Emne

Fortellende journalistikk (BJO202)

I dette emnet skal studenten lære fortellende journalistikk på ulike medieplattformer. Studenten skal lære å mestre nye multimediale og digitale fortellerteknikker, samtidig som emnet skal gi kunnskap om og erfaring i tradisjonelle fortellerformer og dramaturgi. Det handler blant annet om å gi stoffet en personlig stemme, om å være kreativ i tilnærming til og utforming av stoffet, og å fortelle faktahistoriene på nye måter på ulike digitale plattformer. Emnet skal også gi en innføring i sjangerutviklingen av reportasje- og featurejournalistikk, og metodene som brukes. Emnet går parallelt med emnet Undersøkende journalistikk, og må ses i sammenheng med dette.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BJO202

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Studenten skal utvikle praktiske journalistiske prosjekter der hun/han tar i bruk tradisjonelle featuregrep, nye fortellerteknikker og fortellerformer. Blant annet skal stillbilder, video, tekst og lyd samles på en plattform og i en presentasjon. Det vil bli gitt en innføring i relevant digitalt program, og det blir gitt forelesninger og seminarer med vekt på alternative fortellerformer. Emnet går også grundigere inn i featurejournalistikken og de lengre skriftlige formatene med utvikling av et kreativt og personlig språk. 

Læringsutbytte

Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskaper

Studenten skal:

  • Ha bred kunnskap om fortellerformer, modeller og dramaturgi for ulike digitale plattformer
  • Ha bred kunnskap om metoder og verktøy i fortellende journalistikk
  • Ha kunnskap om forholdet mellom lineær og ikke-lineær fortelling og om brukerorienterte perspektiver
  • Ha innsikt i relevant forskning og utviklingsarbeid innen fortellende og digital journalistikk 

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne beherske ulike former for journalistisk research til feature og fortellende journalistikk
  • Kunne produsere digitale journalistiske fortellinger som inneholder tekst, video, lyd, foto, grafikk og andre multimediale elementer
  • Kunne mestre tradisjonell reportasje- og featurejournalistikk
  • Kunne bruke et kreativt og stilsikkert språk
  • Kunne anvende relevant programvare for multimediale fortellinger

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Ha forståelse og innsikt i både tradisjonelle og nye fortellerformer
  • Ha forståelse for forholdet mellom avsender- og mottakerperspektiv i mediene
  • Kunne planlegge og gjennomføre journalistiske feature-prosjekter med multimedialt innhold

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Introduksjon til journalistikk (BJO101)
Praktisk journalistikk 1 (BJO102)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Hjemmeeksamen 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer Inspera assessment 16.11.2020


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske oppgaver

Det vil bli gitt obligatoriske oppgaver og seminarer. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten får gå opp til eksamen. Det er obligatorisk deltakelse i alle prosjektene, seminarene og gjennomgangene i emnet. 

For å kunne framstille seg til prøving i et emne kan kandidaten ikke har mer enn totalt 20% fravær (inkludert gyldig og ikke-gyldig fravær). Gyldig fravær - som skyldes sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn - jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 2-11 - må dokumenteres. Ikke-gyldig fravær kan ikke overstige 10%. Fraværsregelen gjelder obligatorisk aktivitet, seminarer og prosjekter.

Fagperson(er)

Instituttleder:

Oluf Langhelle

Emneansvarlig:

Turid Borgen

Arbeidsformer

Forelesninger, prosjektarbeid, seminarer, praktiske øvelser og innleveringsoppgaver. Emnet er del av et fulltidsstudium og kan vanskelig kombineres med fast arbeid eller annen tidkrevende aktivitet.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Fortellende journalistikk (BJO202_1) , Journalistikk 3 (BJO220_1) 10

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Studentevaluering skjer i tråd med fakultetets praksis, vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Pensum

Branch, J. (2012). Snow Fall - The Avalanche at Tunnel Creek. New York Times. http://www.nytimes.com/projects/2012/snow-fall/index.html#/?part=tunnel-creek

Brynjulf Handgaard. (2020). Historiefortelling på digitale plattformer. Cappelen Damm Akademisk.

Evensen, J., & Simonsen, A. . (2017). Visuell journalistikk. I A. H. Simonsen (Red.), Se! : lærebok i visuell journalistikk (2. utg., s. 63–118). Cappelen Damm akademisk.

van Krieken, K., & Sanders, J. (2019). What is narrative journalism? A systematic review and an empirical agenda. Journalism. https://doi.org/10.1177/1464884919862056

Steensen, S. (2016). Stedets sjanger : om moderne reportasjejournalistikk (2. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Anbefalt litteratur

Bech-Karlsen, J. (2007). Åpen eller skjult : råd og uråd i fortellende journalistikk. Universitetsforl.

Hedemann, B. (2006). Hør og se : en håndbok i bildeskapende radio. IJ-forl.

Lamark, H. (2012). Portrettintervjuet som metode og sjanger. Cappelen Damm Akademisk.

Vaaben, L. (2019). Fortællingernes tid (1. utg.). Informations forlag.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1