Emne

Kunst og håndverk 2, emne 1: Bærekraftig design og håndverk (ÅKH105)

Emnet er inndelt i to tema: Design og arkitektur. Første tema omfatter arbeid med problemstillinger knyttet til design og redesign. Det vil bli vektlagt arbeid med framstillinger/produktutvikling av egne bruksformer med dokumentasjon av prosess fra ide til ferdig produkt.

I arkitekturdelen vil undervisningen fokusere på det visuelle miljø. Studentenes eget undersøkende og skapende arbeid knyttes til studier av bygninger og bygningsmiljø sett i et kultur - og stilhistorisk perspektiv. Med utgangspunkt i lokalmiljøet vil en oppleve, registrere, bearbeide og presentere arkitektoniske deler eller helheter.

Studiet består av tre deler som er knyttet sammen til en helhet: praktisk estetisk arbeid i to - og tredimensjonale materialer, designhistorie/arkitekturhistorie og fagdidaktikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ÅKH105

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Studiet inneholder tre fagdeler som er nært knyttet sammen: praktisk estetisk arbeid på ulike verksted, design- og arkitekturhistorie og fagdidaktikk.

 

Del 1. Praktisk estetisk arbeid knyttet til område design og arkitektur

Arbeid med hovedområde design vil omfatte:

  • design og produktutvikling
  • utvikling av prototyper
  • funksjon - form - dekor
  • funksjonsanalyse
  • gjenbruk av materialer og miljø
  • bruk av hensiktsmessige materialer og teknikker i arbeid med bruksform

 

Arbeid med hovedområde arkitektur vil omfatte:

  • tegning av bygninger og bygningsmiljø
  • planlegge og bygge tredimensjonale modeller
  • grafiske uttrykksmidler som for eksempel foto, grafikk og digitale bilder
  • å bearbeide inntrykk i ulike tredimensjonale materialer
  • sentrale redskaper og materialers egenskaper, uttrykkskvaliteter og anvendelsesområder
  • anvende skrifttyper i egne uttrykk og til teksting i utstillingssammenheng

 

Del 2. Design- og arkitekturhistorie

Designhistorie: Området vil omfatte håndverk, husflid, industridesign og kunst håndverk. Fokus vil rettes spesielt mot skandinavisk og norsk design og kunsthåndverk. Opplevelse av design og bevisstgjøring om kulturarven vil utgjøre sentrale sider ved faget.

Arkitekturhistorie: Arkitektur fra antikken til renessansen og arkitektur i nyere tid. Et viktig tema vil være refleksjon over hvordan klima, kultur og samfunnsforhold påvirker bygningers form, uttrykk og symbolfunksjon.

Møte med arkitektur og design i lokalmiljøet vil være en naturlig del av undervisningen.

 

Del 3:Fagdidaktikk

Fagdidaktikken bygger på fagplanen for kunst og håndverk og valgfaget design og redesign i grunnskolen.

Emner for fagdidaktikk vil være :

  • ulike metoder for problemløsning i en design prosess, skapende prosesser, brainstorming, intuitiv og analytisk arbeidsmåte, morfologisk analyse, CPS metoden, utforskende arbeidsmetode
  • produktutvikling fra ide til produkt
  • design og redesign i grunnskolen
  • kulturarv, identitet og meningsskaping
  • vurdering og vurderingskriterier i faget kunst og håndverk
  • formidling av arkitektur
  • utvikling av barns bevissthet om byen
  • utvikling av romlig kunnskap
  • kroppslig erfaring
  • arkitektur som utgangspunkt for skapende arbeid
  • planlegging av undervisning i hovedområde design, arkitektur og design og redesign
  • estetikk

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten:

  • har kunnskap til å skape design/ bruksform/ kunsthåndverk i ulike materialer
  • har håndverksmessige kunnskaper og tekniske ferdigheter i møte med ulike materialer
  • har kunnskap om ulike metoder for problemløsning i en designprosess og om produktutvikling fra ide til ferdig produkt
  • har kunnskap om håndverk, husflid, industridesign, redesign og kunsthåndverk
  • har innsikt i kunst og håndverksfagets rolle i utviklingen av et flerkulturell samfunn
  • har grunnleggende ferdigheter i tegning av arkitektur
  • har kunnskap om viktige epoker i Europas arkitekturhistorie
  • har kunnskap om arkitektur i lokalmiljøet og kan drøfte hvordan bygningskultur, inne - og uterom, kan påvirke vår hverdag
  • har kunnskap om hvordan hovedområde design og arkitektur kan tilrettelegges for barn og ungdom i faget kunst og håndverk og i valgfaget design og redesign med utgangspunkt i gjeldene læreplan for grunnskolen

 

FERDIGHETER

Studenten:

