Emne

Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode (BPS130)

Emnet tar for seg ulike perspektiv med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedfokus er sentrale tema innen personlighetspsykologi, sosialpsykologi og metode. Gjennom undervisning i plenum og seminar sammen med gruppepresentasjon og anvendelse av statistiske metoder skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BPS130

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet tar for seg ulike perspektiv med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedfokus er sentrale tema innen personlighetspsykologi, sosialpsykologi og metode. Gjennom undervisning i plenum og seminar skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om utvalgte personlighetspsykologiske og sosialpsykologiske begreper, teorier og empiri
  • ha kunnskap om sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlede begreper, teorier og empiri, herunder teorienes styrker og svakheter
  • ha kunnskap om hovedinndelinger i psykologiens forskningsmetode, herunder særlig vekt på statistikk og bruk av SPSS
  • kjenne til ulike forskningsdesign og deres styrker og svakheter

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne gjenkjenne ulike målemetoder for personlighet, og kort redegjøre for styrker og svakheter
  • kunne skille mellom personlighetstrekk og tilstander
  • kunne anvende ulike sosialpsykologiske teorier for å forstå, påvirke og predikere menneskers atferd i sosiale situasjoner
  • kunne anvende både sosialpsykologiske teorier og personlighetsteorier for å forklare vanlige fenomen fra to perspektiver
  • kunne foreta en basal vurdering av design og resultater fra ulike forskningsdesign
  • kunne bruke SPSS for å fullføre ulike statistiske tester

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne definere, anvende og diskutere sentrale begreper
  • kunne lese og anvende grunnleggende statistikk

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Introduksjon til psykologi (BPS110)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 3 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment


Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig gruppearbeid, Gruppepresentasjon, Seminarer

Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.

Skriftlig gruppearbeid og gruppepresentasjon

Skriftlig gruppearbeidskrav med vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. Referansestil: APA 7th. Oppgaven blir definert av emneansvarlig.

Gruppepresentasjonen omfatter presentasjon av viktige funn fra skriftlig gruppearbeid og har vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent

Obligatoriske deltagelse

Studentene må delta i 50% av seminarene. Dette gjelder for hver modul (dermed 50% seminardeltagelse for psykologiens metode, 50% seminardeltagelse for sosialpsykologi, 50% seminardeltagelse for personlighetspsykologi).

