Emne

Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom (MGL1100)

Emnet har fokus på læring og undervisning, og på kompleksitet og dilemmaer knyttet til lærerarbeidet og det å skape likeverdige vilkår for deltakelse for alle elever, i en inkluderende skole preget av mangfold. Etter endt emne skal studentene ha utviklet kunnskaper om og ferdigheter i profesjonell utøvelse av yrket, med fokus på anvendelse av teoretiske og profesjonsetiske perspektiv i didaktiske møter med elever på 1.-7. trinn.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MGL1100

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Innhold

OM FAGET PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP

Pedagogikk og elevkunnskap, ved Universitetet i Stavanger, er delt i to sykluser som til sammen utgjør 60 studiepoeng. PEL-fagets første 30 studiepoeng ligger på utdanningens første og andre semester, mens de siste 30 er lagt fjerde studieår. For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, utgjør emner knyttet til religion, livssyn og etikk en integrert modul i faget. For å følge opp rammeplanens føringer om profesjonsretting og progresjon og med det utvikling av studentenes profesjonskompetanse, er innholdet ordnet i henhold til tre faglig overordnende og gjennomgående begrepspar:

  • Læring - undervisning: PEL-faget skal være profesjonsrettet og utvikle studentenes forståelse av at lærerarbeidet blant annet innebærer å gjennomføre en undervisning som sikrer gode læringsprosesser for alle elevene.
  • Inkludering - mangfold: I Rammeplan for grunnskolelærerutdanningen er det understreket at studentene skal kvalifiseres for å tilpasse opplæringen til alle elevene. Av den grunn vil det å være lærer i en inkluderende skole preget av elevmangfold være en av de overordnede tematikkene i faget.
  • Profesjonsutvikling - profesjonsfelleskap: Lærerrollen er mangefasettert og i stadig forandring fordi lærerarbeidet endres i takt med samfunnet, i takt med myndighetenes krav til læreren og i takt med utviklingsprosesser i profesjonen. For å forberede studentene på at lærerarbeid innebærer deltakelse i profesjonsfellesskap på ulike nivå, vil de systematisk bli utfordret til å lære sammen med andre.

De overordnete begrepsparene skal danne grunnlag for utvikling av en profesjonskompetanse som bidrar til forutsetninger for å møte elevmangfold og mangfold i skolens profesjonsfellesskap. Begrepsparene vil vektlegges ulikt i de ulike emnene, og vil tidvis være naturlig integrert i hverandre. I pel 1 vektlegges særlig begrepsparet læring - undervisning. En slik orientering er og i samsvar med Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-07-860https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-07-860.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærerprofesjonen og lærerarbeidet
  • har kunnskap om grunnskolens formål, danningsoppdraget og styringsdokumenter
  • har kunnskap om ulike forståelser av læring, mestring og motivasjon og hvordan tilrettelegge for dette, tilpasset elevene på 1.-7.trinn
  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle for elevene, også tilpasset for begynneropplæringen
  • har kunnskap om sentrale kjennetegn ved elevene på 1.-7. trinns kognitive, sosiale, emosjonelle og kroppslige utvikling
  • har kunnskap om varierte arbeidsmåter, bruk av digitale verktøy, vurderingsformer og grunnleggende ferdigheter
  • har kunnskap om hvordan tilrettelegge for deltakelse i klassefellesskapet og om hvordan dette skaper vilkår for elevers læring.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning, også i begynneropplæringen
  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse på 1.-7.trinn
  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjon i en vitenskapsteoretisk kontekst.
  • kan presentere ulike dilemmaer i lærerarbeidet med et profesjonsetisk utgangspunkt
  • kan forholde seg til sjanger og formkrav i akademisk skriving, anvendelse av faglitteratur samt ivareta grunnleggende forskningsetiske krav

Generell kompetanse

Studenten

  • kan til en viss grad planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres undervisning med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
  • kan delta i faglige diskusjoner om profesjonsetiske aspekter ved lærerarbeidet for elever på 1.-7. trinn

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Muntlig eksamen 1/1 25 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt 18.11.2024 05.12.2024


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppeoppgave, Digital prøve, En individuell fagtekst., Drøfting av case., Obligatorisk undervisning, Refleksjonsoppgave
  1. Gruppeoppgave. Planlegging, gjennomføring og refleksjon av observasjon knyttet til første praksisperiode. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
  2. En individuell fagtekst på 1700 ord +/- 10%. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
  3. Individuell refleksjonsmappe knyttet til undervisningstemaene. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent

Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Obligatoriske undervisningsaktiviteter

I Pedagogikk og elevkunnskap vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis. Deler av undervisningen vil gå med til å diskutere hvilke konsekvenser de faglige begrepene kan ha for arbeidet i skolen. Videre vil studentene få trening i å analysere elevers læring fra ulike perspektiv. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves blant annet i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. I undervisningen vil studentene også møte ulike arbeidsmåter som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor vil 70 % tilstedeværelse i undervisningen være påkrevd.

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Karen Elizabeth Gilje Woie

Studieprogramleder:

Ingeborg Knævelsrud

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Å kunne delta i et profesjonsfellesskap fordrer evne til samhandling på ulike nivå. Studentene vil derfor møte ulike arbeidsmåter, inkludert digitale verktøy.

