strategic planning. Part II: New roles for planners. Long Range Planning, 27, 3, 22-30.
Mintzberg, H., Lampel, J., Quinn, J.B. og Ghoshal, S. (2003). The Strategy Process - Concepts, Contexts, Cases, 4. European Edition, Pearson Education, 2003. Utvalgte deler;
- Five P´s for strategy (p. 3-9)
- Beyond configuration (p. 462-468)
Nadler, D.A. og Tuschman, M.L: (1990). Beyond the charismatic leader: Leadership and organizational change. California Management Review, 32, 2, 77-97.
Orton, J.D. og Weick, K.E. (1990) Loosely coupled systems: A reconceptualization. Academy of Management Review, 15, 203-223.
Piderit, S. K. (2000) Rethinking Resistance and Recognizing Ambivalence: A Multidimensional View of Attitudes Toward an Organizational Change. Academy of Management Review, Vol. 25, No. 4, 783-794.
Ravn, J., Nygaard, C. og Kristensen, P.H. (2001) Strategen tegner kontrakter - agentteori. I Nygaard, C. (red.): Strategizing - kontekstuell virksomhedsteori. København, Samfunnslitteratur.
Rerup, C. (1999): Jazzimprovisation og USA´s femte rejse til månen. LEDELSE I DAG, 9, 2
Stacey, R. (1993): Strategy as order emerging from chaos. Long Range Planning, 26, 1.
Stacey, R. (1995): The science of complexity: An alternative perspective for strategic change processes, Strategic Management Journal, 16, 477-495
Trice, H.M. og Beyer, J.M.: Changing organizational culture. I Shafritz, J.M. og Ott, J.S. (red.): Classics of organizational theory, New York. Harcourt Brace College Publishers, 1996.
Weick, K. (1998): Improvisation as a mindset for organizational analysis. Organization Science, 9, 5
Materialsamling for MEN105 kjøpes hos INVIVO.
Samlet omfang for hele materialsamlingen er ca. 310 sider. Utvalget av litteratur er foretatt av Professor Jan Erik Karlsen og revidert våren 2008.
Det tas forbehold om endringer i pensum ved undervisningsstart.