Emne
Kunst og håndverk 2, emne 1: Bærekraftig design og håndverk (ÅKH105)
Hovedområde bærekraftig design og håndverk omfatter problemstillinger knyttet til design, duodji, produktutvikling, redesign, materialforståelse og håndverkskunnskap. Det vil bli vektlagt arbeid med egen framstilling av bruksform og dokumentasjon av prosess fra idè til ferdig produkt. Temaet bærekraftig utvikling vil være et hovedtema slik at studentene kan utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst i produksjon av produkter i ulike materialer.
Studiet består av tre deler som er knyttet sammen til en helhet: Praktisk-estetisk arbeid, designforståelse og fagdidaktikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
ÅKH105
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Studiet består av tre deler som er knyttet sammen til en helhet: Praktisk-estetisk arbeid, designforståelse og fagdidaktikk.
Del 1. Praktisk estetisk arbeid
Arbeid med hovedområde design vil omfatte:
-håndverksteknikker og håndverktøy i utforming av tre, leire og tekstil
- bruk av hensiktsmessige materialer, redskap og teknikker
- bruksform og produktutvikling
- analyse og utvikling av funksjon - form - dekor
- bærekraftig utvikling, miljøbevissthet, naturmaterialer, gjenbruk av materialer og redesign
-en selvstendig oppgave over tre uker hvor studenten velger et tema knyttet opp mot bærekraftig utvikling
- digital design
Del 2. Designforståelse
Design: Ulike tilnærminger til teoretisk og historisk forståelse av håndverk, husflid, industridesign og kunsthåndverk. Fokus vil rettes mot vår kulturarv fra ulike verdensdeler og spesielt mot nordisk design, doudji og kunsthåndverk. Opplevelse og forståelse av design og bevisstgjøring om materielle kulturarv i ulike materialer vil utgjøre sentrale sider ved faget.
Del 3:Fagdidaktikk
Fagdidaktikken bygger på fagplanen for kunst og håndverk og valgfaget design og redesign i grunnskolen.
Emner for fagdidaktikk vil være:
- estetikk og estetiske læreprosesser
- kroppslig erfaring
- design, redesign og produktutvikling i grunnskolen
- ulike metoder for problemløsning i en designprosess.
- håndverksdimensjonen i vår samtid og fremtid
- planlegging av undervisning innen bærekraftig design og håndverk
- vurdering og vurderingskriterier i faget kunst og håndverk
- medborgerskap og det flerkulturelle
- didaktikk i et bærekraftig perspektiv
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om håndverk, husflid, duodji,industridesign, redesign og kunsthåndverk
- har kunnskap om ulike metoder for problemløsning i en designprosess og om produktutvikling fra idè til ferdig produkt
- har innsikt i kunst og håndverksfagets rolle i utviklingen av et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om hvordan arbeid med design og arkitektur kan tilrettelegges for barn og ungdom.
- har innsikt i hvordan faget kunst og håndverk og valgfaget design og redesign kan gjennomføres med utgangspunkt i gjeldene læreplan for grunnskolen
-har kunnskap om vår kulturarv knyttet til tre, tekstil og leire
- har kunnskap om bærekraftig design, materialer og prosesser
Ferdigheter
Studenten
- har håndverksmessig innsikt og ferdigheter i møte med ulike materialer
- har erfaring med designprosesser og produktutvikling gjennom arbeid med ulike materialer.
- kan bruke opplevelser av arkitektur som utgangspunkt for skapende arbeid i ulike to - og tredimensjonale materialer
- kan dokumentere ideutviklingsprosesser skriftlig, visuelt og digitalt
- kan planlegge og vurdere undervisning i bærekraftig design og håndverk
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke design fra vår samtid, fortid og ulike kulturer som ressurs og utgangspunkt for eget skapende arbeid og faglige samtaler
- kan gjøre rede for særtrekk ved skandinavisk design, duodji, kunsthåndverk og husflid
- kan planlegge for gode og meningsfulle kunst og kulturmøter og skapende prosesser for elever i grunnskolen
-kan planlegge og tilrettelegge undervisning i faget kunst og håndverk ut fra et bærekraftig perspektiv
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 4/10 | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — | |
Framlegg med skriftlig dokumentasjon og refleksjon | 6/10 | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Vurderingen består av to vektede karakterer som blir slått sammen til én.