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger og seminar.
  • Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
  • Gruppearbeid med arbeidskrav.
  • På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil også bli brukt til å lære studentene hvordan de kan gi hverandre konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav før innlevering.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium Batteri- og energiteknologi - bachelor i ingeniørfag Biologisk kjemi - bioteknologi - bachelor i realfag Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Datateknologi - bachelor i ingeniørfag Datateknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Digital serviceledelse - bachelorstudium Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag, deltid Elektroteknologi - bachelor i ingeniørfag Energi- og petroleumsteknologi - bachelor i ingeniørfag Engelsk språk og litteratur - bachelorstudium Film- og TV produksjon - bachelorstudium Geovitenskap og energiressurser - bachelor i ingeniørfag Historie - bachelorstudium Hotelledelse - bachelorstudium Idrettsvitenskap - bachelorstudium Journalistikk - bachelorstudium Miljøteknologi - bachelor i ingeniørfag Maskin - bachelor i ingeniørfag Matematikk og fysikk - bachelor Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag Medisinsk teknologi - bachelor i ingeniørfag - deltid Nordisk språk og litteratur - bachelorstudium Paramedisin - bachelorstudium Psykologi - bachelorstudium Reiselivsledelse - bachelorstudium Religion, kultur og samfunn - bachelorstudium Rettsvitenskap - bachelorstudium Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium Statsvitenskap - bachelorstudium Sykepleie - bachelorstudium Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium Økonomi og administrasjon - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig master, deltid Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram Lektorutdanning for trinn 8-13 Lektorutdanning for trinn 8-13 i realfag Matematikk og fysikk - femårig integrert master Engelsk fordypning Historie fordypning Religionsstudier - fordypning Nordisk fordypning Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Praktisk pedagogisk utdanning i utøvende og skapende kunstfag Drama og teaterkommunikasjon - årsstudium Engelsk - årsstudium Friluftsliv - årsstudium Havvind - årsstudium Historie - årsstudium Idrett- årsstudium Kommunikasjon årsstudium Religionsstudier - årsstudium Kunst og håndverk - årsstudium Læring og psykologi - årsstudium Matematikk - årsstudium Musikkopplæring - årsstudium Nordisk - årsstudium Psykologi - årsstudium Realfag og teknologi - årsstudium Reiseliv i endring - årsstudium Sosiologi - årsstudium Statsvitenskap - årsstudium Utøvende musikk - årsstudium Økonomi og ledelse - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Personality psychology : domains of knowledge about human nature Larsen, Randy J.,, Larsen, Randy J.; Buss, David M.,; Wismeijer, Andreas,; Song, John; Berg, Stéphanie van den, New York, NY :, McGraw Hill, pages cm, [2024], isbn:9781264531868, Pensum: 'Trait and Trait Taxonomies' (Chapter3) 'Theoretical and Measurement Issues in Trait Psychology' (Chapter 4) 'Personality Dispositions over Time: Stability, Coherence and Change' (Chapter 5) 'Psychoanalytic Approaches to Personality' (Chapter 9) 'Motives and Personality' (Chapter 11) 'Emotion and Personality' (Chapter 13) 'Stress, Coping , Adjustment and Health' (Chapter 18) Book Exploring Social Psychology Myers, David, McGraw-Hill, 2020, isbn:9781260570724, Pensum: 'Intro til sosialpsykologi og selvet' (Chapters 1-4) 'Atferd, holdninger og klinisk intuisjon' (Chapters 9, 10) 'Intuisjon, antagelser og bedømmelser' (Chapters 7,8) 'Gruppepåvirkning' (Chapters 19, 20) 'Hvordan snille kan bli slemme og overtalelse' (Modul 14, 15) 'Fordommer' (Chapters 22, 23) 'Aggresjon og ulike mediers påvirkning' (Chapters 24, 25) 'Hjelpeatferd' (Chapter 30) Book Discovering statistics using IBM SPSS Statistics Field, Andy, Los Angeles, SAGE, XXIX, 1070 sider, [2018], isbn:978-1-5264-1951-4; 978-1-5264-1952-1, Pensum: 'Doing research and introducing linear models' (Chapters 1-3) 'The IBM SPSS statistics environment' (Chapter 4-5) 'Exploring data' (Chapters 6-7) 'Correlation and Regression' (Chapters 8-9) 'Comparing Means1' (Chapter 10) 'Comparing Means2' (Chapter 12) 'Comparing Means3' (Chapter 11) Pensum Gruppeoppgave: 'Correlation and Regression' (Chapters 8-9) 'Comparing Means' (Chapters 10, 12) Book Methods in behavioral research Cozby, Paul C.,, Bates, Scott C., New York, NY :, McGraw Hill LLC, pages cm, [2024], isbn:9781266177682; 9781260883053, E-book Research methods and statistics in psychology [electronic resource] Coolican, Hugh., London :, Routledge, 1 online resource (ix, 816 p.) :, 2019., isbn:9781351780704 (ebk.); 9781138708952 (pbk.), https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-10T12%3A59%3A20IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_infor&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.atitle=Research%20Methods%20and%20Statistics%20in%20Psychology&rft.jtitle=&rft.btitle=%3Ch%3EResearch%3C/h%3E%20%3Ch%3EMethods%3C/h%3E%20%3Ch%3Eand%20Statistics%3C/h%3E%20%3Ch%3Ein%20Psychology%3C/h%3E&rft.aulast=Coolican&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Coolican,%20Hugh&rft.aucorp=&rft.date=2019&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=&rft.isbn=113870895X&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.4324/9781315201009&rft.object_id=&rft.eisbn=9781351780704&rft.edition=7&rft.pub=Routledge&rft.place=Milton&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/1066179653&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cproquest_infor%3EEBC5584239%3C/proquest_infor%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1