Emne
Lederskap og mestring (E-MBA100)
Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen hun eller han skal lede samtidig som medarbeiderne trives, utvikler seg og bidrar til fellesskapets beste. Dette krever at lederen har en klar forståelse av lederrollen og klarer å ha fokus både på strategi, konkurranseforhold, samfunnets rammebetingelser og medarbeiderne som skal stå for verdiskapningen. I dette arbeidet kan en stille spørsmål om lederen, ansatte og andre interessenter har felles interesser. Medarbeidere ønsker for eksempel en følelse av identitet basert på deres personlige verdier, å utvikle kompetanse, nå mål og få tilbakemelding på sitt arbeid. Klarer arbeidsgiver både å innfri på disse punktene og skape resultater for virksomheten som eierne er fornøyd med? Ledelse kan forstås og defineres på ulike måter. Emnet "Lederskap og mestring" tar utgangspunkt i evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskapelige dokumentasjon for å fremme kvaliteten på lederes og organisasjoners beslutninger og praksis. I dette emnet vil vi vise fram hva forskning sier om lederskap og mestring og oppøve studentenes evne til å praktisere evidensbasert ledelse, blant annet gjennom å stille kritiske spørsmål og diskutere alternative måter å utøve lederskap på. Samtidig ønsker vi at studentene gjennom diskusjoner og oppgaver skal lære å kjenne sitt eget lederpotensial og videreutvikle dette i samhandling med medstudenter, i gruppeoppgaver og i presentasjonen av disse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
E-MBA100
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
- Hva er ledelse og hva er evidensbasert ledelse?
- Moter i ledelse
- Lederroller, beslutninger og effektiv lederatferd
- Å lede endringsprosesser
- Hvordan påvirker interne og eksterne forhold lederens hverdag?
- Hvordan hjelpe seg selv og andre til å mestre og lykkes?
- Strategisk og operativ ledelse
- Makt og ledelse
- Emosjoner i forholdet mellom leder og medarbeider.
- Hva er og hvordan unngå destruktiv ledelse?
- Ledelse og utvikling i team
- Finnes en norsk lederstil?
- Kan vi stole på ledelse? Etikk i ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter avsluttet emne skal studentene ha kunnskap om
- Evidensbasert ledelse og metodene for å få det til
- Kjennetegn ved ledere? Er en født leder eller kan ledelse utvikles?
- Interne og eksterne forhold som påvirker lederes effektivitet
- Hvordan treghet snarere enn endring karakteriserer organisasjoner og hvorfor læring og forandring er nødvendig
- Styring fra toppen eller bunnen. Hva med medvirkning, medarbeiderskap og selvledelse?
- Følelser og ledelse. Er følelser relevant i ledelse? Kan følelser være drivkraft for handling?
- Ledelsesteori. Er ulike teorier på ledelse nyttig?
- Betydningen av makt og innflytelse i ledelse og om hvorfor etikk står på agendaen
- Evidensbasert ledelse og metodene for å få det til
- Kjennetegn ved ledere? Er en født leder eller kan ledelse utvikles?
- Interne og eksterne forhold som påvirker lederes effektivitet
- Hvordan treghet snarere enn endring karakteriserer organisasjoner og hvorfor læring og forandring er nødvendig
- Styring fra toppen eller bunnen. Hva med medvirkning, medarbeiderskap og selvledelse?
- Følelser og ledelse. Er følelser relevant i ledelse? Kan følelser være drivkraft for handling?
- Ledelsesteori. Er ulike teorier på ledelse nyttig?
