Emne
Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom (MGL1100)
Emnet har fokus på læring og undervisning, og om kompleksitet og dilemmaer knyttet til lærerarbeidet og det å skape likeverdige vilkår for deltakelse for alle elever, i en inkluderende skole preget av mangfold. Etter endt emne skal studentene ha utviklet kunnskaper om og ferdigheter i profesjonell utøvelse av yrket, med fokus på anvendelse av teoretiske og profesjonsetiske perspektiv i didaktiske møter med elever på 1.-7. trinn.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MGL1100
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap, ved Universitetet i Stavanger, er delt i to sykluser som til sammen utgjør 60 studiepoeng. PEL-fagets første 30 studiepoeng ligger på utdanningens første og andre semester, mens de siste 30 er lagt fjerde studieår. For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, utgjør emner knyttet til religion, livssyn og etikk en integrert modul i faget. For å følge opp rammeplanens føringer om profesjonsretting og progresjon og med det utvikling av studentenes profesjonskompetanse, er innholdet ordnet i henhold til tre faglig overordnende og gjennomgående begrepspar:
- Læring - undervisning: PEL-faget skal være profesjonsrettet og utvikle studentenes forståelse av at lærerarbeidet blant annet innebærer å gjennomføre en undervisning som sikrer gode læringsprosesser for alle elevene.
- Inkludering - mangfold: I Rammeplan for grunnskolelærerutdanningen er det understreket at studentene skal kvalifiseres for å tilpasse opplæringen til alle elevene. Av den grunn vil det å være lærer i en inkluderende skole preget av elevmangfold være en av de overordnede tematikkene i faget.
- Profesjonsutvikling - profesjonsfelleskap: Lærerrollen er mangefasettert og i stadig forandring fordi lærerarbeidet endres i takt med samfunnet, i takt med myndighetenes krav til læreren og i takt med utviklingsprosesser i profesjonen. For å forberede studentene på at lærerarbeid innebærer deltakelse i profesjonsfellesskap på ulike nivå, vil de systematisk bli utfordret til å lære sammen med andre.
De overordnete begrepsparene skal danne grunnlag for utvikling av en profesjonskompetanse som bidrar til forutsetninger for å møte elevmangfold og mangfold i skolens profesjonsfellesskap. Begrepsparene vil vektlegges ulikt i de ulike emnene, og vil tidvis være naturlig integrert i hverandre.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om lærerprofesjonen og lærerarbeidet
- har kunnskap om grunnskolens formål og styringsdokumenter
- har kunnskap om ulike forståelser av læring, mestring og motivasjon og hvordan tilrettelegge for dette, tilpasset elevene på 1.-7.trinn
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle for elevene, også tilpasset for begynneropplæringen
- har kunnskap om sentrale kjennetegn ved elevene på 1.-7. trinns kognitive, sosiale, emosjonelle og kroppslige utvikling
- har kunnskap om varierte arbeidsmåter, vurderingsformer og grunnleggende ferdigheter
- har kunnskap om hvordan tilrettelegge for deltakelse i klassefellesskapet og om hvordan dette skaper vilkår for elevers læring.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning, også i begynneropplæringen
- kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjon
- kan presentere ulike dilemmaer i lærerarbeidet med et profesjonsetisk utgangspunkt
- kan forholde seg til sjanger og formkrav i akademisk skriving, anvendelse av faglitteratur samt ivareta grunnleggende forskningsetiske krav
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan til en viss grad planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan delta i faglige diskusjoner om profesjonsetiske aspekter ved lærerarbeidet for elever på 1.-7. trinn
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | Inspera assessment | 20.11.2019 | 04.12.2019 |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Gruppeoppgave. Planlegging, gjennomføring og refleksjon over observasjon knyttet til observasjonspraksis i dette semesteret. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
- Digital prøve. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
- En individuell fagtekst på 1500-2000 ord. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
- Drøfting av case. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
Studenter som får én eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Obligatoriske undervisningsaktivitetar
I Pedagogikk og elevkunnskap vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis. Deler av undervisningen vil gå med til å diskutere hvilke konsekvenser de faglige begrepene kan ha for arbeidet i skolen. Videre vil studentene få trening i å analysere elevatferd fra ulike perspektiv. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves bl. a i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. I undervisningen vil studentene også møte et mangfold av arbeidsmåter som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor vil 70 % tilstedeværelse i undervisningen være påkrevd.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Anne Marit Alvær JohansenStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasFaglærer:
Bjørn Christian BorgEmneansvarlig:
Bjørn Christian BorgArbeidsformer
Praksis
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Bøker:
- Eik, L-T., Karlsen, L., Solstad, T. (2011) Lekende læring og lærende lek i en endret skole. Oslo: Pedlex s.6-74 (68 sider).
