Emne
Verdipedagogikk: mangfold, tilhørighet og bærekraft (MBV135)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MBV135
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter deltakelse i emnet skal kandidaten ha avansert kunnskap om:
- barnehage som arena for læring ut fra didaktiske problemstillinger
- forskning og teori om lek og læring i barnehagekontekst
- forskning om ulike forutsetninger for utvikling av læringskulturer i barnehagen
- vitenskaplige teori og metoder i fagområdene matematikk og naturfag
- barns utvikling av kompetanse i matematikk og naturfag
- faglig og didaktisk kunnskap knyttet til bærekraftig utvikling i barnehagen
Ferdigheter
Etter deltakelse i emnet skal kandidatene kunne:
- analysere og diskutere ulike perspektiver på og vilkår for barns utvikling og tilegnelse av sentrale begreper innenfor de faglige områdene matematikk og naturfag
- forholde seg kritisk til egen formidling av verdier og holdninger
- være bevisst om de ulike forutsetninger for barns lek og læring i barnehagekontekst og kunne forholde seg til disse
Generell kompetanse
Etter deltakelse i emnet skal kandidatene kunne:
- kritisk analysere og kommunisere faglige problemstillinger og dilemmaer knyttet till didaktiske spørsmål innenfor de faglige områdene matematikk og naturfag
- analysere og forholde seg kritisk til ulike læringspraksiser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | 17.10.2017 | — |
Individuell hjemmeoppgave: 5000 ord (+/- 10%). Oppgaven kan presenteres som artikkel, essay eller paper, og kan gjerne også inkludere empirisk og/eller estetisk materiale som for eksempel billedmateriale, videoopptak, lydopptak og lignende.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Individuell skriftlig hjemmeoppgave: 2500 ord (+/- 10%). Som del av skriveprosessen leser studenter hverandres oppgaver og gir muntlig respons i et oppgaveseminar.
Olbigatoisk tilstedeværelse: Minimum 80%.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Barbara Maria SageidetStudiekoordinator:
Madli DagestadFaglærer:
Sara EsmaeeliStudieprogramleder:
Katarzyna Anna TunkielArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Totalt: ca. 1250 s.
Bae, B. (2012). Kraften i lekende samspill. I B. Bae (Red.), Medvirkning i barnehagen: Potensialer i det uforutsette (s. 33-55). Bergen: Fagbokforlaget. 22 s.
Baroody, A. J., Lai, Meng-Lung & Mix, Kelly S. (2013). The development of young children's early number and operation sense and its implications for early childhood education. I B. Spodek & O. N. Saracho (Red.), Handbook of research on the education of young children (3nd ed., s. 187-221). New York: Routledge. 24 s.
Brownlee, J. & Berthelsen, D. (2009). Beliefs about toddlers's learning in Child Care Programs in Australia. I D. Berthelsen, J. Brownlee & E. Johansson (Red.), Participatory Learning in The Early Years: Research and Pedagogy (s. 93-108). New York: Routledge. 15 s.
Carlsen, M. (2010). Orchestrating mathematical activities in the kindergarten: The role of inquiry. Nordic Studies in Mathematics Education, 15(3), 51-72. 22 s.
Davis, J. M. (2015). Young children and the environment: Early education for sustainability. (2. utg.). Melbourne: Cambridge University Press. (S. 8-20, 24-27, 33-48, 77-81, 85-95) 49 s.
Dewey, J. (1997). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. Første ugave 1916. New York: Free Press / Simon & Schuster. (Kap. 7) 18 s.
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. & Wehner-Godèe, C. (2016). Barn og naturvitenskap: Oppdage, utforske og lære i barnehage og skole. Oslo: Cappelen Damm. 206 s.
Emilson, A. & Johansson, E. (in press). Values in Nordic early childhood education - democracy and the child's perspective. In Marilyn Fleer & Bert van Oers, International Handbook on Early Childhood Education and Development. Dordrecht, the Netherlands: Springer.
Hannula, M. M. & Lehtinen, E. (2005). Spontaneous focusing on numerosity and mathematical skills of young children. Learning and Instruction, 15, (s. 237-256) 20 s.
Johansson, B. S. (2005). Numeral Writing Skill and Arithmetic Mental Calculations. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(1), (s. 3-25) 22 s.
Johansson E. (2009). Doing the right thing. Different life-worlds and similar values in toddler interactions. In D. Berthelsen, J. Brownlee, & E. Johansson (Eds.), Participatory Learning and the Early Years. Research and pedagogy (pp. 44-60), New York and London Routledge, Taylor & Frances Group. 16 s.
Johansson, E. (2012). Læringskulturer i spenningsfeltet mellom "vi og de andre". I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskulturer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver (s. 261-282). Oslo: Cappelen Damm akademisk. 21 s.
Johansson, E. (2014). Lekens levde etikk. In T.H. Rasmussen: På spor etter lek. Fagbokforlaget 2014 ISBN 978-82-321-0202-0. (s.127-144) 17 s.
Klafki, W. (1998). Characteristics of Critical- Constructive Didaktik. I B. B. Gundem & S. Hopmann, Didaktik and/or Curriculum (s. 307-327), New York: P. Lang. 20 s.
