Emne

Musikkdidaktikk i allmenn musikkopplæring (PPU420)

PPU420 Musikkdidaktikk I gir perspektiver på og konkrete redskaper til å drive musikkpedagogisk virksomhet, både på hovedinstrument og i arbeid med musikkens grunnelementer i ulike grupper og ensembler


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

PPU420

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har på denne bakgrunn en sammenbindende funksjon i utdanningen. Musikkdidaktikken er delvis felles for studieprogrammene. Her gis studentene perspektiver på og konkrete redskaper til å drive musikkpedagogisk virksomhet, både på hovedinstrument og i arbeid med musikkens grunnelementer i ulike grupper og ensembler. Prinsipper og metoder for tilrettelegging av arbeid med musikkens grunnelementer i grupper, klasser og ensembler (f.eks. kor, korps, storband og orkester). Felles innføring i varierte arbeidsformer på tvers av studieprogram. Praktisk arbeid med rytmikk, sang og dans.

Læringsutbytte

Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å 

Kunnskap

- ha kunnskap om sang- og musikkfagets plass, rolle og betydning i norsk skole

- ha inngående kjennskap til gjeldende læreplan i musikk for grunnskolens

- ha innsikt i fagspesifikke metoder og konsepter for musikkpedagogisk virksomhet

- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og formidlingsoppgaver i grupper, klasser og ensembler

- kunne forstå musikkens betydning for individ, kultur og samfunn

Ferdigheter

- arbeide praktisk med musikkens grunnelementer og aktuelle instrumenter i grunnskolens obligatoriske musikkundervisning

- kunne bruke ulike metoder og arbeidsformer hvor lek, fantasi, nyskaping, improvisasjon og komposisjon står sentralt

- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kreative og skapende aktiviteter i forbindelse med musisering, lytting og komponering

Generell kompetanse

- kunne reflektere over premisser og begrunnelser for musikkpedagogisk virksomhet

- kunne drøfte sentrale didaktiske problemstillinger og utfordringer knyttet til musikk som fag i skolen

- kunne analysere og vurdere aktuelle læreverk og relevante lærebøker for grunnskolens musikkfag

- kunne initiere, planlegge og gjennomføre prosjektarbeid og ulike former for musikkpedagogisk utviklingsarbeid

- kunne delta i ulike samarbeidsprosesser og arbeide selvstendig med det musikkpedagogiske materialet

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning ihh til IMDs fraværsreglement.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Arbeidsformer

Ukentlig klasse- og gruppeundervisning. Praktisk arbeid, "musikkverksted", forelesning, gruppearbeid, mindre skriftlige undervisningsskisser, grunnskolepraksis med tilhørende rapport.

Nærmere informasjon om organisering gis ved semesterstart.

Åpent for

Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Litteratur

Grunnskolerådet (1989): Hva skal vi gjøre i musikkundervisningen? Veiledning til Mønsterplan for grunnskolen. Universitetsforlaget. 142 s.

Hanken, I. M. og Johansen, G. (2013): Musikkundervisningens didaktikk. Cappelen Damm AS 266 s.

Sætre, J. H. og Salvesen, G. (2010): Allmenn Musikkundervisning. Gyldendal Akademisk

300 s.

Div. notemateriell kommer i tillegg

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 4