Emne

Fortellende journalistikk (BJO202)

I dette emnet skal studenten lære å mestre nye multimediale og interaktive fortellerteknikker samtidig som det skal gi kunnskap om tradisjonelle fortellerformer og dramaturgi. Det handler blant annet om å gi stoffet en personlig stemme, om å være kreativ i tilnærming til og utforming av stoffet og å fortelle historiene på nye måter. Emnet skal også gi et innblikk i sjangerutviklingen av reportasje- og featurejournalistikk. Med digital teknologi er kombinasjonen av lyd, bilde, video, tekst, animasjoner, grafikk og interaktive løsninger blitt vanlige fortellerformer. Datastøttet journalistikk er blitt en viktig del av både research og presentasjon av journalistiske prosjekter. Emnet går parallelt med emnet «Kildekritikk og journalistisk metode», og må ses i sammenheng med dette.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BJO202

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Studenten skal utvikle praktiske journalistiske prosjekter der hun/han tar i bruk erfaring og kunnskap tilegnet tidligere i studiet og utvikler disse kunnskapene videre med tanke på nye fortellerteknikker og fortellerformer. Stillbilder, video, tekst og lyd skal samles på en plattform og i en presentasjon. Det vil bli gitt en innføring i relevant digitalt program, og det blir gitt forelesninger med vekt på alternative fortellerformer. Emnet går også grundigere inn i featurejournalistikken og de lengre formatene.

Læringsutbytte

Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten skal

  • Ha bred kunnskap om forskjellige fortellerformer og dramaturgi for ulike plattformer
  • Ha kunnskap om forholdet mellom lineær og ikke-lineær fortelling
  • Ha kunnskap om ulike researchmetoder
  • Ha kunnskap om metoder for datastøttet journalistikk og ulike presentasjonsformer av journalistikk basert på store datamengder
  • Ha innsikt i brukerorienterte perspektiver i multimediale fortellinger
  • Ha innsikt i relevant forskning og utviklingsarbeid innen datastøttet journalistikk og fortellerformer

Ferdigheter

Studenten skal

  • Kunne beherske ulike former for journalistisk research
  • Kunne produsere journalistiske fortellinger som inneholder tekst, video, lyd, foto, grafikk og andre multimediale elementer
  • Kunne mestre tradisjonell reportasje og featurejournalistikk
  • Kunne anvende relevant programvare for multimediale fortellinger

Generell kompetanse

Studenten skal

  • Ha forståelse og innsikt i både tradisjonelle og nye fortellerformer
  • Ha forståelse for forholdet mellom avsender- og mottakerperspektiv i mediene
  • Kunne planlegge og gjennomføre journalistiske feature-prosjekter med multimedialt innhold

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Introduksjon til journalistikk (BJO101)
Praktisk journalistikk 1 (BJO102)

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på kunnskap studentene har fått ved å ha gjennomført og bestått BJO103 Redaksjonell organisering og produksjon og BJO104 Praktisk journalistikk 2.

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det vil bli gitt obligatoriske oppgaver og seminarer. I tillegg kan det komme oppgaver som krever utvikling av prosjektbeskrivelse med problemstillinger og presentasjon av analyser. Oppgavene må være bestått før studenten får gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Instituttleder:

Oluf Langhelle

Emneansvarlig:

Turid Borgen

Arbeidsformer

Forelesninger, prosjektarbeid, seminarer, praktiske øvinger og innleveringsoppgaver. Emnet er del av et fulltidsstudium og kan vanskelig kombineres med fast arbeid eller annen tidkrevende aktivitet.

 

Emnet gjennomføres i tett samarbeid med emnet Kildekritikk og journalistisk metode.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Litteratur

Steen Steensen (2009). Stedets sjanger, IJ-forlaget, Oslo.

Jo Bech-Karlsen (2007). Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk. Universitetsforlaget, Oslo.

Kompendium

Det tas forbehold om justeringer av pensumlisten, slik at endelig pensum vil foreligge ved semesterstart.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1