Emne

Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2009-2010. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MEN105

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Emnet tar utgangspunkt i at endringsledelse er avhengig av både person, situasjon og organisasjon. Kurset legger vekt på å forstå organisasjonen som en helhet og at endringsledelse derfor er en kompleks aktivitet som kan berøre alle sider ved en organisasjon. Det legges også vekt på å vise at endringer kan forståes i både et ledelsesmessig og et strategisk perspektiv.

Hovedtilnærmingen til studiet av endringsledelse tar utgangspunkt i fire prinsipielle endringsstrategier: (a) teknisk-rasjonelle strategier, (b) humanistiske strategier, (c) politiske strategier og (d) eksplorative strategier.

De teknisk-rasjonelle strategiene knyttes til organisasjonsstrukturelle forhold med hovedfokus på produktivitet og effektivitet. De humanistiske strategier fokuserer på læringsprosesser og endringer knyttet til verdier og normer, de politiske strategier er knyttet til endring av maktforhold mens de eksplorative strategier representerer en mer skrittvis og utforskende form for endring.

Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.

Læringsutbytte:

Kurset vil gi studentene innsikt og trening i hvordan de selv, som ledere, kan legge til rette for å få gjennomført endringer i organisasjoner.

Etter endt kurs vil studenten ha teoretisk og metodisk kunnskap om følgende hovedemner:

    • Endringer i et ledelsesperspektiv
    • Endringer i et institusjonelt perspektiv
    • Endringer i et strategisk perspektiv
    • Teknisk-rasjonelle endringsstrategier
    • Humanistiske og kulturelle endringsstrategier
    • Politiske endringsstrategier
    • Eksplorative endringsstrategier

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment 16.02.2009


Bokstavkarakter.

Kurset har to vurderingskomponenter:

a) Presentasjon: Skriftlig og muntlig presentasjon av pensumlitteratur i grupper med 3-5 deltakere. Evalueres som bestått/ikke bestått. 1 intern sensor.

b) Skriftlig eksamen: 5 timers individuell skriftlig prøve av hele pensum, 1 intern sensor.

Begge komponenter må være bestått for å få emnet godkjent. Ikke beståtte komponenter kan tas oppt il ny rpøving hver for seg.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk gruppeoppgave eller presentasjon
Alle komponentene må være bestått for å få emnet godkjent.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, gruppepresentasjoner og prosjektarbeid mellom samlingene.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Endringsledelse (MEN100_1) , Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105_1) 10

Åpent for

Digitale samfunn og sosiale transformasjoner - masterstudium Dokumentarproduksjon - masterprogram Bærekraftstudier - masterstudium Endringsledelse - masterstudium Samfunnssikkerhet - masterstudium Sosialfag - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium (5-årig)

Emneevaluering

Standard evaluering i forhold til retningslinjer ved UiS.

Litteratur

Busch, T., Johnsen, E., Valstad, S.J., Vanebo, J.O. (2007) Endringsledelse i et strategisk perspektiv. Oslo. Universitetsforlaget.

Bolman, L.G. & Deal, T.E.(2004) Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse. Oslo. Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 9, 12, 17.

Whittington, R. (2002). Hva er strategi. Oslo, Abstrakt Forlag

Artikkelsamling

Busch, T., Johnsen, E. og Vanebo, J.O (2003) Endringsledelse i det offentlige. Oslo. Universitetsforlaget, tredje utgave. Kap. 6 og 7.

Hatch, M.J. (1997). Organisasjonsteori. Moderne, symbolske og postmoderne perspektiver. Oslo, Abstrakt forlag. Kap 7:Organisasjonskultur; Kap. 12: Forandring og læring i organisasjoner.

Hatch, M. J., Schultz, M. (2002) 'The Dynamics of Organisational Identity', i Human Relation, 55(8): 989-1018.

Hatch, M. J., Schultz, M. (2003) 'Bringing the corporation into corporate branding'. European Journal of Marketing, 37 (7/8):1041-1064.

Mintzberg, H. (1994). Rethinking strategic planning. Part I: Pitfalls and fallacies. Long Range Planning, 27, 3, 12-21.

Mintzberg, H. (1994): Rethinking strategic planning. Part II: New roles for planners. Long Range Planning, 27, 3, 22-30.

Mintzberg, H., Lampel, J., Quinn, J.B. og Ghoshal, S. (2003). The Strategy Process - Concepts, Contexts, Cases, 4. European Edition, Pearson Education, 2003. Utvalgte deler;

  • Five P´s for strategy (p. 3-9)
  • Beyond configuration (p. 462-468)

Nadler, D.A. og Tuschman, M.L: (1990). Beyond the charismatic leader: Leadership and organizational change. California Management Review, 32, 2, 77-97.

Orton, J.D. og Weick, K.E. (1990) Loosely coupled systems: A reconceptualization. Academy of Management Review, 15, 203-223.

Piderit, S. K. (2000) Rethinking Resistance and Recognizing Ambivalence: A Multidimensional View of Attitudes Toward an Organizational Change. Academy of Management Review, Vol. 25, No. 4, 783-794.

Ravn, J., Nygaard, C. og Kristensen, P.H. (2001) Strategen tegner kontrakter - agentteori. I Nygaard, C. (red.): Strategizing - kontekstuell virksomhedsteori. København, Samfunnslitteratur.

Rerup, C. (1999): Jazzimprovisation og USA´s femte rejse til månen. LEDELSE I DAG, 9, 2

Stacey, R. (1993): Strategy as order emerging from chaos. Long Range Planning, 26, 1.

Stacey, R. (1995): The science of complexity: An alternative perspective for strategic change processes, Strategic Management Journal, 16, 477-495

Trice, H.M. og Beyer, J.M.: Changing organizational culture. I Shafritz, J.M. og Ott, J.S. (red.): Classics of organizational theory, New York. Harcourt Brace College Publishers, 1996.

Weick, K. (1998): Improvisation as a mindset for organizational analysis. Organization Science, 9, 5

Materialsamling for MEN105 kjøpes hos INVIVO.

Samlet omfang for hele materialsamlingen er ca. 310 sider. Utvalget av litteratur er foretatt av Professor Jan Erik Karlsen og revidert våren 2008.

Det tas forbehold om endringer i pensum ved undervisningsstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1