Emne

Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)

Formålet med kurset er å gi studentene en kritisk innføring i sentrale teorier, ideer og diskurser om ledelse, organisasjoner og deres rolle i samfunnet. Et viktig utgangspunkt for kurset er at organisasjoner ikke bare må forstås som «instrumenter» for effektiv produksjon av varer og tjenester, men at organisasjoner - og ledelse av organisasjoner - også må forstås ut i fra en bredere samfunnsmessig og politisk kontekst.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MEN105

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset introduserer studentene for både klassiske og nyere teorier om organisasjoner og deres rolle i samfunnet - fra «byråkratiteori» og «scientific management» til «organizational culture», «post-bureaucracy» og «new capitalism». Mens klassiske (og ny-klassiske) teorier om organisasjoner i stor grad vektlegger betydningen av organisasjoners «formelle normative strukturer», er nyere teorier mer opptatt av «organisasjonskultur» og organiseringsprosesser som et samlende begrep for både å forstå og påvirke organisasjoners virkemåte.   

Kurset går spesielt inn på de ledelsesdiskursene som kan knyttes til ulike ideer og teorier om organisasjoner. Med utgangspunkt i «instrumentelle» ideer og teorier fremstår ledelse i stor grad som et fenomen som utøves ved hierarkisk styring og kontroll. Med utgangspunkt i «kulturelle» ideer og teorier fremstår ledelse mer som et fenomen som utøves ved personlig innflytelse og dialog. Ved sist nevnte tilnærming fremstår ulike former for «selv-ledelse» og «endringsledelse» som mer sentralt enn formell og hierarkisk styring.

Kurset er i stor grad problematiserende. Et viktig siktemål med kurset å stille kritiske spørsmål ved eksisterende organisasjonsregimer og ledelsesdiskurser i en Antropocen tid. Begrepet «Antropocen» er det foreslåtte navnet på det geologiske tidsavsnittet vi nå er inne i og som skal etterfølge holocen. Antropocen kan oversettes med «menneskets tidsalder» og er en kombinasjon av «antropos» som betyr menneske og «cen» som betyr ny. Bakgrunnen for forslaget er at den menneskelige sivilisasjon nå preger miljøet i den grad at vi setter tydelige geologiske spor på jorden. Eksempler på slike spor er artsutrydding, utslipp av drivhusgasser, forurensning og økning av arealbruk.

Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.

Læringsutbytte

Etter at studentene har fullført emnet forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse.

  • Studentene skal ha kunnskap om nyere teorier og ideer om organisasjon, ledelse og endring, herunder for eksempel relatert til post-byråkratiet som organisasjonsform, prosessorienterte tilnærminger til organisasjon og delingsøkonomiorganisasjonen.

 

  • Studentene skal kunne bruke ulike teoretiske tilnærminger til å analysere hva organisasjoner består av, hvordan de fungerer, og hvordan de påvirker samfunn og natur.

 

  • Studentene skal også ha utviklet egne evner til kritisk tenkning om organisasjon og ledelse i en Antropocen tid. Dette fordrer både evne til etisk refleksjon og kreativ problemløsning.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 3 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 09.11.2020


Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk gruppeoppgave eller presentasjon, Deltakelse på studietur og gjennomføreing av gruppeoppgave knyttet til denne, Deltakelse på studietur, Gruppeoppgave, Obligatorisk gruppeoppgave og oppmøte på to workshops i tilknytning til gruppearbeidet.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid og gruppepresentasjoner.Gjennomføring av gruppearbeid etter angivelse ved studiestart, herunder også obligatorisk deltakelse på to workshops/samlinger som arrangeres i forbindelse med gruppearbeidet.

Åpent for

Digitale samfunn og sosiale transformasjoner - masterstudium Dokumentarproduksjon - masterprogram Bærekraftstudier - masterstudium Endringsledelse - masterstudium Samfunnssikkerhet - masterstudium Sosialfag - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium (5-årig)

Emneevaluering

Studentevaluering av emnet vil bli gjennomført i henhold til SV-fakultetets evalueringssystem.

Litteratur

Bøker1. Eriksson-Zetterquist U. Organisasjonsteori. (Woll K, Styhre A, Kalling T, Eriksson-Zetterquist U, red.). Cappelen Damm akademisk; 2014.2. Grey C. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about studying organizations. 4th ed. Sage; 2017.3. Klemsdal L. Hva trenger vi ledere til? : organisering og ledelse i komplekse arbeidssituasjoner. Gyldendal akademisk; 2013.4. Selznick P. Lederskap. (Smith J-H, Smith J-A, red.). Tano Aschehoug; 1997.Artikler5. Ahrne G, Brunsson N. Organization outside organizations: the significance of partial organization. Organization. 2011;18(1):83–104. doi:10.1177/13505084103762566. Bjørn-Tore Blindheim. Organisasjon som sammensatt orden. Tidsskrift for Samfunnsforskning. 2020;61(02):173–185. doi:10.18261/issn.1504-291X-2020-02-057. Bjørn-Tore Blindheim. Organisasjoners karakter.8. Boltanski L, Thévenot L. The Sociology of Critical Capacity. European Journal of Social Theory. 1999;2(3):359–377. doi:10.1177/1368431990020030109. Byrkjeflot H. Fortolkningen av Webers byråkratiske idealtype i organisasjonsteorien. Bd 0016. LOS-senteret; 1998. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_201001120006110. Cloutier C, Langley A. The Logic of Institutional Logics: Insights From French Pragmatist Sociology. Journal of Management Inquiry. 2013;22(4):360–380. doi:10.1177/105649261246905711. Dimaggio PJ, Powell WW. The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review. 1983;48(2):147–160.12. Kornberger M, Leixnering S, Meyer RE, Höllerer MA. Rethinking the Sharing Economy: The Nature and Organization of Sharing in the 2015 Refugee Crisis. Academy of Management Discoveries. 2018;4(3):314–335. doi:10.5465/amd.2016.013813. Meyer JW, Rowan B. Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. American Journal of Sociology. 1977;83(2):340–363. doi:10.1086/22655014. Mørk BE, Hoholm T, Ellingsen G, Edwin B, Aanestad M. Challenging expertise: On power relations within and across communities of practice in medical innovation. Management Learning. 2010;41(5):575–592. doi:10.1177/135050761037455215. Suddaby R, Ganzin M, Minkus A. Craft, magic and the re-enchantment of the world. European Management Journal. 2017;35(3):285–296. doi:10.1016/j.emj.2017.03.00916. Svensen HH, Eriksen TH, Hessen DO. En røff guide til antropocen. Nytt norsk tidsskrift. 2016;33(1-2):71–83.17. Tsoukas H, Chia R. On organizational becoming: rethinking organizational change. Organization Science. 2002;13(5):567–582. doi:10.1287/orsc.13.5.567.781018. Tucker AL, Edmondson AC. Why Hospitals Don’t Learn from Failures: Organizational and Psychological Dynamics That Inhibit System Change. California Management Review. 2003;45(2):55–72. doi:10.2307/4116616519. Carl Cato Wadel. Design av organisasjonskultur.20. Wright C. Organizing in the Anthropocene. (Nyberg D, Rickards L, Freund J, red.).; 2018. doi:10.1177/135050841877964921. Hernes T. Why assumptions in Organization Theory Do Not Work for Explaining Organizing in a World on the Move. I: A process theory of organization. Oxford University Press; 2014:XIV, 241 s.22. Weick KE. Organizational change and development. Annual Review of Psychology. 1999;50:s. 361–386. https://search.proquest.com/docview/205830411?rfr_id=info%3Axri%2Fsid%3Aprimo
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1