Forventet arbeidsomfang for 15 stp er totalt 425 timer. Disse er tenkt fordelt på følgende måte:

Undervisning: 67 timer

Andre obligatoriske aktiviteter (kurs, seminar, trepartsmøte etc.): 10 timer

Praksis: 60 timer

Selvstendig arbeid med arbeidskrav og pensum: 288 timer

Praksis

5 dager med observasjonspraksis i skole og 5 dager observasjonspraksis i barnehage inngår i dette semesteret.

Åpent for

Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram Læring og psykologi - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Lek i begynneropplæringen : lekende tilnærminger til skole og SFO Aslaug Andreassen Becher (1955-)redaktør/forfatter av forord, Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs, Oslo, Universitetsforlaget, 193 sider, [2019], isbn:978-82-15-03413-3, kap 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 11 (114 sider) Book Didaktisk arbeid Lyngsnes, Kitt Margaret, Rismark, Marit, Oslo, Gyldendal, 195 sider, [2020], isbn:978-82-05-53587-9, Kap 1,2,5,6 og 7 (133 sider) Book Profesjonsetikk i skolen : læreres etiske ansvar Ohnstad, Frøydis Oma, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 170 s., 2018, isbn:978-82-02-55642-6, Kap 1-4 (104 sider) Book Lærer i skolen 1-7 : lærerarbeid og læringsmiljø May Britt Postholm (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 304 sider, 2019, isbn:978-82-02-56723-1, Kap 1, 2, 3, 4, 5 og 9 (197 sider) Book Til elevens beste : pedagogiske perspektiver Anne Grete Danielsen (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 309 sider, [2020], isbn:978-82-05-51850-6, Hele boken (minus kap 1 & 5) er pensum 1 & 5 (270 sider) Article Hvordan integrere lek i begynneropplæringa Bentsen, E. I. & Håland, A., Bedre skole, 3, 2021, 47-51, Book Chapter Metakognisjon og selvregulært læring Brandmo, Christian, Metakognisjon og selvregulært læring, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 683 s., 2014, 197-213, isbn:9788202414245, Book Chapter Observasjon som vurderende øye Bjørndal, Cato R.P., Bjørndal, Cato R.P., Observasjon som vurderende øye, Oslo, Gyldendal akademisk, 167 s., 2017, 32-63, isbn:9788205500594, Book Chapter Hva er klasseromsforskning? Bjørnestad, E., Stray, Janicke Heldal,; Wittek, Line,, Hva er klasseromsforskning?, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 683 s., 2014, 355-365, isbn:9788202414245, Book Chapter Klasseledelse i et danningsperspektiv Briseid L. G., Klasseledelse i et danningsperspektiv, Oslo, Gyldendal, 264 sider, 2020, 26-48, isbn:978-82-05-53187-1, Book Chapter Relasjonskvalitet Drugli May Britt, Drugli, May Britt, Relasjonskvalitet, [Oslo], Cappelen Damm høyskoleforl, 132 s., 2012, 45-65, isbn:9788202334949, Book Chapter Motorisk utvikling Haga & Sigmunsson, Motorisk utvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 171-181, isbn:978-82-450-3363-2, Book Chapter Stadiene i den intellektuelle utviklingen Imsen, G, Imsen, G, Stadiene i den intellektuelle utviklingen, 237-241, isbn:978-82-15-00737, Book Chapter Dialog og anerkjennelse Jensen, P & Ulleberg. I., Jensen, Per & Ulleberg, Inger, Ulleberg, Inger; Keeping, David, Dialog og anerkjennelse, Oslo, Gyldendal, 24, 2019, 253-277, isbn:978-82-05-51353-2, Book Chapter Vennskap Kvello & Haugan, Vennskap, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 87-102, isbn:978-82-450-3363-2, Book Chapter Sosioemosjonell utvikling Kårstad & Laugen, Sosioemosjonell utvikling, Bergen, Fagbokforlaget, 556 sider, 2022, 153-170, isbn:978-82-450-3363-2, Book Chapter Motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring Manger, T, Lillejord, Sølvi, Manger, Terje; Mausethagen, Sølvi, Motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring, Bergen, Fagbokforlaget, 317 sider, 2022, 77-105, isbn:9788245038170, Book Chapter Læringsmiljø Nordahl 2013, Læringsmiljø, Bergen, Fagbokforlaget, 2, 2013, 105-132, isbn:978-82-450-1393-1, Book Chapter Hva kjennetegner de yngste barna i skolen? Øverland, K., Peder Haug (1947-) (redaktør), Hva kjennetegner de yngste barna i skolen?, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 341 sider, [2021], 87-110, isbn:9788202659332, Website Kunnskapsløftet 2020. Læreplan for grunnskolen Utdanningsdirektoratet, https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/View online Legislation Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) - Lovdata Kunnskapsdepartementet, Lovdata, 1998, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30View online Website Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringslova) - Lovdata Kunnskapsdepartementet, Lovdata, 2023, NB: Ny opplæringslov fra 01.08.24 Book Chapter Sentrale tema i pedagogikk Imsen, Gunn, Sentrale tema i pedagogikk, Oslo, Universitetsforl, 154 s., 39, cop. 2011, 31-58, isbn:9788215014906,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1