Emne
Musikkdidaktikk i allmenn musikkopplæring (PPU420)
Emnet omfatter forhold som vedrører undervisning og læring i grunnskolens musikkfag, og skal gi et grunnlag for å planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over musikkpedagogisk virksomhet i klasser, grupper og ensembler.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Spring
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
PPU420
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha kunnskap om sang- og musikkfagets plass, rolle og funksjon i norsk skole
- ha inngående kjennskap til gjeldende læreplan i musikk for grunnskolens
- ha innsikt i fagspesifikke metoder og konsepter for musikkpedagogisk virksomhet
- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og formidlingsoppgaver i grupper, klasser og ensembler
- kunne forstå musikkens betydning for individ, kultur og samfunn
Ferdigheter
- arbeide praktisk med musikkens grunnelementer og aktuelle instrumenter i grunnskolens obligatoriske musikkundervisning
- kunne bruke ulike metoder og arbeidsformer hvor lek, fantasi, nyskaping, improvisasjon og komposisjon står sentralt
- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kreative og skapende aktiviteter i forbindelse med musisering, lytting og komponering
Generell kompetanse
- kunne reflektere over premisser og begrunnelser for musikkpedagogisk virksomhet
- kunne drøfte sentrale didaktiske problemstillinger og utfordringer knyttet til musikk som fag i skolen
- kunne analysere og vurdere aktuelle læreverk og relevante lærebøker for grunnskolens musikkfag
- kunne initiere, planlegge og gjennomføre prosjektarbeid og ulike former for musikkpedagogisk utviklingsarbeid
- kunne delta i ulike samarbeidsprosesser og arbeide selvstendig med det musikkpedagogiske materialet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått | — | 19.11.2021 | — |
Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Per-Erik PetersenFaglærer:
Theodor Barsnes OnarheimEmneansvarlig:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergArbeidsformer
Ukentlig klasse- og gruppeundervisning. Praktisk arbeid, "musikkverksted", forelesning, gruppearbeid, mindre skriftlige undervisningsskisser, grunnskolepraksis med tilhørende rapport.
Nærmere informasjon om organisering gis ved semesterstart.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Musikkundervisningens didaktikk Hanken, Ingrid Maria, Johansen, Geir,, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 266 s., c2013, isbn:978-82-02-27038-4,
Book
Eleven og musikken Angelo, Elin, Sæther, Morten,, Oslo, Universitetsforl, 194 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02602-2,
Book
Allmenn musikkundervisning : perspektiver på praksis Salvesen, Geir, Sætre, Jon Helge, Oslo, Gyldendal akademisk, 302 s., 2010, isbn:9788205400146,
Book
Musikkfaget på ungdomstrinnet : en invitasjon til mestring Johnsen, Bjørn, Bergen, Fagbokforl, 149 s., 2013, isbn:9788245013160,