Emne
Musikkdidaktikk i allmenn musikkopplæring (PPU420)
PPU420 Musikkdidaktikk I gir perspektiver på og konkrete redskaper til å drive musikkpedagogisk virksomhet, både på hovedinstrument og i arbeid med musikkens grunnelementer i ulike grupper og ensembler
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Spring
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
PPU420
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å
Kunnskap
- ha kunnskap om sang- og musikkfagets plass, rolle og betydning i norsk skole
- ha inngående kjennskap til gjeldende læreplan i musikk for grunnskolens
- ha innsikt i fagspesifikke metoder og konsepter for musikkpedagogisk virksomhet
- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og formidlingsoppgaver i grupper, klasser og ensembler
- kunne forstå musikkens betydning for individ, kultur og samfunn
Ferdigheter
- arbeide praktisk med musikkens grunnelementer og aktuelle instrumenter i grunnskolens obligatoriske musikkundervisning
- kunne bruke ulike metoder og arbeidsformer hvor lek, fantasi, nyskaping, improvisasjon og komposisjon står sentralt
- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kreative og skapende aktiviteter i forbindelse med musisering, lytting og komponering
Generell kompetanse
- kunne reflektere over premisser og begrunnelser for musikkpedagogisk virksomhet
- kunne drøfte sentrale didaktiske problemstillinger og utfordringer knyttet til musikk som fag i skolen
- kunne analysere og vurdere aktuelle læreverk og relevante lærebøker for grunnskolens musikkfag
- kunne initiere, planlegge og gjennomføre prosjektarbeid og ulike former for musikkpedagogisk utviklingsarbeid
- kunne delta i ulike samarbeidsprosesser og arbeide selvstendig med det musikkpedagogiske materialet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Per-Erik PetersenFaglærer:
Theodor Barsnes OnarheimEmneansvarlig:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergArbeidsformer
Ukentlig klasse- og gruppeundervisning. Praktisk arbeid, "musikkverksted", forelesning, gruppearbeid, mindre skriftlige undervisningsskisser, grunnskolepraksis med tilhørende rapport.
Nærmere informasjon om organisering gis ved semesterstart.
Åpent for
Litteratur
Grunnskolerådet (1989): Hva skal vi gjøre i musikkundervisningen? Veiledning til Mønsterplan for grunnskolen. Universitetsforlaget. 142 s.
Hanken, I. M. og Johansen, G. (2013): Musikkundervisningens didaktikk. Cappelen Damm AS 266 s.
Sætre, J. H. og Salvesen, G. (2010): Allmenn Musikkundervisning. Gyldendal Akademisk
300 s.
Div. notemateriell kommer i tillegg