Emne

Lederskap og mestring (E-MBA100)

Introduksjon

Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen hun eller han har ansvar for, samtidig som medarbeiderne trives, utvikler seg og bidrar til fellesskapets beste.  "Lederskap og mestring" tar utgangspunkt i evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskapelige dokumentasjon for å fremme kvaliteten på lederes og organisasjoners beslutninger og praksis. Emnet gir innføring i ulike lederroller, «soft skills» og metoder for å identifisere og mestre lederens utfordringer i ulike kontekster. Det gis også en innføring i distribuerte ledelsesformer der ledelse ikke er avhengig av en formell lederposisjon, men vektlegger ledelse som oppstår i sosial samhandling. I undervisningen brukes «business case», og vi øver på å definere lederutfordringene, stille kritiske spørsmål og diskutere alternative måter å utøve lederskap på. Blant de myke ferdighetene som vektlegges, er arbeid i team, mentalisering, å kunne gi og motta tilbakemelding og kritisk tenkning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

E-MBA100

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset og undervisningen vil blant annet dekke følgende tema:
  • Hensikt og mål i ledelse
  • Hva ledelse er og hvordan en kan mestre ulike lederroller?
  • Trenger en å være ansatt som leder for å utøve ledelse?
  • Effektiv lederatferd: relasjoner, oppgaver og endring. Makt og innflytelsestaktikker
  • Hvordan påvirker interne og eksterne forhold og endringer lederens hverdag - kontekst og situasjonsbestemte teorier for ledelse
  • Transformasjonsledelse og endringsprosesser
  • Agile ledelse
  • Hva betyr følelser for ledelse og mestring? Mentalisering som metode
  • Finnes en norsk lederstil?
  • Effektive ledergrupper
  • Etikk og samfunnsansvar i ledelse

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter avsluttet emne skal studentene:

  • Kunne forklare hva ledelse er og hva som påvirker en leders effektivitet
  • Kunne definere ulike virksomheters hensikt, ledelsesutfordringer og hvilke initiativ og beslutninger ledere og medarbeidere kan eller bør ta i ulike situasjoner
  • Kjenne til ulike mestringsstrategier og «soft skills» i ledelse og betydningen av følelser for ledelse og organisasjoner
  • Kunne strategier for å håndtere treghet og endring i organisasjoner
  • Kunne reflektere over bedriftens samfunnsansvar og etiske dilemma i ledelse

Ferdigheter

Ved avsluttet emne skal studentene:

  • Kunne reflektere over og mestre ulike lederroller
  • Ha utviklet sin evne til å arbeide i team, til mentalisering, til å gi og motta tilbakemelding og tenke kritisk
  • Kunne utforme notater til ledergrupper, styrer og utvalg
  • Kunne beskrive og forklare mekanismene som regulerer forholdet mellom leder, ansatte, fagforeninger, eksterne interessenter som kunder, offentlige myndigheter og interessegrupper
  • Kunne beskrive og reflektere over eget lederpotensial i lys av teori og legge en plan for utvikling av dette

Forkunnskapskrav

Emnet er på mastergradsnivå og er åpent for studenter med bachelorutdanning eller tilsvarende treårig høyskole/-universitetsutdanning, og minimum to års relevant yrkeserfaring. Realkompetanse kan kompensere for manglende studiekompetanse. Dette vurderes av Opptaksnemnda.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Gruppepresentasjon 1/4 Bokstavkarakterer Alle
Skriftlig hjemmeeksamen 3/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Eksamen består av en muntlig gruppeeksamen og en skriftlig hjemmeeksamen. Begge eksamener har karakterskala A-F. Kandidaten må ha bestått muntlig gruppeeksamen for å kunne gå opp til skriftlig hjemmeeksamen.

Gruppeeksamen går over en halv dag.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fremmøtekrav
Det kreves tilstedeværelse på minst fire av seks forelesningsdager.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Aslaug Mikkelsen

Emneansvarlig:

Silje Haus-Reve

Arbeidsformer

Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre med gjennom case, selvstudier og gruppeoppgaver.

Åpent for

Executive Master of Business Administration

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS EVU.

