Emne

Kunst og håndverk 2, emne 1: Bærekraftig design og håndverk (ÅKH105)

Hovedområde bærekraftig design og håndverk omfatter problemstillinger knyttet til design, duodji, produktutvikling, redesign, materialforståelse og håndverkskunnskap. Det vil bli vektlagt arbeid med egen framstilling av bruksform og dokumentasjon av prosess fra idè til ferdig produkt. Temaet bærekraftig utvikling vil være et hovedtema slik at studentene kan utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst i produksjon av produkter i ulike materialer.

Studiet består av tre deler som er knyttet sammen til en helhet: Praktisk-estetisk arbeid, designforståelse og fagdidaktikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

ÅKH105

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Studiet består av tre deler som er knyttet sammen til en helhet: Praktisk-estetisk arbeid, designforståelse og fagdidaktikk.

Del 1. Praktisk estetisk arbeid

Arbeid med hovedområde design vil omfatte:

-håndverksteknikker og håndverktøy i utforming av tre, leire og tekstil

- bruk av hensiktsmessige materialer, redskap og teknikker

- bruksform og produktutvikling

- analyse og utvikling av funksjon - form - dekor

- bærekraftig utvikling, miljøbevissthet, naturmaterialer, gjenbruk av materialer og  redesign

-en selvstendig oppgave over tre uker hvor studenten velger et tema knyttet opp mot bærekraftig utvikling

- digital design

 

Del 2. Designforståelse

Design: Ulike tilnærminger til teoretisk og historisk forståelse av håndverk, husflid, industridesign og kunsthåndverk. Fokus vil rettes mot vår kulturarv fra ulike verdensdeler og spesielt mot nordisk design, doudji og kunsthåndverk. Opplevelse og forståelse av design og bevisstgjøring om materielle kulturarv i ulike materialer vil utgjøre sentrale sider ved faget.

Del 3:Fagdidaktikk

Fagdidaktikken bygger på fagplanen for kunst og håndverk og valgfaget design og redesign i grunnskolen.

Emner for fagdidaktikk vil være:

- estetikk og estetiske læreprosesser

- kroppslig erfaring

- design, redesign og produktutvikling i grunnskolen

- ulike metoder for problemløsning i en designprosess.

- håndverksdimensjonen i vår samtid og fremtid

- planlegging av undervisning innen bærekraftig design og håndverk

- vurdering og vurderingskriterier i faget kunst og håndverk

- medborgerskap og det flerkulturelle

- didaktikk i et bærekraftig perspektiv

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

- har kunnskap om håndverk, husflid, duodji,industridesign, redesign og kunsthåndverk

- har kunnskap om ulike metoder for problemløsning i en designprosess og om produktutvikling fra idè til ferdig produkt

- har innsikt i kunst og håndverksfagets rolle i utviklingen av et flerkulturelt samfunn

- har kunnskap om hvordan arbeid med design og arkitektur kan tilrettelegges for barn og ungdom.

- har innsikt i hvordan faget kunst og håndverk og valgfaget design og redesign kan gjennomføres med utgangspunkt i gjeldene læreplan for grunnskolen

-har kunnskap om vår kulturarv knyttet til tre, tekstil og leire

- har kunnskap om bærekraftig design, materialer og prosesser

Ferdigheter

Studenten

- har håndverksmessig innsikt og ferdigheter i møte med ulike materialer

- har erfaring med designprosesser og produktutvikling gjennom arbeid med ulike materialer.

- kan bruke opplevelser av arkitektur som utgangspunkt for skapende arbeid i ulike to - og tredimensjonale materialer

- kan dokumentere ideutviklingsprosesser skriftlig, visuelt og digitalt

- kan planlegge og vurdere undervisning i bærekraftig design og håndverk

Generell kompetanse

Studenten

- kan bruke design fra vår samtid, fortid og ulike kulturer som ressurs og utgangspunkt for eget skapende arbeid og faglige samtaler

- kan gjøre rede for særtrekk ved skandinavisk design, duodji, kunsthåndverk og husflid

- kan planlegge for gode og meningsfulle kunst og kulturmøter og skapende prosesser for elever i grunnskolen

-kan planlegge og tilrettelegge undervisning i faget kunst og håndverk ut fra et bærekraftig perspektiv

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell oppgave 4/10 Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment
Framlegg med skriftlig dokumentasjon og refleksjon 6/10 Bokstavkarakterer Inspera assessment


Vurderingen består av to vektede karakterer som blir slått sammen til én.

