Emne
Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
MEN105
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Hovedtilnærmingen til studiet av endringsledelse tar utgangspunkt i hva vi refererer til som en referansemodell for endringsledelse. Denne modellen foreslår både en betydning av ¿endringsledelse¿, samtidig som den representerer et rammeverk for kritisk refleksjon, dialog og ¿jeg-orientering¿ av annen teori om ledelse og endring. Med ¿å lede¿ forstår vi å handle med den hensikt at noe skal skje i en virksomhet. Ledelse kan være å arbeide for at noe en allerede ¿har¿ i en virksomhet ¿fungerer¿ tilfredsstillende. Ledelse er også å vurdere behovet for endring og i bekreftende fall å jobbe for at virksomheten forandrer seg for å overleve, bli mer effektiv/lønnsom, for å ta et samfunnsansvar, bli en sikrere arbeidsplass, gi medarbeiderne en bedre livskvalitet eller annet. Det er dette vi i kurset forstår med ¿endringsledelse¿.
Et viktig utgangspunkt for kurset er at utøvelse av endringsledelse forutsetter en forståelse for hvilke faktorer som påvirker våre valg, beslutninger og handlinger i organisasjoner. Kurset introduserer deg følgelig for fire perspektiver på organisasjon, endring og ledelse som representerer ulike rammeverk for refleksjon om hva som påvirker atferd i organisasjoner, hvordan endring i organisasjoner skjer, i hvilken grad planmessig endring er mulig (og ønskelig), og følgelig for hvordan du selv kan legge til rette for endringer i organisasjoner. Disse perspektivene er det instrumentelle perspektivet, det institusjonelle perspektivet, det ny-institusjonelle myteperspektivet og kompleksitetsperspektivet på organisasjon, endring og ledelse. Mens det instrumentelle perspektivet peker hen i mot betydelige muligheter for planmessig endring av organisasjoner, kan man med utgangspunkt i kompleksitetsperspektivet argumentere for at det er ingenting i den menneskelige sosiale verden som påviselig kan underlegges varig og forutsigbar kontroll.
Et annet viktig utgangspunkt for kurset er at utøvelse av endringsledelse forutsetter en grunnleggende refleksjon omkring organisasjoners rolle i samfunnet. Med utgangspunkt i det instrumentelle perspektivet kan organisasjoner sees som rasjonelle instrumenter for effektiv måloppnåelse, gjerne knyttet til økt produktivitet, effektivitet og profitt. Med utgangspunkt i det institusjonelle og ny-institusjonelle perspektivet (samt kompleksitetsperspektivet), er det mulig å problematisere dette bildet og se på organisasjoner ut i fra en bredere samfunnsmessig og politisk forståelsesramme.
Den pedagogiske vinklingen av lærestoffet er tredelt; det legges stor vekt på teori, rammeverk og modeller, samt problemorientert og erfaringsbasert læring på individ- og gruppenivå.
Læringsutbytte
Emnet skal gi deg som student innsikt i ulike perspektiver på ledelse, organisasjon og endring, og hvordan du selv gjennom kritisk refleksjon, dialog og jeg-orientering av teori kan legge til rette for å få gjennomført endringer i organisasjoner.
Nærmere om læringsutbytte
Etter endt kurs vil du ha teoretisk og metodisk kunnskap om følgende hovedemner:
- En referansemodell for kritisk refleksjon, dialog og "jeg-orientering" av teori
- Et instrumentelt perspektiv på ledelse og endring
- Et institusjonelt perspektiv på ledelse og endring
- Et ny-institusjonelt myteperspektiv på ledelse og endring
- Kritisk ledelsesteori (herunder et kompleksitetsperspektiv på ledelse og endring)
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | Inspera assessment | — | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gruppeoppgave/presentasjon må være bestått for å kunne gå opp til skriftlig eksamen.
Fagperson(er)
Faglærer:
Bjørn-Tore BlindheimEmneansvarlig:
Bjørn-Tore BlindheimArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Endringsledelse (MEN100_1) , Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Standard evaluering i forhold til retningslinjer ved UiS.
Litteratur
Bøker
Christensen, T., Lægreid, P., Roness, P. G., og Røvik, K. A. (2009). Organisasjonsteori for offentlig sektor. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 2, 3, 4,6 og 9 (ca. 100 sider).
Grey, C. (2009). A Very Short, Fairly Interesting and Reasonably Cheap Book About Organizations. Los Angeles: Sage. Kapittel 1, 2, 3, 4 og 5 (ca. 130 sider)
Johannesen, S. O. (2011). Kompleksitet og ledelse i organisasjoner. Myter og erfaringer om ledelse. Et kompleksitetsperspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 1, 2, 3, 6 og 10 (ca. 80 sider)
Mintzberg, H. (2011). Managing. London, UK: Prentice Hall. Kap. 1-6. (ca. 200 s.).
Ottsen, O. (red:) (2011). Ledelse - Å bruke teori i praksis. Kristiansand: Høgskoleforlaget. Kapittel 1, 2 og 4 (ca. 80 sider).
Kompendium for MEN105 foreligger ved studiestart.
Utvalget av litteratur er revidert våren 2012. Det tas forbehold om endringer i pensum ved undervisningsstart. Kompendium kjøpes hos INVIVO.