Emne

Musikkdidaktikk i allmenn musikkopplæring (PPU420)

Emnet omfatter forhold som vedrører undervisning og læring i grunnskolens musikkfag, og skal gi et grunnlag for å planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over musikkpedagogisk virksomhet i klasser, grupper og ensembler.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

PPU420

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har på denne bakgrunn en sammenbindende funksjon i utdanningen. Musikkdidaktikken er delvis felles for studieprogrammene. Her gis studentene perspektiver på og konkrete redskaper til å drive musikkpedagogisk virksomhet, både på hovedinstrument og i arbeid med musikkens grunnelementer i ulike grupper og ensembler. Prinsipper og metoder for tilrettelegging av arbeid med musikkens grunnelementer i grupper, klasser og ensembler (f.eks. kor, korps, storband og orkester). Felles innføring i varierte arbeidsformer på tvers av studieprogram. Praktisk arbeid med rytmikk, sang og dans.

Læringsutbytte

Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • ha kunnskap om sang- og musikkfagets plass, rolle og funksjon i norsk skole
  • ha inngående kjennskap til gjeldende læreplan i musikk for grunnskolens
  • ha innsikt i fagspesifikke metoder og konsepter for musikkpedagogisk virksomhet
  • kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og formidlingsoppgaver i grupper, klasser og ensembler
  • kunne forstå musikkens betydning for individ, kultur og samfunn

Ferdigheter

  • arbeide praktisk med musikkens grunnelementer og aktuelle instrumenter i grunnskolens obligatoriske musikkundervisning
  • kunne bruke ulike metoder og arbeidsformer hvor lek, fantasi, nyskaping, improvisasjon og komposisjon står sentralt
  • kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kreative og skapende aktiviteter i forbindelse med musisering, lytting og komponering

Generell kompetanse

  • kunne reflektere over premisser og begrunnelser for musikkpedagogisk virksomhet
  • kunne drøfte sentrale didaktiske problemstillinger og utfordringer knyttet til musikk som fag i skolen
  • kunne analysere og vurdere aktuelle læreverk og relevante lærebøker for grunnskolens musikkfag
  • kunne initiere, planlegge og gjennomføre prosjektarbeid og ulike former for musikkpedagogisk utviklingsarbeid
  • kunne delta i ulike samarbeidsprosesser og arbeide selvstendig med det musikkpedagogiske materialet

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått 19.11.2021


Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning ihh til utøvende kunstfags fraværsreglement.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Arbeidsformer

Ukentlig klasse- og gruppeundervisning. Praktisk arbeid, "musikkverksted", forelesning, gruppearbeid, mindre skriftlige undervisningsskisser, grunnskolepraksis med tilhørende rapport.

Nærmere informasjon om organisering gis ved semesterstart.

Åpent for

Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag

Emneevaluering

Emneevalueringen skjer i overensstemmelse med UiS' kvalitetssystem)

Litteratur

Book

Musikkundervisningens didaktikk Hanken, Ingrid Maria, Johansen, Geir,, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 266 s., c2013, isbn:978-82-02-27038-4,

Book

Eleven og musikken Angelo, Elin, Sæther, Morten,, Oslo, Universitetsforl, 194 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02602-2,

Book

Allmenn musikkundervisning : perspektiver på praksis Salvesen, Geir, Sætre, Jon Helge, Oslo, Gyldendal akademisk, 302 s., 2010, isbn:9788205400146,

Book

Musikkfaget på ungdomstrinnet : en invitasjon til mestring Johnsen, Bjørn, Bergen, Fagbokforl, 149 s., 2013, isbn:9788245013160,

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 4