  • har innsikt i og erfaring med design prosessen/ produktutvikling fra ide til ferdig produkt
  • kan utvikle en ide til ferdig produkt i ulike materialer
  • kan anvende grunnleggende ferdigheter i tegning av arkitektur
  • kan bygge tredimensjonale modeller i ulike materialer og bruke opplevelser av arkitektur som utgangspunkt for skapende arbeid i ulike to - og tredimensjonale materialer
  • kan dokumentere ideutviklingsprosesser skriftlig, visuelt og digitalt
  • kan beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger
  • kan planlegge og vurdere undervisning i hovedområdet design og arkitektur og valgfaget design og redesign

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten: 

  • kan bruke design og arkitektur fra ulike kulturer og tidsperioder som ressurs og utgangspunkt for eget skapende arbeid og faglige samtaler
  • kan gjøre rede for særtrekk ved skandinavisk design, kunst håndverk og husflid og særtrekk ved europeisk arkitekturhistorie
  • kan planlegge for gode og meningsfulle kunst og kulturmøter og skapende prosesser for elever i grunnskolen

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell oppgave 4/10 Bokstavkarakterer Inspera assessment
Fremlegg/dokumentasjon 6/10 Bokstavkarakterer


Vurderingen består av to karakterer som blir slått sammen til en karakter.

Del 1: Fagdidaktikk med design- og arkitekturhistorie

Del 1 vekter 40 % av helhetskarakteren og består av to oppgaver:

A. Individuell oppgave i hovedområde design:

Oppgaven er knyttet opp mot hovedområde design eller valgfaget design og redesign i grunnskolen og vil være en blanding mellom fagdidaktikk og designhistorie. Oppgaven er skriftlig og skal være på ca. 15 s. En digital presentasjon for eksempel i PowerPoint med temaet design, kunsthåndverk, bruksform kan være en del av oppgaven.

 

Del B. Gruppeoppgave i hovedområde arkitektur:

Gruppeoppgave med fokus på arkitektur, fagdidaktikk og praktisk estetisk arbeid. Den skriftlige delen vil handle om arkitektur og fagdidaktikk og har et omfang på ca.15 sider + bilder. I tilknytning til det valgte tema vil studentene arbeide med to-og/eller tredimensjonale materialer.

Karakteren fra oppgave A og B vektes likt.

Del 2: Praktisk estetisk framlegg

Individuelt framlegg av praktisk estetisk arbeid (to- og tredimensjonale produkt i ulike materialer og teknikker) med skriftlig og visuell dokumentasjon av prosessen innen hovedområde design og arkitektur.

Karakteren utgjør 60 % av helhetskarakteren.

Karakterskala: A-F, der A er beste karakter og F er stryk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav

Alt praktisk arbeid på ulike verksted og teori som har sammenheng med praktisk arbeid er obligatorisk. Ved fravær fra obligatorisk undervisning vil det i hvert enkelt tilfelle bli vurdert godkjenning eller underkjenning av studiet. Dersom studenten ikke fyller krav til obligatoriske fremmøte skal studenten få skriftlig melding om dette med råd om hvordan studiesituasjonen kan rettes opp. Dersom studenten fremdeles ikke fyller gjeldende krav, blir dette gjort kjent for vedkommende i skriftlig form. Generell tilstedeværelse på 70 % gjelder.

Ekskursjoner og fagdidaktiske gruppeoppgaver må være bestått.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjersti Gjedrem

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Emneansvarlig:

Pia Susanne Wall

Arbeidsformer

Studiet vil bestå av skapende arbeid på ulike verksted, forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjoner i nærmiljøet. Det vi være vekselvirkning mellom sanseinntrykk, formell kunnskap, analyse, refleksjon, fabulering og handling i materialer.Arbeidsmengde

Arbeidsmengden i faget utgjør 412 timer. Fagdidaktikk, designhistorie og arkitekturhistorie utgjør 165 timer, mens praktisk estetisk arbeid utgjør 247 timer. Praktisk estetetisk arbeid og teori er nært knyttet sammen gjennom hele studiet.

Åpent for

Kunst og håndverk - årsstudium

Emneevaluering

Tidligdialog, sluttevaluering og fagutvalg.

Litteratur

Juell & Norskog.(2006). Å løpe mot stjernene: om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser. Bergen: Fagboklaget

Kompendium: Designprosessen

Kompendium: Arkitektur i skolen

Kunnskapsdepartementet.(2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet

Nielsen.(2009). Fagdidaktikk for kunst og håndverk: I går, i dag, i morgen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap.Kunnskapsløftet 2006, s. 85- 104)

Sørby, (1995), Arkitekturens stilutvikling, i Sølvberget magasin nr. 2 s. 39-53, Stavanger: Kai Hansen Trykkeri

Teigen, (1992). Frihåndstegning, Oslo: Gyldendal

Thiis- Evensen, (1995), Europas arkitekturhistorie, Oslo: Gyldendal

Veileder i vurdering for kunst og håndverk: http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/PED/VFL/Kunst_og_handverk_101109_final.pdf

 

 

 

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1