Emne
Fortellende journalistikk (BJO202)
I dette emnet skal studenten lære fortellende journalistikk på ulike medieplattformer. Studenten skal lære å mestre nye multimediale og digitale fortellerteknikker, samtidig som emnet skal gi kunnskap om og erfaring i tradisjonelle fortellerformer og dramaturgi. Det handler blant annet om å gi stoffet en personlig stemme, om å være kreativ i tilnærming til og utforming av stoffet, og å fortelle faktahistoriene på nye måter på ulike digitale plattformer. Emnet skal også gi en innføring i sjangerutviklingen av reportasje- og featurejournalistikk, og metodene som brukes. Emnet går parallelt med emnet Undersøkende journalistikk, og må ses i sammenheng med dette.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BJO202
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha bred kunnskap om fortellerformer, modeller og dramaturgi for ulike digitale plattformer
- Ha bred kunnskap om metoder og verktøy i fortellende journalistikk
- Ha kunnskap om forholdet mellom lineær og ikke-lineær fortelling og om brukerorienterte perspektiver
- Ha innsikt i relevant forskning og utviklingsarbeid innen fortellende og digital journalistikk
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne beherske ulike former for journalistisk research til feature og fortellende journalistikk
- Kunne produsere digitale journalistiske fortellinger som inneholder tekst, video, lyd, foto, grafikk og andre multimediale elementer
- Kunne mestre tradisjonell reportasje- og featurejournalistikk
- Kunne bruke et kreativt og stilsikkert språk
- Kunne anvende relevant programvare for multimediale fortellinger
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Ha forståelse og innsikt i både tradisjonelle og nye fortellerformer
- Ha forståelse for forholdet mellom avsender- og mottakerperspektiv i mediene
- Kunne planlegge og gjennomføre journalistiske feature-prosjekter med multimedialt innhold
Forkunnskapskrav
Introduksjon til journalistikk (BJO101)
Praktisk journalistikk 1 (BJO102)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | 16.11.2020 | — |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det vil bli gitt obligatoriske oppgaver og seminarer. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten får gå opp til eksamen. Det er obligatorisk deltakelse i alle prosjektene, seminarene og gjennomgangene i emnet.
For å kunne framstille seg til prøving i et emne kan kandidaten ikke har mer enn totalt 20% fravær (inkludert gyldig og ikke-gyldig fravær). Gyldig fravær - som skyldes sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn - jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 2-11 - må dokumenteres. Ikke-gyldig fravær kan ikke overstige 10%. Fraværsregelen gjelder obligatorisk aktivitet, seminarer og prosjekter.
Fagperson(er)
Instituttleder:
Oluf LanghelleEmneansvarlig:
Turid BorgenFaglærer:
Ragnhild Sofie SelstøArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Fortellende journalistikk (BJO202_1) , Journalistikk 3 (BJO220_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Pensum
Branch, J. (2012). Snow Fall - The Avalanche at Tunnel Creek. New York Times. http://www.nytimes.com/projects/2012/snow-fall/index.html#/?part=tunnel-creek
Brynjulf Handgaard. (2020). Historiefortelling på digitale plattformer. Cappelen Damm Akademisk.
Evensen, J., & Simonsen, A. . (2017). Visuell journalistikk. I A. H. Simonsen (Red.), Se! : lærebok i visuell journalistikk (2. utg., s. 63–118). Cappelen Damm akademisk.
van Krieken, K., & Sanders, J. (2019). What is narrative journalism? A systematic review and an empirical agenda. Journalism. https://doi.org/10.1177/1464884919862056
Steensen, S. (2016). Stedets sjanger : om moderne reportasjejournalistikk (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Anbefalt litteratur
Bech-Karlsen, J. (2007). Åpen eller skjult : råd og uråd i fortellende journalistikk. Universitetsforl.
Hedemann, B. (2006). Hør og se : en håndbok i bildeskapende radio. IJ-forl.
Lamark, H. (2012). Portrettintervjuet som metode og sjanger. Cappelen Damm Akademisk.
Vaaben, L. (2019). Fortællingernes tid (1. utg.). Informations forlag.