Emne

Lederskap og mestring (E-MBA100)

Introduksjon

Målet for en leder er å oppnå gode resultater for den organisasjonen eller avdelingen hun eller han har ansvar for, samtidig som medarbeiderne trives, utvikler seg og bidrar til fellesskapets beste.  "Lederskap og mestring" tar utgangspunkt i evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskapelige dokumentasjon for å fremme kvaliteten på lederes og organisasjoners beslutninger og praksis. Kurset gir innføring i ulike lederroller, teknikker og metoder for å mestre lederens utfordringer. Det legges vekt på å forstå den konteksten ledelse foregår i og de «soft skills» en trenger for å oppnå resultater. I kurset brukes case i undervisningen, og gjennom case-studier øver vi på evnen til å definere lederutfordringene, stille kritiske spørsmål og diskutere alternative måter å utøve lederskap på. «Soft skills» som vektlegges er arbeid i team, å gi og motta tilbakemelding, mentalisering og kritisk tenkning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

E-MBA100

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Kurset og undervisningen vil blant annet dekke følgende tema:
  • Hva er ledelse og hvordan kan en mestre ulike lederroller?
  • Kommunikasjon og arbeid i team
  • Effektiv lederatferd og lederes handlingsrom
  • Betydningen av kritisk tenkning for å ta ledelsesbeslutninger
  • Transformasjonsledelse og endringsprosesser
  • Betyr kultur noe for ledelse? Finnes en norsk lederstil?
  • Agile tenkning og arbeidsmetodikkledelse
  • Å ta andres perspektiv - mentaliseringens betydning for god ledelse
  • Å gi og motta tilbakemelding
  • Etikk og samfunnsansvar i ledelse

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter avsluttet emne skal studentene

  • kunne forklare hva ledelse er og hva som påvirker leders effektivitet
  • kunne definere ulike virksomheters ledelsesutfordringer og hvilke initiativ og beslutninger ledere og følgere (medarbeidere) kan eller bør ta i ulike situasjoner
  • kjenne til ulike mestringsstrategier i ledelse og betydningen av følelser i ledelse og organisasjoner
  • kjenne til strategier for å håndtere treghet og endring i organisasjoner
  • kunne reflektere over etiske dilemma i ledelse og betydningen av transparens og samfunnsansvar

 

Ferdigheter

Ved avsluttet emne skal studentene kunne

  • Kunne reflektere over og mestre ulike lederroller
  • Ha utviklet sin evne til å arbeide i team, å gi og motta tilbakemelding, ta andre personers perspektiv (mentalisering) og tenke kritisk.
  • Utforme notater til ledergrupper, styrer og utvalg
  • Kunne beskrive og reflektere over eget lederpotensial i lys av teori og legge en plan for utvikling av dette

Forkunnskapskrav

Emnet er på mastergradsnivå og er åpent for studenter med bachelorutdanning eller tilsvarende treårig høyskole/-universitetsutdanning, og minimum to års relevant yrkeserfaring. Realkompetanse kan kompensere for manglende studiekompetanse. Dette vurderes av Opptaksnemnda.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Gruppepresentasjon 1/4 Bokstavkarakterer Alle
Skriftlig hjemmeeksamen 3/4 14 Dager Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 29.10.2021


Obligatorisk gruppeeksamen med presentasjon skal være bestått før kandidaten kan gå opp til hjemmeeksamen. Gruppeeksamen vektes 25% av totalkarakter. Karakterskala A-F.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fremmøtekrav
Det kreves tilstedeværelse på minst fire av seks forelesningsdager.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Aslaug Mikkelsen

Emneansvarlig:

Silje Haus-Reve

Arbeidsformer

Samlingsbasert undervisning med tre samlinger á to dager.

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, øvelser og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre med gjennom case, selvstudier og gruppeoppgaver.

Åpent for

Executive Master of Business Administration

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS EVU.

Litteratur

Note

Case

Book Chapter

Ledelse gjennom effektive ledergrupper Bang, H. & Midelfart, T.H., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Ledelse gjennom effektive ledergrupper, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581,

Document

Mentalisering og ledelse. Spesialoppgave i psykologi Byholdt Endresen, C., UiB, 2017,

Book Chapter

Ledelse på norsk: Motstridende tradisjoner og idealer? Byrkjeflot, H., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Ledelse på norsk: Motstridende tradisjoner og idealer?, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581,

Book Chapter

How to make sure agile teams can work together Crocker, Alia, Cross, Rob and Gardner, Heidi K., How to make sure agile teams can work together, Boston, MA, Harvard Business Review Press, 2020, isbn:9781633698956,

Book Chapter

Destruktivt lederskap: Årsaker og konsekvenser Einarsen, S., Skogstad, A., Aasland, M. S. & Løseth, A.M. S. B., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Destruktivt lederskap: Årsaker og konsekvenser, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581,

Book Chapter

Agile: How to get in the game (and not get in the way) Rigby, Darrell K., Agile: How to get in the game (and not get in the way), Boston, MA, Harvard Business Review Press, 2020, isbn:9781633698956,

Book Chapter

Agile at scale Rigby, Darrell K., Sutherland, Jeff. & Noble, Andy., Agile at scale, Boston, MA, Harvard Business Review Press, 2020, isbn:9781633698956,

Book

Leadership in organizations Yukl, Gary A., Yukl, Gary A.; Gardner, William L., Harlow, Essex, Pearson, 556 sider, [2020], isbn:9781292314402; 1292314400, Kap. 1-6 & 8-13

