Emne
Kunst og håndverk 2, emne 1: Bærekraftig design og håndverk (ÅKH105)
Emnet er inndelt i to tema: Design og arkitektur. Første tema omfatter arbeid med problemstillinger knyttet til design og redesign. Det vil bli vektlagt arbeid med framstillinger/produktutvikling av egne bruksformer med dokumentasjon av prosess fra ide til ferdig produkt.
I arkitekturdelen vil undervisningen fokusere på det visuelle miljø. Studentenes eget undersøkende og skapende arbeid knyttes til studier av bygninger og bygningsmiljø sett i et kultur - og stilhistorisk perspektiv. Med utgangspunkt i lokalmiljøet vil en oppleve, registrere, bearbeide og presentere arkitektoniske deler eller helheter.
Studiet består av tre deler som er knyttet sammen til en helhet: praktisk estetisk arbeid i to - og tredimensjonale materialer, designhistorie/arkitekturhistorie og fagdidaktikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
ÅKH105
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Studiet inneholder tre fagdeler som er nært knyttet sammen: praktisk estetisk arbeid på ulike verksted, design- og arkitekturhistorie og fagdidaktikk.
Del 1. Praktisk estetisk arbeid knyttet til område design og arkitektur
Arbeid med hovedområde design vil omfatte:
- design og produktutvikling
- utvikling av prototyper
- funksjon - form - dekor
- funksjonsanalyse
- gjenbruk av materialer og miljø
- bruk av hensiktsmessige materialer og teknikker i arbeid med bruksform
Arbeid med hovedområde arkitektur vil omfatte:
- tegning av bygninger og bygningsmiljø
- planlegge og bygge tredimensjonale modeller
- grafiske uttrykksmidler som for eksempel foto, grafikk og digitale bilder
- å bearbeide inntrykk i ulike tredimensjonale materialer
- sentrale redskaper og materialers egenskaper, uttrykkskvaliteter og anvendelsesområder
- anvende skrifttyper i egne uttrykk og til teksting i utstillingssammenheng
Del 2. Design- og arkitekturhistorie
Designhistorie: Området vil omfatte håndverk, husflid, industridesign og kunst håndverk. Fokus vil rettes spesielt mot skandinavisk og norsk design og kunsthåndverk. Opplevelse av design og bevisstgjøring om kulturarven vil utgjøre sentrale sider ved faget.
Arkitekturhistorie: Arkitektur fra antikken til renessansen og arkitektur i nyere tid. Et viktig tema vil være refleksjon over hvordan klima, kultur og samfunnsforhold påvirker bygningers form, uttrykk og symbolfunksjon.
Møte med arkitektur og design i lokalmiljøet vil være en naturlig del av undervisningen.
Del 3:Fagdidaktikk
Fagdidaktikken bygger på fagplanen for kunst og håndverk og valgfaget design og redesign i grunnskolen.
