Emnet tar for seg ulike perspektiv med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedfokus er sentrale tema innen personlighetspsykologi, sosialpsykologi og metode. Gjennom undervisning i plenum og seminar skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
ha kunnskap om utvalgte personlighetspsykologiske og sosialpsykologiske begreper, teorier og empiri
ha kunnskap om sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlede begreper, teorier og empiri, herunder teorienes styrker og svakheter
ha kunnskap om hovedinndelinger i psykologiens forskningsmetode, herunder særlig vekt på kvalitative og kvantitative metoder
kjenne til ulike forskningsdesign og deres styrker og svakheter
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
kunne gjenkjenne ulike målemetoder for personlighet, og kort redegjøre for styrker og svakheter
kunne skille mellom personlighetstrekk og tilstander
kunne anvende ulike sosialpsykologiske teorier for å forstå, påvirke og predikere menneskers atferd i sosiale situasjoner
kunne anvende både sosialpsykologiske teorier og personlighetsteorier for å forklare vanlige fenomen fra to perspektiver
kunne foreta en basal vurdering av design og resultater fra ulike forskningsdesign
kunne påpeke sentrale likheter og forskjeller mellom behandlede begreper, teorier og empiri
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
kunne definere, anvende og diskutere sentrale begreper
kunne lese og tolke grunnleggende statistikk
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Introduksjon til psykologi (BPS110)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Skriftlig skoleeksamen
1/1
6 Timer
Bokstavkarakterer
Inspera assessment
—
—
Studentene skal besvare 1 av 2 langsvarsoppgaver fra personlighetspsykologi, 1 av 2 langsvarsoppgaver fra sosialpsykologi og 1 av 2 langsvarsoppgaver omhandlende metode. Alle deloppgavene må bestås for at eksamen skal bestås.
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Skriftlig gruppearbeid
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig gruppearbeidskrav med vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. Omfang: 2000 ord (+/-10 %) inkl. innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Tema for oppgaven blir definert av emneansvarlig.
Undervisningen består av forelesninger og seminar.
Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
Gruppearbeid med arbeidskrav.
På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil også bli brukt til å lære studentene hvordan de kan gi hverandre konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav før innlevering.
For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialoger i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evalueringen av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem.
Litteratur
Book Personality psychology : domains of knowledge about human nature Randy J. Larsen, Larsen, Randy J.; Buss, David M.,; Wismeijer, Andreas,; Song, John; Berg, Stéphanie van den, London, McGraw-Hill, XVII, 677 s., cop. 2017, isbn:9780077175177; 9781526846426; 0077175174, Pensum: 'Trait and Trait Taxonomies' (Chapter3) 'Theoretical and Measurement Issues in Trait Psychology' (Chapter 4) 'Personality Dispositions over Time: Stability, Coherence and Change' (Chapter 5) 'Psychoanalytic Approaches to Personality' (Chapter 9) 'Motives and Personality' (Chapter 10) 'Emotion and Personality' (Chapter 13) 'Stress, Coping , Adjustment and Health' (Chapter 18) Book Exploring Social Psychology Myers, David, McGraw-Hill, 2020, isbn:9781260570724, Pensum: 'Intro til sosialpsykologi og selvet' (Chapters 1-4) 'Atferd, holdninger og klinisk intuisjon' (Chapters 9, 10) 'Intuisjon, antagelser og bedømmelser' (Chapters 7,8) 'Gruppepåvirkning' (Chapters 19, 20) 'Hvordan snille kan bli slemme og overtalelse' (Modul 14, 15) 'Fordommer' (Chapters 22, 23) 'Aggresjon og ulike mediers påvirkning' (Chapters 24, 25) 'Hjelpeatferd' (Chapter 30) Book Discovering statistics using IBM SPSS Statistics Field, Andy, Los Angeles, SAGE, XXIX, 1070 sider, [2018], isbn:978-1-5264-1951-4; 978-1-5264-1952-1, Pensum: 'Doing research and introducing linear models' (Chapters 1-3) 'The IBM SPSS statistics environment' (Chapter 4-5) 'Exploring data' (Chapters 6-7) 'Correlation and Regression' (Chapters 8-9) 'Comparing Means1' (Chapter 10) 'Comparing Means2' (Chapter 12) 'Comparing Means3' (Chapter 11) Pensum Gruppeoppgave: 'Correlation and Regression' (Chapters 8-9) 'Comparing Means' (Chapters 10, 12) Book Methods in behavioral research Cozby, Paul C., Bates, Scott C., New York, NY, McGraw-Hill Education, xix, 428 sider, [2018], isbn:978-1259676987, Book Research methods and statistics in psychology [electronic resource] Coolican, Hugh., London :, Routledge, 1 online resource (ix, 816 p.) :, 2019., isbn:9781351780704 (ebk.); 9781138708952 (pbk.), https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-10T12%3A59%3A20IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_infor&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.atitle=Research%20Methods%20and%20Statistics%20in%20Psychology&rft.jtitle=&rft.btitle=%3Ch%3EResearch%3C/h%3E%20%3Ch%3EMethods%3C/h%3E%20%3Ch%3Eand%20Statistics%3C/h%3E%20%3Ch%3Ein%20Psychology%3C/h%3E&rft.aulast=Coolican&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Coolican,%20Hugh&rft.aucorp=&rft.date=2019&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=&rft.isbn=113870895X&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.4324/9781315201009&rft.object_id=&rft.eisbn=9781351780704&rft.edition=7&rft.pub=Routledge&rft.place=Milton&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/1066179653&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cproquest_infor%3EEBC5584239%3C/proquest_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1