Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)
Siktemålet med emnet er å bidra til at studentene erverver seg avansert, forskningsbasert kunnskap knyttet til prestasjonsutvikling, trening og coaching. Emnet er basert på praksisnærhet og et mål om å stimulere til utvikling av praksisfeltet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Coachingprosessen, trening av enkeltutøvere i individuelle idretter og trening av lag, felles mentale modeller, roller, idrettsfysiologi, testing og treningsplanlegging.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha
inngående kunnskap om coachingbegrepet og ulike coachingmodeller i lys av prestasjonsfremmende praksis.
god kjennskap til forskjeller og likheter mellom coachingprosessen i lagidretter og i individuelle idretter.
kjennskap til ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.
inngående kunnskap om hvordan ulike fysiologiske prosesser påvirker utholdenhet, styrke og bevegelighet.
kjennskap til belastning og tilpasning av trening i lys av ulike periodiseringsmodeller, samt individets livsfase.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne
benytte observasjonskategorier for å analysere praktisk coaching i et mellommenneskelig perspektiv.
analysere teamtrening.
vurdere coachingens sosiale kontekst, spesielt med tanke på trakassering/overgrep og hvorfor vi har så få kvinnelige coacher.
forklare hvordan ulik type trening, samt ulike livsfaser, påvirker de fysiologiske prosessene og individets fysiske prestasjonsevne.
identifisere og kommunisere tydelig med utøvere/trenere og kolleger om tester, vurdere ulike testers validitet og reliabilitet, velge hensiktsmessige tester, og administrere testprotokoller på en riktig og trygg måte.
beregne energiomsetninger under aktiviteter og øvelser ved bruk av ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne
drøfte etiske overveielser og forskningens bidrag knyttet til trening, coaching og trener-/coachingutdanning.
anvende idrettsspesifikk treningsplanlegging og periodisering for ulike typer utøvere.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Skriftlig eksamen - fysisk trening
1/4
2 Timer
Bokstavkarakterer
Ingen hjelpemidler tillatt
Inspera assessment
—
—
Hjemmeeksamen - fysisk trening
1/4
14 Dager
Bokstavkarakterer
Alle
Inspera assessment
—
—
Hjemmeeksamen - Coaching
1/4
14 Dager
Bokstavkarakterer
Alle
Inspera assessment
—
—
Muntlig eksamen - Coaching
1/4
30 Minutter
Bokstavkarakterer
—
—
—
Hver hjemmeeksamen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Formelle krav: Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem. Muntlig eksamen vil være ca 30 minutter. Eksamenene er fordelt i løpet av semesteret.
Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Oppmøte på samlinger
Krav om minst 80% oppmøte på samlingene. Dette må være godkjent for å gå opp til muntlig eksamen.
Seminar Masteroppgave, halv dag. Obligatorisk oppmøte.
Utveksling til Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Emneevaluering
Tidligdialog gjennomføres hvert semester og det etableres et fagutvalg med studentrepresentanter. I tillegg evalueres emnet minst hvert tredje år, i tråd med fakultetets regler for kvalitetssikring.