Book

Gi og motta tilbakemeldinger : om å bygge hverandre Øiestad, Guro, Oslo, Gyldendal, 196 sider, 2019, isbn:9788205501003,

Book

Hva er ledelse Arnulf, Jan Ketil, Oslo, Universitetsforlaget, 150 sider, 44, [2020], isbn:9788215042824,

Book Chapter

Ledelse gjennom effektive ledergrupper Bang, H. & Midelfart, T.H., Einarsen, Ståle; Skogstad, Anders, Ledelse gjennom effektive ledergrupper, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581,

Book

Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes Berg, Morten Emil, Ribe, Ellen,, Oslo, Universitetsforl, 309 s., cop. 2013, isbn:9788215022338,

Book Chapter

Destruktivt lederskap: Årsaker og konsekvenser Einarsen, S., Skogstad, A., Aasland, M. S. & Løseth, A.M. S. B., Einarsen, Ståle; Skogstad, Anders, Destruktivt lederskap: Årsaker og konsekvenser, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581,

Book

Kritisk tenkning Eriksson, Lars Torsten, Blomgren, Einar, Oslo, Gyldendal, 215 sider, 2020, isbn:9788205524095, Kap. 1, 2 & 6

Book Chapter

Emosjoner i organisasjoner og ledelse Glasø, L., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Emosjoner i organisasjoner og ledelse, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581,

Article

På jakt etter en norsk ledelsesmodell Grenness, T., Magma, 51, 4, 2012, 59 https://www.magma.no/pa-jakt-etter-en-norsk-ledelsesmodellView online

Book

Hva er tillit Grimen, Harald, Oslo, Universitetsforl, 151 s., 30, cop. 2009, isbn:9788215015163,

Article

Leading Change: Why Transformation Efforts Fail Kotter, John P., BOULDER, HARVARD BUSINESS REVIEW, 59-67, Harvard business review, 2, 73, 1995-03-01, 59-67, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2021-05-20T11:30:27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=LEADING%20CHANGE%20-%20WHY%20TRANSFORMATION%20EFFORTS%20FAIL&rft.jtitle=Harvard%20business%20review&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=KOTTER,%20JP&rft.aucorp=&rft.date=1995-03-01&rft.volume=73&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=59&rft.epage=67&rft.pages=59-67&rft.artnum=&rft.issn=0017-8012&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=HARVARD%20BUSINESS%20REVIEW&rft.place=BOULDER&rft.series=&rft.stitle=HARVARD%20BUS%20REV&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3cgale_webof%3eA16716270%3c/gale_webof%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primo&rft_pqid=227795565&rft_galeid=A16716270&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Article

What Leaders Really Do. Kotter, John P., Harvard Business Review, 85-97, Harvard Business Review, 11, 79, Dec2001, 85-97, http://search.ebscohost.com.ezproxy.uis.no/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=5634852&scope=siteView online

Article

Transformasjonsledelse, ekstrarolleatferd og innovasjon Matthiesen, S.B., magma, 5, 2014, 35-45, https://www.magma.no/transformasjonsledelse-ekstrarolleatferd-og-innovasjon2View online

Article

Is there such a thing as "evidence-based management"? Rousseau, Denise M., Academy of Management, 256-269, Academy of Management Review, 2, 31, 2006-04-01, 256 https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-12-08T15:35:27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-gale_ofa&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=article&rft.atitle=Is%20there%20such%20a%20thing%20as%20%22evidence-based%20management%22?&rft.jtitle=Academy%20of%20Management%20Review&rft.btitle=&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Rousseau,%20Denise%20M.&rft.aucorp=&rft.date=2006-04-01&rft.volume=31&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=256&rft.epage=&rft.pages=256-269&rft.artnum=&rft.issn=0363-7425&rft.eissn=19303807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.5465/AMR.2006.20208679&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Academy%20of%20Management&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cgale_ofa%3e147377058%3c/gale_ofa%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=77.88.112.226&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=147377058&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online

Book Chapter

Effektiv og ivaretakende ledelse: viktige perspektiver og modeller Skogstad, A., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Effektiv og ivaretakende ledelse: viktige perspektiver og modeller, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581,

Book

Resultater gjennom team Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforl, 303 s., cop. 2014, isbn:9788215019680,

Book Chapter

Etikk og ledelse: lederens ansvar for virksomheten, dens ansatte og miljø og samfunn Syse, H., Skogstad, Anders,; Einarsen, Ståle,, Etikk og ledelse: lederens ansvar for virksomheten, dens ansatte og miljø og samfunn, Bergen, Fagbokforl, 398 s., cop. 2015, isbn:9788245016581,

Article

In search of Nordic management styles Smith, Peter B., Andersen, Jon A., Ekelund, Bjørn, Graversen, Gert & Ropo, Arja, Pergamon, Scandinavian Journal of Management, 4, 19, 2003/12/01, 491-507, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0956522103000368View online

Article

Ledelse på norsk Vie, O.E., Magma, 4, 2012, 60-67, https://www.magma.no/ledelse-pa-norskView online

Book

Leadership in organizations Yukl, Gary A., Yukl, Gary A.; Gardner, William L., Harlow, Essex, Pearson, 556 sider, [2020], isbn:9781292314402; 1292314400, Kap. 7 - Leader trait and skills

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1