Del 1: Individuell skriftlig oppgave: Fagdidaktikk
Oppgaven vil være en kombinasjon av fagdidaktisk og fagteoretisk refleksjon innenfor et gitt emne. Omfang; ca. 3000 ord (maks. 10% avvik). En digital presentasjon, for eksempel i PowerPoint, kan være en del av oppgaven. Karakteren utgjør 40 % av samlet karakter,
Del 2: Praktisk estetisk framlegg
Framlegg av individuelle og gruppevise praktisk-estetiske arbeid (to- og tredimensjonale produkt i ulike materialer og teknikker) med skriftlig og visuell prosessdokumentasjon.
Karakteren utgjør 60 % av helhetskarakteren.
Karakterskala: A-F, der A er beste karakter og F er styrk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alt praktisk arbeid på verksted og undervisning med tilknytning til dette er obligatorisk. 70 % tilstedeværelse i undervisningen er påkrevd.
Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger § 2-8 nr. 3.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Kjersti GjedremPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgFaglærer:
Hildegunn Kalviknes TessmannEmneansvarlig:
Hildegunn Kalviknes TessmannFaglærer:
Pia Susanne WallEmneansvarlig:
Pia Susanne WallFaglærer:
Karen Aniela AarreArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Ting på nytt : en gjenbruksdidaktikk Bråten, Ingvard, Kvalbein, Åse,, Bergen, Fagbokforl, 276 s., cop. 2014, isbn:9788245012095,
Book
Kunst, håndverk, teknologi og design Lepperød, Janne, Kallestad, Trude,; Gilje, Øystein,, Bergen, Fagbokforl, s.31-44, 170- 188, 307- 324., 2013, isbn:9788245012880,
Book Chapter
Å løpe mot stjernene : om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser Juell, Elisabeth, Norskog, Trygve-Johan, Å løpe mot stjernene : om estetisk dannelse, kreativitet og skapende prosesser, Bergen, Fagbokforl, 167 s., cop. 2006, isbn:9788245004007, Les s. 71-78
Book Chapter
Fagdidaktikk for kunst og håndverk : i går, i dag, i morgen Nielsen, Liv Merete, Fagdidaktikk for kunst og håndverk : i går, i dag, i morgen, Oslo, Universitetsforlaget, 138 sider, [2019], isbn:9788215030166,
Other
Fagfornyelsen 2020 Utdanningsdirektoratet, 2020, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/Nye-lareplaner-i-grunnskolen-og-gjennomgaende-fag-vgo/View online
Government Document
Læreplan i valgfaget design og redesign Utdanningsdirektoratet, 2006, https://www.udir.no/kl06/DOR1-01/View online
Article
"Why making matters: Developing an interdisciplinary research project on how embodied making may contribute to learning" Gulliksen, Marte S, Cogent, 14, Cogent Education, 1, 4, 2017-01-01, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2017.1415108View online
Book
I materialenes verden : perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet Waterhouse, Ann-Hege Lorvik, Bergen, Fagbokforl, 189 s., cop. 2013, isbn:9788245011791,
Book
Det skjønne : estetisk virksomhet i barnehagen Paulsen, Brit, Oslo, Ad notam Gyldendal, 138 s., 1994, isbn:8241703929, http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009050604060View online
Book
Bærekraftdidaktikk i kunst og håndverk : gjenbruke - oppvinne - skape Näumann, Ragnhild, Illeris, Helene ; Riis, Kirstine ; Goveia, Ingvill Christina, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 250 sider, [2020], isbn:9788202631413,
Book
Europas arkitekturhistorie : fra idé til form Thiis-Evensen, Thomas, Nybø, Kolbjørn N.; Christensen, Grete, [Oslo], Gyldendal, 172 s., c1995, isbn:9788205224223, Tilgjengelig online fra Nasjonalbiblioteket. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008022104056View online
Book
Inn i arkitekturen : en handlingsbasert innføring i byggekunst Howlid, Alf, Oslo, Abstrakt, 159 s., cop. 2017, isbn:978-82-7935-380-5,
Other
Vurdering og progresjon i kunst og håndverk Utdanningsdirektoratet, 6 s., 2016,
Book
Dette er arkitektur : en introduksjon Bleiklie, Siv, Bergen, Fagbokforl, 237 s., cop. 2017, isbn:9788245019971,
Book
Sløyd : arbeid med tre Wegge, Lars, Vollen, Tell forl, 146 s., cop. 2015, isbn:978-82-7522-569-4,
Book
Den Store snekkerboken Paul Forrester, Oslo, Cappelen Damm faktum, 232, 2012, isbn:9788202377052,