- Haug, P. (2014). Dette vet vi om inkludering. Oslo: Gyldendal.
- Haugen, R. (2017) Barns utvikling i skolealder. Oslo: Cappelen Damm Akademisk kap. 5-7 (44 sider).
- Imsen, G. (2015): Elevens verden. Oslo: Universitetsforlaget kap 3-7 og 12-14.
- Lyngsnes, K. og Rismark, M. (2014): Didaktisk arbeid. Oslo: Gyldendal.
- Ohnstad, F. (2016): Profesjonsetikk i skolen. Læreres etiske ansvar. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Vatne, B. (2006) Leik. I P.Haug. (red.) Begynneropplæring og tilpassa undervisning - kva skjer i klasserommet? Bergen: Caspar Forlag. s.55 - 85 (30 sider).
Artikler:
Beck, E. (2016): Hva vil vi med IKT? I O.A. Kvamme, T. Kvernbekk & T. Strand (red.), Pedagogiske fenomener (s.390-402). Oslo: Cappelen Damm AS (12 s.)
Bjørndal, C. (2015): Kap.2. Observasjon som vurderende øye. I C. Bjørndal, Det vurderende øyet (s.32-63). Oslo: Gyldendal Akademisk (31 s.)
Bjørnestad, E. (2014): Kap.20 Hva er klasseromsforskning? I J.H. Stray & L. Wittek, Pedagogikk en grunnbok (s.355-365 ). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (10 s.)
Giæver, T.H., Mifsud, L. & Gjølstad, E. (2017): Kap.7 Lærerens tilnærming. I B.K. Engen, T.H. Giæver & L. Mifsud, Digital dømmekraft (s.104-119). Oslo: Gyldendal Akademisk (15 s.)
Imsen, G. (2011). Hva er pedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget kap.2.
Maagerø, E., Krumsvik,R.J., Torvanger, D. & Hoem, T.F. (2015): Kap.4. Grunnleggende ferdigheter. I M.B. Postholm, E. Munthe, P. Haug & R.J. Krumsvik (red.), Lærerarbeid 1-7 (s.77-129). Kristiansand: Høyskoleforlaget AS (52 s.)
Manger, T. (2013): Kap.5. Motivasjon og læring. I T. Manger, S. Lillejord & T. Nordahl, Livet i skolen 2 (s.133-163). Bergen: Fagbokforlaget (30 s.)
Nielsen, H.B. (2013): Kap. 8. Kjønn i klasserommet. I M.B. Postholm, E. Munthe, P. Haug & R.J. Krumsvik (red.), Elevmangfold i skolen 1-7 (s.179-195). Kristiansand: Høyskoleforlaget AS (16 s.)
Nordahl, T. (2013): Kap. 4. Klasseledelse. I T. Manger, S. Lillejord, T. Nordahl & T. Helland (red.), Livet i skolen 1 (s. 105-132). Bergen: Fagbokforlaget (27 s.)
Oppslagsverk:
Kunnskapsløftet. Mål og innhold i grunnskolen. Oslo: Pedlex Norsk Skoleinformasjon.
Opplæringsloven med forskrifter. Lov 17 juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa. Bergen: Fagbokforlaget.
Opplæringslova: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61