Del 1: Individuell skriftlig oppgave: Fagdidaktikk  

Oppgaven vil være en kombinasjon av fagdidaktisk og fagteoretisk refleksjon innenfor et gitt emne. Omfang; ca. 3000 ord (maks. 10% avvik). ­­En digital presentasjon, for eksempel i PowerPoint, kan være en del av oppgaven. Karakteren utgjør 40 % av samlet karakter,

Del 2: Praktisk estetisk framlegg

Framlegg av individuelle og gruppevise praktisk-estetiske arbeid (to- og tredimensjonale produkt i ulike materialer og teknikker) med skriftlig og visuell prosessdokumentasjon.

Karakteren utgjør 60 % av helhetskarakteren.

Karakterskala: A-F, der A er beste karakter og F er styrk.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav, Obligatorisk tilstedeværelse

Alt praktisk arbeid på verksted og undervisning med tilknytning til dette er obligatorisk. 70 % tilstedeværelse i undervisningen er påkrevd.

Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger § 2-8 nr. 3.  

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjersti Gjedrem

Praksiskoordinator:

Kitty Marie Garborg

Emneansvarlig:

Pia Susanne Wall

Arbeidsformer

Studiet vil bestå av skapende arbeid på ulike verksted, forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjoner i nærmiljøet. Det vil være en vekselvirkning mellom kulturelle inntrykk, formell kunnskap, analyse, intuisjon, refleksjon, dokumentasjon av skapende prosesser, eget skapende arbeid i ulike materialer og utstillingsvirksomhet.

Åpent for

Kunst og håndverk - årsstudium

Emneevaluering

Emnet blir evaluert i tråd med det gjeldende kvalitetssystemet for UiS

Litteratur

Book

Ting på nytt : en gjenbruksdidaktikk Bråten, Ingvard, Kvalbein, Åse,, Bergen, Fagbokforl, 276 s., cop. 2014, isbn:9788245012095,

Book

Kunst, håndverk, teknologi og design Lepperød, Janne, Kallestad, Trude,; Gilje, Øystein,, Bergen, Fagbokforl, s.31-44, 170- 188, 307- 324., 2013, isbn:9788245012880,

Book Chapter

Å løpe mot stjernene : om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser Juell, Elisabeth, Norskog, Trygve-Johan, Å løpe mot stjernene : om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser, Bergen, Fagbokforl, 167 s., cop. 2006, isbn:9788245004007, Les s. 71-78

Book Chapter

Fagdidaktikk for kunst og håndverk : i går, i dag, i morgen Nielsen, Liv Merete, Fagdidaktikk for kunst og håndverk : i går, i dag, i morgen, Oslo, Universitetsforlaget, 138 sider, [2019], isbn:9788215030166,

Other

Fagfornyelsen 2020 Utdanningsdirektoratet, 2020, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/Nye-lareplaner-i-grunnskolen-og-gjennomgaende-fag-vgo/View online

Government Document

Læreplan i valgfaget design og redesign Utdanningsdirektoratet, 2006, https://www.udir.no/kl06/DOR1-01/View online

Article

"Why making matters: Developing an interdisciplinary research project on how embodied making may contribute to learning" Gulliksen, Marte S, Cogent, 14, Cogent Education, 1, 4, 2017-01-01, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2017.1415108View online

Book

I materialenes verden : perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Bergen, Fagbokforl, 189 s., cop. 2013, isbn:9788245011791,

Book

Det skjønne : estetisk virksomhet i barnehagen Paulsen, Brit, Oslo, Ad notam Gyldendal, 138 s., 1994, isbn:8241703929, http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009050604060View online

Book

Bærekraftdidaktikk i kunst og håndverk : gjenbruke - oppvinne - skape Näumann, Ragnhild, Illeris, Helene ; Riis, Kirstine ; Goveia, Ingvill Christina, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 250 sider, [2020], isbn:9788202631413,

Book

Europas arkitekturhistorie : fra idé til form Thiis-Evensen, Thomas, Nybø, Kolbjørn N.; Christensen, Grete, [Oslo], Gyldendal, 172 s., c1995, isbn:9788205224223, Tilgjengelig online fra Nasjonalbiblioteket. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008022104056View online

Book

Inn i arkitekturen : en handlingsbasert innføring i byggekunst Howlid, Alf, Oslo, Abstrakt, 159 s., cop. 2017, isbn:978-82-7935-380-5,

Other

Vurdering og progresjon i kunst og håndverk Utdanningsdirektoratet, 6 s., 2016,

Book

Dette er arkitektur : en introduksjon Bleiklie, Siv, Bergen, Fagbokforl, 237 s., cop. 2017, isbn:9788245019971,

Book

Sløyd : arbeid med tre Wegge, Lars, Vollen, Tell forl, 146 s., cop. 2015, isbn:978-82-7522-569-4,

Book

Den Store snekkerboken Paul Forrester, Oslo, Cappelen Damm faktum, 232, 2012, isbn:9788202377052,

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1