Emne

Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MEN105

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Hovedtilnærmingen til studiet av endringsledelse tar utgangspunkt i hva vi refererer til som en referansemodell for endringsledelse. Denne modellen foreslår både en betydning av ¿endringsledelse¿, samtidig som den representerer et rammeverk for kritisk refleksjon, dialog og ¿jeg-orientering¿ av annen teori om ledelse og endring. Med ¿å lede¿ forstår vi å handle med den hensikt at noe skal skje i en virksomhet. Ledelse kan være å arbeide for at noe en allerede ¿har¿ i en virksomhet ¿fungerer¿ tilfredsstillende. Ledelse er også å vurdere behovet for endring og i bekreftende fall å jobbe for at virksomheten forandrer seg for å overleve, bli mer effektiv/lønnsom, for å ta et samfunnsansvar, bli en sikrere arbeidsplass, gi medarbeiderne en bedre livskvalitet eller annet. Det er dette vi i kurset forstår med ¿endringsledelse¿.

Et viktig utgangspunkt for kurset er at utøvelse av endringsledelse forutsetter en forståelse for hvilke faktorer som påvirker våre valg, beslutninger og handlinger i organisasjoner. Kurset introduserer deg følgelig for fire perspektiver på organisasjon, endring og ledelse som representerer ulike rammeverk for refleksjon om hva som påvirker atferd i organisasjoner, hvordan endring i organisasjoner skjer, i hvilken grad planmessig endring er mulig (og ønskelig), og følgelig for hvordan du selv kan legge til rette for endringer i organisasjoner. Disse perspektivene er det instrumentelle perspektivet, det institusjonelle perspektivet, det ny-institusjonelle myteperspektivet og kompleksitetsperspektivet på organisasjon, endring og ledelse. Mens det instrumentelle perspektivet peker hen i mot betydelige muligheter for planmessig endring av organisasjoner, kan man med utgangspunkt i kompleksitetsperspektivet argumentere for at det er ingenting i den menneskelige sosiale verden som påviselig kan underlegges varig og forutsigbar kontroll.

Et annet viktig utgangspunkt for kurset er at utøvelse av endringsledelse forutsetter en grunnleggende refleksjon omkring organisasjoners rolle i samfunnet. Med utgangspunkt i det instrumentelle perspektivet kan organisasjoner sees som rasjonelle instrumenter for effektiv måloppnåelse, gjerne knyttet til økt produktivitet, effektivitet og profitt. Med utgangspunkt i det institusjonelle og ny-institusjonelle perspektivet (samt kompleksitetsperspektivet), er det mulig å problematisere dette bildet og se på organisasjoner ut i fra en bredere samfunnsmessig og politisk forståelsesramme.  

Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.

 

Læringsutbytte

Emnet skal gi deg som student innsikt i ulike perspektiver på ledelse, organisasjon og endring, og hvordan du selv gjennom kritisk refleksjon, dialog og jeg-orientering av teori kan legge til rette for å få gjennomført endringer i organisasjoner.

Nærmere om læringsutbytte

Etter endt kurs vil du ha teoretisk og metodisk kunnskap om følgende hovedemner:

  • En referansemodell for kritisk refleksjon, dialog og "jeg-orientering" av teori
  • Et instrumentelt perspektiv på ledelse og endring
  • Et institusjonelt perspektiv på ledelse og endring
  • Et ny-institusjonelt myteperspektiv på ledelse og endring
  • Kritisk ledelsesteori (herunder et kompleksitetsperspektiv på ledelse og endring)

 

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt Inspera assessment


 

 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk gruppeoppgave eller presentasjon

Gruppeoppgave/presentasjon må være bestått for å kunne gå opp til skriftlig eksamen.

 

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid og gruppepresentasjoner.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Endringsledelse (MEN100_1) , Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105_1) 10

Åpent for

Digitale samfunn og sosiale transformasjoner - masterstudium Dokumentarproduksjon - masterprogram Bærekraftstudier - masterstudium Endringsledelse - masterstudium Samfunnssikkerhet - masterstudium Sosialfag - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium (5-årig)

Emneevaluering

Standard evaluering i forhold til retningslinjer ved UiS.

 

Litteratur

Bøker

Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P. G., og Røvik, K. A. (2009). Organisasjonsteori for offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2, 3, 4,6 og 9 (ca. 100 sider).

Grey, C. (2009). A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book About Organizations. Los Angeles: Sage. Kapittel 1, 2, 3, 4 og 5 (ca. 130 sider)

Johannesen, S. O. (2011). Kompleksitet og ledelse i organisasjoner. Myter og erfaringer om ledelse. Et kompleksitetsperspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 1, 2, 3, 6 og 10 (ca. 80 sider)

Mintzberg, H. (2011). Managing. London, UK: Prentice Hall. Kap. 1-6. (ca. 200 s.).

Ottsen, O. (red:) (2011). Ledelse - Å bruke teori i praksis. Kristiansand: Høgskoleforlaget. Kapittel 1, 2 og 4 (ca. 80 sider).

Kompendium for MEN105 foreligger ved studiestart.

Utvalget av litteratur er revidert våren 2012. Det tas forbehold om endringer i pensum ved undervisningsstart. Kompendium kjøpes hos INVIVO.

 

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1