Litteratur
Book Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes Berg, Morten Emil, Ribe, Ellen,, Oslo, Universitetsforl, cop. 2013,cop. 2013, isbn:9788215022338, Book Essentials of strength training and conditioning Triplett, N. Travis,; Haff, G. Gregory, Champaign, IL, Human Kinetics, 2016, isbn:9781492501626, Article `HE OWNED ME BASICALLY...': Women's Experience of Sexual Abuse in Sport Brackenridge, Celia, London ;; Thousand Oaks :, SAGE PUBLICATIONS, International Review for the Sociology of Sport, 2, 32, 1997-06,1997-06, 115-130, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-25T09%3A36%3A17IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-sage_s&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=%60HE%20OWNED%20ME%20BASICALLY...%27:%20Women%27s%20Experience%20of%20Sexual%20Abuse%20in%20Sport&rft.jtitle=International%20Review%20for%20the%20Sociology%20of%20Sport&rft.btitle=&rft.aulast=Brackenridge&rft.auinit=C&rft.auinit1=C&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Brackenridge,%20Celia&rft.aucorp=&rft.date=1997-06&rft.volume=32&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=115&rft.epage=130&rft.pages=115-130&rft.artnum=&rft.issn=1012-6902&rft.eissn=1461-7218&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1177/101269097032002001&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=SAGE%20PUBLICATIONS&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Csage_s%3E10_1177_101269097032002001%3C/sage_s%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=getit&user_ip=10.16.56.57&req.skin=primo&rft_pqid=61569882&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Chapter Coach-created motivational climate Duda, J.L. & Balaguer, I., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Coach-created motivational climate, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 117-129, isbn:9780736057806; 0736057803, Book Coaching : hva - hvorfor - hvordan Gjerde, Susann, Bergen, Fagbokforlaget, cop. 2003, isbn:8276749631, Book Chapter Understanding the coach-athlete relationship Jowett, S. & Poczwardowski, A., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Understanding the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 3-14, isbn:9780736057806; 0736057803, Book Chapter Interdependence analysis and the 3+1 Cs in the coach-athlete relationship Jowett, S., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Interdependence analysis and the 3+1 Cs in the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 15-28, isbn:9780736057806; 0736057803, Book Chapter Interpersonal communication and conflict in the coach-athlete relationship LaVoi, N. M., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Interpersonal communication and conflict in the coach-athlete relationship, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 30-39, isbn:9780736057806; 0736057803, Book Sport coaching concepts : a framework for coaching practice Lyle, John, Cushion, Chris, Abingdon, Routledge, xiii, 353 s., 2017, isbn:978-0-415-67577-2; 978-0-415-67576-5, Book Den motiverende samtale i teori og praksis Rosdahl, Gregers., København, Munksgaard, 2013,2013, isbn:9788762811539, Book Team Training Essentials: A Research-Based Guide Salas, Eduardo, Routledge Ltd, 2015,2015, isbn:1138814210, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-10-25T16%3A30%3A42IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-dawson&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:&rft.genre=book&rft.atitle=&rft.jtitle=&rft.btitle=Team%20Training%20Essentials:%20A%20Research-Based%20Guide&rft.aulast=&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Salas,%20Eduardo&rft.aucorp=&rft.date=2015&rft.volume=&rft.issue=&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=&rft.epage=&rft.pages=&rft.artnum=&rft.issn=&rft.eissn=&rft.isbn=1138814210&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.4324/9781315747644&rft.object_id=&rft.eisbn=9781315747644&rft.edition=&rft.pub=Routledge%20Ltd&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/HD66&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cdawson%3E9781315747644%3C/dawson%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.125&req.skin=primo&rft_pqid=EBC1974223&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Exercise physiology : nutrition, energy, and human performance McArdle, William D, Katch, Frank I; Katch, Victor L, Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2015, isbn:9781451191554; 9781451193831, Book Chapter Parenting and career transitions of elite athlete LaVoi, N. M., Lavallee, David; Jowett, Sophia, Parenting and career transitions of elite athlete, Champaign, IL, Human Kinetics, XIII, 353 s., cop. 2007, 233-248, isbn:9780736057806; 0736057803, E-book Testing av idrettsutøvere Bahr, Hallén, Medbø, Oslo, Universitetsforlaget, 1991, isbn:82-00-40513-3, https://www.nb.no/items/a04d1bf22c33609fa9dc30b3a5389393?searchText=testing%20av%20idrettsut%C3%B8vere&page=3View online Book Utholdenhetstrening : forskning og beste praksis Enoksen, Eystein (red./forf.), Hallén, Jostein; Tønnessen, Espen; Tjelta, Leif Inge, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 2013, isbn:9788202419257, Book Idrettens treningslære Gjerset, Asbjørn (red./forf.), Beyer, Nina; Helge, Eva Wulff; Kjær, Michael; Langberg, Henning; Pensgård, Anne Marte; Giske, Rune; Eriksrud, Ola; Johansen, Egil; Frøyd, Christian; Tønnessen, Espen; Ommundsen, Yngvar; Meen, Helge Dyre; Raastad, Truls; Enoksen, Eystein; Helge, Jørn Wulff; Nilsson, Johnny, Oslo, Gyldendal undervisning, 2015, isbn:978-82-05-39194-9, Article Energy system contribution during competitive cross-country skiing Thomas Losnegard 1, EJAP, 1675-1690,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1