Litteratur

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> Note Case Book Chapter Ledelse gjennom effektive ledergrupper Bang, H. & Midelfart, T.H., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Ledelse gjennom effektive ledergrupper, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581, Document Mentalisering og ledelse. Spesialoppgave i psykologi Byholdt Endresen, C., UiB, 2017, Book Chapter Ledelse på norsk: Motstridende tradisjoner og idealer? Byrkjeflot, H., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Ledelse på norsk: Motstridende tradisjoner og idealer?, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581, Book Chapter How to make sure agile teams can work together Crocker, Alia, Cross, Rob and Gardner, Heidi K., How to make sure agile teams can work together, Boston, Massachusetts :, Harvard Business Review Press, 1 online resource (161 pages), [2020]; ©2020, x-x, isbn:1-63369-896-3, Book Chapter Destruktivt lederskap: Årsaker og konsekvenser Einarsen, S., Skogstad, A., Aasland, M. S. & Løseth, A.M. S. B., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Destruktivt lederskap: Årsaker og konsekvenser, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581, Book Chapter Følelsenes betydning i organisasjoner og ledelse Glasø, L., Ståle Einarsen (1963-) (redaktør), Følelsenes betydning i organisasjoner og ledelse, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, 231-258, isbn:9788245016581, View online Book Etikk og samfunnsansvar Kvalnes, Øyvind, Oslo, Universitetsforl, 161 s., cop. 2012, isbn:9788215020389, kap.1-8 (60 sider) View online Report Ledelse på norsk: Medvirkning og medbestemmelse – to former for styring og ledelse Falkum, E., Nordrik, B. & Enehaug, H., AFI, Høgskolen Oslo og Akershus, [2017], View online Book Chapter Agile: How to get in the game (and not get in the way) Rigby, Darrell K., Agile: How to get in the game (and not get in the way), Boston, MA, Harvard Business Review Press, 2020, isbn:9781633698956, Book Chapter Effektiv og ivaretakende ledelse: viktige perspektiver og modeller Skogstad, A., Ståle Einarsen (1963-) (redaktør), Effektiv og ivaretakende ledelse: viktige perspektiver og modeller, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, 15-45, isbn:9788245016581, View online Book Chapter Å lede er å bruke makt Strand, T., Ståle Einarsen (1963-) (redaktør), Å lede er å bruke makt, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, 171-190, isbn:9788245016581, View online Book Leadership in organizations Yukl, Gary A., Yukl, Gary A.; Gardner, William L., Harlow, Essex, Pearson, 556 sider, [2020], isbn:9781292314402; 1292314400, Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13 Book Gi og motta tilbakemeldinger : om å bygge hverandre Øiestad, Guro, Oslo, Gyldendal, 196 sider, 2019, isbn:9788205501003, Book Hva er ledelse Arnulf, Jan Ketil, Oslo, Universitetsforlaget, 150 sider, 44, [2020], isbn:9788215042824, Book Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes Berg, Morten Emil, Ribe, Ellen,, Oslo, Universitetsforl, 309 s., cop. 2013, isbn:9788215022338, Article Beyond the Holocracy HYPE Bernstein, E., Bunch, J., Canner, N. & Lee, M., Harvard Business Review, 94 (7/8), 38-49, View online Article Multiple Team Membership and Empowerment Spillover Effects: Can Empowerment Processes Cross Team Boundaries? Chen, Gilad ; Smith, Troy A ; Kirkman, Bradley L ; Zhang, Pengcheng ; Lemoine, G. James ; Farh, Jiing-Lih, Chen, Gilad, WASHINGTON, American Psychological Association, 321-340, Journal of applied psychology, 3, 104, 2019-03, 321-340, isbn:9781433892486, View online Book Kritisk tenkning Eriksson, Lars Torsten, Blomgren, Einar, Oslo, Gyldendal, 215 sider, 2020, isbn:9788205524095, Kap. 1, 2 & 6 Article The Role of Positive Emotions in Positive Psychology: The Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions Fredrickson, Barbara L, Fowler, Raymond D, WASHINGTON, American Psychological Association, 218-226, The American psychologist, 3, 56, 2001-03, 218-226, View online Article På jakt etter en norsk ledelsesmodell Grenness, T., Magma, 51, 4, 2012, 59 View online Book Hva er tillit Grimen, Harald, Oslo, Universitetsforl, 151 s., 30, cop. 2009, isbn:9788215015163, Article Hvordan jobber agile team i Equinor? Helgesen, L. H., Handelshøgskolen ved UiS, Submitted til Magma, 2021, Basert på masteroppgave I Executive MbA, Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger Article Leading Change: Why Transformation Efforts Fail Kotter, John P., BOULDER, HARVARD BUSINESS REVIEW, 59-67, Harvard business review, 2, 73, 1995-03-01, 59-67, Article What Leaders Really Do. Kotter, John P., Harvard Business Review, 85-97, Harvard Business Review, 11, 79, Dec2001, 85-97, Book Ytringsklima Kvalnes, Øyvind, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 176 sider, 2019, isbn:978-82-02-58677-5, View online Article Transformasjonsledelse, ekstrarolleatferd og innovasjon Matthiesen, S.B., magma, 5, 2014, 35-45, View online Book Chapter Agile at scale Rigby, Darrell K., Sutherland, Jeff. & Noble, Andy., Agile at scale, Boston, Massachusetts :, Harvard Business Review Press, 1 online resource (161 pages), [2020]; ©2020, x-x, isbn:1-63369-896-3, Article Is there such a thing as "evidence-based management"? Rousseau, Denise M., Academy of Management, 256-269, Academy of Management Review, 2, 31, 2006-04-01, 256 View online Book Resultater gjennom team Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforl, 303 s., cop. 2014, isbn:9788215019680, Article In search of Nordic management styles Smith, P.B., Andersen, J. AA., Ekelund, B., Graversen, G. & Ropo, A., Scandinavian Journal of Management, 19, 2003, 491-507, View online Book Chapter Etikk og ledelse: lederens ansvar for virksomheten, dens ansatte og miljø og samfunn Syse, H., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Etikk og ledelse: lederens ansvar for virksomheten, dens ansatte og miljø og samfunn, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, 368-386, isbn:9788245016581, Article Ledelse på norsk Vie, O.E., Magma, 4, 2012, 60-67, View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1