Emne
Musikkdidaktikk i allmenn musikkopplæring (PPU420)
Emnet omfatter forhold som vedrører undervisning og læring i grunnskolens musikkfag, og skal gi et grunnlag for å planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over musikkpedagogisk virksomhet i klasser, grupper og ensembler.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Spring
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
PPU420
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha kunnskap om musikkfagets plass, rolle og funksjon i norsk skole
- ha inngående kjennskap til gjeldende læreplan i musikk for grunnskolen
- ha innsikt i fagspesifikke metoder og konsepter for musikkpedagogisk virksomhet
- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og formidlingsoppgaver i grupper, klasser og ensembler
- kunne forstå musikkens betydning for individ, kultur og samfunn
Ferdigheter
- arbeide praktisk med musikkens grunnelementer og aktuelle instrumenter i grunnskolens obligatoriske musikkundervisning
- kunne bruke ulike metoder og arbeidsformer hvor lek, fantasi, nyskaping, improvisasjon og komposisjon står sentralt
- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere kreative og skapende aktiviteter i forbindelse med musisering, lytting og komponering
Generell kompetanse
- kunne reflektere over premisser og begrunnelser for musikkpedagogisk virksomhet
- kunne drøfte sentrale didaktiske problemstillinger og utfordringer knyttet til musikk som fag i skolen
- kunne analysere og vurdere aktuelle læreverk og relevante materialer for grunnskolens musikkfag
- kunne initiere, planlegge og gjennomføre prosjektarbeid og ulike former for musikkpedagogisk utviklingsarbeid
- kunne delta i ulike samarbeidsprosesser og arbeide selvstendig med det musikkpedagogiske materialet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått | — | — | — |
Mappevurdering: Nærmere opplysninger om innholdet i mappen gis ved semesterstart. For øvrig viser vi til Eksamensforskriften for Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Per-Erik PetersenFaglærer:
Theodor Barsnes OnarheimEmneansvarlig:
Sanna Pauliina Törmälä-TranbergArbeidsformer
Klasse- og gruppeundervisning. Praktisk arbeid, "musikkverksted", forelesning, gruppearbeid, og mindre skriftlige undervisningsskisser.
Nærmere informasjon om organisering gis ved semesterstart.