Emne

Masteroppgave - Spesialpedagogikk (MSPMAS)

Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans for det spesialpedagogiske fagfeltet. På masterutdanningen i spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger forstås det spesialpedagogiske fagfeltet å ha som mål å fremme gode lærings-, utviklings- og livsvilkår for barn og unge som møter, eller som står i fare for å møte, barrierer i sin deltakelse i læringsmiljøet, og i sin læring, utvikling og livsutfoldelse.

Det betyr at masteroppgavens tematikk kan plasseres på et spekter mellom:

  1. å den ene siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for barn og unge som trenger, eller som vil kunne trenge, særskilt tilrettelegging i barnehage og/eller skole, til
  2. på den andre siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for alle barn og unge i fare for marginalisering.

Arbeidet med masteroppgaven skjer under veiledning. Det gis inntil 10 timer veiledning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSPMAS

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Masteroppgaven skal være et individuelt, selvstendig vitenskapelig arbeid med relevans for det spesialpedagogiske fagfeltet. På masterutdanningen i spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger forstås det spesialpedagogiske fagfeltet å ha som mål å fremme gode lærings-, utviklings- og livsvilkår for barn og unge som møter, eller som står i fare for å møte, barrierer i sin deltakelse i læringsmiljøet, og i sin læring, utvikling og livsutfoldelse.

Det betyr at masteroppgavens tematikk kan plasseres på et spekter mellom:

  1. på den ene siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for barn og unge som trenger, eller som vil kunne trenge, særskilt tilrettelegging i barnehage og/eller skole, til
  2. på den andre siden å gjelde problematikker knyttet til læring og utvikling for alle barn og unge i fare for marginalisering.

Arbeidet med masteroppgaven skjer under veiledning. Det gis inntil 10 timer veiledning.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Ha inngående kunnskap om forskning og teori som har relevans for eget forskningsprosjekt
  • Ha kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode(r) og forskningsetiske problemstillinger som har relevans for eget forskningsprosjekt

Ferdigheter

  • Kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
  • Kunne vurdere og anvende relevante teoretiske perspektiv, forskningsmetoder og forskningsetiske aspekt
  • Kunne plassere egen studie i forskningen på feltet og således bidra til kunnskapsutvikling og videre forskning
  • Kunne formidle egen forskning skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

  • Kunne identifisere og reflektere kritisk over aktuelle forskningsetiske problemstillinger i eget forskningsprosjekt fra planlegging til formidling av prosjektet

Forkunnskapskrav

For å begynne på masteroppgaven må studentene ha gjennomført og bestått alle emnene i det første året av masterstudiet. Studentene må ha bestått emnene i 3. semester eller ha eksamensrett til ny/utsatt eksamen. Studenter som stryker til ny/utsatt eksamen vil ikke få videre veiledning eller kunne levere masteroppgaven før eksamen er bestått.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Masteroppgave 1/1 Bokstavkarakterer Inspera assessment


Omfanget på masteroppgaven er på 20 000 - 40 000 ord med skrifttype 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Forside, innholdsfortegnelse, forord, litteraturliste og vedlegg teller ikke med i antallet ord. Oppgaven skrives på norsk eller engelsk.

Det er mulig å søke om å få skrive masteroppgaven i artikkelformat med overbygging. Artikkel skal være på 5000-7000 ord + overbygging 8000- 10000 ord. Rammen på 5000-7000 ord for artikkel kan fravikes hvis det valgte tidsskrift har andre begrensinger.

Masteroppgaven vurderes etter karakterskala A-F, hvor F er den laveste og A er den høyeste karakteren.

Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Muntlig presentasjon, Prosjektbeskrivelse for masterprosjektet

Arbeidskrav, forutsetning for å gå opp til eksamen:

Oppmøte til minst 5 (av 10) timer med veiledning.

Fysisk deltakelse på campus til presentasjon av masterprosjekt (ca. en halv arbeidsdag) etter innlevering av masteroppgave

Fagperson(er)

Veileder:

Trude Havik

Emneansvarlig:

Maya Dybvig Joner

Veileder:

Vegard Moen

Veileder:

Anne Nevøy

Emneansvarlig:

Ida Risanger Sjursø

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Masteroppgaven er et individuelt arbeid, og studentene tilbys veiledning i arbeidet med masteroppgaven. I og med at masterprogrammet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte, vil veiledningen på masteroppgaven kunne organiseres på ulike måter; individuelt og i grupper, nettbasert og eventuelt på campus. Canvas vil bli benyttet som digital læringsplattform.

Åpent for

Spesialpedagogikk - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2