Emne
Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)
Formålet med kurset er å gi studentene en kritisk innføring i sentrale teorier, ideer og diskurser om ledelse, organisasjoner og deres rolle i samfunnet. Et viktig utgangspunkt for kurset er at organisasjoner ikke bare må forstås som «instrumenter» for effektiv produksjon av varer og tjenester, men at organisasjoner - og ledelse av organisasjoner - også må forstås ut i fra en bredere samfunnsmessig og politisk kontekst.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
MEN105
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Kurset introduserer studentene for både klassiske og nyere teorier om organisasjoner og deres rolle i samfunnet - fra «byråkratiteori» og «scientific management» til «organizational culture», «post-bureaucracy» og «new capitalism». Mens klassiske (og ny-klassiske) teorier om organisasjoner i stor grad vektlegger betydningen av organisasjoners «formelle normative strukturer», er nyere teorier mer opptatt av «organisasjonskultur» og organiseringsprosesser som et samlende begrep for både å forstå og påvirke organisasjoners virkemåte.
Kurset går spesielt inn på de ledelsesdiskursene som kan knyttes til ulike ideer og teorier om organisasjoner. Med utgangspunkt i «instrumentelle» ideer og teorier fremstår ledelse i stor grad som et fenomen som utøves ved hierarkisk styring og kontroll. Med utgangspunkt i «kulturelle» ideer og teorier fremstår ledelse mer som et fenomen som utøves ved personlig innflytelse og dialog. Ved sist nevnte tilnærming fremstår ulike former for «selv-ledelse» og «endringsledelse» som mer sentralt enn formell og hierarkisk styring.
Kurset er i stor grad problematiserende. Et viktig siktemål med kurset å stille kritiske spørsmål ved eksisterende organisasjonsregimer og ledelsesdiskurser i en Antropocen tid. Begrepet «Antropocen» er det foreslåtte navnet på det geologiske tidsavsnittet vi nå er inne i og som skal etterfølge holocen. Antropocen kan oversettes med «menneskets tidsalder» og er en kombinasjon av «antropos» som betyr menneske og «cen» som betyr ny. Bakgrunnen for forslaget er at den menneskelige sivilisasjon nå preger miljøet i den grad at vi setter tydelige geologiske spor på jorden. Eksempler på slike spor er artsutrydding, utslipp av drivhusgasser, forurensning og økning av arealbruk.
Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse.
- Studentene skal ha kunnskap om nyere teorier og ideer om organisasjon, ledelse og endring, herunder for eksempel relatert til post-byråkratiet som organisasjonsform, prosessorienterte tilnærminger til organisasjon og delingsøkonomiorganisasjonen.
- Studentene skal kunne bruke ulike teoretiske tilnærminger til å analysere hva organisasjoner består av, hvordan de fungerer, og hvordan de påvirker samfunn og natur.
- Studentene skal også ha utviklet egne evner til kritisk tenkning om organisasjon og ledelse i en Antropocen tid. Dette fordrer både evne til etisk refleksjon og kreativ problemløsning.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | 09.11.2020 | — |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.