Emne
Lederskap og mestring (E-MBA100)
Introduksjon
Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen hun eller han har ansvar for, samtidig som medarbeiderne trives, utvikler seg og bidrar til fellesskapets beste. "Lederskap og mestring" tar utgangspunkt i evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskapelige dokumentasjon for å fremme kvaliteten på lederes og organisasjoners beslutninger og praksis. Emnet gir innføring i ulike lederroller, «soft skills» og metoder for å identifisere og mestre lederens utfordringer i ulike kontekster. Det gis også en innføring i distribuerte ledelsesformer der ledelse ikke er avhengig av en formell lederposisjon, men vektlegger ledelse som oppstår i sosial samhandling. I undervisningen brukes «business case», og vi øver på å definere lederutfordringene, stille kritiske spørsmål og diskutere alternative måter å utøve lederskap på. Blant de myke ferdighetene som vektlegges, er arbeid i team, mentalisering, å kunne gi og motta tilbakemelding og kritisk tenkning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
E-MBA100
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
- Hensikt og mål i ledelse
- Hva ledelse er og hvordan en kan mestre ulike lederroller?
- Trenger en å være ansatt som leder for å utøve ledelse?
- Effektiv lederatferd: relasjoner, oppgaver og endring. Makt og innflytelsestaktikker
- Hvordan påvirker interne og eksterne forhold og endringer lederens hverdag - kontekst og situasjonsbestemte teorier for ledelse
- Transformasjonsledelse og endringsprosesser
- Agile ledelse
- Hva betyr følelser for ledelse og mestring? Mentalisering som metode
- Finnes en norsk lederstil?
- Effektive ledergrupper
- Etikk og samfunnsansvar i ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter avsluttet emne skal studentene:
- Kunne forklare hva ledelse er og hva som påvirker en leders effektivitet
- Kunne definere ulike virksomheters hensikt, ledelsesutfordringer og hvilke initiativ og beslutninger ledere og medarbeidere kan eller bør ta i ulike situasjoner
- Kjenne til ulike mestringsstrategier og «soft skills» i ledelse og betydningen av følelser for ledelse og organisasjoner
- Kunne strategier for å håndtere treghet og endring i organisasjoner
- Kunne reflektere over bedriftens samfunnsansvar og etiske dilemma i ledelse
Ferdigheter
Ved avsluttet emne skal studentene:
- Kunne reflektere over og mestre ulike lederroller
- Ha utviklet sin evne til å arbeide i team, til mentalisering, til å gi og motta tilbakemelding og tenke kritisk
- Kunne utforme notater til ledergrupper, styrer og utvalg
- Kunne beskrive og forklare mekanismene som regulerer forholdet mellom leder, ansatte, fagforeninger, eksterne interessenter som kunder, offentlige myndigheter og interessegrupper
- Kunne beskrive og reflektere over eget lederpotensial i lys av teori og legge en plan for utvikling av dette
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gruppepresentasjon | 1/4 | Bokstavkarakterer | Alle | — | — | — | |
Skriftlig hjemmeeksamen | 3/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Eksamen består av en muntlig gruppeeksamen og en skriftlig hjemmeeksamen. Begge eksamener har karakterskala A-F. Kandidaten må ha bestått muntlig gruppeeksamen for å kunne gå opp til skriftlig hjemmeeksamen.
Gruppeeksamen går over en halv dag.