Emne
Fortellende journalistikk (BJO202)
I dette emnet skal studenten lære å mestre nye multimediale og interaktive fortellerteknikker samtidig som det skal gi kunnskap om tradisjonelle fortellerformer og dramaturgi. Det handler blant annet om å gi stoffet en personlig stemme, om å være kreativ i tilnærming til og utforming av stoffet og å fortelle historiene på nye måter. Emnet skal også gi et innblikk i sjangerutviklingen av reportasje- og featurejournalistikk. Med digital teknologi er kombinasjonen av lyd, bilde, video, tekst, animasjoner, grafikk og interaktive løsninger blitt vanlige fortellerformer. Datastøttet journalistikk er blitt en viktig del av både research og presentasjon av journalistiske prosjekter. Emnet går parallelt med emnet «Kildekritikk og journalistisk metode», og må ses i sammenheng med dette.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BJO202
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal
- Ha bred kunnskap om forskjellige fortellerformer og dramaturgi for ulike plattformer
- Ha kunnskap om forholdet mellom lineær og ikke-lineær fortelling
- Ha kunnskap om ulike researchmetoder
- Ha kunnskap om metoder for datastøttet journalistikk og ulike presentasjonsformer av journalistikk basert på store datamengder
- Ha innsikt i brukerorienterte perspektiver i multimediale fortellinger
- Ha innsikt i relevant forskning og utviklingsarbeid innen datastøttet journalistikk og fortellerformer
Ferdigheter
Studenten skal
- Kunne beherske ulike former for journalistisk research
- Kunne produsere journalistiske fortellinger som inneholder tekst, video, lyd, foto, grafikk og andre multimediale elementer
- Kunne mestre tradisjonell reportasje og featurejournalistikk
- Kunne anvende relevant programvare for multimediale fortellinger
Generell kompetanse
Studenten skal
- Ha forståelse og innsikt i både tradisjonelle og nye fortellerformer
- Ha forståelse for forholdet mellom avsender- og mottakerperspektiv i mediene
- Kunne planlegge og gjennomføre journalistiske feature-prosjekter med multimedialt innhold
Forkunnskapskrav
Introduksjon til journalistikk (BJO101)
Praktisk journalistikk 1 (BJO102)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det vil bli gitt obligatoriske oppgaver og seminarer. I tillegg kan det komme oppgaver som krever utvikling av prosjektbeskrivelse med problemstillinger og presentasjon av analyser. Oppgavene må være bestått før studenten får gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Instituttleder:
Oluf LanghelleEmneansvarlig:
Turid BorgenFaglærer:
Ragnhild Sofie SelstøArbeidsformer
Forelesninger, prosjektarbeid, seminarer, praktiske øvinger og innleveringsoppgaver. Emnet er del av et fulltidsstudium og kan vanskelig kombineres med fast arbeid eller annen tidkrevende aktivitet.
Emnet gjennomføres i tett samarbeid med emnet Kildekritikk og journalistisk metode.
Åpent for
Litteratur
Steen Steensen (2009). Stedets sjanger, IJ-forlaget, Oslo.
Jo Bech-Karlsen (2007). Åpen eller skjult. Råd og uråd i fortellende journalistikk. Universitetsforlaget, Oslo.
Kompendium
Det tas forbehold om justeringer av pensumlisten, slik at endelig pensum vil foreligge ved semesterstart.