Mazzocco, M. & Thompson, R. E. (2005). Kindergarten Predictors of Math Learning Disability. Learning Disabilities Research and Practice, 20(3), (s. 142-155) 13 s.
Mork, S.M. & Erlien, W. (2017). Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget, (s. 17-21, 26-32 )12 s.
Phillips, L. G. (2014). I want to do real things: Explorations of children's active community participation. I J. Davis & S. Elliott (Red.), Research in Early Childhood Education for Sustainability: International perspectives and provocations. (s. 194-207). New York: Routledge. 14 s.
Puroila, A.,M., Johansson, E., Estola,E., Emilson, A., Einarrsdóttir, j. & Broström, S. (2016). Interpreting values in the daily practices of Nordic preschools: A cross - cultural analysis. International Journal of Early Childhood. 48(2), (s.141-159). 18 s.
Reikerås, E., Løge, I. K. & Knivsberg, A.-M. (2012). The Mathematical Competencies of Toddlers Expressed in Their Play and Daily Life Activities in Norwegian Kindergartens. International Journal of Early Childhood, 43(1), (s. 91-114) 23 s.
Sageidet, B. M. (2012). Inquirybaserte naturfagaktiviteter i barnehagen. I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskulturer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver (s. 115-139). [Oslo]: Cappelen Damm Akademisk forlag. 24 s.
Sageidet, B. M. (2014). Norwegian perspectives on ECEFS. What has developed since the Brundtland Report? I J. Davis & S. Elliot (Red.), Research in Early Childhood Education for Sustainability: International perspectives and provocations. (s. 112-124). New York: Routledge. 13 s.
Samuelsson, I. P., Wallerstedt, C., & Pramling, N. (Red.). (2014). Man ser inte gruppen för alla barn (s. 7-25, 53-65, 95-119, 145-161, 161-173, 173-187). Lund: Studentlitteratur. 96 s.
Sarama, J. A. & Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: Learning trajectories for young children. New York: Routledge. (S. 3-25, 29-79, 81-99, 161-247, 335-345) 191 s.
Siraj-Blatchford, I. (2007). Creativity, Communication and Collaboration: The identification of Pedagogic Progression in Sustained Shared Thinking. Asia Pacific Journal of Research in early childhood education, 1(2), (s. 3-23) 20 s.
Sjøberg, S. (2009). Naturfag som allmenndannelse: En kritisk fagdidaktikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (s. 30-34, 36-44, 54-57, 63-64, 70-72, 76-79) 39 s.
Sund, L. & Öhman, J. (2011). Cosmopolitan perspectives on education and sustainable development. Between universal ideals and particular values. Utbildning & Demokrati 20(1), (s. 13-34) 20 s.
Sundberg, B. & Ottander, C. (2014). Science in Preschool: a foundation for education for sustainability? A view from Swedish preschool teacher education. ? I J. Davis & S. Elliot (Red.), Research in Early Childhood Education for Sustainability: International perspectives and provocations. (s. 280-293). New York: Routledge. 14 s.
Sutton-Smith, B. (1997). The ambigity of play. Cambridge, London: Harward university press. (S. 35-51, 74-110. 127-150 173-200) 82 s.
Sæbbe, P.-E. & Mosvold, R. (2013). "Han går oppover mens han går nedover!" Femåringers refleksjoner om vertikal forflytning i klatrevegg. Nordisk barnehageforskning vol 6.nr.18, s. 1-15. 15 s.
Thornberg, R. (2016). Values Education in Nordic Preschools. A Commentary. Journal of Early Childhood Education, 48(2), (s. 241-257). 16 s.
Thulin, S. (2010). Barns frågor under en naturvetenskaplig aktivitet i förskolan. I Nordisk barnehageforskning, 3(1), (s. 27-40) 13 s.
Tofteland, B. (2015). Med følelser som drivkraft - Måltidsfellesskap i småbarnsavdelinger som demokratisk praksis? I K. E. Jansen, J. Kaurel & T. Pålerud (red.) Demokratiske praksiser i barnehagen (s.101-126). Bergen: Fagbokforlaget. 25 s.
Vygotsky, L. S. (2001). Tenkning og tale. Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 7) 36 s.
Zachrisen, B. (2002). Leken i småskolen. Vallset: Opplandske bokforl. Kap 2 Lek i småskolen (s. 34-56). 22 s.
Zachrisen, B. (2013). Interetniske møter i barnehagen: Vilkår for barns samhandling i lek (Vol. PhD Thesis UiS no 203). Stavanger: UiS. Kap. 4 Metodiske refleksjoner (s. 65-115). 50 s.
Zachrisen, B. (2016). The contribution of different patterns of teachers' interactions to young children's experiences of democratic values during play. International Journal of Early Childhood, 48(2), (s179-192). 13 s.
Zachrisen, B. (In process). Play in an ethnically diverse preschool: Conditions for belonging. In E. Johansson & Johánna Einarsdottir (Eds.), Values in early childhood education: Locus of citizenship for tomorrow. NY. New York: Routledge. 18 s.