Emne
Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)
Siktemålet med emnet er å bidra til at studentene erverver seg avansert, forskningsbasert kunnskap knyttet til prestasjonsutvikling, trening og coaching. Emnet er basert på praksisnærhet og et mål om å stimulere til utvikling av praksisfeltet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MID403
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha
- inngående kunnskap om coachingbegrepet og ulike coachingmodeller i lys av prestasjonsfremmende praksis.
- god kjennskap til forskjeller og likheter mellom coachingprosessen i lagidretter og i individuelle idretter.
- kjennskap til ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.
- inngående kunnskap til hvordan ulike fysiologiske prosesser påvirker utholdenhet, styrke og bevegelighet og kunne forklare hvordan ulike type trening påvirker disse prosessene.
- kjennskap til belastning og tilpasning av trening i lys av ulike periodiseringsmodeller.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne
- benytte observasjonskategorier for å analysere praktisk coaching i et mellommenneskelig perspektiv.
- analysere teamtrening.
- vurdere coachingens sosiale kontekst, spesielt med tanke på trakassering/overgrep og hvorfor vi har så få kvinnelige coacher.
- identifisere og kommunisere tydelig med utøvere/trenere og kolleger om tester, vurdere ulike testers validitet og reliabilitet, velge hensiktsmessige tester, og administrere testprotokoller på en riktig og trygg måte.
- beregne energiomsetninger under aktiviteter og øvelser ved bruk av ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne
- drøfte etiske overveielser og forskningens bidrag knyttet til trening, coaching og trener-/coachingutdanning.
- anvende idrettsspesifikk treningsplanlegging og periodisering for ulike typer utøvere.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen - fysisk trening | 1/4 | 2 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | Inspera assessment | — | — |
Hjemmeeksamen - fysisk trening | 1/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Hjemmeeksamen - Coaching | 1/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Muntlig eksamen - Coaching | 1/4 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | — | — | — |
Hver hjemmeeksamen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Formelle krav: Times New Roman font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 6 skal benyttes som referansesystem. Muntlig eksamen vil være ca 30 minutter. Eksamen er fordelt i løpet av semesteret.
Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Gaute Sørensen ScheiFaglærer:
Karsten ØvretveitEmneansvarlig:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiFaglærer:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Totalt 8 dager som organiseres i maksimalt 5 samlinger.. Forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og praktiske oppgaver.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Book
Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes Berg, Morten Emil, Ribe, Ellen,, Oslo, Universitetsforl, cop. 2013,cop. 2013, isbn:9788215022338,
Book
Essentials of strength training and conditioning Triplett, N. Travis,; Haff, G. Gregory, Champaign, IL, Human Kinetics, 2016, isbn:9781492501626,
Article
`HE OWNED ME BASICALLY...': Women's Experience of Sexual Abuse in Sport Brackenridge, Celia, SAGE PUBLICATIONS, International Review for the Sociology of Sport, 2, 32, 1997-06,1997-06, 115-130, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-25T09:36:17IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=`HE%20OWNED%20ME%20BASICALLY...':%20Women's%20Experience%20of%20Sexual%20Abuse%20in%20Sport&rft.jtitle=International%20Review%20for%20the%20Sociology%20of%20Sport&rft.btitle=&rft.aulast=Brackenridge&rft.auinit=C&rft.auinit1=C&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Brackenridge,%20Celia&rft.aucorp=&rft.date=1997-06&rft.volume=32&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=115&rft.epage=130&rft.pages=115-130&rft.artnum=&rft.issn=1012-6902&rft.eissn=1461-7218&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/101269097032002001&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20PUBLICATIONS&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3csage_s%3e10_1177_101269097032002001%3c/sage_s%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=getit&user_ip=10.16.56.57&req.skin=primo&rft_pqid=61569882&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book Chapter
Coach-created motivational climate Duda, J.L. & Balaguer, I., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Coach-created motivational climate, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 117-129, isbn:9780736057806; 0736057803,
Book
Coaching : hva - hvorfor - hvordan Gjerde, Susann, Bergen, Fagbokforlaget, cop. 2003, isbn:8276749631,
Book Chapter
Understanding the coach-athlete relationship Jowett, S. & Poczwardowski, A., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Understanding the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 3-14, isbn:9780736057806; 0736057803,
Book Chapter
Interdependence analysis and the 3+1 Cs in the coach-athlete relationship Jowett, S., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Interdependence analysis and the 3+1 Cs in the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 15-28, isbn:9780736057806; 0736057803,
Book Chapter
Interpersonal communication and conflict in the coach-athlete relationship LaVoi, N. M., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Interpersonal communication and conflict in the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 30-39, isbn:9780736057806; 0736057803,
Book
Sport coaching concepts : a framework for coaching practice Lyle, John, Cushion, Chris, Abingdon, Routledge, xiii, 353 s., 2017, isbn:978-0-415-67577-2; 978-0-415-67576-5,
Book
Den motiverende samtale i teori og praksis Rosdahl, Gregers., København, Munksgaard, 2013,2013, isbn:9788762811539,
Book
Team Training Essentials: A Research-Based Guide Salas, Eduardo, Routledge Ltd, 2015,2015, isbn:1138814210, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-25T16:30:42IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-dawson&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=book&rft.atitle=&rft.jtitle=&rft.btitle=Team%20Training%20Essentials:%20A%20Research-Based%20Guide&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Salas,%20Eduardo&rft.aucorp=&rft.date=2015&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=&rft.isbn=1138814210&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.4324/9781315747644&rft.object_id=&rft.eisbn=9781315747644&rft.edition=&rft.pub=Routledge%20Ltd&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/HD66&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cdawson%3e9781315747644%3c/dawson%3e%3curl%3e%3c/url%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=EBC1974223&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book
Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance McArdle, William D, Katch, Frank I; Katch, Victor L, Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2015, isbn:9781451191554; 9781451193831,
Book Chapter
Parenting and career transitions of elite athlete LaVoi, N. M., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Parenting and career transitions of elite athlete, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 233-248, isbn:9780736057806; 0736057803,
E-book
Testing av idrettsutøvere Bahr, Hallén, Medbø, Oslo, Universitetsforlaget, 1991, isbn:82-00-40513-3, https://www.nb.no/items/a04d1bf22c33609fa9dc30b3a5389393?searchText=testing%20av%20idrettsut%c3%b8vere&page=3View online
Book
Utholdenhetstrening : forskning og beste praksis Enoksen, Eystein (red./forf.), Hallén, Jostein; Tønnessen, Espen; Tjelta, Leif Inge, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2013, isbn:9788202419257,
Book
Idrettens treningslære Gjerset, Asbjørn (red./forf.), Beyer, Nina; Helge, Eva Wulff; Kjær, Michael; Langberg, Henning; Pensgård, Anne Marte; Giske, Rune; Eriksrud, Ola; Johansen, Egil; Frøyd, Christian; Tønnessen, Espen; Ommundsen, Yngvar; Meen, Helge Dyre; Raastad, Truls; Enoksen, Eystein; Helge, Jørn Wulff; Nilsson, Johnny, Oslo, Gyldendal undervisning, 2015, isbn:978-82-05-39194-9,
Article
Energy system contribution during competitive cross-country skiing Thomas Losnegard 1, EJAP, 1675-1690,