- Betydningen av makt og innflytelse i ledelse og om hvorfor etikk står på agenda
Ferdigheter:
- Ved avsluttet emne skal studentene kunne
- Lede og bruke ulike ledelsesteorier for å løse case og ta beslutninger
- Kunne diskutere hvordan endringer i samfunnet påvirker lederrollen og forholdet mellom leder og ansatt
- Kjenne til og bruke ulike teknikker og metoder i ledelse
- Beskrive og forklare mekanismene som regulerer forholdet mellom leder, ansatte, fagforeninger, eksterne interessenter som kunder, offentlige myndigheter og interessegrupper
- Beskrive og reflektere over eget lederpotensial i lys av teori og legge en plan for utvikling av dette
Generell kompetanse:
Studenten skal etter endt emne
- Beherske og kunne reflektere over ulike lederroller
- Kunne bidra til å utvikle ny kunnskap på ulike ledelsesområder
- Ha lært å kjenne sitt eget lederpotensial og kunne videreutvikle dette
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gruppepresentasjon | 1/4 | Bokstavkarakterer | Alle | — | — | — | |
Skriftlig hjemmeeksamen | 3/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | 26.10.2017 | — |
Gruppeeksamen med presentasjon skal være bestått før kandidaten kan gå opp til hjemmeeksamen. Begge eksamener har karakterskala A-F.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aslaug MikkelsenEmneansvarlig:
Silje Haus-ReveFaglærer:
Silje Haus-ReveArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Foreløpig pensum (det tas forbehold om endringer):
Case som deles ut i løpet av undervisningen inngår i pensum.
Avolio, B. J., Griffith, J., Wernsing, T.S. & Walumbwa, F.O. (2009). What is authentic leadership development? Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. P. A. Lindley, S. Harrington and N. Garcea. New York, Oxford University Press. (s.39-52).
Bang, H. & Midelfart, T.H. (2015). Ledelse gjennom effektive ledergrupper. I A. Skogstad & S. Einarsen, Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget.
Berg; M.E. & Ribe, E. (2013). Coaching. Å hjelpe ledere og andre til å lykkes. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 2 og 5.
Byrkjeflot, H. (2015). Ledelse på norsk: Motstridende tradisjoner og idealer? I S. Einarsen & A. Skogstad, Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget.
Byrkjeflot, H., & Kragh Jespersen, P. (2014). Three conceptualizations of hybrid management in hospitals. International Journal of Public Sector Management, 27(5), 441-458.
Glasø, L. (2015). Emosjoner i organisasjoner og ledelse. I S. Einarsen & A. Skogstad, Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget.
Grennes, T. (2012). På jakt etter en norsk ledelsesmodell. Magma, 4, 51-59.
Hall, G.M. (2008). How to write a paper. Fifth. Edition. London: Wiley-Blackwell
Einarsen, S., Skogstad, A., Aasland, M. S. & Løseth, A.M. S. B. (2015). Destruktivt lederskap: Årsaker og konsekvenser. I S. Einarsen & A. Skogstad, Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget.
Lawrence, T. B., & Suddaby, R. (2006). Institutions and institutional work. In S.R. Clegg, C.Hardy, T.B. Lawrence & W.R Nord (Eds.) The SAGE Handbook of Organization Studies, 2.edition. 215-254. London: Sage.
Olsen, O.K. & Eid, E. (2015). Operativ ledelse. I S. Einarsen & A. Skogstad, Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget.
Rousseau, D. M. (2006). Is there such a thin as evidence-based management? Academy of Management Review, 31 (2), 256-269.
Smith, P.B., Andersen, J. AA., Ekelund, B., Graversen, G. & Ropo, A. (2003). In search of Nordic management styles. Scandinavian Journal of Management, 19, 491-507.
Syse, H. (2015). Etikk og ledelse: lederens ansvar for virksomheten, den ansatte og arbeidsmiljøet. I S. Einarsen & A. Skogstad, Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget.
Thornton, P. H., & Ocasio, W. (2008). Institutional logics. The Sage handbook of organizational institutionalism, 840, 99-128.
Vie, O.E. (2012). Ledelse på norsk. Magma, 4, 60-67.
Yukl, G. A. (2013). Leadership in organizations. Upper Saddle River, N.J., Pearson Education. Kap 1 -8, 11, 12, og 16.