Emner for fagdidaktikk vil være :
- ulike metoder for problemløsning i en design prosess, skapende prosesser, brainstorming, intuitiv og analytisk arbeidsmåte, morfologisk analyse, CPS metoden, utforskende arbeidsmetode
- produktutvikling fra ide til produkt
- design og redesign i grunnskolen
- kulturarv, identitet og meningsskaping
- vurdering og vurderingskriterier i faget kunst og håndverk
- formidling av arkitektur
- utvikling av barns bevissthet om byen
- utvikling av romlig kunnskap
- kroppslig erfaring
- arkitektur som utgangspunkt for skapende arbeid
- planlegging av undervisning i hovedområde design, arkitektur og design og redesign
- estetikk
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten:
- har kunnskap til å skape design/ bruksform/ kunsthåndverk i ulike materialer
- har håndverksmessige kunnskaper og tekniske ferdigheter i møte med ulike materialer
- har kunnskap om ulike metoder for problemløsning i en designprosess og om produktutvikling fra ide til ferdig produkt
- har kunnskap om håndverk, husflid, industridesign, redesign og kunsthåndverk
- har innsikt i kunst og håndverksfagets rolle i utviklingen av et flerkulturell samfunn
- har grunnleggende ferdigheter i tegning av arkitektur
- har kunnskap om viktige epoker i Europas arkitekturhistorie
- har kunnskap om arkitektur i lokalmiljøet og kan drøfte hvordan bygningskultur, inne - og uterom, kan påvirke vår hverdag
- har kunnskap om hvordan hovedområde design og arkitektur kan tilrettelegges for barn og ungdom i faget kunst og håndverk og i valgfaget design og redesign med utgangspunkt i gjeldene læreplan for grunnskolen
FERDIGHETER
Studenten:
- har innsikt i og erfaring med design prosessen/ produktutvikling fra ide til ferdig produkt
- kan utvikle en ide til ferdig produkt i ulike materialer
- kan anvende grunnleggende ferdigheter i tegning av arkitektur
- kan bygge tredimensjonale modeller i ulike materialer og bruke opplevelser av arkitektur som utgangspunkt for skapende arbeid i ulike to - og tredimensjonale materialer
- kan dokumentere ideutviklingsprosesser skriftlig, visuelt og digitalt
- kan beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger
- kan planlegge og vurdere undervisning i hovedområdet design og arkitektur og valgfaget design og redesign
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- kan bruke design og arkitektur fra ulike kulturer og tidsperioder som ressurs og utgangspunkt for eget skapende arbeid og faglige samtaler
- kan gjøre rede for særtrekk ved skandinavisk design, kunst håndverk og husflid og særtrekk ved europeisk arkitekturhistorie
- kan planlegge for gode og meningsfulle kunst og kulturmøter og skapende prosesser for elever i grunnskolen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alt praktisk arbeid på ulike verksted og teori som har sammenheng med praktisk arbeid er obligatorisk. Ved fravær fra obligatorisk undervisning vil det i hvert enkelt tilfelle bli vurdert godkjenning eller underkjenning av studiet. Dersom studenten ikke fyller krav til obligatoriske fremmøte skal studenten få skriftlig melding om dette med råd om hvordan studiesituasjonen kan rettes opp. Dersom studenten fremdeles ikke fyller gjeldende krav, blir dette gjort kjent for vedkommende i skriftlig form. Generell tilstedeværelse på 70 % gjelder.
Ekskursjoner og fagdidaktiske gruppeoppgaver må være bestått.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Kjersti GjedremPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgFaglærer:
Hildegunn Kalviknes TessmannEmneansvarlig:
Hildegunn Kalviknes TessmannFaglærer:
Pia Susanne WallEmneansvarlig:
Pia Susanne WallFaglærer:
Karen Aniela AarreArbeidsformer
Studiet vil bestå av skapende arbeid på ulike verksted, forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjoner i nærmiljøet. Det vi være vekselvirkning mellom sanseinntrykk, formell kunnskap, analyse, refleksjon, fabulering og handling i materialer.Arbeidsmengde
Arbeidsmengden i faget utgjør 412 timer. Fagdidaktikk, designhistorie og arkitekturhistorie utgjør 165 timer, mens praktisk estetisk arbeid utgjør 247 timer. Praktisk estetetisk arbeid og teori er nært knyttet sammen gjennom hele studiet.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Juell & Norskog.(2006). Å løpe mot stjernene: om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen: Fagboklaget
Kompendium: Designprosessen
Kompendium: Arkitektur i skolen
Kunnskapsdepartementet.(2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet
Nielsen.(2009). Fagdidaktikk for kunst og håndverk: I går, i dag, i morgen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap.Kunnskapsløftet 2006, s. 85- 104)
Sørby, (1995), Arkitekturens stilutvikling, i Sølvberget magasin nr. 2 s. 39-53, Stavanger: Kai Hansen Trykkeri
Teigen, (1992). Frihåndstegning, Oslo: Gyldendal
Thiis- Evensen, (1995), Europas arkitekturhistorie, Oslo: Gyldendal
Veileder i vurdering for kunst og håndverk: http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/PED/VFL/Kunst_og_handverk_101109_final.pdf